Tax refund i Storbritannia

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
Hei
Er det noen der ute som vet noe om tax refund på britiske flyplasser, i mitt tilfelle ABZ ??
Planlegger å kjøpe noe i neste uke, men er usikker på om man kan kreve Engelsk VAT tilbake og om man får gjort dette på flyplassen, slik som i Norge.??
Hvor mye er i såfall VAT i England ??

Takknemlig for svar :old

Re: Tax refund-England

Hvordan det er i ABZ vet jeg ikke, på LHR går det hvertfall. Så da kan du vel gjøre det på alle større flyplasser i England.

Kan dessverre ingenting om saken, men pass på og ikke si det høyt at ABZ ligger i England ;)...

Vaser du inn på visse puber i Aberdeen og snakker om hvor fint det er her i England er det å be om juling.

Men BTT: Det er så vidt jeg husker en postkasse ved utgangen som flyene til Norge bruker der du dumper konvolutten med mva-refunderings skjemaene og kvitteringene i.

Mva (VAT) i England er på 20%, noe den også er i Nord-Irland, Skottland og Wales. Noen ting har 5% (gass til hjemmebruk, sanitærutstyr, barneseter til bil og annet) i tillegg til varer som er unntatt fra mva (mat fra butikker, barneklær, bøker, aviser og kollektivtransport). Total oversikt er her: http://www.hmrc.gov.uk/vat/forms-rates/rates/goods-services.htm

20 % "Rabatt" er jo verdt å få med seg :)

men med å droppe et slikt skjema i en postkasse til tollen betyr da at man pent må sitte hjemme i Norge og vente på at refund skal gå inn på kontoen ? eller får man det utbetalt kontant ??

20 % "Rabatt" er jo verdt å få med seg :)

men med å droppe et slikt skjema i en postkasse til tollen betyr da at man pent må sitte hjemme i Norge og vente på at refund skal gå inn på kontoen ? eller får man det utbetalt kontant ??

Her er det bare å smøre seg med tålmodighet. Men du får jo ikke 20% refundert. Selskapene som driver med slik tar seg litt betalt (per skjema, raten varierer fra selskap til selskap) og 20% mva utgjør 16.67% av kjøpesummen.

Du kan enkelt legge skjemaet i postkassen på flyplassen, men sørg for at du får et stempel fra tollvesenet først, ellers får du ingenting..

Dette stemplet bør du få før du sender bagasjen, da de ofte vil se hva du har kjøpt og at du utfører dette til Norge. Pengene kommer rett på den kontoen du oppgir etter noen uker.. Enkelte flyplasser har utbetalingsskranker etter security der du får pengene cash, men vet ikke hvordan det er i Aberdeen.

Men 20% er det ikke. Normalt tar leverandøren av tjensten ca 8%, slik at rundt 12% av momsen refunderes.

Gjort det før. :)

Den nettsiden er ikke den offisielle nettsiden for ABZ, og er svært utdatert. Travelex selv skriver:
There are a number of ways you can receive your VAT refund:

Cash - Travelex provides VAT refunds in either Pounds Sterling or a foreign currency at any of our VAT stores at in Heathrow Airport and Gatwick Airport
Credit Card - Customers who possess Global Refund forms can choose to have their refund put onto their card at any of our VAT offices in Heathrow Airport and Gatwick Airport
By Post - Some refund companies issue refunds via Credit Card only (the customer is also able to receive their refund on a cheque that is sent to their home address)

Last edited:
Stemmer ikke helt det Travelex skriver, for det er mulig å få pengene direkte på Stanstedt også.

Men 20% er det ikke. Normalt tar leverandøren av tjensten ca 8%, slik at rundt 12% av momsen refunderes.

Gjort det før. :)

Med mindre de er veldig grisk tar de vel 8% av selve VAT-beløpet, ikke av totalen. Det betyr en langt mindre sum.

-A

Dessverre tar de nok ca 8% av totalbeløpet ikke av selve momsen...

Så om du handler for kr 10000, av det er ca 20% moms, får du kun rundt kr 1200 tilbake igjen etter at Tax-Refund eller andre leverandører av tjenstesten har tatt sitt..

Rundt 8% av momsen ville ikke vært butikk for dem.

Bumper denne litt.

Hvordan vil det fungere i praksis om man handler i UK, men reiser videre til et par andre EU-land før man ankommer Norge, og siste etappen ikke nødvendigvis går via en flyplass?

Fra www.gov.uk:

Show the goods, the completed form and your receipts to customs at the point when you leave the EU (this might not be in the UK).

Planen er fly fra UK til et EU-land, og tog derfra hjem til Norge. Må jeg evt. lete opp et svenskt tullkontor før siste etappen hjem?

Heisann!

Skal du via et EU-land på vei hjem nekter de å stemple kvitteringen og henviser til siste land før du er hjemme. (Gjelder også om du mellomlander f.eks på CPH, da MÅ du nedom tollen..)

Om du finner et tollkontof i nærheten av togstasjoner aner jeg ikke, men Danmark og Sverige har en avtale der man ikke får taxfree på varekjøp, så kan få trøbbel.. De nektet meg å få stempel i CPH pga den avtalen en gang...

Kim

Stemmer helt som Kimpe sier, du skal få stempel der du eksporterer varen ut av EU. Jeg handler mye i Tyskland og da er det stempeles det enten i hirtshals (båt) eller CPH (fly).

PS: Ikke alle butikker bruker byråer. Mange butikker tar seg av VAT refund selv. f.eks Apple,Citti og Amazon. Da trenger du bare et stempel på fakturaen og sender den tilbake pr post og får igjen hele momsen. Noen butikker løser det ved at du betaler i 2 omganger, først for varen, så for momsen. Dersom de får tilbake kvittering med stempel så reverserer de betalingen for momsen. Andre overfører til konto (Amazon DE). Noen gir også kun cash (Citty) ved personlig oppmøte.

Last edited:
Back