Replying to Topic 'Hvem skal betale når flyet er kansellert'
Originally posted by EB
Før man bestiller er det kanskje greit å lese betingelsene...så slipper NRK å lage slike negative programmer...
..og hvordan er betingelsene?
Her hr jeg klippet fra Norwegian.no:
"12.2. Kanselleringer
I sjeldne tilfeller kan en plassreservasjon være kansellert fordi flyavgangen ikke opererer av en annen grunn enn såkalt force majeure. I slike tilfeller kvalifiserer passasjeren til en av følgende valgmuligheter:
- Å overføre plassen fritt til hvilken som helst annen av Norwegians avganger til det samme bestemmelsesstedet (samme strekning) innen en tre måneders periode, samtidig med at man også anmoder om fri overførsel av retur reisen.
- Å kansellere setet mot full refusjon på den kansellerte strekningen, samt evt. returstrekning/påfølgende strekninger med Norwegian.
I tillegg kan du ha rett til bl.a. kompensasjon etter retningslinjene for nektet ombordstigning, kansellering og forsinkelse. Disse er tilgjengelig på flyplassen eller ved henvendelse tili oss.
Viser forøvrig til gjeldende lovverk, fastsatt gjennom EU-forordningen nr. 261/2004.
Norwegians forpliktelser kan være begrenset eller bortfalle i de tilfeller der en hendelse er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet."
Jeg vil anta at man her dekker seg bak siste avsnitt, som vel kunden ofte har fint liten mulighet til å sjekke validiteten bak......
Her er det vel snakk om at flygeledere var syke slik at avgangen ble kansellert, og DY hevder at dette da er Avinor sitt ansvar. Jeg mener at dette definitivt bør være Avinors ansvar, men at man ikke kan forvente at kundene skal fronte en erstatningssak overfor Avinor. DY (og SAS i den grad det gjelder for dem) burde vel her refundere billettene, og sende kravet videre til Avinor?
Edit: Jeg ser lenger ned i saken at SAS Braathens har den holdningen man må kunne forvente av en profesjonell transportør.