Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-09-2011, 10:36   #1
C130
ScanFlyer Gold

Vin SAS-copilot på en snurr

Passasjerene på flyet fra London til Oslo søndag morgen måtte vente 6 timer fordi copiloten ikke overholdt reglene om avhold.
Fra VG:
Quote:
Piloten skulle egentlig være med å fly 07.20-flyet fra Heathrow til Gardermoen søndag 25. september. Men kvelden før slo kollegaen alarm fordi han mente piloten var beruset.

- Han var synlig beruset og kapteinen tok affære, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS til VG Nett.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10039273
C130 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2011, 11:54   #2
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: SAS-copilot på en snurr!

Hmm, trodde ikke dette var mulig, jeg. det var i hvert fall antydet i en annen tråd at det var fullstendig absurd å i det hele tatt antyde at noe slikt kunne skje i SAS, men jeg misforsto kanskje?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2011, 11:59   #3
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Menneskelige feil kan selvsagt skje i alle selskaper, og det er ingen grunn til å lage en selskap A & B-debatt nok en gang
Old 29-09-2011, 12:04   #4
*AC*
ScanFlyer Blue

Mulig? Jøss, deter vel alltid MULIG at en fyr tar seg en pinne på byen
Old 29-09-2011, 12:08   #5
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Ingen mennesker har vært i fare, ingen har tatt seg til flyplassen i den hensikt å føre et fly i beruset tilstand, ingen lover er brutt, men en ansatt kan ha utvist svekket dømmekraft eller ha regnet feil på timer i fht selskapets bestemmelser. Det er sak mellom vedkommede og hans/hennes arbeidsgiver. Det kan like gjerne være vedkommede selv som har satt (egen) fot ned når dette ble forstått, men uansett er det tatt affære når det skulle tas affære. Heksejakten kan derfor avblåses
Old 29-09-2011, 12:49   #6
RYKogREIS
ScanFlyer Blue

RYKogREIS's Avatar

Tydeligvis ikke bare smartinger i cockpit også
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2011, 12:54   #7
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post

Nei, bare sånn ca 50/50
krølle is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2011, 12:59   #8
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Vi er alle mennesker, og ingen av oss er feilfrie. Selv den beste kan gjøre feil her i verden.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2011, 13:21   #9
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Uten å ville forsvare eller forklare det ene eller andre, så begynner saken å ta vendinger i media som kanskje bør kommenteres.

VG-nett ser ut til å være kilde til andres referanser. De skriver at det ble reagert kvelden i forveien (da det ble klart at man kunne komme i konflikt med internt regelverk).

NTB siterer VG, men legger til at piloten ville fly men ble stoppet.

Dagbladet siterer NTB og skriver i sin overskrift at piloten ville fly men ble stoppet av kapteinen, samt at han var synlig beruset da han møtte på jobb.

Som en ser eskalerer historien jo flere som siterer dem.
Old 29-09-2011, 13:40   #10
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Uten å ville forsvare eller forklare det ene eller andre, så begynner saken å ta vendinger i media som kanskje bør kommenteres.

VG-nett ser ut til å være kilde til andres referanser. De skriver at det ble reagert kvelden i forveien (da det ble klart at man kunne komme i konflikt med internt regelverk).

NTB siterer VG, men legger til at piloten ville fly men ble stoppet.

Dagbladet siterer NTB og skriver i sin overskrift at piloten ville fly men ble stoppet av kapteinen, samt at han var synlig beruset da han møtte på jobb.

Som en ser eskalerer historien jo flere som siterer dem.
SAS burde sendt ut en pressemelding så fort saken ble kjent og det var fare for at media fikk fatt på den.

Last edited by jameson82; 29-09-2011 at 13:45.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2011, 14:01   #11
Randulfb
ScanFlyer Blue

For meg som pasasjer, så er det viktigaste at når ein feil blir gjort, så fanger rutinene det opp. Dermed hindrer ein at slike ting blir noko meir enn eit medieoppslag. Dersom slik ting blir feie under teppet (noko som sikkert skjer), då har vi eit problem.
Old 29-09-2011, 14:43   #12
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hmm, trodde ikke dette var mulig, jeg. det var i hvert fall antydet i en annen tråd at det var fullstendig absurd å i det hele tatt antyde at noe slikt kunne skje i SAS, men jeg misforsto kanskje?
Det er/var vel ingen som påsto at slikt ikke kan skje. Men det er noe helt annet en å langt på vei beskylder pilotene for å være beruset når det skjer et uhell. Men la oss ikke ta den diskusjonen igjen.

Kjedelig når slikt skjer men veldig betryggende at de andre tok umiddelbar tak i det. Og det er viktig å legge merke til at han ikke var beruset på jobb men at han ble observert beruset kvelden før og det allerede da ble bestemt at han ikke kunne fly dagen etterpå. Det er et viktig moment at det ble tatt affære veldig, veldig tidlig. Men det er selvfølglig på ingen måte noen forsvar for piloten.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2011, 18:31   #13
rymle
ScanFlyer Silver

Men hvis det ble tatt affære allerede kvelden i forveien, er det ikke da litt rart at flyet ble 6 timer forsinket? De har da folk på standby vel?
Old 29-09-2011, 18:36   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by rymle View Post
Men hvis det ble tatt affære allerede kvelden i forveien, er det ikke da litt rart at flyet ble 6 timer forsinket? De har da folk på standby vel?
Å ha folk på stand-by i Oslo hjelper lite når man får beskjed om pilotbehov i London etter at siste fly har gått for kvelden.

Uten at jeg kjenner noen som helst detaljer, så vil jeg si det var voksent av kapteinen. Sikkert ingen enkel beslutning, selv om det er den eneste riktige. Nok et eksempel på at piloter har godt av en del år på vingene før de får sitte i venstresetet

Godt at intere barrierer hindrer risiko for piloter med hangover.
Old 29-09-2011, 18:47   #15
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Å ha folk på stand-by i Oslo hjelper lite når man får beskjed om pilotbehov i London etter at siste fly har gått for kvelden.
Så vidt jeg vet, flyr vel SK ca. vinge mot vinge med BA, og deres første avgang lander på LHR i ni-tiden. Pluss på en time, så hadde maskinen fortsatt ikke vært tre timer forsinket.

(Og hvis SAS av en eller annen grunn ikke hadde noen morgenavgang fra OSL til LHR den dagen, så håper jeg virkelig ikke de heller ventet på neste SAS-avgang enn å evt. sende vedkommende med BA)
Martin is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2011, 18:49   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Så vidt jeg vet, flyr vel SK ca. vinge mot vinge med BA, og deres første avgang lander på LHR i ni-tiden. Pluss på en time, så hadde maskinen fortsatt ikke vært tre timer forsinket.

(Og hvis SAS av en eller annen grunn ikke hadde noen morgenavgang fra OSL til LHR den dagen, så håper jeg virkelig ikke de heller ventet på neste SAS-avgang enn å evt. sende vedkommende med BA)
Siden det var snakk om lørdag kveld og søndag morgen, så kanskje det ikke er like mange piloter på standby? Det er få avganger fra OSL en søndag morgen kl 07:00, og dermed få piloter på standby.
Old 29-09-2011, 18:52   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Siden det var snakk om lørdag kveld og søndag morgen, så kanskje det ikke er like mange piloter på standby? Det er få avganger fra OSL en søndag morgen kl 07:00, og dermed få piloter på standby.
Det kan godt hende. Jeg poengterte bare at det må ha vært fysisk mulig å få en pilot ned til LHR mye tidligere enn det antageligvis skjedde, om de hadde hatt en klar.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2011, 18:57   #18
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Først og fremst vil jeg si at dette er helt uakseptabelt. Og det finnes ingen unnskyldning for dette. Alle som flyr er forpliktet i kontrakten sin til å ha klokke, og at den skal fungere, og ikke minst kunne se hvor mye klokka er.
Jeg er flau og forbanna over at noe slikt kan skje.

Når det gjelder forsinkelsen, så ble det sendt over piloter med første fly på morgenen.
Som var første fly etter at dette ble kjent.
Men da de ankom trengte de en ny slottid, noe som tar lang tid i London.
Derfor ble det 6 timer.
Mange av passasjerene ble derimot booket om til avgangen i 10 tiden og via CPH.
Men endel måtte også vente, desverre.

Igjen, finnes ingen unnskyldning for noe slikt. Får håpe nå at de fleste har lært.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2011, 18:58   #19
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Står det noe sted når de hadde en erstatning på LHR? Det ene er å få en styrmann til LHR. Det andre er hvordan det ser ut med en ny slot for å komme seg vekk derifra.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2011, 19:51   #20
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Først og fremst vil jeg si at dette er helt uakseptabelt. Og det finnes ingen unnskyldning for dette. Alle som flyr er forpliktet i kontrakten sin til å ha klokke, og at den skal fungere, og ikke minst kunne se hvor mye klokka er.
Jeg er flau og forbanna over at noe slikt kan skje.

....

Igjen, finnes ingen unnskyldning for noe slikt. Får håpe nå at de fleste har lært.

Du får fram det aller viktigste i denne debatten.

Man kan jo ikke skylde på SAS, eller Norwegian om det hadde vært en DY pilot som hadde stått for fadesen. Pilotene vet utmerket godt hvordan dette henger sammen, jeg syns mest det er flaut på vedkommende flyver sin vegne.
Reply

Posting Rules