• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hainan Airlines five-star airline

LN-BLO

ScanFlyer Silver
10.01.2011 ble det kinesiske flyselskapet Hainan Airlines offisielt rangert som ett femstjerners flyselskap av Skytrax.

http://english.cri.cn/6566/2011/01/13/902s615184.htm

Personlig må jeg si at dette er ett flyselskap man hører svært lite om her hjemme på bjerget, både av ris og ros. Kinesisk luftfart er jo på vei opp og fram men hadde selv en oppfatning av at Hainan bare var ett av de maaange andre kinesiske flyselskap, med unntak av CX, uten noe man kan kalle oppsiktsvekkende produkt/konsept. De har jo kommet i godt selskap. OZ, SQ, CX, QR og MH er noen av medlemmene i "femstjernersklubben" til Skytrax, og det er jo mange prestisjetunge flyselskaper med stort fokus på service og eksklusivitet som bare har fire stjerner.

Noen på forumet med personlige erfaringer fra eller med kjennskap til Hainan Airlines?

Det var noen år siden, men jeg har flydd Hainain Airlines fra Beijing til Nanjing, og fikk vel egentlig ikke så bra inntrykk av de. Litt gammelt og slitt fly, og ikke så bra service. (China Eastern var f.eks mye bedre.) Mitt inntrykk da var at dette var et lav-budgett flyselskap.

Så fantes det ikke flytevester under setene, i sikkerhetsinstruksjonene var det istedet et bilde av noen som holdt rundt i selve puten man sitter på med teksten "use the seat as a floating device".

Det var noen år siden, men jeg har flydd Hainain Airlines fra Beijing til Nanjing, og fikk vel egentlig ikke så bra inntrykk av de. Litt gammelt og slitt fly, og ikke så bra service. (China Eastern var f.eks mye bedre.) Mitt inntrykk da var at dette var et lav-budgett flyselskap.

Så fantes det ikke flytevester under setene, i sikkerhetsinstruksjonene var det istedet et bilde av noen som holdt rundt i selve puten man sitter på med teksten "use the seat as a floating device".

Lav-budgett selskap, kanskje de har skiftet profil... Meg bekjent så er vel Hainan en av de mange kinesiske flyselskaper som har ekspandert/forbedret seg en del de siste årene, men 5* hos skytrax var litt vel overraskende for mitt vedkommende.

De har vel vært nødt til å forbedre seg for å bli attraktive for alliansene. Ryktene vil ha det til at de er på vei til OneWorld.
Har ellers lest noen trip reports med selskapet og det ser ut til at de har et svært godt og konkuransedyktig produkt, iallefall på long haul.

Det er vanlig også her i USA. Man har imidlertid ikke lov til å fly mer enn 50 nautiske mil offshore uten livvester ombord.

Fly som kun skal flyve over land (eller inden for x miles fra kysten), har ikke pligt til at have redningsveste ombord. Det ses også ofte i fx brasilianske fly.

Jeg fløy HU for drøyt fire år siden, og valgte de fordi de var billigst. Dette var en 4 timers flytur, og det var helt greit ombord. Men hvorfor det har blitt et 5-stjerners flyselskap er noe som går forbi meg. Da må noe markant ha skjedd med de nå nylig.

n4z7mf.jpg

15gc9on.jpg

Last edited:
Nok et bevis hvor lite troverdig Skytrax er

Antar du er rett person til å svare på dette... Når Skytrax vurderer hvor mange "stjerner" ett flyselskap er godt for, har de egne ansatte som "jobber" med å reise på de forskjellige selskapene, eller er det på bakgrunn av spørreundersøkelser/tilbakemeldinger fra ordinære reisende, evnt. en kombinasjon?

Det er vell basert på hvor god tilbakemelding selskapet får. Vis du går inn på Skytrax sine sider å ser, så har de fleste gitt HA full score, og dermed så gir Skytrax selskapet 5 stjerner. (Antar jeg)

Et selskap kan jo forandre seg på fire år. Synes det blir for dumt å dømme et selskap på grunnlag av flere år gamle opplevelser. Det er vel en grunn til at de har såpass mange gode anmeldelser nå.

De er vel i ferd med å starte flyvninger til SYD også...

Ja, første flyvning i dag til SYD! Den havde jeg lige misset...

I øvrigt har Hainan Airlines store aktieposter Hong Kong Airlines, Hong Kong Express Airways og en række mindre kinesiske indenrigsselskaber.

Brukte de senest i sommer på PEK-HGH. Sliten 767-maskin og brydde F-As. God på pris er de, og man får endre flight kostnadsfritt om man vil ha tidligere/senere fly, selv på de billige billettfares.
Domestic-servicen nedprioriteres nok kraftig i forhold til på langruter, der er de sikkert et annet nivå.

Hvis man har prøvet at flyve Asiana for 4-5 år siden, og så ser deres produkt idag, så vil man se hvor hurtigt et flyselskab kan ændre sig til det bedre.
Så lad være med at dømme Hainan før I har prøvet dem igen.

Back