Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Er Tyskland åpent nå igjen? Virker som de flyr mer eller mindre normalt til/fra Tyskland, enda kartet

VAG_1271763280.png
tilsier at flyplasser i Tyskland burde være stengt.

De har slik jeg har skjønt det "omdefinert" reglene, slik at litt aske nå er ok. Derfor er Tyskland og flere land delvis åpent

Kan noen forklare meg hvorfor Thai her på krabi flyplass sier at TG954 er kasellert samtidig at Oslo foreløpig er åpen og avinor fortsatt ikke har sagt om Gardermoen blir er stengt i morgen tidlig??????

Det hadde blitt en drøy omvei å fly rundt askeskyen.
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271763280.png

Media er generelt ikke så oppdatert om dagen. De fortalte søndag bl.a. at Gardermoen er åpen, men glemmer å fortelle at luftrommet i stort sett hele Europa er stengt slik at det i praksis kun er innenlandsfly som opererer.
I dag kunne NRK fortelle at Heathrow vanligvis har 6000 flybevegelser daglig. Det er mer enn 5 ganger så mange som i virkeligheten!!

Regelverket er myket opp og ting begynner å skje. Også i områdene som iflg kartet over inneholder aske.

Heh... er luftrommet åpnet IGJEN eller? DY536 er nå over Vinje på vei til SVG!

Tar Norwegian større sjangser? Flyr de etter de nye reglene, mens SAS flyr etter det gamle regimet?

Edit: Står som innstilt på Avinor.no... selv om flightradar melder noe annet.

Last edited:

Vel - PIA er på vei inn nå .... kommer samme veien omtrent. Ingen aske over FL350 uansett ..

Men det var etter oppmykningen i regelene. Thai valgte å ikke fly på bakgrunn av de reglene som fantes tidligere i dag.

Vel, da sitter vi fast i bkk. Infoen fra Thai var mildt sagt elendig. Vi har ikke fått noen estimert dato. De nevnt at de første flightene med ledige seter var i MAI! Vi ble satt opp på standby på 24 og 25 april, som om noen ikke ønsker å være med de flightene. Blir vel heller ikke overrasket om de ledige setene som nå finnes, også ligger ute til salg i steden for å bli brukt på folk som sitter fast.
Ut fra infoen, var det ingenting som tydet på at ekstra flighter blir satt opp for å få folk hjem. Orkideekpressen sa dog at thai hadde søkt om landingstillatelse for 747.

Har en venninde som nettopp sjekket inn på LH773 fra Bangkok til Frankfurt kl 23.45 (local time) i kveld. Det er bekreftet avgang kl 23.55. Merkelig at ikke Thai flyr... Regner da med at siste etappe fra Frankfurt til Oslo i morgen formiddag også skal gå bra:)

SAS og DY flyr ikke fra Flesland, mens KLM gjør det. Det melder TV2. Jaja, nå er det i alle fall forvirring! De skal visstnok ha et fellesmøte kl 2000.

Det stilles en del krav til operatørene som skal fly i disse områdene med lav askekonsentrasjon. Kan det være at Thai ikke har dette helt på plass?

Ser også at "flyoperatøren [skal] følge fabrikantens anbefalinger for flyvning i område med vulkansk aktivitet". Har fabrikantene snudd seg rundt og laget slike anbefalinger nå, eller er dette noe som har eksistert fra før?

Mye forvirring ute å går nå.

Selvom luftrummet nu bliver delvist åbnet, er det altså ikke bare at sige "så nu flyver vi"

Du er jo nødt til at have en besætning på plads, og det er jo ikke sikkert at der er nogen på plads i f.ex SVG...
Hilsen
Ole

SAS og DY flyr ikke fra Flesland, mens KLM gjør det. Det melder TV2. Jaja, nå er det i alle fall forvirring! De skal visstnok ha et fellesmøte kl 2000.

Det er kanskje forvirrende, men egentlig ikke så veldig.

Som jeg beskrev i dette innlegget:
http://forum.scanair.no/showpost.php?p=501170&postcount=711

er det nå lov å fly i Low Contaminated Areas, som vises i dette innlegget her:
http://forum.scanair.no/showpost.php?p=501253&postcount=721

forutsatt at man har gjort som beskrevet i AIC-N 09/10, som kan leses her:
http://www.luftfartstilsynet.no/regelverk/aic/n/article21188.ece

Flyselskapene er altså pålagt å foreta seg visse ting før de får lov å fly i Low Contaminated areas, og ting tyder på at SAS og Norwegian driver og gjør dette nå slik denne VG-artikkelen kan fortelle:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10000378

(VG Nett) Norwegian og SAS vurderer hvordan de skal forholde seg til de nye reglene som tillater dem å fly i områder med lite aske.

- Flyavdelingen jobber med å beskrive hvordan vi skal operere, sier basesjef Eivind Bjurstrøm i SAS til VG Nett.

SAS-fly snudde på grunn av askevarsel. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10000385

(VG Nett) SAS-flyet fra Oslo Lufthavn Gardermoen snudde før det ankom Kjevik.

Det aner meg at vi muligens vil få se en del av dette fremover. Fly som tar sjansen på å komme seg av gårde. men som må snu pga. forhold som dukker opp underveis.

Last edited:

A(s)ktuelt om fly og vulkan på NRK2 nå

Men det var etter oppmykningen i regelene. Thai valgte å ikke fly på bakgrunn av de reglene som fantes tidligere i dag.

Med tanke på flytiden fra Pakistan, stiller jeg meg tvilende til dette .. Beslutningen om avgang er nok gjort før dette ble offisielt ...

Med tanke på flytiden fra Pakistan, stiller jeg meg tvilende til dette .. Beslutningen om avgang er nok gjort før dette ble offisielt ...

Det sier kanskje mer om PIA enn askesituasjonen.

Status
Not open for further replies.
Back