• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nødlanding på Værnes

Re: Nødlanding på Værnes

Det var Air Europa med Boeing 738 WL som skulle til LPA. Jeg så maskinen da jeg kom fra PRG.

Fra adressa:

Flammer slo ut av motor
Øien forteller at hun satt bakerst i kabinen. Da hun så ut av vinduet rett etter smellet ble hun livredd. Motoren hadde tatt fyr.

- Flammene stod langt ut av den.

Over høytaleranlegget fikk passasjerene beskjed om at smellet stammet fra en teknisk feil. Flyet gjorde vendereis mot Værnes for å nødlande. Da ble det mer dramatikk.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1418005.ece
 
Re: Nødlanding på Værnes

Flere medier melder at flyet var av typen Airbus. Dette er jo som kjent her inne feil. Og at flere av passasjerene mente at landingen var hard kan nok komme av tungt fly og større landingshastighet enn normalt.
 
Re: Nødlanding på Værnes

Stod det ikke i artikkelen at det var en Airbus-maskin? Allikevel velger jeg å tro deg MD11, da media har en tendens til å tulle fælt når det er snakk om flytyper og slikt;)
 
Re: Nødlanding på Værnes

hard landing kan vel skyldes at flyet landet med fult av drivstoff .. så derfor veldig tung fly til å lande..... eller ka ?
 
Re: Nødlanding på Værnes

Stod det ikke i artikkelen at det var en Airbus-maskin? Allikevel velger jeg å tro deg MD11, da media har en tendens til å tulle fælt når det er snakk om flytyper og slikt;)

Sånn Airbus Jumbojet, vet du ;)

Jeg hørte forresten nettopp på en radio i bakgrunnen her, en av passasjerene bli intervjuet, og hun kunne fortelle om "raskt, tydelig og beroligende informasjon".
 
Re: Nødlanding på Værnes

Stod det ikke i artikkelen at det var en Airbus-maskin? Allikevel velger jeg å tro deg MD11, da media har en tendens til å tulle fælt når det er snakk om flytyper og slikt;)

Takk RampSnake :) Air Europa flyr ikke Airbus heller....:lol: Og på innslaget som NRK Midt Nytt hadde stod 737'ern godt parkert på Værnes.
 
Re: Nødlanding på Værnes

Aireuropa har 6 stk Airbus A330-200, så de har faktisk airbus MD11 :)
 
Re: Nødlanding på Værnes

Betenkelig at lydklipp legges ut på nett rett etter hendelsen.. heldigvis var opptakene så dårlige at man nesten bare hørte flygelederen.
 
Re: Nødlanding på Værnes

En AEA 737 passerer nå KRS på vei nordover ... 'redningsmaskinen'?
 
Re: Nødlanding på Værnes

Ble litt paff da jeg leste denne billedteksten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3404821.ece
Air Europa-flyet må bytte motor etter den dramatiske nødlandingen i går. Men på Værnes mener de at det ikke var noen fare for flyhavari.
Vet Aftenposten noe vi ikke vet siden de mener det faktisk var en reel fare for havari? (jeg tolker teksten dithen at vedkommende som skrev faktisk mener det var en reel fare)
 
Re: Nødlanding på Værnes

Tror du kan ta det helt med ro, Gunnar. Ikke glem at du tolker en implisitt påstand i en billedtekst i en nettavis, ikke i SHTs rapport.
 
Re: Nødlanding på Værnes

Burde vel hatt en smiley der for å understreke at skepsisen min her faktisk gjelder Aftenpostens jorunalistikk, og ikke flysikkerhetsmessige detaljer ;)
 
Re: Nødlanding på Værnes

Betenkelig at lydklipp legges ut på nett rett etter hendelsen.. heldigvis var opptakene så dårlige at man nesten bare hørte flygelederen.

Det er heller ikke lovlig å legge sånt ut uten tillatelse, blant annet fordi man må ha tillatelse fra de som faktisk snakker ...
Det er lov å lytte.
Saken er så vidt jeg vet ordnet opp i.

Men til andre som noen gang tenker på å legge ut lydklipp: Sikkert ikke spesielt lurt. :rolleyes:
 
Re: Nødlanding på Værnes

Tja ... mulig lovgivingen er annerledes her, men liveatc.net har en gedigen samling liggende ..
 
Re: Nødlanding på Værnes

Ansvarlig journalist i Adresseavisens papirutgave er kraftig hudflettet og lover bot og bedring etter han skrev at det var en Airbus....(det er en kompis....;)) :
Her er svar :
Quote : "Når det gjelder Airbus - Boeing-feilen så ble jeg gjort oppmerksom på det i morges. Tror du er nummer tre som sier fra Her må jeg bare legge meg flat og innrømme dårlig håndverk (skal ærlig innrømme at jeg ikke tenkte på det). Det er nok smitte fra en annen kilde som er årsaken. Mener det var politiet som sa Airbus, eller så var det nettutgaven vår som hadde det. Jeg så ikke selv flyet før jeg så bildene i dag. Vet utmerket godt hvordan en Airbus og en 737-800 ser ut

Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus
Jeg lover å ikke kalle Boeing for Airbus"

He he.... :) :) :)
 
Re: Nødlanding på Værnes

Det er heller ikke lovlig å legge sånt ut uten tillatelse, blant annet fordi man må ha tillatelse fra de som faktisk snakker ...

Hva er egentlig hjemmelen for å nekte utlegging av slike opptak? Straffelovens §145 om hemmelig avlytting er neppe aktuell, åndsverksloven har to unntak som sannsynligvis gjelder her (krav om verkshøyde og unntakene for offentlig myndighetsutøvelse) og da sitter man igjen med noe personvernlovigvning. Det kan holde, men det virker som et veldig svakt grunnlag for nekte utlegging av ATC-opptak.
 
Back
Top