• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Brandal

ScanFlyer Blue
Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

"The chief executive of German low-cost carrier Germanwings Thomas Winkelmann has predicted the demise of Ryanair because it does not attract the corporate market.

The airline boss told Travelmole that airports also found that the more Ryanair flies to an airport, the higher the losses it has to sustain. He added that tax payers in destinations should not have to bear the brunt of Ryanair’s business model.

He said: “I think the Ryanair model is coming to an end. The more Ryanair flies to a destination, the more losses taken by the airport and the local tax payers wont stand for that.”

http://www.travelmole.com/stories/1139128.php?mpnlog=1&m_id=_r_r_rb~An
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Og jeg tror Winkelmann har rett, ekspansjonsstrategier spiser opp seg selv til slutt....

Enig - på et eller andet tidspunkt, så kan man ikke fortsætte pyramidespillet og Ryanair forretningsmodel bygger hovedsageligt på ekspansion.
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Selv jeg er enig, om vi ikke begynner å fly til de riktige flyplassene snart så stopper det nok opp.
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Javel, Winkelmann likevel glemmer en ting.

De lokalpatriotiske politikers i alle land som vil bli gjenvalgt igjen. For en flyplass som Weeze eller Hahn er Ryanair en stor sak og det blir subsidert til helvete, rett og slett fordi man kan fremvise at det skaper en visst antall arbeidsplasser. Dette er en pervers utvikling av subsidering, men dette skjer.

Det hva Winkelmann ikke sier lyd nok er faktum at Ryanair ikke bare flyr "nowhere til nowhere". En kikk pa FR sine LGW slots viser noe. Ryanair er idag den desidert störste aktör mellom UK og Irland og dette tjener de riktig fett pa.

Jeg tror heller ikke at Torp taper sa veldig mye med Ryanair. Rett og slett fordi dette kundegruppe som flyr bruker en god del penger til mat og drikke pa flyplassen. Uten flyselskaper ingen pax, dvs ingen revenue fra dette side. Derfor kan en flyplass til en visst mate riskere a kryss-subsidere selskaper, dersom de bare skaper nok volum av reisende...
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Jeg er tildels uenig med Herr Winkelmann, er enig med MR Bu662 at Winkelmann "flemmer" en god del fakta....og etter aa ha lett etter "gunstige" billetter London - Italia med FR i October November....sitter jeg igjen med en foelese at dette er et selskap som tjener gode penger...ja de er billigere enn konkurentene men ikke veldig mye...finner stort sett priser som ligger 30% under "nettverk" selskapene kjoept gjennom Farmer inc.
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Ryanair/ O'Leary ser ikke forholdet mellom økt inntjening/høyere kostnader på å fly til hovedflyplassene. FR kan tjene milloner på å fly til hovedflyplasser, som er mer tilgjengelige for folk, selv om det koster mer å fly dit.
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Jeg tror ikke at det er noe problem at Ryanair flyr fra små flyplasser. Jeg fikk selv erfare at det kan være effektivt nok, da jeg fløy til Paris for noen uker siden: 4 timer fra jeg gikk ut døra av huset hjemme til jeg sto å så på Triumfbuen i Paris. For alle vil det selvfølgelig ikke være slik, men for alle vil det heller ikke være raskere å bruke Gardermoen-CDG (i dette tilfellet).
Jeg tror det er mange nok som ikke ser det som noe problem å fly til mindre flyplasser. Mange nok til at Ryanair fortsatt kan vokse.

MEN, det er grenser for hvor raskt et selskap kan vokse.
For 5 år siden fraktet Ryanair 24 millioner passasjerer. I år vil de frakte godt over 60 millioner. Det går rett og slett ikke ann å vokse (da snakker jeg prosentvis) like fort i årene som kommer. Det å vokse 20% å året må en gang ta slutt. Se for deg at de i år vil ha 65 millioner passasjerer, med 20% årlig vekst ville de da hatt 161 millioner passasjerer om 5 år, og over 400 millioner passasjerer om 10 år (hvis jeg har regnet riktig). Det sier seg selv at den prosentvise vektsten nødvenidg vis må stoppe opp.


IMM
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Enten må markedet øke (større volum) eller så må man ta markedsandeler. Ryanair har på mange måter lyktes med begge deler; først ta markedsandeler på noen viktige ruter mellom UK og Eire, og deretter åpne nye markeder gjennom kunder med lavere betalingsvillighet/-evne, og til slutt ta markedsandeler igjen fra andre selskaper med høyere (tilsynelatende eller reell) pris. Uansett hvordan det går med Ryanair må man kunne si at det så langt har vært en forretningsmessig suksess for eierne, et nyttig produkt for mange forbrukere, men at det ikke nødvendigvis har bidratt så mye til bransjens utvikling som helhet.
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Ryanair/ O'Leary ser ikke forholdet mellom økt inntjening/høyere kostnader på å fly til hovedflyplassene. FR kan tjene milloner på å fly til hovedflyplasser, som er mer tilgjengelige for folk, selv om det koster mer å fly dit.

Tror nok Ryanair har god kontroll på forholdet mellom kostander og inntjening. Det er jo egentlig bare å lese regnskapet. Trolig så mener Ryanair at de "ekstremt" lave prisene de kan holde med små flyplasser, også gir en gevinst i markedsføringen. De klarer å skape behov som ikke finnes hvis de måtte ta noe høyere priser.

Fordelen med små flyplasser sett med Ryanair sine øyne:

  1. Effektive, rask turnover til lave kostnader
  2. Lave avgifter, som gir lave priser
  3. Usentralt? Torp er sentralt for mye av sør og østlandet. Bergamo er sentralt hvis du skal til Gardasjøen.
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Jeg synes det er litt morsomt at andre tar Ryanair taktikken i sine uttalelser til media. Hvor mange ganger har vel ikke MOL uttalt at de fleste flyselskapene i Europa kommer til å gå dukken. På tide å smake sin egen medisin?? ;)

BF:cool2
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Hvor lenge har Norwegian igjen av 5-års "tidsfristen" for når de jfr. MOL skal ha gått under? Forøvrig hærlig at Germanwings tar Ryanair på kornet på denne måten! :D
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Hvor lenge har Norwegian igjen av 5-års "tidsfristen" for når de jfr. MOL skal ha gått under? Forøvrig hærlig at Germanwings tar Ryanair på kornet på denne måten! :D

Har merket meg at MoL skjelden går i strupen på NAX. Virker som han har litt respekt for hva de får til siden han ikke hugger løs på de, men heller konsentrerer seg om SAS
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Det var tidligere i år, faktisk. Utrolig hva man finner når man bare setter seg ned og leter et øyeblikk...
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41882
http://e24.no/makro-og-politikk/article2915758.ece
De som har fylt hullet i København etter konkursen i Sterling er en gruppe bestående av underskuddsselskaper. Det er ingen som tror på at Norwegian vil være her om fem år, så dette er ikke en langsiktig løsning for verken København eller Norden, sier O'Leary til den danske avisen Jyllandsposten.

Er faktisk litt usikker på om dette er OT med tanke på alle de forskjellige selskapene som er dømt "nord og ned" av MOL...
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Artig å merke seg at denne tråden raskt fik en femstjerners rating. Gleden er nok til å ta&føle på for noen nå. ;)
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Han har rett i at FR til dels lever på subsidier til flyplasser, og det noe svineri, men så lenge Ryanair har så lave kostnader som de har tror jeg de vil være i stand til å konkurrere med andre selskaper også fra større flyplasser. Det betyr naturligvis at de vil måtte bli noe dyrere for å kompensere for at de ikke vokser så mye, men så lenge de klarer å være billigere enn konkurrentene går det nok. Jeg har mange ganger spådd at Ryanair ville bli tatt av "Ryanairbakrusen", at redusert vekst og økt konkurranse ville knekke dem - det har jeg lært at jeg bør slutte med. rent personlig liker jeg ikke FR eller breikjeften MOL, men en objektiv vurdering av selskapet viser at de vet hva de driver med.
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Hvorfor det er noe svineri at de forhandler seg frem til gode avtaler skjønner ikke jeg helt. Det er da sånn i alle bransjer, at man forhandler om pris og vilkår der man kjøper sine varer og tjenester.
En stor aktør bør få rabatt, og det gjør de. Når Norgesgruppen skal kjøpe bananer, er det naturlig at de får en annen pris hos importøren, enn den lokale kjøpmann som driver for seg selv.

Jeg setter min lit til at den lokale flyplass ledelsen vet godt hva de driver med, og at kanskje noen tenker helhetlig. En stor aktør som bringer mange passasjerer gir penger i kassa på alt fra tilbringertjeneste, tax free, mat, drikke, kiosk, parkering..... you name it. Lufthanvnen får provisjon av dette.

Er det galt å være flink å forhandle pris? I de fleste bransjer vil man bli sett på som dyktig hvis man gjør det bra. Men ikke i flybransjen ser det ut som. Da er det svineri. For noen.
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Neida, det er ikke galt fra FRs side å være dyktige til å forhandle, om en flyplass i gokk tiltrekker seg trafikk som genererer så mye ekstrainntekter at det veier opp for lavere landingsavgifter er det selvsagt greit.

Og selvsagt skal storkunder kunne få storkundefordeler.

Om man bruker skattebetalernes penger på å subsidiere driften av flyplassen, og dette ikke gjøres som følge av et åpent politisk vedtak med anbudsrunde, men for at man tiltrekker seg en kommersiell aktør, og dette ikke kommer andre aktører til gode, er det ikke greit.

En mellomting kan være en kommersiell lufthavn som gir FR så gode storkundefordeler at andre selskaper i samme lufthavn i praksis ender opp med å subsidiere FR - da bør alle få samme vilkår for å unngå det som i praksis ville være at FR brukte predasjonsprising for å holde mindre aktører unna.
 
Re: Germanwings' sjef spår Ryanairs undergang

Neida, det er ikke galt fra FRs side å være dyktige til å forhandle, om en flyplass i gokk tiltrekker seg trafikk som genererer så mye ekstrainntekter at det veier opp for lavere landingsavgifter er det selvsagt greit.

Og selvsagt skal storkunder kunne få storkundefordeler.

Om man bruker skattebetalernes penger på å subsidiere driften av flyplassen, og dette ikke gjøres som følge av et åpent politisk vedtak med anbudsrunde, men for at man tiltrekker seg en kommersiell aktør, og dette ikke kommer andre aktører til gode, er det ikke greit.

En mellomting kan være en kommersiell lufthavn som gir FR så gode storkundefordeler at andre selskaper i samme lufthavn i praksis ender opp med å subsidiere FR - da bør alle få samme vilkår for å unngå det som i praksis ville være at FR brukte predasjonsprising for å holde mindre aktører unna.

Men ingen av flyplassene i Norge bruker skattepenger på Ryanair, og det er vel ulovlig i Europa. Og at de blir systematisk subsidiert i resten av Europa tviler jeg sterkt på. Men at andre deler av lufthanvdriften subsidiere Ryanair, ja det tror jeg på.
 
Back
Top