Flybytte på Heathrow

LN-FOC

ScanFlyer Blue
Flybytte på Heathrow

Jeg skal ut på en liten rundtur, og bytter fly på Heathrow noen ganger. Ikke min favorittflyplass, men London er gjerne et ganske rimelig utgangspunkt. Jeg reiser på separate billetter (med god tid) og regner med å få sendt bagasjen hele veien. Spørsmålet blir da om jeg kan følge flight connections til neste terminal, og få boardingkort i transferskranken?

Bytte 1
Ankommer terminal 3 med Royal Brunei, og videre fra terminal 3 med SAS.

Bytte 2
Ankommer terminal 4 med Continental, og videre med BMI fra terminal 3.

Bytte 3
Ankommer terminal 3 med Egyptair, og videre med KLM fra terminal 4.

Re: Flybytte på Heathrow

Så vidt jeg kan skjønne, så tror jeg ikke du skal forvente å få sendt bagasjen hele veien på noen av de flygningene ettersom dette er flygninger på tvers av allianser. Det eneste unntaket er nr.2 hvis den foregår etter 27.10. Jeg tipper du må sjekke inn på nytt på alle flygningene.

Er du sikker på at det ikke er en codeshare den BMI-flighten? BMI bruker Terminal 1 på LHR.

Er codeshare, ja, men motsatt vei. Det står Egyptair på billetten min, men opereres av BMI. Trodde de brukte samme terminal. Jeg kommer med andre ord inn til terminal 4, og drar fra terminal 1.

Så vidt jeg kan skjønne, så tror jeg ikke du skal forvente å få sendt bagasjen hele veien på noen av de flygningene ettersom dette er flygninger på tvers av allianser. Det eneste unntaket er nr.2 hvis den foregår etter 27.10. Jeg tipper du må sjekke inn på nytt på alle flygningene.

Har aldri hatt trøbbel med dette på tvers av allianser før. Kun én gang fra BA til WF i København fikk jeg beksjed om at det ikke gikk, men dette viste seg i ettertid å være feil. Så lenge de interliner går det som oftest greit.

Har aldri hatt trøbbel med dette på tvers av allianser før. Kun én gang fra BA til WF i København fikk jeg beksjed om at det ikke gikk, men dette viste seg i ettertid å være feil. Så lenge de interliner går det som oftest greit.

Når alt er på en billett så er det ofte enklere enn med to (eller flere) billetter som i dette tilfellet. Hadde du gjennomgående billett med BA/WF så skulle det gått gjennom. BA sjekker ikke inn pax eller bag dersom du har to separate bookinger og skal med en "Ikke OneWorld"-carrier. Dette gjelder sannsynligvis for flere selskaper.

Hei,

Jeg kom nettopp hjem med Royal Brunei og det var store problemer med å sjekke bagasjen helt fram til Norge.
Staben der mente at bagasje skulle tollbehandles ved ankomst EU, i mitt tilfelle München siden jeg reiste med LH fra Singapore.
Måtte forklare at vi hadde fått vår frihet fra Tyskland for over seksti år siden og at tollen ventet på meg i Oslo.
Min svenske kollegaer måtte finne igjen bagene sine i München/Frankfurt siden Sverige sto på kartet med samme farge som resten av EU.
Husk at Royal Brunei er totalt tørrlagt når det gjelder alkohol.

Eders
Knut Erik

Alle kombinasjoner av disse selskapene har interlineavtaler med hverandre på bagasje. Slikt har ingenting md allianser å gjøre. Det eneste som begrenser et tollgrenser, men bagasjen skal likevel merkes til final destination.

Så sett at jeg får sjekket inn bagasjen hele veien, vil jeg da være i stand til å bytte terminal uten boardingpass? Og så få skrevet ut boardingpass i transferskranken?

Så sett at jeg får sjekket inn bagasjen hele veien, vil jeg da være i stand til å bytte terminal uten boardingpass? Og så få skrevet ut boardingpass i transferskranken?

Ja, det går greit. Har mange turer T3-->T1 og T1-->T3 uten boardingpass

Back