• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kuisssssssss ..... 2

BSSW

Browncoat
Stjeler trådtittelen din hvis det er greit, MOW. Og lager en lørdagsquiz (selv om det er fredag både her og hjemme i Norge :8:).

Noen som klarer å identifisere motorene på dette bildet? Serienummer ikke nødvendig ^_^, holder med hvilken flytype de tilhører :)

Det er vel ingen hemmelighet at de begge tilhører CO.

DSC_1729.jpg

Kan den til hoyre vaere en GE-90 core?
Helt riktig :)
Ok, jeg tar den. Selvfølgelig vet jeg at B757 har større motor, tipper den er en god halvmeter lengre og har en fan på kanskje 30cm større diameter. Det gjør seg godt synlig når man ser på de. Uansett, jeg "håpet" det var et optisk bedrag i bildet ditt som allikevel kunne rettferdiggjøre mitt svar, siden den ene dolley står lengre fra bildet og har høyere plassert motor:p
Ikke noe optisk bedrag her nei...

Den til venstre ser ut som en RB211 ...

Den til høyre er allerede identifisert som en GE90 .. (777)

CF34/CFM56-3 er det ikke.

Ikke er den laget av Rolls Royce heller...

Hadde ikke trodd det skulle bli SÅ vanskelig... :8: Hadde egentlig trodd at den til høyre hadde vært værst...

Nei, da er vi vel inne på noen man henger under vingen på 767 da, en CF6 av ett eller annet slag, har ikke så mange motorer igjen hos CO nå som ikke er RR.

Der kom den. CF6-80.

Det som overrasket meg mest var vel egentlig det at Fan blir separert fra kjernen ved transport (GE-90). Egentlig ikke så overraskende når man ser på størrelsen på den motoren, men alikevel...

Lurer på å stille opp med flere slike bilder/quiz som det der, hvis det er ønskelig.
Har noen bilder liggende (både fra CO og andre steder) som sikkert kan "brukes til no"...

Kom gjerne med mer, her er det en del å lære. Og konklusjonen på folkelig vis er at det er 767-sak til venstre og 777 til høyre?

Back