• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

LN-FHU

Superflyer
Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

"Frykter nedgradering av Tromsø Lufthavn".....

"Tromsø Lufthavn kan bli degradert til en småflyplass.........Næringslivet mobiliserer alle krefter for å få til en oppgradering av Tromsø Lufthavn Langnes.. "


Synes det høres helt tåpelig ut....

Artikelen her :

http://www.itromso.no/nyheter/article246018.ece
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass....

Det viser vel bare at Avinor sin skremselspropaganda har fungert! Forhåpentligvis kommer det noe ut av alt oppstyret, noe mange vel har mistenkt var hele poenget med Avinor-uttalelsene in the first place.
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass....

Hva er det slags nye sikkerhetskrav som trer i kraft som skulle forverre regulariteten i forhold til dagens situasjon?
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass....

Gardermoen har også vært stengt pga værforhold uten at næringlivet gikk opp i limingen av den grunn, så denne artikkeln er et skikkelig bomskudd av et næringsliv i Tromsø som enneå sutrer for at de ikke fikk OL2018.
Det er mere innteresant å lese kommentarene til artikkelen som spenner fra at denne artikkelen kom en dag for tidlig til at Bardufoss faktisk bare er time unna som reserveflyplass, når det trengs.
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass....

For noe tull, dette kommer kun med bakgrunn av Airbus'en som landet her. Tromsøværinger har en tendens til å hyle og skrike og bli fryktelig opprørt når det skjer noe stort i byen.

Uansett, hvis det virkelig skulle gå på trynet så har vi alltids Olav Thon som kan komme og spytte i penger :)
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass....

Tromsø er bygd opp på statlige midler og arbeidsplasser, og er vant til å få det som de vil. Det som er like morro å lese i disse tider er at det skrikes om mislykket Nordområdesatsing hver gang. Tromsø ser ut til å ha tatt eierskap til hele begrepet, og mener alt som knyttes til dette skal lokaliseres på holmen mellom fastlandet og Kvaløya.
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass....

Makan til usakligheter som de tre forrige innleggene i tråden kommer med må en lete lenge etter! Har dere lest saken eller? Her har jeg sakset det som egentlig er poenget her:

Samtidig som Avinor sentralt har lagt utbedringene til 50 millioner kroner på is, innføres de nye sikkerhetskravene fra oktober 2010.

Altså, nye sikkerhetskrav innføres, samtidig som nødvendig utbygging av infrastruktur for å møte nye krav er lagt på is.

Til slutt vil jeg be mine medforumister å slutte å spy opp usakligheter og annet tull!
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Jeg tror vi skal la forumistene som er bosatt nord for Dovrefjell diskutere dette videre ,alene :lol:
Dette blir fro "skummelt" for oss søringer.:exclaimation
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass....

Gardermoen har også vært stengt pga værforhold uten at næringlivet gikk opp i limingen av den grunn, så denne artikkeln er et skikkelig bomskudd av et næringsliv i Tromsø som enneå sutrer for at de ikke fikk OL2018.
Det er mere innteresant å lese kommentarene til artikkelen som spenner fra at denne artikkelen kom en dag for tidlig til at Bardufoss faktisk bare er time unna som reserveflyplass, når det trengs.

Det er vel Avinor i Tromsø som har luftet sin bekymring til næringslivet, som så tar sin bekymring videre. Om det er slik at det er nye sikkerhetskrav som gjør at regulariteten i Tromsø forverres i forhold til dagens situasjon så må det vel være legitimt å lufte sin bekymring uten at man skriker opp om offentlige midler, sutring osv. Andelen offentlige sysselsatte i Nord-Norge er stor, det er det ikke noen tvil om, og i Troms er det ca 40% som er ansatt i offentlig sektor.

Man skal også kjøre rimelig fort om man skal komme seg mellom Bardufoss og Tromsø på 1 time. Det blir en snittfart på drøye 130 km/t....;)
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Skal vi holde oss til flyplassen og la OL, Nordområdesatsing og annet grums ligge i skuffen?
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Her har vel Avinor (og staten) en gylden mulighet til å dempe de svingningene som finanskrisen skaper. Tenker nok at de fleste av disse Avinor prosjektene går som planlagt.
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Samtidig som Avinor sentralt har lagt utbedringene til 50 millioner kroner på is, innføres de nye sikkerhetskravene fra oktober 2010.

...man skal være rimelig dum om man tror Avinor ikke kommer til å investere nok penger å oppfylle de nye sikkerhetskravene. Avinor vil jo tape store inntekter på TOS om de ikke gjør det. Dette må vel være årets dårligste pressmiddel?
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Luftfartstilsynet har innført nye krav til sikkerhetsområder på siden av rullebanen, samt foran terskel og etter baneende. Hvis man skal opprettholde dagens banelengder, må man forlenge rullebanen pga kravet om større sikkerhetsområde etter banenede. Avinor vil selvfølgelig tilfredsstille kravet til nye sikkerhetsområder. Avinor sliter med investeringsevnen i disse nedganstider (regner med at de fleste her på forumet har registrert at det er nedgang i innenriks flytrafikk også) og derfor har noen foreslått å skyve på prosjekter som ikke dirkete går på overholdelse av sikkerhetskrav. Det vil nok bli jetfly i Tromsø i fremtiden også, men det vurderes altså om man skal vente litt med en mulig baneforlengelse inntil Avinor har mere penger å investere. Konsekvensen av å vente kan være at fly, primært om vinteren, må ta av med reduserte avgangsvekter - noe som igjen får konsekvenser for rekkevidde eller antall pax ombord.

Espen
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Luftfartstilsynet har innført nye krav til sikkerhetsområder på siden av rullebanen, samt foran terskel og etter baneende. Hvis man skal opprettholde dagens banelengder, må man forlenge rullebanen pga kravet om større sikkerhetsområde etter banenede. Avinor vil selvfølgelig tilfredsstille kravet til nye sikkerhetsområder. Avinor sliter med investeringsevnen i disse nedganstider (regner med at de fleste her på forumet har registrert at det er nedgang i innenriks flytrafikk også) og derfor har noen foreslått å skyve på prosjekter som ikke dirkete går på overholdelse av sikkerhetskrav. Det vil nok bli jetfly i Tromsø i fremtiden også, men det vurderes altså om man skal vente litt med en mulig baneforlengelse inntil Avinor har mere penger å investere. Konsekvensen av å vente kan være at fly, primært om vinteren, må ta av med reduserte avgangsvekter - noe som igjen får konsekvenser for rekkevidde eller antall pax ombord.

Espen

Takk for saklig og god tilbakemelding! Det var akkurat dette jeg spurte om litt lenger opp i tråden. Det vil altså si at skrik & sutring som kom til uttrykk i avisen kanskje ikke bare er skrik & sutring likevel, men en legitim bekymring?
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Det gjorde det, ikke helt overraskende. Men jeg har ennå tilgode å se noen plantegninger eller lignende for nøyaktig hva som skal gjøres. Noen som har en link?
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Vel, nå bor jeg langt sør for Dovre, men dette er ikke annet enn et velplassert utspill i disse krisetider.

Tromsø vil fortsette som en stor regionalflyplass, med kapasitet for større fly en gang i fremtiden, å tro noe annet vil være meningsløst.

Men, skrik om offentlige midler er en sykdom som brer om seg i samfunnet på de fleste områder.
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Men, skrik om offentlige midler er en sykdom som brer om seg i samfunnet på de fleste områder.

Er det noe mindre legitimt å bruke krisepakke-penger på utbygging av lufthavner enn på f.eks. veier?
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Vel, nå bor jeg langt sør for Dovre, men dette er ikke annet enn et velplassert utspill i disse krisetider.

Tromsø vil fortsette som en stor regionalflyplass, med kapasitet for større fly en gang i fremtiden, å tro noe annet vil være meningsløst.

Men, skrik om offentlige midler er en sykdom som brer om seg i samfunnet på de fleste områder.

Jeg er helt enig i at det utad fremstår som et skittent spill, Avinor holder reisende som gissel for å få gjennomført sine prosjekt.

Samtidig kan jeg forstå Avinors frustrasjon når Regjeringen signaliserer at de kommer til å ta ut fullt utbytte i en så vanskelig periode samtidig som Avinor står overfor store investeringsprosjekter. Så jeg er enig med Avinor i sak, det er fremgangsmetoden jeg har problemer med.
 
Back
Top