• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Er det verste over?

Det er nok ikkje rimelig med elektriker, men som fagmann, vil eg sjølvsagt tilrå deg å bruke ein dyr elektriker neste gong også -for skulle noko gå galt etter ein svart jobb, funker ikkje forsikringa. Svarte jobber får ikkje nødvendigvis det som trengs av dokumentasjon på eit el-anlegg, og då sitter ein i baret når noko ikkje stemmer lengre.

Digresjon:

En bekjent som er tømrer snekret en gang en svart bod for en dame, som så spør:
- Kan jeg få kvittering?
- Nei.
- Hvorfor ikke?
- Fordi det er svart.
- Men hvorfor kan jeg ikke få kvittering for svart arbeid????

Når det gjelder selve økonomien tror jeg det vil ta en stund før det går over. For oss som har stabil jobb og godt forhold til banken er det bare fryd&gammen, men så lenge næringslivet er inne i en til dels psykologidrevet spiral nedover vil krisa bli selvforsterkende. Jeg tror ikke det løsner før alle de råtne lånene, subprime og CDO og CDS etc er luftet ut av systemet, og det kan ta lang tid.

Det er nok ikkje rimelig med elektriker, men som fagmann, vil eg sjølvsagt tilrå deg å bruke ein dyr elektriker neste gong også -for skulle noko gå galt etter ein svart jobb, funker ikkje forsikringa. Svarte jobber får ikkje nødvendigvis det som trengs av dokumentasjon på eit el-anlegg, og då sitter ein i baret når noko ikkje stemmer lengre.

Det var jo en grunn til at jeg valgte en fagelektrikker...

Nå er det uansett ikke mer jeg skal gjøre i leiligheten som jeg ikke klarer selv (med litt hjelp)

Når det gjelder selve økonomien tror jeg det vil ta en stund før det går over. For oss som har stabil jobb og godt forhold til banken er det bare fryd&gammen, men så lenge næringslivet er inne i en til dels psykologidrevet spiral nedover vil krisa bli selvforsterkende. Jeg tror ikke det løsner før alle de råtne lånene, subprime og CDO og CDS etc er luftet ut av systemet, og det kan ta lang tid.

Nemlig. Innen finansieringsystemene begynner virke effektivt igjen så er det vanskelig å få resten av økonomien i gang. Men når det skal sies så er det vesentlig lettere å hente kapital nå enn i høst

Itillegg skal de sies at ingen av krisepakkene (unntatt de til bankene) foreløpig har kommet igang og begynt å virke, men blir spennende å se hvor mye effekt disse vil ha etterhvert som de kommer igang iløpet av året

Last edited:
Veldig mange bedrifter kjører knallhard på at folk skal fly i økonomiklasse (så hardt at de tvinges til å bruke dyre økonomiklassebilletter ifht. billigere restricted business). Norge er ikke hard truffet av problemene (enda) ifht. andre land.

De dårlige tidene har ikke truffet Stortinget ennå i alle fall :rolleyes:

Gjennomgangen til P4 viser at representantene reiste businessclass på to av tre reiser. Bare transport- og kommunikasjonskomiteen reiste på billigste måte på sin tur til Spania i september i fjor. Da kostet flybillettene rundt 3000 kroner, og også hotellet var rimelig.

Men da finanskomiteen i april reiste på en ti dagers tur til Brasil og Argentina, kostet hver flybillett cirka 30.000 kroner. Også utenrikskomiteen reiste business til New York og Washington.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2998411.ece

På lange reiser synes jeg det er helt naturlig at landets folkevalgte benytter seg av businessclass. Det handler om komfort og at de skal yte (forhåpentligvis) når de kommer fram, men også om en slags verdighet som bør være knyttet til et lands nasjonalforsamling.

Dette er småpenger i den store sammenheng, og saken kommer opp i media med ujevne mellomrom. Skjønner ikke problemet, og som det sies så er det enklere å jobbe på businessclass, og man kommer frem med større mulighet til å være uthvilt og være klar til å gå på jobb.

Back