Fleet-News: LH og A300-600

BU662

critical mind
Ok tid for en liten oppdatering.


LH begynner a trappe opp farten med utfasing av A300-600. Etter planen skal alle A300 vaere ut av traffik t.o.m. 30. September 09.

Bare 8 A300 vil fly under sommeren. Deretter er det slutt med widebody domestic:cry:

3 A300 ble solgt til Cirrus Aviation. En av disse (D-AIAN) er alrede malt hvit og venter pa ny operatör.

Mens, det har en god ting. 737er hos LH for nok en livstids-forlengelse og vil star lengre. Mens det vil skje en del rokkeringer med stasjoneringer, dvs oppdelingen mellom Hub og Direct. Som resultat av dette vil MUC som hub ble all-Airbus.
 
Bare 8 A300 vil fly under sommeren. Deretter er det slutt med widebody domestic:cry:

Hvorfor det? Skjønner at A300-600 er et aldrende fly. Men finnes det ikke noen "moderne" alternativ eller blir det for kostbart? Hva med A330?
 
Last edited:
Kommer de til å bruke A330 som substitutt her, eller går de over til narrow-bodies også på de rutene som i dag beflys med A300?

BF:cool2
 
De flyr A321 i tillegg til 306 på disse rutene i dag. Det er vel derfor naturlig å tro at det blir A321 som tar over.
 
Kommer de til å bruke A330 som substitutt her, eller går de over til narrow-bodies også på de rutene som i dag beflys med A300?

BF:cool2

Mitt inntrykk er at det istedet brukes 321, men andre vet kanskje mer om det.

330 egner seg ikke på korte ruter.
 
Mitt inntrykk er at det istedet brukes 321, men andre vet kanskje mer om det.

330 egner seg ikke på korte ruter.

Høres jo fornuftig ut. Men i Japan bruker man jo både 777 og 747 innenriks. Litt schtiiilig det!

BF:cool2
 
Hvorfor det? Skjønner at A300-600 er et aldrende fly. Men finnes det ikke noen "moderne" alternativ eller blir det for kostbart? Hva med A330?

A330 er ingen alternativ for domestic runs.

For tungt og for dyr for disse korte flydistanser.
Det er en skammelig ting at Airbus ikke har klart a komme med en verdig arvtager for A300. Airbus kjenner problemet mens venter med lösningen som vil ogsa inkludere arvtageren for heile A32S serien.

LH löser dette kapasitets bottleneck med klok disponering. Dette vil medföre at flere A321 vil bli basert i FRA. De far en god del denne ar.

Mens - helt aerlig talt - jeg vil ikke bli overrasked dersom LH kommer i sommer og sier at de vil beholde sine A300 en stykk lengre. Det finnes noen morgenavganger som gar til FRA og er smekkfulle, hver dag 270 pax omboard...
 
Men i Japan bruker man jo både 777 og 747 innenriks. Litt schtiiilig det!

Boeing tilbyr spesialversjoner med forsterket understell for shorthaul-ops .. ihvertfall for 747. Er ikke sikker på om samme option finnes for 777, men de bruker dem der likevel ..
 
Neida, de har skikkelige biz-seter, 19-20 rader faktisk. I hvert fall startet økonomi på rad 19 aller 20 når jeg fløy med A306 sist helg.
 
De flyr jo til LHR og BCN også, da, men joda, de selger Biz domestic. Ser det koster kr. 5849 T/R FRA-MUC
 
Ikke alle A300 har riktige biz.class seter, mens de meste. De som flyr ogsa mediumhaul destinasjoner har for sikkert. D-AIAI som ble scrapped hadde den og LH kjöpte heile cabin interior tilbake.

Alle ABA#s (4 stykk) er definitiv ute. (Disse ble satt pa bakken i vinter)
Over AIAY svinger öksen...

Dödsikkert er a fly 1.flight mandag morgen HAM->FRA. Dersom du far plass, har du A300.
 
Vi har vært inne på dette temaet før faktisk. Men hvordan ligger Thai an med utfasting av A300-600 og er det noen flere store operatører av denne typen?
 
Back
Top