• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nytt gebyr

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Norwegian har som kjent økt bagasjegebyret til 40 kr. per kolli på innenlandsreiser og 50 kr. per kolli på utenlandsreiser. Nå innføres det dessuten et straffegebyr for de som skal reise med bagasje, men som ikke har betalt på forhånd. Dette gebyret er satt til 80 kr. per kolli på innenlandsreiser og 100 kr. per kolli på utenlandsreiser og må betales på billettkontoret på flyplassen.
 
Og du må vite når du bestiller billetten hvor mange kofferter du skal ha med, for du kan ikke etterbestille baggasjeplass

Det gis ikke refusjon av forhåndsbetalt bagasje.
Hvis du etter bestillingen er gjennomført ønsker å ha med ekstra bagasje, må dette bestilles på flyplassen ved avreise. Pris for dette er NOK 80 pr kolli pr person pr strekning på innlandsreiser og NOK 100 pr kolli pr person pr strekning på utlandsreiser. Det er ikke mulig å etterbestille ekstra bagasje på telefon eller internett.

Yes, right - hvis jeg bestiller flybillett til jul, vet jeg jo i dag om jeg trenger å ha med meg en koffert eller to.............
 
Dette gebyret har vert innført en god stund nå og er ingen nyhet.
Koster mer å kjøpe kolli på flyplassen en på nettet. Sjelden jeg hører noen kunder klager på det og de blir da mer obs på å kjøpe dette på forhånd.
Det er nå også mulig å kjøpe bagasje og spesialbagasje (ski,golf..osv) på nettet selv etter at reisen er bestillt.
Da er det ingen problem å bestille julreisen nå selv om du er usikker på hvor mange kolli du trenger :)
 
Helt på sin plass at selskapene tar seg betalt for ekstra vekt, men hvor lenge er det til noen kommer med "ingen gebyrer - bare lave priser"-kampanje nå? Hvis det er noe folk misliker så må det vel være gebyrer...
 
Ja, dette fedelandet er etter hvert et eneste gebyr- og bøtevelde.
Jeg ser jo poenget , mer transaksjoner over nett er billigere enn å bemanne skranken for manuel kundebehandling.
I en verden hvor fler og fler bestiller og betaler over nett mener jeg det bare er å erte på seg kundene med straffegebyr de få gangene man skal betale for baggasje over skranken.
Kanskje DY burde vurdere å farme ut handlig til Flytoget?
Ingen betjening , dra kort og papirkoder selv,baggasje leveres til venstre, gå inn og sett deg på flyet..:rolleyes:
 
Det gjør ikke meg noe å betale et lite ekstra bagasjegebyr & setegebyr ved bestilling på nett, jeg klarer fint å legge til en femtilapp i hodet når jeg ser prisen. Men hvis DY begynner med masse forskjellige satser og regler, og stadig flere gebyrer nærmer de seg Ryanairtilstander der billetten er veldig billig og alt annet er dyrt - og det fører til at jeg i hvert fall ikke gidder å måtte regne ut hver gang hva de nye gebyrene gjør at billetten egentlig koster. Dessuten, hvis billig billett+gebyrer=SAS-pris, hva er da vitsen?
 
Du har en god poeng og jeg tror det vil komme en "manuel / human beeing driven check-in" fee om noen ar.

Med flere og flere automater pa plass er det jo ganske logisk a tvinge folk til a bruke den. Mens, saken har en stor MEN. Gjör du det, ma du ogsa sikre at disse automater funker. Sist gang jeg flöy prövde jeg meg pa 2 av 6 automater, mens de hadde SNAG. Med bare 4 automater kan du regne selv hvor lenge det tar a sjekke inn 180 pax med 1-2 bager hver flygning.

Over tid vil slike ting komme, fordi en automat koster ikke noen hundrelapper i time-lönn pluss tillegg pa helg, i natta og pa helligedager... Det har rett og slett noe med kostnader a gjöre.
 
Helt på sin plass at selskapene tar seg betalt for ekstra vekt, men hvor lenge er det til noen kommer med "ingen gebyrer - bare lave priser"-kampanje nå? Hvis det er noe folk misliker så må det vel være gebyrer...

Southwest !! De kjoerer stort paa akkurat det i alle kampanjer, men saa tjener de jo penger og utvider rutenettet:rolleyes:
 
Det kommer vel litt på hvilke kostnader du har - var på en konferanse der COO i SkyEurope fortalte at han gjerne skaffet automater - når de ble billigere i drift enn slovaker...
 
Back
Top