Ryan Air vil presse lufthavne, bla.Billund

Bll spotter

ScanFlyer Gold
Tja vel ikke noget nyt i den historie, som man ikke vidste i forvejen.

http://www.dr.dk/Regioner/Trekanten/Nyheder/Billund/2008/03/27/072958.htm

Ryan Air presser lufthavnen økonomisk
27. mar. 2008 07.35 Billund

Billund Lufthavn kan se frem til at blive presset på pengepungen af Ryan Air.

Det irske lavprisflyselskab vil nemlig spare 3 milliarder kroner, og en pæn del af de penge skal hentes hjem på at pressen lufthavnene - og her iblandt Billund - for at sænke selskabets omkostninger.

- De lufthavne, der ikke vil samarbejde med os for at reducere omkostningerne vil få mindre trafik, lyder den utilslørede trussel fra Ryanairs topchef, Michael O'Leary.

Det er stigende priser på flybrændstof, der har fået Ryanair til at spare på driften.

Ryanair har 10 flyruter til europæiske storbyer fra Billund.
 
Ikke kun lufthavne der bliver ramt !


Ryanair skal nu spare tre milliarder kr. og vil derfor lægge pres på lufthavnene for at få sænket omkostningerne.

Det irske lavprisflyselskab Ryanair satser på at skære ned på omkostningerne i det kommende regnskabsår, som begynder den 1. april. Barberingen skulle gerne ramme tre milliarder, der er det samme beløb, som den rekordhøje brændstofpris forventes at ramme indtjeningen med.

”De næste 12 måneder bliver ikke kønne, og de bliver ikke kønne for vores aktionærer,” siger topchefen Michael O’Leary.

Ryanair vil bl.a. lægge pres på lufthavnene for at få sænket omkostningerne.
”De lufthavne, der ikke vil samarbejde med os for at reducere omkostningerne, vil få mindre trafik,” lyder truslen fra O’Leary, der desuden har planer om at fastfryse cheflønningerne for selskabets 46 ledere i de kommende 12 måneder.

(Børsen, d. 27. marts, 2008)
 
”De næste 12 måneder bliver ikke kønne, og de bliver ikke kønne for vores aktionærer,” siger topchefen Michael O’Leary.

Dette kan ikke tolkes på andre måter enn et resultatvarsel.
 
Blir spennende tider, for Ryanair har gjort det veldig godt selv i tøffe tider. Og dersom Ryanair begynner å gjøre det dårligere, så kan vi vel anta at det også vil få konsekvenser for andre LCC-selskaper med liknende driftsmodeller. Og det tyder vel også på at markedet generelt er på vei ned igjen. Dessverre.
 
Ryanair vil bl.a. lægge pres på lufthavnene for at få sænket omkostningerne.
”De lufthavne, der ikke vil samarbejde med os for at reducere omkostningerne, vil få mindre trafik,”

(Børsen, d. 27. marts, 2008)

Her kunne SAS måske lærer noget.
 
Her kunne SAS måske lærer noget.

Nå er faktisk SAS sin forretningmodell å fly på store sentrale flyplasser. SAS kan ikke f.eks flytte over til STN hvis de er misfornøyd med prisnivået på LHR uten å tape masse passasjer og inntekter, imotsetning til Ryanair som har passasjerer som tåler at de bruker en flyplass i langt fra nærmeste sivilisasjon

Husk at det for et flyselskap er like viktig å se på inntektsiden som på kostnadsiden:exclaimation
 
Nå er faktisk SAS sin forretningmodell å fly på store sentrale flyplasser. SAS kan ikke f.eks flytte over til STN hvis de er misfornøyd med prisnivået på LHR uten å tape masse passasjer og inntekter, imotsetning til Ryanair som har passasjerer som tåler at de bruker en flyplass i langt fra nærmeste sivilisasjon

Husk at det for et flyselskap er like viktig å se på inntektsiden som på kostnadsiden:exclaimation

Nu mente jeg mere med at presse de 3 hoved hubs de flyve ud fra, spille dem ud mod hinanden, true med at flytte trafik fra den ene til den anden.
 
Tyder på at BLL står fast over for Ryanair....Det er godt....Så er der kun at håbe ar AAR gør det samme.
At EBJ eventuelt åbner op for FR..havde været bedre at de 3 lufthavne stod sammen over
for Ryanair....lidt for at vise flget overfor andre lufhtavne i Europa
hilsen
ole
 
Her kunne SAS måske lærer noget.

Nei. Skal man drive en seriøs virksomhet, hva det nå enn måtte være, så er det virksomhetens kostnader man skal styre, ikke andres. Ryanair ønsker å spare 3 mrd ved at flyplassene skal senke sine kostnader??????

Jeg er forøvrig overbevist om at flyplassene har like stort fokus på kostnader som alle andre virksomheter.

Det blir som om å be naboen låne mindre penger slik at det blir mer på deg selv.

Saken er vel at det er Ryamair som begynner å slite............
 
Nei. Skal man drive en seriøs virksomhet, hva det nå enn måtte være, så er det virksomhetens kostnader man skal styre, ikke andres. Ryanair ønsker å spare 3 mrd ved at flyplassene skal senke sine kostnader??????

En bedrift som vil kutte kostnader ser på alle muligheter for å gjøre nettopp det. For å få dette til kan det være nødvendig å se på muligheten til å reforhandle allerede inngåtte avtaler, og det er det Ryanair ønsker å gjøre med bl.a. Billund. Jeg ser ikke helt hva som er så useriøst med en slik fremgangsmåte. Det Ryanair betaler til Billund er jo Ryanair sin kostnad....en kostnad de ønsker å redusere.

Så hva er useriøst? :)
 
De gik også forgæves i Esbjerg, hvem er den næste de prøver, Odense?

http://www.dr.dk/Regioner/Esbjerg/Nyheder/Esbjerg/2008/04/30/123532.htm

Ryanair får den kolde skulder
01. maj 2008 07.03 Esbjerg

Det lykkes ikke lavprisflyselskabet Ryanair at spille Billund og Esbjerg lufthavne ud mod hinanden i et forsøg på at spare penge.

- Fra Ryanair prøver man skrupelløst at presse priserne ned. Det er også fair nok, men vi ønsker ikke at lade os trække rundt ved næsen.

Så barsk er kommentaren fra Esbjergs borgmester Johnny Søtrup til dr.dk/esbjerg.

Han giver Ryanair det glatte lag efter at selskabet har bedt den kommunale lufthavn i Esbjerg om at komme med et nyt pristilbud. Ryanair har til gengæld stillet Esbjerg een Londonrute eller måske flere flyruter i udsigt.

Ville ikke betale
- De fik et tilbud sidste år, hvor de flyttede til Billund. Og det tilbud står ved magt. Ryanairs udgangspunkt sidste år var, at de ville have det gratis. Det hverken kan eller vil vi, siger Johnny Søtrup.

- Vi er glade for Billund Lufthavn og ønsker ikke at gå ind i en form for destruktiv konkurrence. Det tjener ikke noget formål. Esbjerg Lufthavn skal nok klare sig - også uden Ryanair, siger Esbjergs borgmester.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Ryanair, som i øjeblikket flyver på 10 europæiske storbyer fra Billund.
 
AAR er vel næste de prøver kræfter med, og de har nok gode chancer. Om de så får de gratis, ja det tror vel selv ikke Ryanair på.
Odense er der nok ingen der har nogen tro på....
---
Med de sidste prisstigninger har selv FR nok fundet ud at, at det er altså ikke gratis at flyve nogen steder....
De seneste fuelprisers raketfart er der kun en til at betale og det er kunderne...

Hilsen
ole
 
hennign mente jeg ikke deler synet mitt om hva jeg synes om levrandører som forsøker urimelige forhandlinger med levrandører utover nok mottakere (ref http://forum.scanair.no/showthread.php?t=31982), så da tar vi og balanserer med synet mitt her.

Sånn jeg ser ting så har jeg mer forståelse for at Ryanair forsøker seg på dette overnfor eksterne levrandører når de øyensynlig har en så økonomisk stram organisasjon internt. Jeg har ingen sympati for at flyplassene skal jekke seg ovenfor Ryanair, da jeg ikke ser at de ikke har noe med å være med å sponse Ryanair sine intensjoner om å la folk tro det skal være en gratis folkerett å fly, så håper dette ikke går noen vei for Ryanair sin del. Tilpass inntekten litt mer.

-A
 
Ser ud til at SAS alligevel har lært noget.


http://borsen.dk/transport/nyhed/132626/
Københavns Lufthavne vil hjælpe flyselskaber

Københavns Lufthavne forsøger nu aktivt at komme flyselskaberne til undsætning. Det sker efter opfordringer fra blandt andre SAS om hjælp i en situation, hvor flyselskabet presses af rekordhøje brændstofpriser, for stor kapacitet og en omkostningsstruktur, der er for dyr.

Det skriver dagbladet Børsen.

"Ja, vi kan hjælpe flyselskaberne. Vi kan ændre nogle processer for derved at nedbringe omkostningerne og derfor har vi indkaldt til et møde med de fire største flyselskaber, Statens Luftfartsvæsen og de fire store håndteringsselskaber i København Lufthavn," siger adm. direktør, Brian Petersen fra lufthavnen.

De fire flyselskaber er SAS, Sterling, Cimber Air og My Travel Airways, der leverer mere end seks ud af 10 passagerer i lufthavnen.

Flyselskaberne har brug for hjælp i øjeblikket. SAS bad i fredags åbent sine leverandører om rabat for at kunne komme igennem krisen, og de øvrige er også trykkede af krisen i luftfarten.

"Lufthavnenes afgifter på flyselskaber er meget høje - og ekstremt høje i København. Samtidig har vi udviklingen med stigende brændstofpriser. Flere lufthavne forhøjer afgifterne, som de har monopol på. Så det er en tvivlsom situation. Det er ikke et udspil mod Kastrup, men principielt er det et vigtigt spørgsmål, at se på hvilket afkast lufthavnene måtte have," forklarer adm. direktør i SAS, Mats Jansson, over for Børsen.
 
Back
Top