• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

AY TIL SEL !

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
April har kommet og i fjor kom de sprø AY-tilbudene i april. Håper forumets medlemmer er våkne og varsler ev. noe fra Wideroe.no ! Håper på SEL med start fra 2. juni !!:FIN

hva står SEL for ?

ikke alle kan sånne forkortelser....

...men allikevel har du mange av dem i signaturen din... :rolleyes:

28.07.08 SVG-FRA LH3163 (BAe)
28.07.08 FRA-DME S7 900 (A319)
28.07.08 DME-OVB S7 177 (A319)
06.08.08 OVB-DME S7 174 (il86)
06.08.08 DME-FRA S7 899 (A319)
06.08.08 FRA-SVG LH 3162 (BAe)

Hadde vært flott med vårtilbud i helgene også i år - selv om det ikke er en selvfølge at det skal komme år etter år... Vi får holde øynene åpne!

Fordi flyselskapene bruker IATA-koder og det er flere fly- og handlingselskapfolk her enn ATC-folk ... ;)

Nå brukes vel ICAO også i rorbua. En flightplan fylles ut med destination......??
Fordelen med ICAO er vel at du utifra de 1 til 2 første bokstavene kan se hvor i verden det er snakk om slik at det er lettere å gjette resten hvis du ikke snakker IATA-ansk flytenede

Last edited:
Fordi flyselskapene bruker IATA-koder og det er flere fly- og handlingselskapfolk her enn ATC-folk ... ;)

Flyselskapene og handlingselskapene bruker da begge kodene, men hver til sitt bruk...

Selv foretrekker jeg ICAO-kodene, for de gir øyeblikkelig en indikasjon på hvor i verden man er, mens IATA-kodene kan like gjerne være en by eller jernbanestasjon, som en flyplass, hvor som helst...

Men med IATA-kodene kan man ofte gjette seg til navnet, men med kun to bokstaver i ICAO-koden blir det vanskeligere selv om man vet hvilken del av verden det er snakk om.

Jeg bruker selvfølgelig IATA-koder siden det er det jeg bruker på jobb.

Flyselskapene og handlingselskapene bruker da begge kodene, men hver til sitt bruk...

Selv foretrekker jeg ICAO-kodene, for de gir øyeblikkelig en indikasjon på hvor i verden man er, mens IATA-kodene kan like gjerne være en by eller jernbanestasjon, som en flyplass, hvor som helst...

Ja, med ICAO finner du ut at du er paa rett kontinent, mens det faktisk ligger navnlik logikk ved aa bruke IATA.. Kanskje litt enklere aa bruke koder til og med hvermansen kjenner mange igjen fra det det man har lest paa bagasje tagger?? Eller er det viktigst aa vaere saer og slaa opp IACO koder slik at 90% av brukerne paa forumet og 99,99% av folk i real life maa slaa opp kodene?? :rolleyes:

Eller er det viktigst aa vaere saer og slaa opp IACO koder slik at 90% av brukerne paa forumet og 99,99% av folk i real life maa slaa opp kodene?? :rolleyes:

...og hvor mange prosent av brukerene her inne må slå opp IATA-kodene? ...siden du tydligvis har regnet på det?^_^

Mye mindre enn ICAO.. Et eksempel er jo undertegnede som har reist utrolig masse i jobben i skandinavia i masse aar og kan alle IATA kodene der, mens jeg kun kan en ICAO. Kan jo takke deg for at jeg vet hvor ENGM er ;)

I USA setter de vel bare en K foran IATA-koden? ORD=KORD, EWR=KEWR, SEA=KSEA osv...

Back