• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nye stickers på Norwegian-fly

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Nye stickers på Norwegian-fly

Hadde en hyggelig tur i LN-KKH mellom Oslo og Stavanger i dag. Til tross for at Otto Sverdtrup bare var på litt av halen, har Norwegian tilpasset designet til skjemaet som de nye Boeing 737-800-maskinene har. Flyet er merket med flytype, registreringen er flyttet, logoen har blitt flyttet fra bakdøren til over de bakerste vinduene og det har i tillegg kommet en logo på innsiden av motorene.

Dette bildet fra 23. mars viser noen av tilpasningene:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=128387

Last edited:
Re: Nye stickers på Norwegian-fly

De har også byttet rødfarge, en som er etter min mening mye finere.

De har også byttet rødfarge, en som er etter min mening mye finere.

Ja, har de ikke byttet til en litt mørkere rødfarge?

På bildet som er linket til over så ser man vel den gamle fargen på toppen av sideroret?

Enig i at den nye fargen er penere.

Problemet med rødfargen er mer at det røde pigmentet som benyttes ikke er fargeekte og bleikes over tid på grunn av påvirkninger fra miljøet. Dere kan bare ta en titt på motordekslene til SAS-NO-smågrisene som flyr rundt med bare Scandinavian Airlines-dekaler og sammenligner med de nylakkerte LN-TUx som nettopp har kommet tilbake fra Shannon så ser dere også at SAS har problemer med sin rødtone.

Det samme vil dere også se i bilverdenen, ikke metalliske røde lakktyper falmer (oksiderer) utrolig raskt og for å beholde et noenlunde bra utseende er fjerning av topplaget med polish veldig viktig.

De mest fargeekte pigmentene er "sølv" og blåtoner, siden disse er av ikke-organisk opprinnelse. De røde fargepigmentene er organiske forbindelser som kjemisk forandrer seg på grunn av påvirkninger fra luft (oksygen), sollys (UV) og surhet (sur nedbør).

Kjemikeren :cool:

Norwegian har hatt etterhvert mange fly inne til lakkering, ved Shannon i Irland, og de som har vært der har alle fått den nye litt dypere og MYE finere rødfargen, alle de samme har fått flyttet stickers med både reg'en og "norwegian.no" navnet, og flere kommer.....

Ja men det er kun KKH som har akkurat denne mørke rødfargen trur jeg.

For øvrig burde LN-KKB være første fly i køen til Shannon - maskinen har jo feil font i logoen. Utrolig uprofft. Dessuten er det ikke særlig lækkert når de kjente nordmennene på så mange fly fjernes fra halve halen, har fløyet både Sverdrup og Undset denne måneden - begge har forsvunnet fra 2/3 av halen...

Last edited:

Ja men det er kun KKH som har akkurat denne mørke rødfargen trur jeg.

Neida, det er flere av dem som har denne fargen, jeg satt her på jobb en formiddag for ikke lenge siden og telte iallefall 6 fly bare som var her på rappen....Jeg skal se litt nøyere på dem og legge ut reg'en på dem

Stemmer at KKB har feil font. Men jeg syns faktisk denne fonten er kulere og syns alle burde få den. ;)

KKB er egentlig lakkert feil. Den skulle lakkeres som alle andre, med den nye mørke fargen, og merke på innsiden av motorene. Problemet var at de i Irland lakkerte med lakkeringen til NG-flyene. Da ble skriften alt for stor, og det ser helt rart ut.

rødfarge er ikke lett. på 1980-tallet jobbet min gamle fra som PR-sjef i VG og under hans ansvarsområde lå bl.a. give-aways og VG-artikler. De hadde MINST et skap fullt av saker og ting med "feil" rødfarge....

KKG, KKH -> haleror ble ikke nymalt, derfor stickers pa denne

KKB Logofont type: Scandinavian

De rödfarger variierer litt pa de DY maskiner som ogsa skyldes til faktum at noen fly ble malt i EIN, noen i Filton, noen i SEN, 2 i SJO, en i CHC og en AMS...

Hva med KKA? Synes den hadde så mørk rødfarge når jeg fløy med den på mandag.

Stod ved siden av en times forsinket KKB i dag tidlig i Bergen - og jeg syntes både farge og font (skrifttype) var stilig. Håper resten av flåten får samme font foran...

Rødfarge meg her og rødfarge meg der. Det hjelper ikke med finere rødfarge om ikke det grunnleggende er på plass - nemlig et fint designskjema for hele flyet!

Da må jeg si meg sterk uenig, har absolutt sansen for DY's livery, enkelt men pent. Og jeg tror det er mange som er enig med meg, men sikkert mange som er uenig med meg.....

Men livery-et er pent det, og det er dessuten lett gjenkjennlig, og det er jo og en del av vitsen ;)

Ja - KKB har en "tynnere" skrifttype...stilig!

Back