"Hvis ikke SAS ændrer strategi, kan det ende med en konkurs, lyder advarslen fra formanden for Luftfartsfunktionærerne, Nicolas E. Fischer."
Har vi ikke hørt NØYAKTIG det samme utspillet tidligere??
SAS Europaoperasjon med f eks FR , nei
Bla a forde FR kun flyr ut fra Baser om morgenen og heimat om kvelden.
SAS har ikke base i f.eks Molde,London og andre rare steder .... altså dyret er annerledes .
Hvor vil du helst være pax, ombord i Spitzeffective Air som flyr OSL - LPA - OSL med samme piloter og lander i dårlig vær på Gardermoen etter 16 timer sammenhengende på jobb?
Eller hos Ganzeffective Air som skifter crew på LPA og lander med "bare" 8 timer på jobb?
Hmmmm, vanskelig valg,vanskelig. . . .
:nor
Nå har ikke jeg lest hele tråden, men om poenget er at SAS må tilpasse sine kostnader for å overleve så må man se på SAS kontra de selskapene de konkurrerer mot. Om de selskapene har valgt en annen forretningsmodell enn SAS er forsaavidt komplett irrelevant, og da maa man helt klart kunne sammenlikne kostnader for f.eks. SAS NO versus DY versus FR. At produktet de leverer er forskjellig er selvsagt av betydning, men om kundene oppfatter selskapene som konkurrenter saa er de konkurrenter.
Du har nok misforstått, ja! Vi har avgang med SK909 fra CPH kl. 12:20. Før avgang har vi ca. 45 min. i cockpit til forberedelser, lasting av computere, innhenting av diverse data, osv., osv. Før det igjen, har vi ca. en time til å hente ut flightdokumenter som flightplan, vær og notam, samt gjennomgå disse og bestemme oss for drivstoffmengde, bl.a.
Flygingen vestover tar som regel 8-8:30 med ankomst EWR kl. 15:15 lokal tid (21:15 skand. tid). En time på øyet før man går ut og spiser en middag ett eller annet sted, et par øl e.l. som en nightcap og så til sengs ved 22-tiden lokalt (04:00 skand). Kroppen er ikke tilvendt U.S. tid, så kroppen våkner til normal skand. tid. Dvs. kl. 02:00 U.S. tid. Så blir det å ligge å vri seg til 06-07-tiden før man kan spise frokost, dvs. lunsjtid skand. tid. Vi har noen timer ledig på formiddag/tidlig ettermiddag før vi får et tlfoppkall kl. 14:30 og pick-up fra hotellet kl. 15:30. Avgang EWR kl. 17:30, fly hele natten østover med ankomst CPH ved 07.00-tiden. Jeg sover overhodet IKKE ombord. Til det er crewcompartment altfor ukomfortabelt og støyende. En drøy time i CPH før passiv hjemreise til OSL. Ma. INGEN god natts søvn, og INGEN hel dag i New York. Når man kommer hjem er man såpass i ørska at det ikke blir gjort noen ting. Derfor var jeg ikke i nærheten av PC'en en gang etter at jeg kom hjem i går formiddag. Men NÅ har jeg hatt en god natts søvn! Dette er vår normale arbeidsøkt på IC. Det finnes et par andre varianter med to netter: SEA og BKK, samt PEK og EWR fra ARN når det er ruter som ikke flys hver dag. Men disse turene får man som regel bare en eller to ganger i året. Jeg har ikke hatt SEA siden mai ifjor, f.eks.
KLM
I'm an FA with KLM and the only thing I can say is that when I compare with all other airlines we have dream
conditions, seriously. We have bunks and implied 3hour rest on all 11.30hrs+ flights.
Our layovers vary from min 24hrs to 96hrs. The longer flights almost always have 2local nights.
But greatest thing for us is our off time at home.
Here are some examples in daysaway from home/days at home
PS.:The day of arrival does not count as an off day, while many of them arrive between 05.00-08.00 in AMS.
Here we go:
JFK 3/3
IAH 3/5
LAX 3/7
LIM 4/8
GRU 4/7
JNB 4/6
CPT 5/6 and 4/7
DXB 3/3
SIN 6/6
KUL 9/7 (with 2x CGK in between), 7/6 (1 CGK)
NRT 3/8 or 6/6
CTU 4/5 or 6/5
MNL 4/9
KIX 3/8
On top off all this off time after flights we get 38 paid vacation days annually.
Intra europe sectors: Never more then 3 stretches /day
Different patterns : 5/2, 5/3, 3/2, 4/2, 4/3, 6/2 and 6/3
I average 60-65 block hours / month flying mixed on the 737/777/747.
Fixed salary+per diems (Double salary in december=13th month ,and may =vacation pay)
Qantas
At Qantas we have different rules for different bases...Ill give you AKL QF base.
Our time off at home depends on days of duty...For example,
4 day pattern= 24 hours minimum reduced to 17 hours in disruptive situation.
5 day pattern= 48 hours minimum reduced to 37 hours in disruptive.
When we stay in different countries, it all goes on flight times.
For Example...
00.59-11.59= 12 hours minimum rest 10 hours in disruptiuve situation
12.00-17.00= 17 hours minimum rest 12 hours in disruptive situation.
I can say usually we get
30-37 hours in LAX direct (from SYD/BNE/MEL/AKL)
12-24 hours in Asia (SIN/HKG/NRT/MNL/CGK/BKK/PVG)
48-72 hours in SFO
6 days in LAX when operating a JFK return.
12-24 hours in AKL
62 hours in Europe
minimum of 48 hours in Africa.
Its very complex over here...but i hope that helps.
Onboard, Must have a 20min break every 6 hours. Usually longer depending on sector time/ pax loads etc...
Kan godt være enig i at SAS ikke er effektive, men nå sammenligner du epler med pærer. SAS og Ryanair driver en totalt forskjellig business modell. Skal du sammenligne SAS med andre selskaper er det langt bedre å sammenligne med andre nettverkselskaper som f.eks Lufthansa.
Når Jørgen Lindegaard, på en av sine siste dager som sjef, klarte å si opp Petter Jansen, er denne diskusjonen på sin rett. SAS Braathens (Norge) tjente penger som gress. Hadde 500 mill nkr i overskudd det ene året og "bare" 360 mill nkr det andre året. Så ser vi på SAS-konsernet. Det ene året hadde de 125 mill skr og andre året ca 250 mill skr (rett viss feil). Dette betyr at SAS egentlig må skjerpe seg betraktlig viss de ikke skal bli seilt akterut.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.