• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

China Airlines maskin i brann

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Hørte på NRK P1 klokken 05:30 at et fly fr aChina Airlines begynte å brenne etter landing i Japan. Ingen skadd - men flyet skal være utbrent. Finner ingen ting på nettet...ennå.
 
Ser ut som en -800:cry: ? Godt alle kom seg ut før det ble for seint
B-18616, en 5 år gammel B737NG
Dette blir den 3. NG som blir W/O . Kenya og GOL var de 2 andre
 
Nyhetene omtaler det som et kinesisk passasjerfly. Men China Airlines er da fra Taiwan! Men kan det da kalles kinesisk??

BF:question:
 
Originally posted by Bizflyer

Nyhetene omtaler det som et kinesisk passasjerfly. Men China Airlines er da fra Taiwan! Men kan det da kalles kinesisk??

BF:question:

Ja, jeg skulle mene det.
 
Riktig. Det finnes 2 land som heter China.

-People's Rebublic of China ----> Fastlands China
-Republic of China ----> Taiwan/Formosa

Det ene er kommunistisk-kapitalistisk (litt ironisk....men tross alt så serveres mange kinesikse retter i sursøt saus:rolleyes: ), mens det andre vel er semi-demokratisk/kapitalistisk
 
Og VG skal selvfølgelig overdrive
Jumbojet eksploderte
Skal si dem har peiling på fly :D ^_^ :lol:
 
Ifølge Flight Global har vitner meldt om at brannen startet i den venstre motoren (CFM-56) etter at de hørte et smell derfra.
 
Huff, jeg så det på fransk Tv i dag tidlig å bare WHAT??

Ikke bra, men godt alle kom seg ut...
 
De siste kom seg jo ut av cockpit vinduet etter at det virkelig smalt...
 
I slike situasjoner kommer virkelig de kabinansattes trening og kunnskaper til nytte! Et annet eksempel er AF's A340 ulykke i Canada.
 
Leser på VG nå at kinamennene maler over logoer og div. på det utbrente skroget.

Men er ikke dette nokså vanlig praksis blant flyselskapene?

SAS gjorde vel dette etter linate ulykken, samt mener jeg å huske at de var framme med malingspannet på åkeren utefor Gottröra, nesten før all PAX'en var evakuert...
 
Ja, det er vanlig, men mer vanlig før i tiden. Nå har jo pressen bilder gjerne allerede mens flyet er i ulykken.
 
Ja det er praksis hos mange selskaper, hos SAS var dette en praksis man hadde sluttet med foer Gottroera, men en ivrig sjel(er) hadde ikke faatt med seg at dette ikke lengre skulle gjoeres, og tok iniativ.....malingen ble stoppet foer de ble ferdige, noe bildene fra Gottroera viser
 
Originally posted by dc-8-63
malingen ble stoppet foer de ble ferdige, noe bildene fra Gottroera viser

Då måste man ha avbrutit när i stort sett allt var övermålat. För på dom bilder jag har sett ser det ut som man lyckades rätt bra med att sudda ut alla uppenbara tecken på att det var ett SAS-plan som träffade åkern...
 
Originally posted by dc-8-63

Ja det er praksis hos mange selskaper, hos SAS var dette en praksis man hadde sluttet med foer Gottroera, men en ivrig sjel(er) hadde ikke faatt med seg at dette ikke lengre skulle gjoeres, og tok iniativ.....malingen ble stoppet foer de ble ferdige, noe bildene fra Gottroera viser

Husker jeg riktig når SAS maskinen som nødlandet i Sverige for mange år siden og brakk i tre deler på et jorde hadde dekket SAS logoen? (tror det var en DC 9 eller MD)Var liten guttebass da, men mener fortsatt å huske at jeg så det på TV og syntes det var så tåpelig fordi hele resten av livery var synlig og alle kunne se at det var SAS.
 
Back
Top