Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-02-2025, 07:00   #1
Islending
ScanFlyer Silver

Star Alliance Wish you a pleasant life. Shenzhen Airlines fra London til Saigon

Da konen min pendler mellom London og Zurich, hadde jeg i midten av januar bestilt årets første hjemmekontoruke i Zurich. Ikke lenge etterpå fikk jeg en telefon av konen som sa at jeg måtte avbestille, da hun måtte tilbake til Vietnam den uken (hun var i Vietnam da hun ringte) for en last minute jobbtur. Jeg hoppet derfor på turen da jeg ikke har vært i Vietnam siden 2013.

Da det er midten av kinesisk nyttår rundt avreisetidspunktet var de fleste billettene rundt £1200, men Shenzhen skulle bare ha £800 hvis jeg bestilte via GoToGate. De hadde også de beste avreise og ankomsttidene til/fra London i forhold til jobb, med avreise LHR fredag 21:10, så jeg kunne ha en full arbeidsdag på kontoret før avreise, og ankomst søndag uken etterpå kl 19, så jeg rekker tilbake til kontoret på mandagen.

Reiseruten ble da:
Fre 7 feb. LHR-SZX ZH888, 21:10-17:15+1, A330-300
Lør 8 feb. SZX-SGN ZH117, 23:40-01:20+1, B737-800
Søn 16 feb. SGN-SZX ZH118, 02:20-06:00, B737-800
Søn 16 feb. SZX-LHR ZH887, 13:45-19:10, A330-300

Vanligvis unngår jeg tredjepartsbyråer som pesten med mindre det er med Expedia eller andre liknende seriøse aktører, men alle andre skulle ha såååå mye mer. Så lenge det ikke er problemer, så funker GTG som en kule! Fikk tilsendt reisebekreftelse med flyselskapets PNR. Men som de fleste kinsiske selskaper, så er nettsidene deres elendige. Det er ikke mulig å finne min booking på "manage my booking" siden deres. Fra de få rapportene jeg har sett på forskjellige forumer og youtube videoer, så er dette et kjent problem. Eneste måten å komme i kontakt med dem er å enten ringe et nummer i Kina (ingen UK nummer) eller sende en epost, så jeg valgte sistnevnte. Fikk svar samme dag som avreisedagen.

Quote:
Dear passenger,
hello!
We have received your feedback regarding the request for seat selection assistance through Shenzhen Airlines' complaint handling email. Shenzhen Airlines sincerely apologizes for the inconvenience caused to you. Currently, Shenzhen Airlines is unable to provide online manual seat selection services. We suggest that you arrive at the check-in counter at least 3 hours before your flight on the day of travel to handle the check-in procedures. The specific arrangements will be subject to on-site processing. If you have any questions, you can call Shenzhen Airlines' customer service hotline at 95361 for consultation. Passengers from Hong Kong, Macao, Taiwan and overseas can call 0086-755-88814023 for inquiries. Wish you a pleasant life!
Mao. man får ikke reservert sete før innsjekk på flyplassen. Med kinesisk nyttår så er de fleste flyene relativt fullbooket til og fra Kina, så regnet da med å få tildelt midtsete...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Screenshot 2025-02-11 125702.jpg
Views:	731
Size:	69.2 KB
ID:	55853  
Old 11-02-2025, 08:34   #2
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Default Re: Wish you a pleasant life. Shenzhen Airlines fra London til Saigon

Beviser vel bare at kineserne er mer langsiktige enn det amerikanske fjaset med "have a nice day" Like greit å ta hele livet i ett jafs.

Nuvel, dette kan jo bli en interessant trip-report!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2025, 08:53   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ser frem til fortsettelsen, da både reiserute og flyselskap ikke er mye omtalt her.
Old 11-02-2025, 09:52   #4
Islending
ScanFlyer Silver

Ankom LHR 2,5 timer før avgang, og ved innsjekk i business/star gold skranken spurte jeg pent om et vindussete så langt frem i kabinen som mulig, men jeg ble tildelt 16G, som er et midtgangsete i midtseksjonen, ca i midten av den fremre av de to economy kabinene.

Tenkte da at det sikkert var beste setet tilgjengelig, så lot det være og sjekket inn to kofferter (den ene av de to tilhører kona).

Kom meg raskt gjennom gold track og tok turen gjennom tunnellen over til B-piren og opp til Singapore Airlines loungen. Det første jeg gjorde var å få meg en dusj. Prøvde meg for første gang på disse japanske Toto bidet toalettene, da jeg aldri har brukt spylefunksjonen før. Skjønte ikke hvordan å slå denne av da, så satt der en stund og prøvde å trykke på alle knappene... Tenker at når jeg gjorde dette, så forlenget det sikkert bare opplevelsen. Noen som vet hvordan å stoppe spylingen? Eller må det bare gå sin gang til det stopper av seg selv?

Etter dusjen så hadde Asiana nettopp startet boarding, så til min overraskelse var det vindusseter ledig (noe det aldri er der). Fikk meg noe kylling biryani med ris og et glass champagne (SQ er den eneste loungen som serverer "ekte" Champagne av Star Alliance loungene i T2), men jeg synes ofte at mat-utvalget er dårlig sammenlignet med United loungen.

Ruslet ned til gate 10 minutter før boarding, og gikk opp til gaten for å sjekke om det var noen vindusseter tilgjengelig, og fyren som satt der sa at det dessverre var stappfullt, men når jeg nevnte at jeg hadde gullkort var tonen en helt annen, og han sa at selvfølgelig kunne det fikses. Fikk byttet til 8K, rad 2 i økonomi-kabinen, og fikk en to-seter for meg selv. De første tre radene i economy var visst blokkert for status kunder (og jeg tipper vekt, da jeg tror det er en vekt-begrensning på ruten som jeg leste et sted?).

Shenzhen sine 6 A330-maskiner har en gjennomsnittsalder på kun 6.8 år. De ble introdusert når ZH åpnet sin London-rute i 2018. Per dags dato så har de kun 3 (eller 2.5) longhaul ruter; SZX til LHR, BCN og DOH. Deres 333 har 18 seter i 2-2-2 Business, 24 seter i 2-4-2 Premium Economy og 267 seter i 2-4-2 Economy.

"Premium Economy" ser ut til å være samme vanlige seter som Economy, men med litt ekstra benplass. Den er også separert fra resten av Economy med galley og gardin. Business og Premium er plassert mellom dør 1 og 2. Ellers vet jeg ikke hva annet de får ekstra ombord sammenlignet med vanlig eco. Men dobbel pris, som det var under booking, er den ikke verdt. Ved innsjekk var det mulig å oppgradere til premium for £250, men tviler på at det er verdt den prisforskjellen heller.

Dagens fly var B-1017, levert i desember 2017, bemalt med "Innovative Shenzhen, Capital of Fashion" special livery.

Kom meg ombord i flyet blant de første med Star Gold og Business pre-boarding. Fant meg raskt til rette på plassen min, som var rad 2 i den fremre økonomi-kabinen. På setet var det allerede en god og tykk pute og et mykt pledd. Tøfler var tilgjengelig ved forespørsel. Det er bra med legroom, fotstøtte, stikkontakt (1 per 2-seter og 2 per 4-seter) og USB-A ladekontakt på skjermen. Setene var komfortable med god padding og ok recline. Skjermen var grei kvalitet, tipper rundt 10-12 tommer stor. Hodetelefonene er av bedre kvalitet enn de jeg vanligvis ser i economy, men brukte uansett mine egne Bose da de er 20x bedre.Utvalget av vestlige filmer er ekstremt dårlig, som jeg hadde sett nevnt flere ganger i andre rapporter, så jeg hadde på forhånd filmer klar på laptopen. Men fant et par ting å se på på IFE-en da.

Som Star gullmedlem kom purser bort til meg med en vannflaske og personlig hilsen. De sa også at det bare var å plinge hvis det skulle være noe. Veldig hyggelig!

Disclaimer:
Del 3 kommer nok om et par dager da jeg skal på hel-dags tur i morgen, og er opptatt om kvelden når kona er ferdig på jobb.
Old 11-02-2025, 19:20   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Takk for rapport så langt. Mener de har champis i UA loungen om du spørr? Sq har. El bare rundt sq-flighter eller er dette endret?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2025, 07:12   #6
Islending
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Takk for rapport så langt. Mener de har champis i UA loungen om du spørr? Sq har. El bare rundt sq-flighter eller er dette endret?
Sist jeg var der i desember, så tok de frem en flaske Cava når jeg spurte om Champis. Stakk innom SQ samme dagen, og spurte der også, men de sa at de kun serverer Champagne etter kl 18. Dette var kl 13. Så ikke verdt å stikke innom hvis det er før 18.
Old 13-02-2025, 07:44   #7
Islending
ScanFlyer Silver

Del 3:

På grunn av slot restrictions på LHR, til tross for at vi pushet på tid, så var vi ikke i luften før 45 minutter etter scheduled avgangstid.

En familie på tre satt på rekke 7 G,H,K (foran meg), 7A og 8A var også tatt, og i to av midtradene i fremre del av flyet var det 2 stk kinesiske air marshalls, som hver hadde en rad for seg selv. Disse byttet på å sove eller gå runder i kabinen iført en bodycam. Bak de første 3 radene var det ikke et ledig sete å se. Men et par folk flyttet fra de bakre radene til 7 D,E og 9A og K etterhvert. Jeg var fornøyd med en to-seter for meg selv.

Setekart:

Rundt 45 minutter etter avgang, startet drikkeserveringen. Man kunne velge mellom Pepsi, 7Up, vann, eple/appelsin/tomatjuice. Det var også øl og en rødvin tilgjengelig så vidt jeg kunne se. Valgte Pepsi og vann. All drikke i economy ble servert i pappkopper, som jeg foretrekker over plast av miljøhensyn.

15 minutter etter første drikkeservering, startet matserveringen. I economy stod valget mellom reker med ris eller kylling med potetmos. Gikk for kyllingen, og den var skikkelig digg og saftig. Middagen ble servert med en liten potetsalat, et kaldt rundstykke og en ostekake med pasjonsfrukt.

Under middagen så jeg på dokumentaren An Impossible Project, som handler om Polaroid's "rebirth". Interessant for folk som meg som foretrekker analoge formater (foto, film, LP, osv.).

Etter middagen var det en tur på toalettet. Fra det jeg kunne se, ble doene sjekket mellom hvert besøk, med mindre det var kø. De var rene og luktet godt (de hadde ZH-brandede "wunderbaum" i toalettene) hver gang jeg var innom. Kina har forbedret seg masse de siste 10-15 årene må jeg si (jeg bodde en periode i Beijing i 2013-2014, og dette var ikke normen for kinesiske selskaper rundt den tiden).

Begynte å duppe av mot slutten av filmen, og forsøkte å finne en god sovestilling, som ikke er lett på en to-seter (men jeg klager ikke altså. Var takknemlig for å ha to seter for meg selv.) Forsøkte noen variasjoner av å ligge i sidelengs fosterstilling eller strekke meg ut sidelengs på skrå og litt annet. Heldigvis hadde jeg to tepper og to puter, så kunne pakke inn begge putene med ett av pleddene for å lage en "superpute", som hjelper en del på komforten. Ble noen timer med lett søvn, men ble uansett ikke mer enn et par timer på øyet totalt sett.

To timer før ankomst i SZX, våknet jeg opp etter at drikkeserveringen hadde startet til frokosten. På stolryggen foran meg så jeg en klistrelapp om at jeg sov under serveringen, og at det bare var å plinge for å få servering når jeg våknet. Dette synes jeg er super service.

Fikk drikke når de skulle til å starte mat-serveringen. Valgte da appelsinjuice. Av mat kunne man velge mellom pølse med omelett eller kinesiske nudler med kylling. Jeg gikk for den kinesiske frokosten, da jeg ofte synes at vestlig frokost i Kina ofte er ganske dårlig. Dette var riktig valg. Nudlene var gode, kyllingen var saftig og du kan også få en klatt med ekstra chillisaus av typen Lao Gan Ma for ekstra smak. Veldig bra! Sammen med frokosten blir det servert en standard tørr croissant, syltetøy, yoghurt og en liten skål med melon-biter. Jeg var fornøyd med frokosten, og alt ble spist opp.

Til frokosten så jeg på Panda Plan, en ny kinesisk Jackie Chan film. Jeg gir den 1.5 av 5 stjerner på Letterboxd. Ikke verdt å se. De fleste av filmene ombord er kinesiske, med et fåtall internasjonale titler. Alle filmene har både engelsk og kinesisk undertekst. Så det er i hvertfall mulig å se på filmene ombord.

Nøt også utsikten over den kinesiske fjellheimen.

1 time før landing, så kom purser rundt til oss i gull-seksjonen av kabinen og sa at hvis vi måtte på do, så var det best å gjøre nå, da de snart skulle gjøre klar kabinen for ankomst. Pluss i boken!

Innflygningen til SZX er ganske spektakulær, med skyskrapere så langt øyet kan se (så mer spektakulært ut i virkeligheten enn på bildet. Shenzhen ligger rett bak Hong Kong i listen over steder med høyest tetthet av skyskrapere. Men jeg synes det så tettere ut i Shenzhen, da det ikke er like mange fjell som i HK, og innflygningen der ikke går rett over byen, så i mine øyne var innflygningen til SZX mer spektakulær!

Vi landet 45 minutter etter oppsatt rutetid på grunn av forsinkelsen på Heathrow. Flyplassen i Shenzhen er massiv, men den internasjonale seksjonen er relativt liten. Så vi rullet opp til en remote stand, og ble busset over til terminalen. Alltid spenstig å ankomme til bussgate etter en long haul reise. Reisende i Business og Premium gikk ut av flyet fra fremre dør og hadde en egen minibuss til terminalbygget.

Så snart jeg skrudde av flymodus (jeg har en roaming pakke på min UK mobil), så fikk jeg en push varsling fra Miles & More appen som sa at jeg hadde mottatt 60 points og 2986 miles. Det var raskt det.

Veldig fornøyd hittil med reisen, og overrasket over hvor bra Shenzhen var i forhold til forventningene (som var ganske lave). Med unntak av hvor elendige nettsidene er og mangelen på mulighetene til å forhåndsreservere seter (disclaimer, GoToGate hadde setereservasjon for £9 per segment, men det var for det meste midtseter eller midtgang bakerst tilgjengelig, og det så jeg ikke som verdt å betale for). Jeg har sett liknende billetter med ZH til Vietnam eller andre steder i sør-øst Asia for rundt £450 t/r utenom høytid, men £800 midt under kinesisk nyttår er ikke dumt, når alle andre skal ha minst 4-500 mer for samme tidsrom. Bra reisetider også med sen avgang på fredag fra Heathrow for full arbeidsdag før avreise. Hvis prisen er riktig, så flyr jeg gjerne longhaul med dem igjen.

Last edited by Islending; 13-02-2025 at 08:07.
Islending is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2025, 08:45   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Interessant lesning. Virker som de faktisk har et bra økonomiprodukt, men bør ha med egen underholdning.
Old 13-02-2025, 18:43   #9
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Takk for rimelig eksotisk rapport. Må være ærlig å innrømme at jeg ikke ble desperat etter å booke med dem, men mat og greier så jo helt godt ut.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2025, 12:04   #10
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for rimelig eksotisk rapport. Må være ærlig å innrømme at jeg ikke ble desperat etter å booke med dem, men mat og greier så jo helt godt ut.
Haha kommer fra personen som nesten nektet å fly den der oljebaljen fra Houston tilbake til SVG. Såklart er ikke du interessert i å fly eco
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2025, 12:46   #11
Islending
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg har nok ikke tenkt til å aktivt søke å fly med ZH igjen heller, men kommer ikke til å unngå de hvis de gir mest bang for the buck, spes hvis jeg får billetter ned til £400-noe, så er det ikke dumt.
Old 14-02-2025, 14:56   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Haha kommer fra personen som nesten nektet å fly den der oljebaljen fra Houston tilbake til SVG. Såklart er ikke du interessert i å fly eco
Smaken min er som sagt enkel. Kun det beste er godt nok. Som f.eks Ringnes, wiener i lompe, første klasse...

Quote:
Originally Posted by Islending View Post
Jeg har nok ikke tenkt til å aktivt søke å fly med ZH igjen heller, men kommer ikke til å unngå de hvis de gir mest bang for the buck, spes hvis jeg får billetter ned til £400-noe, så er det ikke dumt.
Den ser jeg så det suser.

Old 14-02-2025, 15:51   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for rapport!!!

Old 09-03-2025, 22:46   #14
Islending
ScanFlyer Silver

Del 4

Opprinnelig hadde jeg 7 timers layover i SZX, der planen var å dra innom byen for å spise Coconut Chicken Hot Pot, som opprinnelig kommer fra Hainan, men de siste årene har blitt en lokal spesialitet i Shenzhen. Men på grunn av rundt 1 times forsinket ankomst, og litt kø og misforståelser i passkontrollen, så tok det meg rundt 1,5 time å komme meg ut, og da var det plutselig kun 5.5 timer igjen. Tenkte likevel at det skulle funke fint å ta turen med metroen inn til sentrum for å finne meg noe å spise. Men når jeg kom meg til metro stasjonen, så tok ikke billett automatene alipay eller kredittkort, men kun cash. Jeg hadde ikke gjort bra nok forhåndsresearch, så hadde jeg visst det, så var det kun å legge til et transport-kort for Shenzhen i AliPay, hvor en QR kode kan skannes når du går gjennom portene på stasjonen. Så om dere har layover i Kina, sørg for å ha alt på plass først Når det gikk dårlig, lastet jeg ned DiDi, som er Kinas svar på Uber, men når jeg kom frem til opphentingsplassen innså jeg at det kun var rundt 4.5 timer til neste flight, så jeg dro slukøret tilbake til avgangshallen.

I innsjekkingen på LHR hadde jeg fått en midtgangsete litt bak i flyet, så gikk til innsjekkingsskranken for å sjekke om det var noe bedre. Fikk byttet til et midtgangsete på første rad i økonomi-kabinen, bak premium economy og business på rad 7.

I SZX er det et premium innsjekkingsområde med store lenestoler hvor man kan vente på sin tur, i stedet for å stå i kø. Dette området er kun for domestic avganger. Så for internasjonale flights blir du henvist til skrankene som er rett utenfor.

ZH King Lounge INTL

Shenzhen Airlines sin internasjonale lounge er liten og relativt basic, men de har inkludert det essensielle. De har en bemannet barista-kafe, det er en bemannet nuddel-kjøkken for ferske nudler på bestilling, buffet med varmmat, bakervarer og fersk frukt. Det er også en bitteliten dusjkabin. Den er så liten at man må gå helt inn i dusjen med skoene på for å kunne lukke døren. Men jeg var fornøyd med å kunne ta en dusj etter 20 timer på reisefot.

Den internasjonale terminalen er relativt liten, og man kan gå fra den ene enden til den andre på 5-10 minutter. Den er moderne og luftig, men har relativt få spisesteder og butikker, så ikke det mest spennende stedet for en lang layover.

SZX-SGN

Til SGN bruker ZH 737-800 med 3 rader business i 2-2, 3 rader med premium economy i 3-3, og standard economy i 3-3.

På denne maskinen var det ikke mye benplass, men setene hadde tykk og myk padding og var ganske behagelig for de 2,5 timene flyturen tar.

Avgangen var klokken 23:40. Fra tidligere rapporter jeg har sett online, så får man en liten matboks på denne flyvningen. Men det virket som at denne var forbedret bort, da kun premium economy fikk denne matboksn servert. Economy fikk kun drikkeservice på denne flyvningen. Da jeg hadde spist i loungen gjorde ikke det meg noe.

Helt fin tur, og landet 10 minutter før tiden, men som vanlig i SGN, så endte det opp med 1,5 time i kø i immigration. På plass på Pullman Saigon Center rundt 3 om natten.

Last edited by Islending; 09-03-2025 at 22:49.
Islending is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2025, 09:47   #15
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Det er noe med Kina og nettsider, at de ikke får det helt til enten det er hoteller, kinesiske ambassader (ikke så relevant nå lenger siden Kina innførte visumfrihet for nordmenn opp til 30 dager) eller flyselskap.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2025, 10:12   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Takker for super rapport!!!

Reply

Posting Rules