![]() |
|
![]() |
#1 |
Upgrade me....
|
![]()
Ble en tur til Namibia med Ethiopian pga noe jobb greier. Har ikke sett noe spes fra Ethiopian her inne så da lager jeg en liten rapport. Dette blir dog ingen pulitzer, det tar folk i nærheten av Lillestrøm seg av
![]() Here goes. Startet først på Lørdag den 16.11.2024 med Widerøe sin rute WF569 fra KSU til BGO. Dagens fly var en Dash 8 med reg. WF-WDJ som jeg hadde flydd med 5 ganger tidligere (pussig nok alle gangene sørover fra KSU) Ganske standard reise, litt påfallende streng flyvertinne som forlangte å se "flymodus" ikonet ![]() ![]() Stort sett veldig greit med seter etc hos WF, og jeg får ledig ved siden av 95% av flightene. De hadde også varm kaffe denne gangen!! ![]() ![]() Har forresten ikke sett denne før, og hadde vært spennende å se inni. ![]() Ruskete vær og en del risting. Noe jeg liker kjempegodt, da jeg sovner av litt bevegelse på flyene. Her inn mot BGO ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Upgrade me....
|
![]()
Fremme i Bergen ble jeg møtt av dette synet, som egentlig er bittelitt sensasjonelt, men tanke på at vi er på en av de "4- store" flyplassene i Norge.
4 fly inn mot terminal, og ingen av de er 737 eller A320`ish. Ekkelt å ta bilde gjennom den dekoren på bruen mellom ny og gammel terminal. ![]() Lite å rapportere fra BGO, men loungen har man ikke tilgang til med SAS. Er en fin lounge utseendemessig og rolig der oppe. Trist utvalg mat og drikke og ganske dårlige toalettfasiliteter. Ett regelrett gjesp av en lounge. Anyhow, om bord på SAS sin rute SK2873 (aldri likt at rutene har 4 siffer, ideelt sett skal det være to bokstaver pluss 3 tall) En Embraer E195 med reg SE-RSR. Sensasjonelt ordinær tur. Hyggelig CC og ellers helt ok. ![]() Vel fremme på CPH så var det egentlig ikke noe mer å gjøre en å daffe bort til gate. Først passkontrol, så ny kontroll med en preinsjekk(?), før vi ble sluppet ombord. Nattens farkost og den første av 3 forskjellige utgaver C hos Ethiopian. ET-AYC, rute ET725 fra CPH til ADD med en liten stop i VIE ![]() Veldig greie seter. Kanskje bittelitt harde? ![]() ![]() Fremme i ADD. Drømmen til alle flyselskaper, ingen konkurranse ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Upgrade me....
|
![]()
Så etter å ha overnattet i Ethiopian sin Business Class som de kaller Cloud Nine om bord i deres 787-9 så var det å starte morgenen i en 777-200 LR (!) med reg ET-ANN og den andre utgaven av Cloud Nine.
Rettstilte seter, 7 i bredden, men likevel veldig greie seter. ![]() En ting jeg ikke har nevnt er servicen. Den er faktisk helt upåklagelig. Selv om alt er litt underlig og annerledes om bord så er de helt der oppe på service. Blide, hyggelige, og du får absolutt alt du vil ha. Null stress. "Bolaget" burde jo tatt seg en tur eller 4. Maten er dog ikke helt der oppe, men mye bra sånn ellers. Selvfølgelig noen morsomme "lost in translation" situasjoner. Jeg har her bestilt Vodka og Cola, og fikk jammen det også... Noe uvanlig var at det var ett glass med Vodka, ett med Cola, og ingen is. Lærte etter hvert at man må være litt konkret ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Upgrade me....
|
![]()
Fikk forresten en kjempegod dessertvin til desserten. Anbefales om noen skal ha noe godt i jula. Lakeview Cellars Vidal Icewine. Finner den ikke på Polet, men sannsynligvis en smal sak å bestille andre veier.
![]() Vel fremme på flyplassen i Windhoek, WDH. En veldig liten hovedstads flyplass, hvor flyene må parkere med en 180 grader og nese ut da det ikke virker å være noe "push back" utstyr der. ![]() ![]() ![]() ![]() Så ble det en lengere kjøretur fra Windhoek til Swakopmund. Helt syk overgang fra Nordmøre, nysnø og iskaldt og forblåst vestlandskyst til ca 40 grader og ørken. Hyggelig sjåfør, Otto, ordna med absolutt alt på veien. Her har vi ett lite pitstop midt mellom Windhoek og Swakopmund ![]() Last edited by Tjab; 01-12-2024 at 18:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Upgrade me....
|
![]()
Agenten ordnet med ett veldig kjekt hotell i Swakopmund. Kan trygt anbefale dette og byen forøvrig om det skulle friste med tur ned dit. Hotellet heter Strand Hotel Swakopmund.
Hotellets beliggenhet helt nede ved sjøen ![]() ![]() ![]() Så var det "back to reality", mandag morgen og arbeid. Ned til Walvis Bay og diverse møter med dagens sjåfør. ![]() Ble værende i Swakopmund til Onsdag morgen, med diverse møter nede i Walvis Bay. Så ble det å krysse ørkenen "Namib" igjen. En opplevelse! Laaangt der borte har vi vist fjellet over alle fjell i Namibia, Spitzkoppe, i følge vår sjafåør Marco som rattet oss tilbake til Windhoek, så jeg måtte jo prøve å få tatt ett bilde. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Upgrade me....
|
![]()
Rasteplassen ble akkurat den samme på returen som på turen. Og heldigvis ingen akutt behov for bommelom, bare bimmelim
![]() ![]() Så kom vi da etter 4,5 timer frem til hotellet vårt i Windhoek. Kjempeflott hotell som også trygt kan anbefales. "The Weinberg" Merker dog at du er i storbyen, da det er væpnede vakter etc. Byen oppleves uansett trygg, men de har noe utfordringer med Nigerianske gjenger som ikke skyr noen midler. Noen vi kjenner til ble overmannet i huset de har i samme strøket. Strippet ned og bundet fast til en stol. Ranet for rubb og rake, og ikke funnet før de ikke kom til dagens møter morgenen etter. ![]() Grei utsikt fra hotellets "sky bar" ![]() Kubbing første natten med halvfersk utgave av "Flynytt" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Upgrade me....
|
![]()
Så var det fredag ettermiddag og en hektisk uke var over. Selvfølgelig alt for lite tid til noe annet enn møter, hotellenes bar og restauranter hele uken, men dette var nå en gang en jobb tur. Men jeg tror absolutt Namibia har MYE å by på for dem som ønsker den slags. Jeg er nok en alt for enkel sjel til å skulle sette snuten ned på privaten.
Anyhow, helt rått Hollywood regn når vi hadde klemt oss in på loungen på flyplassen i Windhoek. Trodde seriøst ingen ting skulle lande eller gå, men var tydeligvis ikke noe stress for noen. Endelig ombord på dagens første farkost. ET-AXS som også var en 787-9 med helt likt interiør som den første på turen nedover. Ruten WDH - ADD Var 4 mystiske karer med "plomberte" pakker merket Moskva på turen også. Sikkert noe helt uskyldige diplomat greier... De satt nå på C de også ![]() ![]() Sånn ser nå setet ut. Dette er den beste versjonen av de 3. Privat som vi er vant til fra de andre selskapene. ![]() Som nevnt ikke noe pushback utstyr her, men traktor har dem. Samt sto brannbilen klar ved refueling. Sikkert noe lokale regler. ![]() Brannbil når Embraer-kompisen til den forrige "Air Link" fylte også. ![]() Adjø Namibia ![]() Last edited by Tjab; 01-12-2024 at 21:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Upgrade me....
|
![]()
For mat og vin -nerdene så tok jeg bilder av meny etc. Som dere ser så er de trykt opp for hver rute. Denne Windhoek - Addis Ababa.
![]() Mat ![]() Dessert ![]() Vinutvalg ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resten av menyen ![]() I den grad det er interessant ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Upgrade me....
|
![]()
Så var det siste runde igjen. Da den 3 utgaven av "Coud Nine".
Denne gangen om-bord i ET-ATG som er en 787-8. Her er det 6 seter i bredden, 2 og 2 sammen og de på sidene er vridd med føttene ut mot skroget. SeatMaps Ruten hjem var ADD - OSL via ARN. Glemte faktisk helt å ta bilde om-bord her. Alt i alt. Business hos Ethiopian. Tommel opp! Tur retur var over 50% billigere enn konkurrentene. Og dette var ikke noe jalla produkt. Kan anbefales. Alt fungerte helt supert. Til og med priority boarding etc. Siste flighten hjem, OSL - KSU, ble heller ikke foreviget. Var LN-RGL, for 4 gang, som er en A320 Neo. Gjesp. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Herlig og takk som deler. Klør etter å reise til Namibia, da må det bli 4x4 og taktelt som gjelder for min del, men nå har jeg rotet rundt nedi landene der litt på egenhånd før også
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Upgrade me....
|
![]() Quote:
Da starter du jo så å si på "Dune 7" som de er veldig stolte av ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jag var i Swakopmund i 2016 och bodde på Strand. Jag var väldigt nöjd med både hotell och Swakopmund.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Bra rapport litt utenom det vanlige. Ser jo ut til ikke å være så halvgæernt foran hos ET. Spesielt hvis prisen er halvparten av konkurrentene. I ymse medium har det vært mye sutring over transit i ADD, hvordan fungerte det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Upgrade me....
|
![]()
Transit gikk helt smooth det. Mulig vi var heldige altså, men det var bare en sikkerhetsjekk light. Putt vesken der, gå gjennom detektoren, supert.
Hadde lest mye grums på forhånd, men dette var null stress for vår del. Tok 10 min på vei nedover og kanskje 15 andre veien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Tusen takk for både knall og eksotisk rapport.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for en god rapport!
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ethiopian Q400 med understellskollaps | Someone | Flyforum | 0 | 19-01-2024 09:03 |
Ethiopian med København-rute | Someone | Flyforum | 11 | 08-06-2023 20:14 |
Ethiopian Airlines med selskap i Ghana | Someone | Flyforum | 3 | 20-11-2019 01:07 |
Ethiopian med uvanlig ruting (YYZ-ADD) | ohegge | Register- og ATC-Forum | 2 | 10-06-2015 01:09 |
SAS EuroBonus-kampanje med Ethiopian Airlines | FlightDeck | Reiseforum | 0 | 13-08-2012 08:41 |