Rutediskusjoner - Tromsø

Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Langaas fra Avinor melder i Flypodden om to nye utenlandsruter til Tromsø til neste vintersesong. Mine to lodd:

• Brussels Airlines/Brüssel
  • LOT/Warszawa
Det hadde vært gøyere om IAG dro til med London/Heathrow (British Airways), Madrid (Iberia) eller Barcelona (Vueling), men tviler sterkt.

For øvrig meldes det om at flyselskapene "står i kø", men at kapasiteten på flyplassen setter begrensninger.

BRU-TOS blei jo fløyet av SK pre-korona, så den er vel alltid aktuell.
RIX-TOS er en gammel kjenning til.
Wizz hadde Krakow - Tromsø på planen, men kom aldri i gang før korona.
Ellers har det vært mye snakk om KEF.

Med en porsjon håp i gjettinga, så gjetter jeg BRU og KEF. Icelandair er vel ikke like avhengige av de tidene "alle" vil ha?

Ikke enda:

"Forventer mer trafikk
Nylig gjestet Jensen, sammen med kollega Martin Langaas podkasten «Flypodden». Her kunne de bekrefte at det vil ankomme nye flyselskap til Tromsø fra neste vinter.

– De nye flyselskapene som vi får inn til Tromsø må være de riktige rutene på de riktige dagene for å kunne lykkes, sier Langaas i podkasten.

Selv om de bekrefter mer trafikk på Tromsø lufthavn, vil ikke Jensen røpe hvilke nye flyselskap og destinasjoner som kommer.

– Jeg kan ikke si noe konkret, men jeg kan garantere at vi jobber med mange spennende prospekter fremover, sier hun.

Likevel sier hun at annonseringen kan være like rundt hjørnet.

– Det jobbes for fullt hos flyselskapene akkurat nå, og planleggingen er ikke langt unna med å bli ferdig. Flyselskapene bestemmer selv når en rute skal legges ut for salg, og jeg tror at de vil annonsere om ikke så altfor lenge, sier Jensen.

Men det er en ting hun er sikker på.

– Tromsø-befolkningen har mye å glede seg over, avslutter hun."

Februar: Innland - 166,289 +12 % Utland - 69,589 +139 % Total 247,513 +33 %

Og jeg personlig forstår meg ikke på de som skal til Tromsø midt på svarte vinteren. Joda nordlys er fint det altså men sjansen er større for å møte en snøstorm eller fire.
Nord Norge for meg er og forblir en sommerdestinasjon - midnattsola er ganske kult , husker jeg sjangla rundt i Longyearbyen for noen år siden kl 02 på natta i strålende vær.

Utlendingene elsker naturen, nordlyset og det at det er eksotisk; les: uvant fra det de er vant til.

Enig med deler av det Herlov skriver, men Avinor foretok med god viten en mindre utbygging som de visste måtte følges opp etter relativt kort tid. Dette opplagt grunnet den økonomiske situasjonen. Husk at utbyggingen ble utsatt nettopp på grunn av eksplosjonen i turister. Det man kan kritisere Avinor for er hva de gjør/ikke gjør nå som kapasiteten er nådd. I tillegg regner jeg med de gjorde det "klart" for en relativt enkel utbygging med tanke på de kjente vekstratene når terminalen ble tegnet.

Da har Martin Langaas og en kollega også gjestet Avinors podcast. Søk den opp - interessante vurderinger knyttet til flere norske markeder.

For TOS sin del, så har det slik jeg oppfattet gått fra to nye ruter neste vinter (jf. flypodden for en måned siden), til en rekke nye. Slik at TOS (grunnet hotell/terminal) er full neste vinter. En fyller da videre på ALF, LKL, KKN på sikt. I tillegg til EVE hvor Lofoten drar.

Nyheter droppes fra nå i april og utover.

Yieldmessig nevnes vestlandet som leader på sommeren, mens TOS er hvor selskapene tjener best om vinteren.

En rekke nye, ja. Dette blir spennende. Fortsatt synes jeg det er merkelig at det ikke skal dryppe på BDU også.

Tja, kanskje ikke så merkelig. BDU’s nærområde serves utmerket av dagens ruter via Oslo. TOS hadde betydelig mengde særlig britiske nordlysturister fra 2011 som klarte seg via OSL.

Nordlysturister betaler hva det måtte være, og de vil ikke godta BDU med mindre tilbudet for turister bedres.

Studenter og lokale i Tromsø kunne tatt flybuss til BDU, men den ville fort kostet 500 hver vei, og SK/DY har null interesse av å gå glipp av revenue. Om dette hadde blitt en ting vil BDU se økning i pris.

Enn så lenge vil man kunne presse inn flights på TOS, så dette kommer neppe på spissen. Tror BDU rett og slett er for nær, og har for lite tilbud.

Last edited:

First cat out of the bag:
"Olé! Fly til Madrid fra Tromsø.
Vinteren 2024/25 åpner Iberia en ny sesongrute mellom Madrid og Tromsø. Med to ukentlige flyvninger, åpner denne ruten nye muligheter, både for de som ønsker å utforske den vakre vinterdestinasjonen Tromsø, og for innbyggerne i Tromsø som ønsker å oppleve Spanias hovedstad eller reise videre ut i verden, spesielt Sør-Amerika.
Flytider:
Madrid til Tromsø: Torsdager kl. 13:00 og søndager kl. 08:15
Tromsø til Madrid: Torsdager kl. 19:20 og søndager kl. 14:35
Varighet: 1. desember 2024 til 2. mars 2025.
Bestill på Iberia.com"

Tja, kanskje ikke så merkelig. BDU’s nærområde serves utmerket av dagens ruter via Oslo. TOS hadde betydelig mengde særlig britiske nordlysturister fra 2011 som klarte seg via OSL.

Nordlysturister betaler hva det måtte være, og de vil ikke godta BDU med mindre tilbudet for turister bedres.

Studenter og lokale i Tromsø kunne tatt flybuss til BDU, men den ville fort kostet 500 hver vei, og SK/DY har null interesse av å gå glipp av revenue. Om dette hadde blitt en ting vil BDU se økning i pris.

Enn så lenge vil man kunne presse inn flights på TOS, så dette kommer neppe på spissen. Tror BDU rett og slett er for nær, og har for lite tilbud.

Uenig. Når Avinor sier at full TOS, og vinterturismeboom, er med på å sørke for at det kommer til å bli (flere) utenlandsruter på EVE, ALF, LKL og KKN, så rimer ikke dette. Spesielt siden BDU ligger nærmere mangt flere tilbud til turistene enn det en finner ved ALF, LKL og KKN: Indre Troms, Senja og det som ligger i ytterkant av Tromsø som turistdestinasjon i dag.

Uenig. Når Avinor sier at full TOS, og vinterturismeboom, er med på å sørke for at det kommer til å bli (flere) utenlandsruter på EVE, ALF, LKL og KKN, så rimer ikke dette. Spesielt siden BDU ligger nærmere mangt flere tilbud til turistene enn det en finner ved ALF, LKL og KKN: Indre Troms, Senja og det som ligger i ytterkant av Tromsø som turistdestinasjon i dag.

Jeg er ikke så sikker på at vinterturistene kommer til Tromsø for Tromsøs skyld. Jeg tror de fleste primært er interessert i mørketid, vinter, nordlys, reinsdyr, snøskuter og hundespann. Det finner man også i Alta, Kirkenes og Lakselv.

Ehhh ja, og i Indre Troms, som bl.a. pga nærhet til Tromsø har dette mye mer utvikla enn en del av de andre der.

Ehhh ja, og i Indre Troms, som bl.a. pga nærhet til Tromsø har dette mye mer utvikla enn en del av de andre der.

Det er ikke min erfaring, men la gå. Snøhotell har det i hvert fall ikke i Indre Troms, og det trekker en god delt turister både til alta og Kirkenes.

TOS innland mars 177 737 (+1%), utland 70 263 (+166%) - Totalt 248 000 (+23%).
TOS YTD innland 497 538 (+4%), utland 202 437 (+144%) - Totalt 699 975 (+24%).

Det går sin gang, også opp fra februar.

Jeg er ikke så sikker på at vinterturistene kommer til Tromsø for Tromsøs skyld. Jeg tror de fleste primært er interessert i mørketid, vinter, nordlys, reinsdyr, snøskuter og hundespann. Det finner man også i Alta, Kirkenes og Lakselv.
Det er kombinasjonen mellom naturopplevelsene, nordlys, hundeslede, etc. Og at det er et urbant miljø med gode hoteller, masse restauranter, barer osv. Tromsø er langt mer "by" enn de nevnte.

Det er også grunnen til at Tromsø har totalt overkjørt den andre nordlysdestinasjonen, Rovaniemi.

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk

Back