Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2021, 14:36   #121
Wf-pax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 332
Default Re: Grensekontroll OSL

Kom fra AGP med DY på torsdag. Måtte da gjennom passkontroll ved ankomst OSL.. Måtte vente et par min ved de automatiske slusene pga veldig høy snittalder på resten av pax.. Bagasjen lå på båndet når jeg kom til ankomsthallen. Stod et par heimevernssoldater utenfor tollen, men ingen som sjekket om jeg hadde COVID-pass. Vil anslå at jeg brukte maks 10 min fra jeg gikk ut av flyet til jeg passerte tollen
Wf-pax is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 09:06   #122
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Grensekontroll OSL

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Hei,

Er det noen som vet hvordan grensekontrollen på OSL foregår nå for Schengen land?

Jeg er fullvaksinert, og bor sør i Nederland. Om et par dager flyr jeg DUS-AMS—OSL med KL, lander 22:35 på Gardermoen. Jeg skal reise videre til Østfold og jeg lurer på om jeg rekker siste toget - det går ca 40 min etter ankomst. Reiser med innsjekket bagasje (skal være i Norge i nesten tre uker)

Landet på Gardermoen i August, og da var det full grensekontroll for alle fra utlandet, men jeg forstår at nå etter gjenåpningen gjør de bare stikkprøver? Nederland er oransje, så det betyr jo fritt frem for alle?

Om jeg ikke rekker toget er det ikke noe stress, kan ta flybussen 00:40 - er bare nysgjerrig på hva jeg kan forvente.

Godt spm uten et helt klart svar. Jeg har ankommet OSL fra Warszawa to ganger den siste drøye måneden. Polen har vært grønt en stund. Første gang var døren fra gangbroen inn til terminalen stengt, men jeg ringte på dørklokken og etter litt: «åh, jeg skal sjekke», ble vi sluppet inn. Det samme skjedde annen gang, da ble vi først bedt om å vente litt, ingenting skjedde og det ble ringt på klokken en gang til og da sa fyren at vi måtte gå ned gangbroen igjen til en ventende buss og gå gjennom pass og covid-kontroll. Jeg reiste alene, men dette er uprofesjonelt og direkte uhøflig når det står småbarnsfamilier med barn på armen sent på kvelden. Ingen i handlingselskapet hadde gitt beskjed til flyselskapet. Jeg skrev til Avinor, men fikk bare et svadasvar om at dette ikke var deres bord, men handlingselskapet, og at politiet hadde bestemt at alle fra flyet skulle igjennom passkontroll. Mulig det, men det går an å snakke sammen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 10:33   #123
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Flytter oppfølgingen mint til denne tråden vedr UK og milagerun/transit
Quote:
Originally Posted by Islending View Post
Det er pre-departure testen man slipper som fullvaksinert. Man må fortsatt ta dag 2 test etter ankomst. Men det er ikke lengre krav om at det må være PCR, kan også være den billigere lateral flow typen.
Nye regler står det nå:
"If you will be in England for less than 2 days you still need to book and pay for a day 2 COVID-19 test. You only need to take the test if you are still in England on day 2."
https://www.gov.uk/guidance/travel-t...virus-covid-19

Samtidig står det fremdeles at man må ha en pre-departure-test dersom man er i transit i England:
Quote:
Before travel to England

If you will be transiting through England, you need to do the following before you travel:

* take a COVID-19 test
* complete the passenger locator form
https://www.gov.uk/guidance/coronavi...hrough-england




Så om man skal reie mellom to land som ikke krever noe test, men skal via London, så krever det at man tester seg før avreise. Men om man velger å bryte reisen i to, dvs ikke være i transit så slipper man test, men må kjøpe en test man ikke skal bruke. Dette høres jo litt sånn Engelsk HMS-byråkratisk ut
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 04-10-2021 at 10:36.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 19:50   #124
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Virker som det kun er tilfeldig sjekk når det gjelder koronapass på OSL for tiden.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 20:03   #125
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
oneworld Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Virker som det kun er tilfeldig sjekk når det gjelder koronapass på OSL for tiden.
Det er det. Jeg landet fra Newark i morges. Jeg spurte damen som sjekket papirene mine om ‘lapp’, men hun sa at det nå bare står noen HV-folk ved utgangen og foretar stikkprøver. De var ikke interessert i meg ihvertfall….
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2021, 12:49   #126
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Samtidig står det fremdeles at man må ha en pre-departure-test dersom man er i transit i England:


Quote:
Before travel to England

If you will be transiting through England, you need to do the following before you travel:

* take a COVID-19 test
* complete the passenger locator form

https://www.gov.uk/guidance/coronavi...hrough-england
Da har byråkratene funnet ut at ting ikke var på stell og justert regelen for transit.
Quote:
If you will be transiting through England, you need to complete the passenger locator form.
You will also need to take a COVID-19 test in the 3 days before you travel, if you either:
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2021, 01:18   #127
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Virker som det kun er tilfeldig sjekk når det gjelder koronapass på OSL for tiden.
Ingen kontroll av noe som helst når jeg landet nå. Flyet var forsinket, men det tok 15 min fra fly til perrong inkludert henting av bagasje, så jeg rakk toget med god margin.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2021, 22:58   #128
adressa
ScanFlyer Silver
 
adressa's Avatar
 
Join Date: Apr 2009
Location: Stjørdal
Posts: 553
Island Covid-19 Island krav?

Hei
Jeg lurer på om Island krever at vi må ta en Covid-19 test før vi reiser til landet? Jeg har prøvde å finne litt på nett men jeg blir litt forvirret over alle de svarene jeg finner. Jeg er full vaksinert og har EU-korona pass.

Last edited by adressa; 14-10-2021 at 22:59. Reason: ,
adressa is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2021, 00:33   #129
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: Covid-19 Island krav?

Ser ut som om det er krav om test, selv om fullvaksinert og skjema må fylles ut før ankomst, her fra Re-open Europe-appen;

Rules for travellers without a network in Iceland: Vaccinated passengers, and those with prior infection of COVID-19, need to present a negative covid-19 test either a PCR or Rapid antigen test. The test must have been taken within 72 hours before departure on the first leg of the journey. A fine for not presenting a negative PCR-test at the border is 100.000 ISK.

All passengers born in 2004 and earlier are required to fill out a pre-registration form before departure to Iceland, which requires them to provide personal details and contact information, flight information, travel dates, address(es) during their stay in Iceland and information on countries they have visited before arrival.
Passengers are also encouraged to download and use the COVID-19 app Rakning C-19, which contains important information on COVID-19 and how to contact the health care service in Iceland.
Rules at the borders are in force from 1 October 2021.


Entering this country with the EU Digital COVID certificate
Vaccinated travellers, as well as those with a confirmed previous infection, have to present a valid certificate at the arrival.
Vaccinated people: to have a valid certificate, 14 days have to have passed from the second dose (or 14 days from Janssen/Johnson & Johnson dose). If the time is shorter than 14 days, the certificate is not valid.
All vaccines approved by the European Medicines Agency (EMA) and the World Health Organisation are accepted.
The vaccination certificates must fulfil the requirements described here.
People that have been infected with COVID-19: they must provide a certificate that fulfils the requirements described here.
The certificate must be submitted in Icelandic, Danish, Norwegian, Swedish, English, or French. A certificate in another language may be valid if submitted along with a translation in one of the approved languages and verified by a certified translator.
__________________

Kommende flyvninger: APR: OSL-CPH-CHQ (SK) MAY: CHQ-OSL (SK)

Instagram: flapsandspoilers

Last edited by LN-CMN; 15-10-2021 at 00:39.
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2021, 00:36   #130
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Covid-19 Island krav?

https://www.landlaeknir.is/um-embaet...val-in-Iceland

Ser ut som du må ha test tatt innen 72 timer før avgang, med mindre du har tilknytning til Island. Står informasjon om det lenger ned på den siden.

Edit: Sjekk også denne linken: https://island.is/en/p/entry

Last edited by Michael; 15-10-2021 at 00:40.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2021, 08:56   #131
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Covid-19 Island krav?

Quote:
Originally Posted by LN-CMN View Post
Ser ut som om det er krav om test, selv om fullvaksinert og skjema må fylles ut før ankomst, her fra Re-open Europe-appen;

Evt direkte her: https://reopen.europa.eu/en
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2021, 20:10   #132
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 549
Default Re: Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

Er det noen land i Asia eller sør Amerika som ikke krever karantene og som ikke har reiseråd ifbm Corona for fullvaksinerte nordmenn?

Det klør i reisefoten, så jeg har gjort noen søk på Singapore, Malaysia, Sør Korea og Japan. Ingen av de er det mulig å reise til, men de alle har veldig gode priser nå.

Skal forresten bli interessant å se om prisene blir satt opp med en gang det åpner opp, eller om det blir mulig å gjøre et kupp.

Ser at hotellprisen i London har justert seg oppover i tempo med at det er åpnet opp.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2021, 23:15   #133
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Fra BBC: USA åpnes fra 8/11 for fullvaksinerte (med krav om negativ test).

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-58929441
Hva?!? Med krav om negativ test, for fullvaksinerte. Ikke bra.

Men, hvordan er det når man kommer tilbake hjem til Norge?
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2021, 23:51   #134
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Hva?!? Med krav om negativ test, for fullvaksinerte. Ikke bra.

Men, hvordan er det når man kommer tilbake hjem til Norge?
Hva er galt med dette ? Det er jo de samme kravene Norge stiller
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2021, 23:57   #135
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Hva er galt med dette ? Det er jo de samme kravene Norge stiller
Fullvaksinerte nordmenn trenger vel ikke å ha negativ test før retur til Norge
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2021, 17:52   #136
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Fullvaksinerte nordmenn trenger vel ikke å ha negativ test før retur til Norge

Regel er vel som følger:


Quote:
Reisende som er fullvaksinert, eller har gjennomgått covid-19 i løpet av de siste 6 månedene og kan vise frem gyldig dokumentasjon, har ikke krav om innreisekarantene. Foreløpig er det kun fremvisning av koronasertifikat med en QR-kode som kan verifiseres av norske myndigheter, som er ansett som sikker og verifiserbar måte å dokumentere vaksinasjon eller gjennomgått sykdom.
Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavir...erm=reise+&h=1


Pt er det kun EU/England/Wales/Nord-Irland og Skottland-sertifikater som er godkjent. Og så er det en del rundt testing som følger samme regler som karanteneplikt
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2021, 09:33   #137
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Noen som har forslag til enkel og lite tidkrevende framgangsmåte som kan benyttes for å tilfredsstille testekravet før reise til USA? Jeg har fly fra OSL kl 07:00 om morgenen, så testing på flyplassen på utreisedag framstår ikke som den mest attraktive løsningen for meg. Jeg vurderer å sjanse på en offentlig test (jada - vet det offentlige systemet egentlig ikke skal brukes til dette....), men vil dokumentasjonen man får på denne gjennom vaksinesertifikatet være tilstrekkelig til at SAS (og USA) aksepterer dette for reise?
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2021, 13:22   #138
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Alt du trenger er en antigen hurtigtest. Tar 15 minutter. Tok den selv på OSL fredag kveld. Gjør avtale så er du sikker på å få time.

Beregn en time ekstra, så er du trygg.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2021, 16:23   #139
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 636
Default Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Alt du trenger er en antigen hurtigtest. Tar 15 minutter. Tok den selv på OSL fredag kveld. Gjør avtale så er du sikker på å få time.
Så det var denne du tok hos Dr Dropin på OSL?

https://drdropin.no/oslcovidtest

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	test.png
Views:	265
Size:	12.5 KB
ID:	50378  
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2021, 16:43   #140
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Quote:
Originally Posted by Trent600 View Post
Så det var denne du tok hos Dr Dropin på OSL?

https://drdropin.no/oslcovidtest


Ja. Jevn flyt av folk da jeg var der. Mest utlendinger. Tipper det er travlere på dagtid. Det var satt opp noen store venteområder. Dæven som de folka må sope inn penger ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Covid-19 og slots? storg Småprat 1 05-09-2020 07:32
Fly/reiserelaterte konkurranser kekker Småprat 1 21-06-2017 16:02
Underholdende reiserelaterte reklamer kekker Småprat 5 19-11-2016 22:44
Spørsmål vedr bruk av av electronic travel certificate UA? joamykle Reiseforum 8 08-10-2015 11:42


All times are GMT +2. The time now is 11:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.