Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-09-2021, 07:56   #441
Wahoo
ScanFlyer Molded

Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Å ikke redde de kriserammede flyselskapene i disse tider blir vel som å si at vi ikke vil ha flyselskaper i det hele tatt?
Bare for å sette ting i perspektiv. SAS har hittill "fått" mer korona-støtte enn det ALLE de 37.000 norske bedrifter som har fått i kontantstøtte har fått til sammen under pandemien!!

SAS har dessuten 2 store problemer
- De har enorm gjeld og store kostnader
- Deres tidligere forretningsmodell har ikke livets rett etter pandemien

Løsningen her er altså ikke mere cash/lån, det hjelper ikke på de fundamentale problemene deres, det vil tvert imot gjøre dem verre! Det handler altså ikke om å få dem "over kneika". Vi har nå 4 norske selskaper med gode forutsetninger for å klare seg; DY, Flyr, Norse og Widerøe.
Hvis dette drar langt ut i tid så er det disse den norske stat skal hjelpe. Ikke et svensk/dansk selskap

Hvis Sverige og Danmark vil fortsette å kaste gode penger etter dårlige så la dem det.
De har antagelig ikke noe valg. Skulle derimot SAS gå under så vil de norske ansatte få jobber i de 4 norske ganske raskt.
Old 16-09-2021, 09:52   #442
anders320
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Bare for å sette ting i perspektiv. SAS har hittill "fått" mer korona-støtte enn det ALLE de 37.000 norske bedrifter som har fått i kontantstøtte har fått til sammen under pandemien!!
.
Mulig det bare er jeg som ikke henger med… men SAS har vel knapt fått en krone av myndighetene under pandemien? SAS har vel kun fått lån som må tilbakebetales, imens de 37 000 bedriftene har fått gratis penger. Det er isåfall en vesentlig forskjell
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2021, 10:31   #443
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Mulig det bare er jeg som ikke henger med… men SAS har vel knapt fått en krone av myndighetene under pandemien? SAS har vel kun fått lån som må tilbakebetales, imens de 37 000 bedriftene har fått gratis penger. Det er isåfall en vesentlig forskjell
Det er vel ganske naivt å tro at disse pengene noen gang blir tilbakebetalt til den svenske og danske stat, og hvis de to statene i det hele tatt tror de får de tilbake må jeg si at de lever i en virkelighetsfjern verden.
På et tidspunkt blir disse lånene konvertert til egenkapital, før de blir vannet ut i en emisjon, og vipps var de sunket ned i et stort mørkt hull.

Å kalle det lån skulle ikke vært lov, det er statsstøtte deluxe.

Men selvfølgelig, den svenske og danske staten har ikke noe valg, for de har jo bare SAS, og har gjort seg alt for avhengige av dem. Så det er helt forståelig at de holder selskapet i kunstig koma, jeg hadde sikkert gjort det samme.
Old 16-09-2021, 11:00   #444
martins
ScanFlyer Blue

Nå har jo samtlige nettverksselskaper i EU fått «statsstøtte» under corona-krisen. Så å si at SAS ikke skal få det blir for dumt i mine øyne.
martins is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2021, 11:38   #445
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Det er vel ganske naivt å tro at disse pengene noen gang blir tilbakebetalt til den svenske og danske stat, og hvis de to statene i det hele tatt tror de får de tilbake må jeg si at de lever i en virkelighetsfjern verden.
På et tidspunkt blir disse lånene konvertert til egenkapital, før de blir vannet ut i en emisjon, og vipps var de sunket ned i et stort mørkt hull.

Å kalle det lån skulle ikke vært lov, det er statsstøtte deluxe.

Men selvfølgelig, den svenske og danske staten har ikke noe valg, for de har jo bare SAS, og har gjort seg alt for avhengige av dem. Så det er helt forståelig at de holder selskapet i kunstig koma, jeg hadde sikkert gjort det samme.
Det du beskriver som statsstøtte deluxe er vel langt på vei den måten DY har kvittet seg med (redusert) gjelden på. Folketrygdfondet som har tatt store tap på DY, 5% dekning av gjelden til den norske stat i form av manglende innbetalte avgifter til Avinor etc., er vel strengt tatt statlige penger som er gått i DY sluket. Du forskutterer, og hisser deg opp over, et scenario som kanskje kan inntre en gang i fremtiden. Historien fra SAS krisen i november 2012 viser vel at SAS kom seg ovenpå uten at de statlige garantiene, som ble gitt den gang, måtte innløses. Den norske stat v/ Trond Giske fratok samtidig SAS en viktig del av businessen ved å kreve at de solgte ut WF.

(beklager om du får høyt blodtrykk av denne kommentaren ;-) )
Rland is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2021, 12:15   #446
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Nå har jo samtlige nettverksselskaper i EU fått «statsstøtte» under corona-krisen. Så å si at SAS ikke skal få det blir for dumt i mine øyne.
Som skrevet over kan godt den svenske og danske staten hive penger i SAS, men som vi vet fra tidligere ender det bare opp med at de må be om penger seinere og.
Det jeg dermed reagerer på er at de (og andre europeiske stater for den saks skyld) ikke stiller strengere krav til selskapene om at de må reorganisere seg, som f.eks. DY ble tvunget til å gjøre. Dette ville gitt en mer varig løsning på problemene. Mer gjeld fikser ikke et selskap med allerede stor gjeld, problemene baller med andre ord bare på seg.
Old 16-09-2021, 12:27   #447
martins
ScanFlyer Blue

Det virker som at det er en oppfatning av at SAS er «gamle-SAS» og en dinosaur som, uansett hva, aldri kan omstille seg. Det er feil. I disse dager går SAS gjennom den største omorganiseringen i sine 75år. At SAS har måttet be om penger? Ja. Hvor lange ganger har ikke DY bedt om penger? BA? LH? Det er ikke kun SAS som har slitt tidligere og har trengt påfyll av frisk kapital. DK/SE staten har direkte eierandeler i SAS, derfor har de vært med på å tilføre kapital. DY sine aksjonerer har bidratt på samme måte, men det har vært private aktører. Likeså har DY fått hjelp av staten under covid-19.

Ingen vet hvor lenge denne krisen varer, og det blir garantert behov for ler penger på sikt. Det gjelder de aller fleste flyselskapene i Europa. Det finnes ingen bransjer/markeder som uten hjelp kan overleve å miste hele markedet sitt over natten, uten å trenge hjelp.

Vi kan jo godt si at vi bare skulle slått samtlige flyselskaper konkurs i mars 2020, så kunne vi heller hatt 100 nye start-up selskaper nå i 2022 når markedet kanskje(!) kommer tilbake igjen. Men det er en utopisk og idiotisk løsning, for slik fungerer ikke verden.
martins is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2021, 17:17   #448
semmern
ScanFlyer Gold

«Suksesshistorien» rundt Norwegians overlevelse er alt annet enn dette hvis man går i dybden. Stengte baser med et pennestrøk, og taxisjåfører, hoteller og andre de skylder penger som sitter igjen med lite eller ingenting. Hørte om en taxisjåfør i Tromsø som hadde 200 000 utestående, og kunne velge mellom 5% tilbake eller ingenting. Suksess på bekostning av hva?
semmern is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2021, 23:39   #449
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Her var det mye innblanding av DY, nok en gang... så mulig noen er tomme for argumenter her.

Hva mener dere er best for selskapet SAS?
- at selskapet får enda mer gjeld og i enda dårlige stand til å møte konkurransen fra nye aktører som presser seg på. Senest i går ble det annonsert at Lufthansa-selskapet Eurowings skal etablere base på ARN, hvem skulle trodd dette om Lufthansa som er bestevennen til sas? Med mer hybridkapital/gjeld/emisjon får selskapet bare gjort enkle grep, og mye av det samme blir som før. Gjelden vil også henge tungt over skuldrene deres i mange tiår fremover, og hindre dem i videre utvikling.

- Eller at selskapet går igjennom en form for rekonstruksjon/konkursprosess der store deler av gjelden slettes, selskapet tvinges fra øvrig hold til å gjennomføre drastiske, og sikkert upopulære grep hos de ansatte, men som vil sikre at man kommer ut som et vesentlig mer bærekraftig selskap som er rutta for den knallharde konkurransen som allerede har startet. Noe som også vil gi bedre forutsetninger for å vokse igjen og skape trygge gode arbeidsplasser.

Jeg vil ihvertfall ha et SAS som er fremtidsrettet, lønnsomt, bærekraftig og levedyktig, og for å få til dette tror jeg det er det nederste alternativet som skal til.
Og er dere uenige i dette, så kom i det minste med et reelt og mulig alternativ som FAKTISK vil sikre adjektivene over, uten å blande inn alt det forferdelige DY har gjort.

Det er ikke meningen å male konkursprosessen til DY rosenrødt, men tviler på at taxisjåfføren i Tromsø hadde fått stort ut av boet uansett, mulig han kanskje hadde fått kurven med bagasjelapper som ligger på Langnes. Og hva er best, at alle mister jobben, eller at noen (i dette tilfellet desverre 70%) mister den?
Old 17-09-2021, 13:34   #450
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Her var det mye innblanding av DY, nok en gang... så mulig noen er tomme for argumenter her.

Hva mener dere er best for selskapet SAS?

- Eller at selskapet går igjennom en form for rekonstruksjon/konkursprosess .... rutta for den knallharde konkurransen som allerede har startet. Noe som også vil gi bedre forutsetninger for å vokse igjen og skape trygge gode arbeidsplasser.

Jeg vil ihvertfall ha et SAS som er fremtidsrettet, lønnsomt, bærekraftig og levedyktig, og for å få til dette tror jeg det er det nederste alternativet som skal til.
Og er dere uenige i dette, så kom i det minste med et reelt og mulig alternativ som FAKTISK vil sikre adjektivene over, uten å blande inn alt det forferdelige DY har gjort.

Det er ikke meningen å male konkursprosessen til DY rosenrødt, men tviler på at taxisjåfføren i Tromsø hadde fått stort ut av boet uansett, mulig han kanskje hadde fått kurven med bagasjelapper som ligger på Langnes. Og hva er best, at alle mister jobben, eller at noen (i dette tilfellet desverre 70%) mister den?
Det er vanskelig å ikke trekke inn DY sin konkursprosess og taxisjåføren i Tromsø, når en skal finne den ideelle løsningen på hvordan SAS skal komme tilbake etter Covid.

Grunnen til dette er at noen ser på "re-struktureringen" av Norwegian som en dundrende suksess, og et kroneksempel på hvordan en på en "vellykket" måte kan sanere gjelden og fremstå som en potent konkurrent med lommene fulle av cash.
Med unntak av Folketrygdfondet (statlige penger) manglet Norwegian eiere som kunne stille med kapital, og hjelpe Norwegian gjennom krisen. Løsningen kjenner vi, og fakta er at noen har betalt prisen for den "suksessfulle" re-struktureringen av Norwegian. Kreditorer (som taxisjåføren), Avinor, leasingselskaper, etc og eierne, har tapt milliarder av kroner, og massevis av ansatte har mistet jobben. Disse tapene forplanter seg videre til statlige tap i form av tapte skatteinntekter, trygder og stønader. Bedriftsøkonomisk en fiasko og samfunnsøkonomisk et tap.

Så til SAS. I motsetning til Norwegian, har SAS hatt, og har, ansvarlige eiere som i første omgang har bidratt med kapital for å lose SAS gjennom krisen. Jeg tro dette er bevisst, og at de skyver problemene foran seg. Her er de i godt selskap med andre nettverks- (nasjonale) flyselskaper. Jeg tror at grunnen er at eierne har et samfunnsøkonomisk perspektiv på dette og ikke et bedriftsøkonomisk perspektiv.
Selv om noen i kommentarspaltene ser på "svenske" SAS som et uønsket fremmedelement i Norge, og en bedriftsøkonomisk fiasko, så ser jeg på SAS som en samfunnsøkonomisk suksess som har vært en ryggrad i norsk infrastruktur, nasjonalt og internasjonalt i 75 år.
Mytene som dyrkes om SAS overskygger den virkelige historien og hvordan selskapet har forandret seg, og tilpasset seg, gjennom historien. At denne tilpasningen har gått langsommere i SAS enn hos konkurrenter som har drevet etter bedriftsøkonomiske prinsipper, er etter min mening helt naturlig, og ligger i SAS sin bedriftskultur med fokus på tradisjonelt samfunnsansvar. Widerøe har hatt mye av den samme kulturen. Her hjemme har vi sett det tydelig på en del sekundærruter. SAS har opprettholdt en ganske bra frekvens gjennom hele dagen, mens konkurrenten har drevet cherrypicking, hatt god frekvens i rushtiden om morgenen og ettermiddagen, men vært fraværende resten av dagen og heller benyttet flyene til å fly nordmenn "billig" og "direkte" til diverse mål i utlandet.

For meg er dette kjernen i spørsmålet om hvilket SAS vi vi se i fremtiden, og også hvorfor representanter fra AP ønsker å utrede om den norske stat skal gå inn igjen som eier i SAS - skal en organisere SAS ut fra en samfunnsøkonomisk eller bedriftsøkonomisk modell.

Med samfunnsøkonomiske briller vil jeg påstå at SAS har vært en økonomisk braksuksess fra begynnelsen der rutenett og flåte i veldig stor grad var styrt av behovet for å få norske sjøfolk fraktet til havner over hele verden, til i dag der de fortsatt, og sammen med WF, utgjør den mest betydningsfulle delen av norsk infrastruktur i luften.
Bedriftsøkonomisk er det sikkert mange som hadde sett et mye mer kynisk SAS. Selv om de har etablert SAIL og drevet mye outsourcing, er det fortsatt mange som mener at SAS ikke har gått langt nok i å kvitte seg med ansatte med god lønn og gode pensjonsordninger og drevet mer kreative operasjoner a la Norwegian, Ryan air, Wizz etc.

Jeg håper og tror at SAS vil videreføres som et skandinavisk nettverkselskap med statlige eiere som ser på selskapet i et samfunnsperspektiv. Både den svenske, danske og norske stat har økonomiske muskler til at dette kan skje uten at det går på bekostning av andre samfunnskritiske oppgaver. Utfordringen er å lose dette gjennom populistiske strømninger og privatiseringslobbyister som kommer til å skrike om urettferdig konkurranse.

SAS har vist forandrings- vilje og evne og samtidig opprettholdt langt på vei sitt nedarvete samfunnsansvar. Arbeidet med å etablere en mid-size flåte tyder på at de ønske å videreføre modellen med et godt utbygget rutenett med greie frekvenser.
Jeg håper at SAS finner måter hvor gjelden kan reduseres og absorberes av eierne uten at dette blir sett på som ulovlig statsstøtte. En konkurs, eller konkursløsning som Norwegian fikk, fører til enormt mange tapere der staten indirekte blir den største taperen uansett.

Last edited by Rland; 17-09-2021 at 13:40.
Old 17-09-2021, 14:14   #451
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Med samfunnsøkonomiske briller vil jeg påstå at SAS har vært en økonomisk braksuksess fra begynnelsen der rutenett og flåte i veldig stor grad var styrt av behovet for å få norske sjøfolk fraktet til havner over hele verden...
Suksessen var vel også myndighetsstyrt for SAS i starten? SAS hadde neppe vært den braksuksessen i begynnelsen om man ikke hadde gitt dem oppstarthjelp og monopol på all internasjonal trafikk i 1954? Myndighetene har opp gjennom tidene styrt flyselskapene på mange måter, både med konsesjoner og med midler.

Old 17-09-2021, 15:40   #452
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Så til SAS. I motsetning til Norwegian, har SAS hatt, og har, ansvarlige eiere som i første omgang har bidratt med kapital for å lose SAS gjennom krisen. Jeg tro dette er bevisst, og at de skyver problemene foran seg. Her er de i godt selskap med andre nettverks- (nasjonale) flyselskaper. Jeg tror at grunnen er at eierne har et samfunnsøkonomisk perspektiv på dette og ikke et bedriftsøkonomisk perspektiv.
Posten din begynte bra...men...

SAS har vel nå "fått" rundt kr 18 Mrd av den svenske, danske og norske stat.
Hvor tror du disse pengene kommer fra? Jo, de kommer nettopp fra taxisjåføren og alle andre som betaler skatt og kommende generasjoner. Men det er ikke det verste med det.... Det verste er at disse 18 mrd kunne blitt brukt til helsevesenet, trygd, pensjon, klima og en uendelig lang liste med andre gode formål. Når staten "kaster bort penger" går dette utover budsjetter og dette rammer i hovedsak ALLTID de fattigste først og mest!

Da DY rekonstruerte gikk dette primært ut over andre enorme selskaper og banker stinne av gryn (kreditorene) og privatpersoner med penger til overs i aksjer. De eneste det er virkelig synd på er vel de som mistet jobbene sine (men SAS har vel også sparket 50% så der er de vel omtrent like gode)

Så dessverre, resonnementet ditt er fullstendig snudd på hodet.

W
Old 17-09-2021, 16:02   #453
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Posten din begynte bra...men...

SAS har vel nå "fått" rundt kr 18 Mrd av den svenske, danske og norske stat.
Hvor tror du disse pengene kommer fra? Jo, de kommer nettopp fra taxisjåføren og alle andre som betaler skatt og kommende generasjoner. ......

Så dessverre, resonnementet ditt er fullstendig snudd på hodet.

W
Kanskje du også kan komme opp med et tall på hvor mye den norske stat "har fått fra SAS" direkte gjennom skatter og avgifter, og indirekte gjennom innbetalinger av skatter, MVA etc fra de ansatte, leverandørkjedene og ansatte hos disse leverandørene. Jeg tror faktisk at 18 Mrd er vekslepenger i det store regnskapet - samfunnsøkonomisk.

Så lenge vi har vidt forskjellig ståsted ideologisk i denne saken og betrakter SAS (og DY) fra ulike perspektiver, så vil vi neppe kunne bli enige om verken hva som er problemet eller hva som er løsningen.
Old 17-09-2021, 16:09   #454
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:

SAS har dessuten 2 store problemer
- De har enorm gjeld og store kostnader
- Deres tidligere forretningsmodell har ikke livets rett etter pandemien

Løsningen her er altså ikke mere cash/lån, det hjelper ikke på de fundamentale problemene deres, det vil tvert imot gjøre dem verre! Det handler altså ikke om å få dem "over kneika". Vi har nå 4 norske selskaper med gode forutsetninger for å klare seg; DY, Flyr, Norse og Widerøe.
Hvis dette drar langt ut i tid så er det disse den norske stat skal hjelpe. Ikke et svensk/dansk selskap

Hvis Sverige og Danmark vil fortsette å kaste gode penger etter dårlige så la dem det.
De har antagelig ikke noe valg. Skulle derimot SAS gå under så vil de norske ansatte få jobber i de 4 norske ganske raskt.

Jeg har visse problemer å folge din argumentasjon.

SAS sitt business model ble hub&spoke Airline med fokuss på det Skandinviske Market.

Hvorfor - tror du - har dette business Model ikke lengre livets rett?
Jeg bare lurer ...
Old 17-09-2021, 16:14   #455
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Suksessen var vel også myndighetsstyrt for SAS i starten? SAS hadde neppe vært den braksuksessen i begynnelsen om man ikke hadde gitt dem oppstarthjelp og monopol på all internasjonal trafikk i 1954? Myndighetene har opp gjennom tidene styrt flyselskapene på mange måter, både med konsesjoner og med midler.
Er helt enig med deg her.
Myndighetene har alltid hatt mange måter å styre aktiviteter på gjennom for eks konsesjoner. Enkelte elementer er ikke nødvendigvis bedriftsøkonomisk lønnsomme. Eksempel er drift av flyplasser der inntekter fra taxfree på de store flyplassene subsidierer driften av de små. Bedriftsøkonomisk skulle de fleste småflyplasser bli lagt ned - men i dag kamuflerer Avinor den statlige subsidieringen gjennom omfordeling av inntekter fra de store flyplassene og taxfree. På den måten slippe myndighetene å synliggjøre tapene og subsidieringen.
Old 25-10-2021, 08:53   #456
OttoL
ScanFlyer Molded

https://e24.no/naeringsliv/i/XqWGB7/...or-aa-overleve

Quote:
SAS kjempe for å overleve. Når jeg ser hvordan markedet er nå, hvordan kundene våre endrer seg og størrelsen på gjelden vår, så er det helt klart at vi er nødt til å gjøre tingene markant annerledes, sier SAS-sjef Anko van der Werff til danske Finans.dk.

Han fremhever at SAS er rammet av en cocktail av problemer, etter at coronakrisen har medført milliardtap for luftfartsbransjen.

SAS hadde ved utgangen av første halvår en gjeld på rundt 27 milliarder svenske kroner. Samtidig har SAS dyre avtaler, og sjefen har varslet at fagforeninger blir innkalt til forhandlinger. Det skal gi større fleksibilitet, effektiviseringer og lavere kostnader.

Jeg lurer på hvorfor SAS ikke bare kjørte en CH.11 først som sist.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2021, 08:59   #457
fluxie
Flyprat fusentast

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
https://e24.no/naeringsliv/i/XqWGB7/...or-aa-overleve

Jeg lurer på hvorfor SAS ikke bare kjørte en CH.11 først som sist.
Tror man fikk ganske dårlige kort på hånda når den danske stat tidlig i pandemien sa at de aldri ville la SAS gå konkurs. Hvordan skal man da få kreditorene med på å sanere/kutte i gjeld?
fluxie is online now   Reply With Quote
Old 25-10-2021, 09:04   #458
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Tror man fikk ganske dårlige kort på hånda når den danske stat tidlig i pandemien sa at de aldri ville la SAS gå konkurs. Hvordan skal man da få kreditorene med på å sanere/kutte i gjeld?
Ja, det løftet der visste seg å være en skikkelige bjørnetjeneste. Nå er det mye som er feil hos SAS, men det blir ikke bedre med inkompetente eiere
Old 25-10-2021, 11:48   #459
OttoL
ScanFlyer Molded

Markedet reagerer med å sende aksjen ned rundt 11%. Aksjekursen har falt nesten 30% siden slutten av juli.

Hvordan var det i 2012 da SAS holdt på å gå konkurs. Stilte ikke den danske stat de samme garantiene som de kom med tidlig i pandemien?
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2021, 16:54   #460
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Ja, (med fare for å lage rabalder i tråden her), så er det vel også rimelig å anta at kompromiss-viljen til foreningene er redusert av samme årsak..

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules