|
02-03-2021, 19:23 | #2761 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Husk at det tross alt var Norwegian som revolusjonerte luftfartstilbudet her til lands tilbake i sin tid, og oppgjøret de tok med dyre billetter er det svært mange som fortsatt husker. David mot Goliat... Ikke glem at det norske og nordiske markedet er noe de har tjent penger på i lang tid, og er også det som har subsidiert mye av tapene ute. Kommer selskapet seg igjennom dette vil det være et selskap der tidligere ulønnsomme eventyr er luket bort, og man har tilpasset størrelsen til tiden etter korona, noe som kan være et særdeles fristende investeringsobjekt for mange, og til dels en trussel mot andre selskaper som ikke har tilpasset seg i like stor grad. Ja, de vil tape penger i en tid etter korona og, men det vil alle selskaper gjøre, og det å tilpasse seg nå vil kunne gjøre tapene mindre.
__________________
upcoming: feb: TOS-OSL-TOS (DY), mar: TOS-OSL-TOS (DY) |
|
02-03-2021, 19:35 | #2762 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
|
|
02-03-2021, 19:42 | #2763 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Selvsagt har Norwegian en merkevare. Men jeg vet ikke hvor lojale Ola og Kari er om de har fire selskaper og DY ikke generelt sett leverer på pris -- ettersom merkevaren handler mye om å levere et OK produkt til billigere pris. Det er vel nettopp der spørsmålet mitt kommer inn -- antatt at DY ikke leverer billigst (Flyr snakket i presentasjonen i går om *under* FR-nivå på kostnadene) stiller jeg spørsmål om hvor lenge kan DY konkurrere med høyere kostnadsbase. Og historisk gjeld skal jo betjenes, derfor nevnte jeg det også. De som investerer i DY må jo klart ha troa på at de kan levere, så gitt alt dette blir jeg litt nysgjerrig på hvordan man da tenker, gitt alt dette, at DY skal dominere. Last edited by zeffen; 02-03-2021 at 19:44. |
|
02-03-2021, 21:41 | #2764 | |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Som sagt, så er det jo et spørsmål hvor mye av den historiske gjelden som forsvinner. Det er jo mye som tyder på det er ganske mye
Men til noe annet, tyske Aerotelegraph melder at 10 Norwegian fly som tilhører Torefjorden Leasing, og som mange vel er i drift, er lagt ut på en slags tvangsauksjon? Det er snakk om 10 av de "svenske" flyene: SE-RPD, SE-RPE, SE-RPF, SE-RPG, SE-RPH, SE-RPJ, SE-RPI, SE-RPK, SE-RPL og SE-RPM https://www.aerotelegraph.com/boeing...ngsversteigert Quote:
|
|
02-03-2021, 22:04 | #2765 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Vil ikke bli overrasket om lommeboka til Ola og Kari styrer mer enn "merkevaren". Så om de andre er billigere, vel..
|
03-03-2021, 00:05 | #2766 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 937
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Rart da alle disse er de som opererer den daglige driften....RPD/E/G/H/I/K/L/M .... |
|
03-03-2021, 08:31 | #2767 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Quote:
Med andre ord, pris er ikke det eneste folk styres etter, og folk velger også DY av andre grunner enn pris. For den vanlige passasjer så opplever man knapt noen forskjeller på DY og SK når man flyr idag, da produktet de tilbyr har de siste årene blitt mer og mer like. Hva skiller egentlig SK og DY fra hverandre på OSL-BCN i økonomi i dag? En kaffekopp, som antakeligvis forsvinner etter korona (som jeg tror, da trenden i markedet er klar: BOB) Noen velger biletter bare ut fra pris, men dette er kunder som uansett ikke nødvendigvis knytter noe stor lojalitet til noen selskaper. Man skal heller ikke glemme 20-80 regelen, at 20% av kundene står for 80% av omsetningen, denne trenden er kanskje mest synlig hos SK, men man ser garantert samme tendens hos DY. Folk handler da også på mega og meny, enda de vet at extra og kiwi er billigere...
__________________
upcoming: feb: TOS-OSL-TOS (DY), mar: TOS-OSL-TOS (DY) |
||
03-03-2021, 12:16 | #2768 | |
Livsnyter
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Men det var en utbredt holdning blant folk flest på den tiden at det var dyrt å fly, jeg husker mange ble overrasket når jeg fortalte hva jeg betalte for en "enveis lavpris" med Braathen. Ofte kjente de noen som reiste mye i jobben som sa det kostet tusenvis for en innenriksbillett. Det stemmer nok, men det fantes alternativer til dyre fullflexbilletter den gangen også. Kanskje selskapene den gangen manglet en sjef som stod og breket at "alle har råd til å fly i dag"? Ingen tvil om at DY var flinke til å spille på folks synsing og følelser i begynnelsen. Og: Ingen tvil om at flyprisene er gått ned de siste 20 år. Men det har de gjort overalt. Dette er ikke noe særnorsk fenomen. Hadde ikke DY dukket opp så hadde en annen lavprisaktør kommet på banen. |
|
03-03-2021, 12:19 | #2769 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Det er en viss gruppe kunder (meg inkludert) som bryr seg mye om andre ting enn pris -- om det måtte være service, ordnede forhold for ansatte, at bønder får betalt nok for melka, hva det enn måtte være. For meg betyr det at jeg mange ganger har valgt SAS fremfor DY, BA fremfor U2, LO fremfor FR/W6 etc. for eksempel. Men her er spørsmålet ikke om man velger Meny fremfor Kiwi (to forskjellige produkter) men om man er lojal til en merkevare -- over tid -- om produktene og tilgangen er den samme og den andre er jevnt billigere over tid. Det kan høres litt ut som om jeg heier på Flyr; det er ikke poenget. Men Flyrs case er relativt enkel -- starte på ny, lave kostnader, klar strategi på å holde kostnader nede (om det lykkes eller ikke) og et LCC-produkt uten skjulte gebyrer og med norske forhold til ansatte. Om man tar dette for god fisk kan man da ikke si at Flyr har et verre produkt kvalitetsmessig enn DY. SK har et annet produkt på mange måter (og det handler ikke bare om servering ombord), så holder dem utenfor. På kort sikt kan merkevare hjelpe (mange folk som i utgangspunktet tenker DY alltid er billigst) men slike ting varer ikke når det motsatte er tilfelle over tid. |
|
03-03-2021, 12:32 | #2770 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Husker jeg som student gikk ned til salgsskrankene på Oslo S for å kjøpe billetter -- SAS og Braathens hadde salgskontorer rett overfor hverandre ved utgangen til Flytoget. Dro ned dit og spurte etter hvilke billige billetter jeg kunne få med dem. Jeg gikk alltid til SAS først fordi de ansatte der mer enn en gang henviste meg til Braathens når de kunne se at de hadde billigere avganger. Det var service, det! Tror det som var dyrere den gangen mest var business/fleksbilletter. Bedrifter brukte stort sett slike den gangen, og da ble det få billige billetter på de mest populære tidene. (Helt på siden, men i dag er det nesten ingen bedrifter som tenker de stakkars ansatte skal ha noe ekstra når de tvinger dem til å fly frem og tilbake i jobbsammenheng; i min mening har vi tatt en del store steg tilbake i den sammenheng. Ingen kan si at å sitte 2-3 timer på travle flyplasser og så i cattle class i timevis i jobbsammenheng er behagelig -- kommer trøtt og sliten frem til målet og så helst inn på billigste hotell, og så forventes det at man yter etter alt dette?) |
|
03-03-2021, 13:28 | #2771 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
NAS ser jo ut til å få reddet kundens omkring 1,5 mrd kr i Rewards. Så det er en liten formue i flyturer som skal tas ut, uten at medfører at det kommer inn noe ny Cash. Jeg er en av de som kommer til å fly opp min saldo så fort som mulig.
NAS vil også kunne risikere å ha en større organisasjon enn de trenger i lengre periode. Da de rett å slett skal være rigget for å fly 50 fly, og ikke 8. Dette vil være en ulempe spesielt hvis det tar tid å få volum tilbake i markedet. |
03-03-2021, 13:29 | #2772 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
__________________
Upcoming flights: www.goodlifetravelling.com MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738 |
|
03-03-2021, 13:41 | #2773 | |||
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Quote:
Ellers har et datterselskap for mer administrative ansatte primært i Norge og Spania, søkt om rekonstruksjon her i Norge https://e24.no/naeringsliv/i/Gawr6B/...rekonstruksjon Quote:
|
|||
03-03-2021, 16:44 | #2774 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
SAS sin "Minipris kampanje" fra 1983. "Prisene er uforskammet lave" som de sa... Prisene i tabellen er de samme men inflasjonsjustert til 2019 nivå, så legg på opptil ett par hundrelapper til. Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 03-03-2021 at 18:30. |
||
03-03-2021, 16:55 | #2775 |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Nå var det jo snakk her om slutten av 90-tallet, hvor det faktisk var åpnet for fri konkurranse. Litt annerledes i 1983 hvor det ikke var det
|
03-03-2021, 18:03 | #2776 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Men hvis du vil snakke om 90-tallet så var vel det noe bedre..SNF rapport fra år 2000. Tallene altså ikke inflasjonsjustert, så legg på ca 50% (og evt. flyavgift 200,-) for å sammenlikne med dagens priser.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 03-03-2021 at 18:28. |
|
03-03-2021, 18:33 | #2777 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 75
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Man skal ikke se bort i fra at den gjennomsnittlige nordmann heller vil velge et kjent, norsk produkt i stedet for et ukjent, utenlandsk produkt om prisforskjellen ikke er alt for stor. Utenlandske turister og arbeidspendlere vil nok derimot ikke ha den samme forankringen til et norsk/nordisk kjent produkt, og dette er ikke en ubetydelig andel av de reisende på enkelte strekninger. |
|
03-03-2021, 18:36 | #2778 | |
Livsnyter
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Mange tror meg nesten ikke når jeg sier at det var fullt mulig å komme seg t/r Molde eller Bergen for under tusenlappen før Norwegian. Jeg har ikke tall på hvor mange sinte kommentarer jeg har sett om hvor dyrt det var før i tiden. Og at det vil bli slik igjen uten DY. "Jeg vil ikke tilbake til tiden da vi måtte betale 8000kr èn vei til Spania og ble tvangslandet i København" er ting jeg har lest. Vel, jeg var i Spania selv i 1995. Da kjøpte jeg "kun fly" med et charterselskap. Husker ikke prisen, men jeg mener å huske det var ganske overkommelig. Muligheten var der selv om tilbudet ikke var som i dag. Og for å ha det sagt igjen: Jeg er fullt klar over at prisene har gått ned de siste 20 år. Men det var ikke så horribelt "pre-Kjos" som mange skal ha det til. |
|
03-03-2021, 19:05 | #2779 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2018
Posts: 121
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Husker også jeg fikk sjansebillett til 800,-kr i 1998 fra Stavanger til Oslo for å se på nye Gardermoen. I dag koster jo billettene 3-400kr med fast plass.... |
|
03-03-2021, 19:10 | #2780 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 03-03-2021 at 19:13. |
|
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
Similar Threads | ||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
IAG med resultatvarsel | Someone | Flyforum | 0 | 26-09-2019 10:21 |
Resultatvarsel fra Lufthansa | Someone | Flyforum | 2 | 24-06-2019 22:28 |
TUIfly med resultatvarsel | darkcho | Flyforum | 1 | 29-03-2019 10:44 |
Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon | sail4fun | Flyforum | 34 | 26-11-2009 23:28 |
Ny emisjon i Norwegian?? | CK | Flyforum | 20 | 22-11-2004 00:07 |