Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

View Poll Results: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?
2020 Q2 1 0.53%
2020 Q3 15 8.02%
2020 Q4 29 15.51%
2021 Q1 26 13.90%
2021 Q2 35 18.72%
2021 Q3 17 9.09%
2021 Q4 13 6.95%
2022 36 19.25%
2023 eller senere 15 8.02%
Voters: 187. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-01-2021, 09:46   #121
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Jeg svaret 2022, og har vel fortsatt et rimelig håp om at det stemmer. For tida planlegger jeg en lengre jernbanetur med BAM (БАM) i Russland. Det er en tur som krever visum og en del planlegging før avreise. Det tror jeg ikke vil være mulig i 2022, men ikke i 2021.

Noe mer normal reising til land i nærområdet, med gode helsesystemer? Tja... Jeg ser ikke helt at det heller kommer til å skje før utpå høsten i år. Vaksineringa går mer som forventet enn som håpet, og både Norge og landet du skal reise til bør vel ha vaksinedekning på et sted rundt 60-80% før situasjonen er normal. Det kommer til å ta tid.

Så er det jo et spørsmål om hva som er normalt. En verden der nesten all reisevirksomhet har forsvunnet i halvannet år er ikke helt som før.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2021, 11:10   #122
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
........Så er det jo et spørsmål om hva som er normalt. En verden der nesten all reisevirksomhet har forsvunnet i halvannet år er ikke helt som før.
Nettopp, det blir ikke "normalt" over natten på en gitt dato / måned som ved et trylleslag. Ting vil skje gradvis over flere måneder, kanskje år og ingen vet utfallet av dette ennå. Jeg minner om at så sent som i høst snakket mange om at ting ville være "bortimot normalt til påsken 2021", nå ser vi at det langt fra blir tilfelle.
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2021, 13:23   #123
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Hvor er forresten trådstarter robertaas blitt av? Savner hans bidrag her på forumet!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2021, 13:53   #124
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Hvor er forresten trådstarter robertaas blitt av? Savner hans bidrag her på forumet!


Ser ut som han har nok med Facebook. Han var på tur i helgen. Helt til Botanisk Hage.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2021, 23:04   #125
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg svaret 2022, og har vel fortsatt et rimelig håp om at det stemmer. For tida planlegger jeg en lengre jernbanetur med BAM (БАM) i Russland. Det er en tur som krever visum og en del planlegging før avreise. Det tror jeg ikke vil være mulig i 2022, men ikke i 2021.

Noe mer normal reising til land i nærområdet, med gode helsesystemer? Tja... Jeg ser ikke helt at det heller kommer til å skje før utpå høsten i år. Vaksineringa går mer som forventet enn som håpet, og både Norge og landet du skal reise til bør vel ha vaksinedekning på et sted rundt 60-80% før situasjonen er normal. Det kommer til å ta tid.

Så er det jo et spørsmål om hva som er normalt. En verden der nesten all reisevirksomhet har forsvunnet i halvannet år er ikke helt som før.
Enig, Gustav. Tilbake til hvilken normal? Inger Andersen i UNEP har noen fine refleksjoner om det her: https://www.telegraph.co.uk/business...ental-changes/
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 00:12   #126
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,651
Default Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Tanken har slått meg i det siste at det sikkert er like greit vi ikke vet når dette er over og vi kan gå tilbake til en eller annen form for normal.

Tenk om vi i mars 2020 hadde blitt fortalt at vi måtte belage oss på «unntakstilstand» til f.eks. mars 2022... hvor mange hadde mista livsgnisten og gått på veggen da...? Merker jeg heller foretrekker å ta en uke av gangen og ta ting som det kommer slengende i stedet for å tenke for langt fram. Tenker det er like greit vi ikke vet helt - så får «normalen» komme når den kommer
__________________
Upcoming flights: None


Last edited by jcnorway; 29-01-2021 at 00:18.
jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 09:27   #127
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Tanken har slått meg i det siste at det sikkert er like greit vi ikke vet når dette er over og vi kan gå tilbake til en eller annen form for normal.

Tenk om vi i mars 2020 hadde blitt fortalt at vi måtte belage oss på «unntakstilstand» til f.eks. mars 2022... hvor mange hadde mista livsgnisten og gått på veggen da...? Merker jeg heller foretrekker å ta en uke av gangen og ta ting som det kommer slengende i stedet for å tenke for langt fram. Tenker det er like greit vi ikke vet helt - så får «normalen» komme når den kommer
Fin tanke, men der er jeg motsatt skrudd sammen. Jeg kunne heller tenk meg en (usannsynlig) endelig dato, om det er juni i år eller neste år så man slipper å bli skuffet. Jeg bruker så mye tid på å glede meg til turene at å kose meg med å kunne sy sammen en skikkelig tur til julen nå hadde vært konge og bare ni-nyte Norge frem til det.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 12:36   #128
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Hvor er forresten trådstarter robertaas blitt av? Savner hans bidrag her på forumet!
Jeg er helt enig med deg Cecilie.
Det gjør jeg også!
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 12:39   #129
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ser ut som han har nok med Facebook. Han var på tur i helgen. Helt til Botanisk Hage.
HVA?!? Han prioriterer Facebook fremfor Flyprat. Ja ja...
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 14:14   #130
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Uff og Uff. For 1 år siden på denne dag satt jeg og hang på LGW for det som skulle bli min siste leg hittils, LGW-SVG. Akkurat der og da kjente jeg at jeg hadde fått nok, men fikk iallefall reist rundt globen, men nå, nei nå kribler det i hode, hender og føtter. Savner en tur til CPH og tusle rundt i terminalen å titte på folk.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 10:38   #131
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Tanken har slått meg i det siste at det sikkert er like greit vi ikke vet når dette er over og vi kan gå tilbake til en eller annen form for normal.

Tenk om vi i mars 2020 hadde blitt fortalt at vi måtte belage oss på «unntakstilstand» til f.eks. mars 2022... hvor mange hadde mista livsgnisten og gått på veggen da...? Merker jeg heller foretrekker å ta en uke av gangen og ta ting som det kommer slengende i stedet for å tenke for langt fram. Tenker det er like greit vi ikke vet helt - så får «normalen» komme når den kommer
Godt poeng det der. Tror det er litt individuelt hvordan man er skrudd sammen. Våren 2020 er jeg enig. Da klarte jeg ikke ta Inn over meg når Robert og Gustav og forskere så at dette kommer til å ta årevis. "Om et par år kan du nok kanskje gjøre noe du syns er gøy igjen, Fnate. Ta en tur eller hilse på en venn liksom". Det var bare så surrealistisk at det ble helt fjernt.

Men så blir man jo etter hvert vandt med det og det er en sånn nummen erkjennelse av at det er ny normal og sånt. Tross alt har jo jeg vært sykt heldig og vi er vel et av de samboerparene som bare har fått det mye bedre av å være sammen 24/7. Og tenk så mye penger man sparer på å ikke reise. Ihvertfall etter den første perioden der man drakk vin hver j**la dag fordi "man fortjente det".

Men nå er nok jeg mer en person som kunne trengt noe å se frem til. Noe å kunne planlegge i forhold til.

Jeg synes regjeringen vår har virket helt supre på å håndtere denne krisen så langt og jeg har egentlig fått mye større tiltro til dem underveis. Tross bare dårlige nyheter. Men nå savner jeg egentlig noe snakk om hvordan vi skal komme oss ut av det. Det virker som "alle" andre land har en plan om når og hvordan og at de kjører på. Mens her er det litt sånn "jo ja nei vi får nå se. Kanskje noen er vaksinert i oktober". Og han Keiseren i Oslo vil vel helst bare leke "Cuomo" så lenge som mulig.

Nei... et mål. Noe å se frem til hadde vært noe. Men jeg som var så positiv for et par uker siden. At jeg kanskje kunne ta med samboeren til Geneve i sommer og dra til Jackson Hole i oktober... og kanskje få gjort den egentlige jobben min igjen i høst. Jeg har vel fått et skudd for baugen av nyhetene fra Høie og Nakstad og Co i det siste.

Men det ordner seg vel en dag. Skulle bare likt å vite hvilken dag. Kan gjerne være en torsdag, så tar jeg langhelg.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 18:31   #132
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det virker som "alle" andre land har en plan om når og hvordan og at de kjører på. Mens her er det litt sånn "jo ja nei vi får nå se. Kanskje noen er vaksinert i oktober". Og han Keiseren i Oslo vil vel helst bare leke "Cuomo" så lenge som mulig.
Vi har jo en ganske detaljert plan i Norge også. Den kom for noen dager siden, og har ikke fått med seg at det er meldt raskere leveranser av Pfizer. Men den forsinkede leveransen av AstraZenaca er kommet med. Forhåpentligivis holdes den den nogelunde oppdatert etter hvert.
https://www.fhi.no/publ/plakat/vaksineringsscenario/

For egen del er jeg i aller siste gruppe på prioriteringslista, så det vil nok ta sin tid før min gruppe blir vaksinert (de påstår jo at vi under 45 kanskje ikke en gang blir tilbudt vaksine). Så blir det jo spennende om det blir åpninger for å reise omtrent som normalt igjen i løpet av året, i hvert fall i Europa.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 18:49   #133
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Vi har jo en ganske detaljert plan i Norge også. Den kom for noen dager siden, og har ikke fått med seg at det er meldt raskere leveranser av Pfizer. Men den forsinkede leveransen av AstraZenaca er kommet med. Forhåpentligivis holdes den den nogelunde oppdatert etter hvert.
https://www.fhi.no/publ/plakat/vaksineringsscenario/

For egen del er jeg i aller siste gruppe på prioriteringslista, så det vil nok ta sin tid før min gruppe blir vaksinert (de påstår jo at vi under 45 kanskje ikke en gang blir tilbudt vaksine). Så blir det jo spennende om det blir åpninger for å reise omtrent som normalt igjen i løpet av året, i hvert fall i Europa.
Du skal ikke regne med normalt reisemønster fremover uten vaksine. Jeg antar det blir påbud mot vaksine, evt. maks 24t gammel test for å få fly. Om de ikke vaksinerer de under 45, så kommer svært mange til å få et voldsomt styr for å komme seg noen som helst plass fremover.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 18:55   #134
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Godt oppsummert der av Mr Fnate. Ja en dato hadde vært fint og få angående når det er over. Det får vi nok ikke ennå. Jeg har et håp om at vaksinene vil snu det denne våren og sommeren. Føles liksom greit hvis 2022 eller slutten av 2021 blir som normalt igjen.

Noe å se fram til ja. Det er alltid viktig det, selv om jeg er heldig og har jobb. Som Fnate sier penger blir spart i hvertfall, og denne pandemien førte vel egentlig til at vi kjøpte en ferieleilighet i Norge. Dessuten dyrker jeg fotointeressen mer enn før. Høydepunktet var vel i fjor når et bilde jeg tok ble kommentert av regjeringsjefen vår, hvorpå jeg så at hun fulgte meg på en sosial media. Til alt overmål satt jeg på OSL og ventet på en flytur like etterpå. No need to say it was a good day.

Så denne perioden har hatt gode øyeblikk også. Synes regjeringen har håndtert ting relativt bra her i Norge.
Men ser fram til normale tilstander igjen. Ser gamle bilder og tenker hvor lett det var og reise...
Nei, behold trua! Det blir bedre forumister!!
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 21:45   #135
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Paa avstand synes det ogsaa som at den Norske Regjeringen er svaert flinke, sammenligner selv med vaar delstat som i store trekk har fulgt samme linje som Erna & Co. Vaar Guvernoer har hatt en strenge maske politikk omtrent fra starten av krisen, vi har hatt paalagt maskebruk utenfor heimen siden Mai 2020 og vi er faktisk kommet dit at vi naa kan reise paa ferie med fly - Hawaii er aapent for oss, daglige avganger til flere av holmene. Vi sitter faktisk aa funderer paa en ferie.

I likhet med senor Fnat er jeg ogsaa svaert heldig med Kone, vi har ogsaa det bedre naa som jeg ikke maa reise saa mye i jobb, mere tid aa gaa lange flotte turer, kokeluere paa kjoekkenet og ta MasterClass’es sammen - i likhet med Concorde98 har vi ogsaa mere tid til fotografi - og kan absolutt anbefale Ann Leibowitz og Jimmy Chin (som er basert i Jackson Hole og mesteparten av hans MasterClass foregaar i the Grand Titons).

Det eneste som skremmer er de maskeloese - frihets forkjempere - som saboterer all maskebruk ombord og noen (mange) gaar saapass langt at de spytter paa Kabin Bestetningen naar de blir paalagt aa ta paa en maske....den siste frihets tullingen er ennaa i live
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 21:54   #136
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Du skal ikke regne med normalt reisemønster fremover uten vaksine. Jeg antar det blir påbud mot vaksine, evt. maks 24t gammel test for å få fly. Om de ikke vaksinerer de under 45, så kommer svært mange til å få et voldsomt styr for å komme seg noen som helst plass fremover.
Jeg har bare sett spekulasjoner om at vaksinebevis skal ha noen rolle i å tillate reiser. Har du sett noen kilder på det som er rimelig troverdige?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 21:58   #137
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

FHI har forøvrig kommet med noen prognoser:
https://www.nrk.no/norge/fhis-scenar...ien-1.15356057

«Det meste går bra»-scenarioet ser ut til å være middels optimistisk og tilsier at de fleste tiltak (i Norge) vil være opphevet før sommeren og at innenlandsreiser vil kunne gjøres uten nevneverdige begrensninger i sommerferien. «Mye slår feil»-scenarioet holder liv i denne tråden også neste vinter.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 22:06   #138
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg har bare sett spekulasjoner om at vaksinebevis skal ha noen rolle i å tillate reiser. Har du sett noen kilder på det som er rimelig troverdige?
Nei, dette er min egen personlige gjetting.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 22:29   #139
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Enig med Hickok. Du må jo allerede ha vaksinebevis for gulfeber osv for å slippe inn i enkelte land. Det er helt klart en sjanse for at enkelte land vil innføre dette. Ikke minst for å holde konspirasjons- og smittespredergjengen unna.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 22:43   #140
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Foreløpig tror jeg det er tre betydelige hindre for at et vaksinasjonsbevis skal bidra til å lette reise.

1. Det tar ganske mye tid å få bekreftelse på at vaksinene faktisk hindrer smitte, og ikke bare sykdom. I hvilken grad vaksinene hindrer smitte kan også variere fra vaksine til vaksine, kanskje også fra mutasjon til mutasjon, så dette blir fort veldig uoversiktlig og før nødvendig forskning er på plass, er det godt mulig at hele pandemien er over.

2. De fleste som reiser er i en alder, og med ei helse, som gjør at de ikke blir prioritert for vaksinering. Det vil være vanskelig politisk å la de med underliggende sykdommer eller andre spesielle grunner reise uten at alle får reise. Det kan også være problematisk å kun la de som har mulighet til å betale seg foran i vaksinekø, kanskje på tvilsomme måter reise og ikke andre. Før vaksinetilgangen er så god at det er et reelt valg om man vil vaksinere seg eller ikke, så er det sannsynlig at vaksinedekningen er så god at det ikke lenger er noe stort problem.

3. Falske vaksinasjonsbevis blir sikkert et minst like stort problem som dagens falske koronatester. Var det 300 kr de kostet hos Ærlige Joes Bruktbil og Vaksiner?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fingeravtrykk som ID. Nå kan du reise med falsk navn!?? seilfly Flyforum 28 15-02-2008 02:44
OT: Hvorfor være stor når man kan være lykkelig som liten... G-COLE Flyforum 4 02-03-2006 23:28


All times are GMT +2. The time now is 04:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.