|
12-11-2020, 11:59 | #2241 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Er nok lurt å bruke de opp snart.
Quote:
|
|
12-11-2020, 13:57 | #2242 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Kan morselskapet Norwegian Air Shuttle ASA slå datterselskapene konkurs ? (dets hel- og deleiede datterselskap i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Irland, Storbritannia, Spania og Singapore )
Og da kun beholde den Norske delen ? Er dette mulig , og vil de største eiere ( leasingselskap. ) godta dette ? Samt hvor mange fly ville den Norske delen sitte igjen med ( 737 og787) |
12-11-2020, 13:59 | #2243 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
De boer nok brukes snarest. Bruk dem paa en dyr reise og betal mer enn du bruker i cash points og hjelp Norwegian til overlevelse. Jeg har 18 cash points, saa jeg kan nok klare aa ikke bruke dem opp uten aa graate for mye. Mine Norwegian-aksjer er det verre med, men jeg var selvsagt klar over den store risiko da de ble kjoept. Jeg solgte ogsaa de jeg kjoepte etter siste emisjon med en viss gevinst.
__________________
Upcoming flights: www.goodlifetravelling.com MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738 |
12-11-2020, 14:15 | #2244 | |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
HSBC ser for seg i sin analyse at Norwegian i seg selv blir slått konkurs, men at boet/selskapet klarer å selge ut merkenavnet, deler av den norske delen (DY) og blant annet slots på LGW og Norwegian Rewards, men stykkevis og delt og til langt lavere verdier enn tidligere anslått |
|
13-11-2020, 13:30 | #2245 | |
Livsnyter
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Jeg fløy mye på 80 og 90-tallet, og det er ingen tvil om at det var dyrere. Men når jeg leser at de har "betalt 15000 kr hver vei til Nordnorge" eller at de "pleide å betale over 9000 kr for en enveis til Spania med tvangslanding i København" så lurer jeg på hvor reelt det egentlig er, eller om de bare gjentar argumenter de har lest andre steder. Noen av de som skriver er forøvrig påfallende unge til å ha opplevd "monopoltiden"... Kunne det virkelig koste 30 000 tur-retur Evenes den gangen? Jeg bare lurer...jeg mener å huske tur-retur Hong Kong var ca 10 000 på 80-tallet til sammenligning. |
|
13-11-2020, 13:40 | #2246 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,046
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
|
|
13-11-2020, 14:23 | #2247 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Til prisdiskusjonen om hvor dyrt det var å fly før. Jeg sjekket prisene som er tatt i inn i Rutebok for Norge i 1990 for SAS, Braathens og Widerøe. Normalpris mellom destinasjoner i Sør-Norge og Nord-Norge var rundt 2000 kroner. Tur/retur fikk man 25 prosent rabatt. Det var også andre rabatter.
Og 2000 kroner kjørt gjennom inflasjonskalkulator til 2019 = 3700 kroner. Det er realiteten |
13-11-2020, 14:34 | #2248 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
TØI har forsket på dette.
I 1993 var middelprisen TOS-OSL kr 2542,-, en vei. I 2007 var prisen gått ned til 1127,- Alt målt i 2018 kroner. Det er altså en nedgang på hele 55% så folk har absolutt et poeng, selv om summene de har i hodet kanskje er hele familien eller hele turen. Vil prisene øke massivt om Norwegian bukker under og SAS får monopol? Ja. Kommer sas til å få monopol? Nei. Blir konkurrentene selskap som Wizz og Ryan med tvilsomme vilkår? Absolutt. Det er fasit. |
13-11-2020, 14:40 | #2249 |
Flyklapper
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Fasiten er egentlig veldig enkel: Volum.
Høyere volum gir lavere enhetskostnader og øket prispress. Volum gir flere aktører, større konkurranse og dermed lavere priser. Selvfølgelig innen markedets rammer, men igjen, rammene forskyves når tilgjengeligheten øker. |
13-11-2020, 14:44 | #2250 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Så om SAS får ha 14 daglige TOS-OSL alene så vil de selge billige billetter fordi de synes det er så kos med høyt volum så de gidder ikke tjene masse penger? "ok"
|
13-11-2020, 14:46 | #2251 | |
Flyklapper
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
|
Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Nei, det er her ‘flere aktører’ kommer inn. Alt henger sammen. At en aktør alene går prismessig ‘i bånn’ er urealistisk. Men jo lavere volum, jo mindre attraktivt blir det for andre å gå inn da kaka tett og slett er for liten. Last edited by LN-MOW; 13-11-2020 at 14:49. |
|
13-11-2020, 15:08 | #2252 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Reduserte priser dreier seg ikke om volum her, for volumet er bra. Forskjellen er konkurranse. Forskjellen er Bjørn Kjos, og jeg tenker med gru på en potensiell situasjon der Norwegian ikke holder SAS i sjakk. |
|
13-11-2020, 16:14 | #2253 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Er ikke så imponert av en slik taktikk: Selge seter under kostnad for å få opp volum, så låner man masse penger og får gjeld til oppover ørene. Ser ikke ut som en fornuftig måte å drive flyselskap på selv om mange trodde Tjos var rene julenissen, i realiteten byggede han et korthus som ramlet sammen med så mye gjeld at ingen fornuftige investorer vil låne dem mer for å komme over kneiken. Tragisk for de ansatte men mange som spådde undergang før viruset og de tok vel ikke feil.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
13-11-2020, 16:24 | #2254 | |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
|
|
13-11-2020, 16:27 | #2255 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
|
|
13-11-2020, 17:09 | #2256 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Location: Vettre, Norway
Posts: 78
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Ikke kun volum som teller men hvem Staten, Forsvaret, regionene og de største selskapene har avtale med (de etablerer ikke avtaler med utenlandske lavprisselskaper). Og ikke minst lojalitets programmer. Så om SAS, f.eks i tilfelle Norwegian ryker, øker opptjeningen på Eurobonus blir det vanskeligere å etablere seg for nye aktører.
|
13-11-2020, 17:59 | #2257 | |
Flyklapper
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
|
|
13-11-2020, 18:36 | #2258 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Jeg uttalte meg generelt om et lavpris selskap som kommer på banen med billige billetter for å få markedsandel og selger med tap. Om rutene til Tromsø gikk med profitt så gikk det totalt sett ikke så bra. Sant nok hadde dem maks uflaks med 787, MAX og Corona, men har man fulgt med litt i luftfarten så har man sett at det har vært Berg og dalbane med gjevne mellomrom, noen eksempler kan jo være oljepriser som knekket flyselskap, 9/11 eller streiken til flygelederne i USA, vulkan aske fra Island og ikke minst corona viruset. Da jeg begynte i bransjen som yrkes flyger hadde jeg drosje lapp i baklomma, samt buss og trailer sertifikat og sjømanns bok, fikk bruk for alle samt mere ettersom selskaper gikk på rompa og man mistet jobben, om og om igjen, ingen overraskelser der og trengte ikke krystall kule for å vite at flybransjen var usikker. Det skulle ledelsen også ha visst, samt små sparerne som kjøpte aksjer i Norwegian. Greit å være etterpåklok ja, men dette var ikke noen overaskelse, bare se på Laker og andre som prøvde billige langruter. Små marginer og lett å tape skjorta på luftfart, må jo si at Kjos og ledelsen satset friskt og synd å se at det nesten er over, men dem satset også på mye flaks og ingen problemer, hvis ikke hadde dem vel kjørt mye mer konservativt og grodd sakte og forsiktig. (Skulle vel ha vært en lærepenge å se at en gigant som Pan-Am ble vippet av pinnen uten verken corona eller askeskyer) 66.8 milliarder NOK, det begynner å bli penger av det og jeg har ikke fantasi til å se hvordan Norwegian kan reddes, håper for de ansatte at jeg har feil, kanskje skjer det et mirakel.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
13-11-2020, 19:08 | #2259 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
Quote:
Quote:
68 milliarder er inkludert framtidige forpliktelser som vedlikehold, feriepenger, osv. Uten de potensielle framtidige kostnadene er tallet 52. Uansett spiller det mindre rolle når flyene har en regnskapsverdi på 78 milliarder. Så i teorien kunne flyene blitt solgt og all gjeld betalt. Naturligvis fungerer det ikke slik i forretningslivet, og hvem betaler markedspris for fly i dag? Uansett, positiv egenkapital hos Norwegian. Så til SAS, pr 30. juli i fjor hadde de 54 milliarder i gjeld og 52 milliarder i eiendeler og altså negativ egenkapital. Nå har Norwegian fått kjørt seg skikkelig med 787, MAX og Corona-trøbbel, og om det knekker Norwegian til slutt så var det altså litt av en perfect storm som skulle til. Kjos har fått høre at han er stormannsgal siden 1993, men har altså skapt verdens beste lavprisselskap (i følge Skytrax) og totalt sett gjort det djevelsk bra. Det burde man applaudere. Og at SAS har hatt skikkelig konkurranse har vært kritisk for at Nordmenn har hatt råd til å fly. Og så til støtteordninger: Alitalia 142,9 Airfrance/KLM 100 Lufthansa 78,6 Finnair 73,3 TAP 70,3 SAS 14,7 Wizz 8,3 Norwegian 7,8 Alt i euro per passasjer fraktet i 2019. Burde Norge støtte Norwegian? Ja åpenbart. |
||
13-11-2020, 19:28 | #2260 |
Livsnyter
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
|
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon
|
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
Similar Threads | ||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
IAG med resultatvarsel | Someone | Flyforum | 0 | 26-09-2019 10:21 |
Resultatvarsel fra Lufthansa | Someone | Flyforum | 2 | 24-06-2019 22:28 |
TUIfly med resultatvarsel | darkcho | Flyforum | 1 | 29-03-2019 10:44 |
Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon | sail4fun | Flyforum | 34 | 26-11-2009 23:28 |
Ny emisjon i Norwegian?? | CK | Flyforum | 20 | 22-11-2004 00:07 |