Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-10-2020, 00:12   #41
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Og akkurat rett etter jeg skrev dette ser jeg :

Wizz Air Will Allow Unions In Norway

https://simpleflying.com/wizz-air-norway-unions/

Virker som presset fra blant annet Statsministeren har hjulpet. Veldig sterkt signal til andre i forhold til det norske markedet!

Men stemmer det eller er det bare PR?

Ser forresten at airwaysmag som først rapporterte dette har fjernet artikkelen og som copy-paste møkkasiden Simpleflying her referer til...
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2020, 00:42   #42
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 372
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men stemmer det eller er det bare PR?

Ser forresten at airwaysmag som først rapporterte dette har fjernet artikkelen og som copy-paste møkkasiden Simpleflying her referer til...
https://norwaytoday.info/news/wizz-a...n-regulations/

Siterer NTB som kilde også
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2020, 09:55   #43
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Hvor vil de flyvende ansatte være basert? Har de på morgenruter hotellstopp i Oslo etter å ha fløyet inn fra utlandet før de flyr innenriks dagen etter?

Baseres ansatte i Norge ryker de fort på problemer à la Ryanair med sine «irske» ansatte på Rygge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 17-10-2020, 11:21   #44
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Hvor vil de flyvende ansatte være basert?
Ryktene skal ha det til crew på polsk kontrakt 3 måneder på hotel av gangen.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2020, 12:43   #45
TheCrew
Newcomer
 
Join Date: Mar 2020
Posts: 21
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Og akkurat rett etter jeg skrev dette ser jeg :

Wizz Air Will Allow Unions In Norway

https://simpleflying.com/wizz-air-norway-unions/

Virker som presset fra blant annet Statsministeren har hjulpet. Veldig sterkt signal til andre i forhold til det norske markedet!

https://www.dn.no/luftfart/wizz-air/...via/2-1-894816
TheCrew is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2020, 15:14   #46
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Ikke samme sak, men kanskje regjeringen bør gå foran med gode eksempler.
Ala Hadia Tajik's bok som blir trykket i Litauen. Hun kunne sikkert fått forlaget til å trykket denne her hjemme. Er nok av kompetanse her på berget, og ja, jeg vet forlaget har avtale med Litauisk trykkeri
krølle is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2020, 16:34   #47
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 644
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Trdfly View Post
Klarer ikke dy meg...
Men det Gerd fra Drammen ikke husker/sjekker, er det hun kjøpte en billett uten: innsjekket koffert, 2 stk håndbagasje, en liten under setet og en stor håndbagasje til hattehylla og flyplass-innsjekk, og endte dermed med en ekstraregning på (f.eks, husker ikke prisene nøyaktig og hva det blir på innland): 550kr for innsjekket 20kg koffert, 350kr for koffert i hattehylla og 350kr for flyplass innsjekk, altså ble billettprisen tilslutt 199+550+350+350= 1449kr en vei. Mens hun kunne har reist med SAS på samme strekket for 499kr inklusivt innsjekket koffert, flyplass innsjekk og koffert i hattehylla*.
(* SAS tillater kun en stk håndbagasje under Korona nå.)

Jeg har allerede smått blitt irritert på forhånd, på VG/Dagblad, for det kommer GARANTERT til å komme oppslag om Gerd fra Drammen som ble SJOKKERT og fikk ferien ødelagt av ekstraregningen hun fikk av Wizz Air, som hun selv kan til, for at hun ikke slev leste hva som var inkludert i billetten hun kjøpte.
Den «airport-fee»-køen ved innsjekk Wizz Air-innland blir laaaaaaaang den første tiden.
Nja...
Jag ville se hur väl detta stämde och gjorde en provbokning OSL-BGO. Basic price 109 enkel, Wizz Go inkl incheckat bagage , stort och litet handbagage (men utan incheckning på flygplatsen) 226 kr enkel resa. Tur och retur 452.

Det var inte heller undangömda tillägg eller svårt att se vad som ingick. Faktiskt en föredömligt enkel bokningsdialog. Så Gerd från Drammen borde klara detta om hon har bokat en flygresa hos något bolag någon gång tidigare.
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2020, 17:24   #48
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Nja...
Jag ville se hur väl detta stämde och gjorde en provbokning OSL-BGO. Basic price 109 enkel, Wizz Go inkl incheckat bagage , stort och litet handbagage (men utan incheckning på flygplatsen) 226 kr enkel resa. Tur och retur 452.

Det var inte heller undangömda tillägg eller svårt att se vad som ingick. Faktiskt en föredömligt enkel bokningsdialog. Så Gerd från Drammen borde klara detta om hon har bokat en flygresa hos något bolag någon gång tidigare.
Ja, hvis du legger til disse tjenestene når du booker billetten blir det betydeligt billigere ... men prisen på flyplassen blir svært dyrere. Tro meg! Også de som du skulle tro var habil til å få det med seg, greier å lukke øynene og overse hvilken Wizz-billett de har kjøpt. En typisk innsjekkskø til f.eks. Gdansk består i store trekk av østeuropeere som har mye forhåndsbestilt bagasje og nordmenn som verken har betalt for flyplass-innsjekk eller innsjekk-/hånd-bagasje. Menmen, jeg er klar over det iallfall.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2020, 09:28   #49
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Ryktene skal ha det til crew på polsk kontrakt 3 måneder på hotel av gangen.
Men hvor lenge kan de kjøre det stuntet før det blir definert som en fast base etter lovverket?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2020, 10:47   #50
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 159
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Hvilket lovverk definerer eller forklarer noe om fast base, finnes nok ikke noe papirversjon som krever opprettelse av hva som kalles en base. Tror ikke det eksisterer, de kan nok gjøre dette i all evighet. Det eneste som kan vanskeliggjøre dette for Wizz er at folk ikke bruker de, men det skjer jo ikke. Duster er for glade i å spare en hundrelapp på billetten.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2020, 11:15   #51
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Hvilket lovverk definerer eller forklarer noe om fast base, finnes nok ikke noe papirversjon som krever opprettelse av hva som kalles en base. Tror ikke det eksisterer, de kan nok gjøre dette i all evighet. Det eneste som kan vanskeliggjøre dette for Wizz er at folk ikke bruker de, men det skjer jo ikke. Duster er for glade i å spare en hundrelapp på billetten.
Fant denne:

Quote:
The home base concept is defined as the location nominated by the operator to the crew member from where the crew member normally starts and ends a duty period, or a series of duty periods, and where, under normal conditions, the operator is not responsible for the accommodation of the crew member concerned.
Så dersom Wizz betaler for innkvarteringen er det ikke en "base"..

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...SC0261&from=en
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 18-10-2020 at 12:26.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2020, 11:17   #52
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Hvilket lovverk definerer eller forklarer noe om fast base, finnes nok ikke noe papirversjon som krever opprettelse av hva som kalles en base. Tror ikke det eksisterer, de kan nok gjøre dette i all evighet. Det eneste som kan vanskeliggjøre dette for Wizz er at folk ikke bruker de, men det skjer jo ikke. Duster er for glade i å spare en hundrelapp på billetten.
Dommen mot Ryanair ang "basen" på rygge. Hvor det blir bestemt at Norsk lovverk gjelder, vil jo påvirke dette. Men jeg kjenner ikke godt nok til om Wizz kan komme unna, hvis de roterer mannskapene ofte nok.
storg is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2020, 19:17   #53
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 159
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Takk Wahoo,
Der har vi den, så såfremt Wizz står for innkvarteringen og roterer besetningen så kan de holde på i all evighet. Det var som jeg trodde. Eneste håp for skandinavisk luftfart da blir jo mange «findings» på SAFA inspeksjoner og at folket gir de samme behandling som LIDL fikk når de skulle åpne for billige matvarer her på berget.
Ryanair hadde en ekte base på Rygge og da gjelder såklart norsk lov.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2020, 21:07   #54
TheCrew
Newcomer
 
Join Date: Mar 2020
Posts: 21
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Takk Wahoo,
Der har vi den, så såfremt Wizz står for innkvarteringen og roterer besetningen så kan de holde på i all evighet. Det var som jeg trodde. Eneste håp for skandinavisk luftfart da blir jo mange «findings» på SAFA inspeksjoner og at folket gir de samme behandling som LIDL fikk når de skulle åpne for billige matvarer her på berget.
Ryanair hadde en ekte base på Rygge og da gjelder såklart norsk lov.
De kan holde på så længe de vil, men det er hverken økonomisk eller tjenstemæssigt(dutytime) særligt smart eller effektiv operation, og jeg tvivler stærkt på at det var sådan wizz forestillede sig det skulle blive, da de annoncerede deres satsning i Norge. Husk på at, hvis det virkelig var ønskeligt fra operationel side havde, Ryanair fortsat mandskab indkvarteret i BLL, CPH eller RYG den dag idag.
TheCrew is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2020, 21:40   #55
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by TheCrew View Post
De kan holde på så længe de vil, men det er hverken økonomisk eller tjenstemæssigt(dutytime) særligt smart eller effektiv operation, og jeg tvivler stærkt på at det var sådan wizz forestillede sig det skulle blive, da de annoncerede deres satsning i Norge.
Jeg tror nok ikke Wizzair hadde gått for denne løsningen om det på papiret ikke var det billigste alternativet, og de var nok veldig klare over hva planen var når de annonserte oppstarten på innenriks.

Det som jeg tipper overrasket de var responsen fra norske fagforeninger og forbund, norske medier og mange nordmenn med tilhørende omdømmesvikt. Jeg håper det gjør at de tenker seg om en gang til.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2020, 22:00   #56
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Jeg tror nok ikke Wizzair hadde gått for denne løsningen om det på papiret ikke var det billigste alternativet, og de var nok veldig klare over hva planen var når de annonserte oppstarten på innenriks.

Det som jeg tipper overrasket de var responsen fra norske fagforeninger og forbund, norske medier og mange nordmenn med tilhørende omdømmesvikt. Jeg håper det gjør at de tenker seg om en gang til.
De ser bare på en ting. $$$$. Hvis ikke forhåndssalget lever opp til forventningene, vil det komme en kort pressemelding et par uker før planlagt oppstart. Alle solgte billetter refunderes og de rykker videre til neste marked ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2020, 07:21   #57
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Jeg tror nok ikke Wizzair hadde gått for denne løsningen om det på papiret ikke var det billigste alternativet, og de var nok veldig klare over hva planen var når de annonserte oppstarten på innenriks.

Det som jeg tipper overrasket de var responsen fra norske fagforeninger og forbund, norske medier og mange nordmenn med tilhørende omdømmesvikt. Jeg håper det gjør at de tenker seg om en gang til.
Det er vel heller ikke umulig at det faktisk var planlagt starte uten en ordentlig base, til de så hvordan tingene utviklet seg, og de således kan trekke seg ut på dagen? Wizz må jo ha kjent til Cocca vs Ryanair-dommen før de bestemte seg for å komme?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2020, 17:18   #58
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Det er forøvrig litt «urolig» hos SGS som skal handle dette selskapet.
Det er ikke lett for dem å jobbe for et selskap( Sas) som sliter for å overleve og samtidig «hjelpe « en konkurrent å etablere seg. Det har jo skjedd tidligere at SGS har fått handling av selskaper som flyr samme ruter som dem selv, men i denne koronatid så er det nok et ekstra vanskelig valg.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2020, 17:22   #59
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Det er forøvrig litt «urolig» hos SGS som skal handle dette selskapet.
Det er ikke lett for dem å jobbe for et selskap( Sas) som sliter for å overleve og samtidig «hjelpe « en konkurrent å etablere seg. Det har jo skjedd tidligere at SGS har fått handling av selskaper som flyr samme ruter som dem selv, men i denne koronatid så er det nok et ekstra vanskelig valg.

Så det er bedre å være permittert?

De har jo handlet Wizz lenge, som jo indirekte og delvis direkte har konkurrert med SAS på noen ruter?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2020, 18:16   #60
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default Re: Wizz Air med norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Så det er bedre å være permittert?

De har jo handlet Wizz lenge, som jo indirekte og delvis direkte har konkurrert med SAS på noen ruter?
Til og med du burde skjønne at en slik situasjon ikke er enkel for de ansatte i SGS. Tror ikke det er frykten for å bli/ være permittert her som er dominerende her men heller det å måtte hjelpe en konkurrent som operere på helt andre vilkår en andre flyselskaper.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ny Wizz Air-base: Catania og italiensk innenriks Someone Flyforum 5 01-08-2021 13:28
Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner OY-CIR Flyforum 440 20-06-2021 00:26
Ny Wizz Air-base: Larnaca Someone Flyforum 1 24-06-2020 15:35
Ny Wizz Air-base: Wien Beechdriver Flyforum 14 05-05-2020 14:12
Ny Wizz Air-base: Kiev MD11 Flyforum 0 07-05-2008 13:44


All times are GMT +2. The time now is 19:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.