|
25-05-2020, 15:16 | #41 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
"Overspeed" og "l/g not down" er vanlig master warning bortsett fra at de ikke kan ikke stoppes ved å trykke på knappen. De to varslene vil kun slutte når triggeren er borte, altså ingen overspeed eller at understellet felles ut. Hva som trigger varselet kan kun sees på ECAM ("overspeed", "l/g not down" eller begge) da det er samme lyden. Det er også sannsynlig at denne master warning vil ha prioritet over EGPWS uten at jeg har utforsket det.
|
25-05-2020, 15:25 | #42 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Quote:
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
25-05-2020, 16:41 | #43 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Mentour Pilot på YouTube (Petter Hörnfeldt) hadde en fin samtale i går, med momenter relatert til approach, gear warning og go-around. Varighet 1t30min.
https://www.youtube.com/watch?v=Fvfc6LLj_ww
|
24-06-2020, 20:51 | #44 | ||
Flyklapper
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Årsaken til ulykkenskal være at pilotene diskuterte sine respektive familiers corona-problemer og var distrahert.
I en relatert historie hevder landets samferdselsminister at 40% av landets piloter har falske lisenser .. https://www.bbc.com/news/world-asia-53162627 Quote:
Quote:
|
||
25-06-2020, 02:30 | #45 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2014
Location: Sørlandet
Posts: 325
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Virker som om det har vært mye rart som har foregått her. Ifølge avherald har de her gått inn alt for høyt med 9600ft når de skulle vært 3000, med open descent og gear down. Så har de tydeligvis valgt gear up når de når 500' med påfølgende touchdown med nacellene som indikert av både merker på rullebanen samt overvåkning.
[size=0.5]Kilde: TU.no[/size] Blir spennende å se hva som blir endelig årsak og rekkefølge her, men virker jo å være elendig CRM og dømmekraft fra begge sider av cockpit, og om ramadan har hatt noe form for innspill? |
25-06-2020, 14:50 | #46 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 990
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Hva skal man si ..........?
Ikke akkurat lystig lesing. https://edition.cnn.com/2020/06/25/b...hnk/index.html |
25-06-2020, 15:11 | #47 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Det i seg selv er normalt om en virkelig må hive ut ankeret for å kvitte seg med energi.
Det er mer hva de gjør deretter som er litt underlig, for å si det sånn. Det hele er vel et godt eksempel på hvordan en ikke skal gjøre det og at det kommer et tidspunkt hvor det aldri vil fungere uansett hva en gjør. De kom seg jo ned til glidebanen men flyets energinivå var da helt håpløst p.g.a. hastigheten. De klarte jo og sette flaps 3 mens hastigheten var 30-40 kts høyere enn maksimum tillatt for den konfigurasjonen. Det er kanskje ren flaks at ikke deler begynte å ramle av uten at jeg er sikker på sikkerhetsmarginene for sertifisering av den slags. Uansett, speed tape må ha sett virkelig underlig ut med masse rødfarge. Det kan jo tyde på at det var komplett cowboy-kaos i styrehuset og det sånn sett ikke kan være mange formidlende omstendigheter hva uaktsomhet eller forsett angår hvis en skal forsøke seg på en "just culture" analyse. Som BU9001/V2.0 viser til skulle det ikke være overraskende om de ikke hadde peiling på hva de gjorde da det ikke er en veldig uvanlig reaksjon å bare dytte nesen ned og få flyet ned for "basisbrukere" av et flysimulatorprodukt. Last edited by Turtle; 25-06-2020 at 15:14. |
25-06-2020, 18:41 | #48 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 75
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
PIA setter 150 piloter på bakken etter mistanke om lisensjuks:
https://www.aljazeera.com/news/2020/...110028780.html |
25-06-2020, 23:30 | #49 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2014
Location: Sørlandet
Posts: 325
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Quote:
Det Master Caution skriver over kan jo kanskje ha noe med det å gjøre... |
|
26-06-2020, 10:20 | #50 | |
Scanflyer Green and white
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Quote:
__________________
Upcomming flights:? |
|
26-06-2020, 11:10 | #51 |
Newcomer
Join Date: Jan 2018
Posts: 37
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
|
26-06-2020, 14:03 | #52 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Quote:
Jammen, vi har jo EASA og FAA og tilsyn, slikt skjer da aaaaldri når man har tilsyn og gjennomregulert bransje?! (sarkasmevarsel )
__________________
Spoiler mixer |
|
26-06-2020, 14:35 | #53 |
Speedbird Concorde
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
|
26-06-2020, 15:50 | #54 |
Flyklapper
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Overalt hvor korrupsjonen er sterk, er potensialet for slike ting høyt. Og når alle ledd i kjeden er korrupte, er kontrollen deretter.
|
27-06-2020, 21:05 | #55 | |
Scanflyer Green and white
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Quote:
Man må kunne stole på at landets myndigheter har dette på stell, og at internasjonale myndigheter har dette som en prioritert oppgave. Hvis dette er en kjent problemstilling i «korupsjonsland» så bør vi alltid advares mot å fly med disse selskapene/land som ikke oppfyller disse minimumskrav til Flysikkerhet .
__________________
Upcomming flights:? |
|
27-06-2020, 21:31 | #56 | |
Flyklapper
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Quote:
Det finnes jo en svarteliste.... I enkelte land betyr ‘grønn politikk’ bare størrelsen på seddelbunken. Og når bukken spiser havresekken uten konsekvenser ‘ovenfra’, bør ikke slike ting komme som noen stor overraskelse. |
|
30-06-2020, 11:29 | #57 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
En Pakistansk (?) pilots brev om forfalskede lisenser
https://samchui.com/2020/06/30/1-in-.../#.Xvr175gzbIU |
30-06-2020, 16:54 | #58 |
Speedbird Concorde
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
« It is clear without a doubt where the onus of this scandal lies and equally clear the masterminds of the establishment are being protected.» Skal man tro det flygeren (eller hva/hvem det nå er, vedkommende er høyst forståelig anonym) ser det ut til å være en ganske grei oppsummering av forholdene i CAA.
|
30-06-2020, 18:27 | #59 | |
Flyklapper
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Og dermed ....
Quote:
https://airwaysmag.com/airlines/easa...ujxCh04cP6AgCQ |
|
30-06-2020, 19:02 | #60 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20
Full tekst fra EASA:
https://www.aerotime.aero/clement.ch...opean-airspace Kilde: https://twitter.com/murtazasolangi/s...67416765497346 |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
Similar Threads | ||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
ATR-fly fra PIA styrtet i Pakistan 7NOV16 | SudCaravelle | Flyforum | 6 | 19-12-2016 14:08 |
Terrorangrep mot flyplassen i Karachi | jameson82 | Flyforum | 10 | 09-06-2014 05:35 |
Transportfly i bakken nær Karachi, Pakistan | SKY-LIMITED | Flyforum | 4 | 29-11-2010 01:58 |
Cargo fly kræskjet i Karachi Pakistan. | TC-JGY | Flyforum | 1 | 28-11-2010 00:09 |
A320 styrtet i Svartehavet | EB | Flyforum | 8 | 04-05-2006 21:34 |