Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-05-2020, 15:16   #41
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Det var visst “over speed” alarm som hørtes på radioene, hvis det ble kansellert ut så gjorde det noe med understells alarmen også, eller de var langt bak flyet at de mistet hørselen. (Mental blokkering)
"Overspeed" og "l/g not down" er vanlig master warning bortsett fra at de ikke kan ikke stoppes ved å trykke på knappen. De to varslene vil kun slutte når triggeren er borte, altså ingen overspeed eller at understellet felles ut. Hva som trigger varselet kan kun sees på ECAM ("overspeed", "l/g not down" eller begge) da det er samme lyden. Det er også sannsynlig at denne master warning vil ha prioritet over EGPWS uten at jeg har utforsket det.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2020, 15:25   #42
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
"Overspeed" og "l/g not down" er vanlig master warning bortsett fra at de ikke kan ikke stoppes ved å trykke på knappen. De to varslene vil kun slutte når triggeren er borte, altså ingen overspeed eller at understellet felles ut. Hva som trigger varselet kan kun sees på ECAM ("overspeed", "l/g not down" eller begge) da det er samme lyden. Det er også sannsynlig at denne master warning vil ha prioritet over EGPWS uten at jeg har utforsket det.
Se der ja: Hvis det er samme alarmen trodde dem kanskje hjulene var nede
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2020, 16:41   #43
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Mentour Pilot på YouTube (Petter Hörnfeldt) hadde en fin samtale i går, med momenter relatert til approach, gear warning og go-around. Varighet 1t30min.

https://www.youtube.com/watch?v=Fvfc6LLj_ww
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2020, 20:51   #44
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Årsaken til ulykkenskal være at pilotene diskuterte sine respektive familiers corona-problemer og var distrahert.

I en relatert historie hevder landets samferdselsminister at 40% av landets piloter har falske lisenser ..

https://www.bbc.com/news/world-asia-53162627

Quote:
The passenger plane was en route from Lahore when it crashed into a residential area in Karachi, after trying to land at the city's Jinnah International Airport.

Mr Khan said there was nothing wrong with the aircraft, an Airbus A320, run by Pakistan International Airlines (PIA).

He said the pilot initially failed to deploy the landing gear correctly, which led to the aircraft scraping the runway before taking off again.
https://www.aa.com.tr/en/africa/nige...accine/1883955

Quote:
“Pakistan has 860 active pilots, which includes PIA, Serene Air and Air Blue pilots as well. The inquiry which was initiated in February 2019 showed that 262 pilots did not give the exam themselves and asked someone else to sit for exam on their behalf,” the minister said.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2020, 02:30   #45
livinspeed
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2014
Location: Sørlandet
Posts: 325
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Virker som om det har vært mye rart som har foregått her. Ifølge avherald har de her gått inn alt for høyt med 9600ft når de skulle vært 3000, med open descent og gear down. Så har de tydeligvis valgt gear up når de når 500' med påfølgende touchdown med nacellene som indikert av både merker på rullebanen samt overvåkning.

[size=0.5]Kilde: TU.no[/size]

Blir spennende å se hva som blir endelig årsak og rekkefølge her, men virker jo å være elendig CRM og dømmekraft fra begge sider av cockpit, og om ramadan har hatt noe form for innspill?
livinspeed is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2020, 14:50   #46
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Hva skal man si ..........?
Ikke akkurat lystig lesing.

https://edition.cnn.com/2020/06/25/b...hnk/index.html

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2020, 15:11   #47
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by livinspeed View Post
...
...med open descent og gear down.
...
Det i seg selv er normalt om en virkelig må hive ut ankeret for å kvitte seg med energi.

Det er mer hva de gjør deretter som er litt underlig, for å si det sånn. Det hele er vel et godt eksempel på hvordan en ikke skal gjøre det og at det kommer et tidspunkt hvor det aldri vil fungere uansett hva en gjør. De kom seg jo ned til glidebanen men flyets energinivå var da helt håpløst p.g.a. hastigheten. De klarte jo og sette flaps 3 mens hastigheten var 30-40 kts høyere enn maksimum tillatt for den konfigurasjonen. Det er kanskje ren flaks at ikke deler begynte å ramle av uten at jeg er sikker på sikkerhetsmarginene for sertifisering av den slags. Uansett, speed tape må ha sett virkelig underlig ut med masse rødfarge. Det kan jo tyde på at det var komplett cowboy-kaos i styrehuset og det sånn sett ikke kan være mange formidlende omstendigheter hva uaktsomhet eller forsett angår hvis en skal forsøke seg på en "just culture" analyse.

Som BU9001/V2.0 viser til skulle det ikke være overraskende om de ikke hadde peiling på hva de gjorde da det ikke er en veldig uvanlig reaksjon å bare dytte nesen ned og få flyet ned for "basisbrukere" av et flysimulatorprodukt.

Last edited by Turtle; 25-06-2020 at 15:14.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2020, 18:41   #48
Master Caution
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 75
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

PIA setter 150 piloter på bakken etter mistanke om lisensjuks:

https://www.aljazeera.com/news/2020/...110028780.html
Master Caution is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2020, 23:30   #49
livinspeed
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2014
Location: Sørlandet
Posts: 325
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Det i seg selv er normalt om en virkelig må hive ut ankeret for å kvitte seg med energi.
Ordla meg litt dårlig der! Er klar over mulighetene man har for å bremse og at en låvedør jo bremser best - var heller det å velge gear up rett før minimum som får meg til å klø meg i hodet. Man kan jo bare lure på hvorfor de ikke valgte et par straffemil ekstra for å blø litt fart og høyde i stedet for å hive seg rett ned.

Det Master Caution skriver over kan jo kanskje ha noe med det å gjøre...
livinspeed is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2020, 10:20   #50
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by Master Caution View Post
PIA setter 150 piloter på bakken etter mistanke om lisensjuks:

https://www.aljazeera.com/news/2020/...110028780.html
Er dette toppen av et isfjell? Finnes det flere «lik i skapet» i flybransjen. Det er mange flere land i verden som har dårlig fungerende byråkrati og et gjennomsyret bestikkelse regime.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2020, 11:10   #51
Laterman
Newcomer
 
Join Date: Jan 2018
Posts: 37
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by livinspeed View Post
- var heller det å velge gear up rett før minimum som får meg til å klø meg i hodet.
Om man skal få spekulere litt så tyder vel gear up på det tidspunktet på loss of situational awareness, man trodde kanskje at man satte UT hjulene?
Laterman is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2020, 14:03   #52
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Er dette toppen av et isfjell? Finnes det flere «lik i skapet» i flybransjen. Det er mange flere land i verden som har dårlig fungerende byråkrati og et gjennomsyret bestikkelse regime.

Jammen, vi har jo EASA og FAA og tilsyn, slikt skjer da aaaaldri når man har tilsyn og gjennomregulert bransje?! (sarkasmevarsel )
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2020, 14:35   #53
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jammen, vi har jo EASA og FAA og tilsyn, slikt skjer da aaaaldri når man har tilsyn og gjennomregulert bransje?!
Nemlig! Bare se hvor godt kontrolljobben ble gjort da FAA sertifiserte 737MAX..!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2020, 15:50   #54
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Overalt hvor korrupsjonen er sterk, er potensialet for slike ting høyt. Og når alle ledd i kjeden er korrupte, er kontrollen deretter.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2020, 21:05   #55
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Overalt hvor korrupsjonen er sterk, er potensialet for slike ting høyt. Og når alle ledd i kjeden er korrupte, er kontrollen deretter.
Men slik kan man Ikke ha det .
Man må kunne stole på at landets myndigheter har dette på stell, og at internasjonale myndigheter har dette som en prioritert oppgave. Hvis dette er en kjent problemstilling i «korupsjonsland» så bør vi alltid advares mot å fly med disse selskapene/land som ikke oppfyller disse minimumskrav til Flysikkerhet .
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2020, 21:31   #56
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Men slik kan man Ikke ha det .

Man må kunne stole på at landets myndigheter har dette på stell, og at internasjonale myndigheter har dette som en prioritert oppgave. Hvis dette er en kjent problemstilling i «korupsjonsland» så bør vi alltid advares mot å fly med disse selskapene/land som ikke oppfyller disse minimumskrav til Flysikkerhet .


Det finnes jo en svarteliste....

I enkelte land betyr ‘grønn politikk’ bare størrelsen på seddelbunken. Og når bukken spiser havresekken uten konsekvenser ‘ovenfra’, bør ikke slike ting komme som noen stor overraskelse.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2020, 11:29   #57
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

En Pakistansk (?) pilots brev om forfalskede lisenser
https://samchui.com/2020/06/30/1-in-.../#.Xvr175gzbIU
krølle is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2020, 16:54   #58
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

« It is clear without a doubt where the onus of this scandal lies and equally clear the masterminds of the establishment are being protected.» Skal man tro det flygeren (eller hva/hvem det nå er, vedkommende er høyst forståelig anonym) ser det ut til å være en ganske grei oppsummering av forholdene i CAA.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2020, 18:27   #59
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Og dermed ....

Quote:
EASA has announced that it will be suspending all Pakistan Airlines (PK) flights to and from European Union member states following a shocking investigation that found that one in three active Pakistan Airline Pilots held false licenses.

The suspension will be in effect from July 1 and will be initially only run on a six-month basis with the option for the airline to appeal the suspension.
Norge er vel inkludert her?

https://airwaysmag.com/airlines/easa...ujxCh04cP6AgCQ
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2020, 19:02   #60
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Full tekst fra EASA:

https://www.aerotime.aero/clement.ch...opean-airspace

Kilde: https://twitter.com/murtazasolangi/s...67416765497346
Edvard is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ATR-fly fra PIA styrtet i Pakistan 7NOV16 SudCaravelle Flyforum 6 19-12-2016 14:08
Terrorangrep mot flyplassen i Karachi jameson82 Flyforum 10 09-06-2014 05:35
Transportfly i bakken nær Karachi, Pakistan SKY-LIMITED Flyforum 4 29-11-2010 01:58
Cargo fly kræskjet i Karachi Pakistan. TC-JGY Flyforum 1 28-11-2010 00:09
A320 styrtet i Svartehavet EB Flyforum 8 04-05-2006 21:34


All times are GMT +2. The time now is 20:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.