Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-05-2020, 01:32   #21
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

VG har en video som viser selve styrten. Nesen er høy, ser ut som at farten er lav og gjennomsynlingen stor ...

https://www.vgtv.no/video/197326/vid...ken-i-pakistan
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2020, 14:51   #22
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
VG har en video som viser selve styrten. Nesen er høy, ser ut som at farten er lav og gjennomsynlingen stor ...

https://www.vgtv.no/video/197326/vid...ken-i-pakistan
Ser ut som den musher med max angrepsvinkel.
Om de i det hele tatt hadde håp om å rekke flyplassen burde de hatt høyere hastighet. Men det er i en perfekt verden. Man har ikke så mye å spille på i lav høyde, landingskonfig og motorløs.
Som alltid er det nok best å ikke spekulere for mye og heller vente på at havarikommisjonen har gjort sitt arbeide.

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2020, 20:46   #23
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Nå er det mer eller mindre bekreftet på PPRUNe at det flyet klasket på rullebanen med hjulene oppe og motorene som understell, deretter ga de full gass og klarte å ta av igjen, men ødeleggelsen på motorene var så stor at de stoppet kort tid senere og styrtet inn i en 5 etasje bygning.
Hadde aldri trodd noe slikt kunne gå an, helt utrolig.
Mye mere detaljer kommer nok ut i rapporten, blir skremmende lesing. huttetu..
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com

Last edited by LN-RTP; 24-05-2020 at 00:28.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2020, 21:13   #24
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

I et intervju gjengitt av CNBC TV18 forteller en av de overlevende at PK 8303 var nede på rullebanen under første forsøk på å lande.

https://www.cnbctv18.com/aviation/pa...or-5990151.htm
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2020, 23:10   #25
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
I et intervju gjengitt av CNBC TV18 forteller en av de overlevende at PK 8303 var nede på rullebanen under første forsøk på å lande.

https://www.cnbctv18.com/aviation/pa...or-5990151.htm
Dem som overlevde hadde gullhår og bør kjøpe lotto og gå i kjerka hver dag..
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 05:02   #26
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 379
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Dem som overlevde hadde gullhår og bør kjøpe lotto og gå i kjerka hver dag..
Jamfør etpar som har overlevd fall fra fly fra flere tusen meters høyde(landet i skråbakke med setet under seg og ikke minst JAL 747 som krasjet i Okinawa hvor det er mer el mindre et under at ei lita snelle kom nesten uskadd fra styrten). Satser mer på Lotto en kjerka men i Pakistan så blir nok moskeer hyppig besøkt okke som..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 05:06   #27
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 379
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Etterpåklokskap er jo den sikreste "vitenskap" men har du først trøbbel med config upon touchdown og allikevel skraper belly og engines mot rullebanen skulle man tro at det er bedre å la det stå til på bakken en å ta en ny tur opp i lufta. Jeg er jo ikke pilot men de føler det kanskje er tryggest i lufta..

Uten sammenligning forøvrig så hadde jeg her om dagen ei lita rådyrku som traff fronten på bilen min. Da sprang nedre radiatorslange lekk(det var ikke rare sammenstøtet egentlig). Vet ikke men endel slanger i flymotoren kan vel sprekke opp etter en belly landing skulle jeg tro(på bildene som ligger ute ser det ihvertfall ut som skrapemerker men kan også være lekkasje, mest sannsynlig en blanding av begge 2)..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.

Last edited by Skuggenheimer; 24-05-2020 at 05:13.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 05:58   #28
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
. men har du først trøbbel med config upon touchdown og allikevel skraper belly og engines mot rullebanen skulle man tro at det er bedre å la det stå til på bakken en å ta en ny tur opp i lufta. Jeg er jo ikke pilot men de føler det kanskje er tryggest i lufta..
Nei, ikke noe slags flyger instinkt at man er tryggest i lufta: Har man dr!ttet på draget og landet uten hjul nede, eller totalt ødelagt en vanlig go-around og klasket i bakken så hadde nok instinktet vært å kutte fuel til motorene for å unngå mere skade med brann, eksplosjon etc., mens man skled langs asfalten i 130 knop.
Hva disse flygere gjorde er hinsides all fornuft: Gi full spiker for å ta av igjen..
Resultatet ser man på nyhetene.

Hadde vel noe lignende i Norge, var det på Værnes? En Norwing Dornier 228 landet med hjula inne, og tok av igjen når propellene var borti bane dekket. Dem kom seg rundt og overlevde, men det var vel ikke noe bra sjakktrekk for flyger karrieren fremover.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 06:39   #29
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 379
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Nei, ikke noe slags flyger instinkt at man er tryggest i lufta: Har man dr!ttet på draget og landet uten hjul nede, eller totalt ødelagt en vanlig go-around og klasket i bakken så hadde nok instinktet vært å kutte fuel til motorene for å unngå mere skade med brann, eksplosjon etc., mens man skled langs asfalten i 130 knop.
Hva disse flygere gjorde er hinsides all fornuft: Gi full spiker for å ta av igjen..
Resultatet ser man på nyhetene.

Hadde vel noe lignende i Norge, var det på Værnes? En Norwing Dornier 228 landet med hjula inne, og tok av igjen når propellene var borti bane dekket. Dem kom seg rundt og overlevde, men det var vel ikke noe bra sjakktrekk for flyger karrieren fremover.
Yes og forøvrig det min avdøde far fortalte meg da han har aktiv og jeg var barn/ung. Han fortalte over noen fiskepinner at han hadde landet en Starfighter på dentidas GEN med et main gear missing(høyre). Han landet langt inn på rullebanen pga å få det smooth som mulig og litt feil beregning(burde jo landet i starten av rullebanen).

Han sa noe som jeg husker som sånn: "husk det min sønn, selv om vi elsker å fly, er bakken din aller beste venn. Venn såfremt du møter den på en vennelig måte men går ting belly up så må du alltid ned. Oppe i lufta ekke noe blivende sted - gjør det beste ut av det"

Han var forævrig ikke noe dyptgående person analytisk sett. Kun der og da innstilling og gjort er gjort:-)
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 07:05   #30
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
. Han sa noe som jeg husker som sånn: "husk det min sønn, selv om vi elsker å fly, er bakken din aller beste venn. Venn såfremt du møter den på en vennelig måte men går ting belly up så må du alltid ned. Oppe i lufta ekke noe blivende sted - gjør det beste ut av det"
Det var jo filosofisk og kloke ord.
Må innrømme at jeg selv har klatret ut av noen flyvemaskiner og kysset bakken, sjeleglad for å kunne gå til en bar og ha mange drinker. Eller omvendt.��
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 14:13   #31
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Hadde vel noe lignende i Norge, var det på Værnes? En Norwing Dornier 228 landet med hjula inne, og tok av igjen når propellene var borti bane dekket. Dem kom seg rundt og overlevde, men det var vel ikke noe bra sjakktrekk for flyger karrieren fremover.
Norving skrapte nedi på Værnes på 80-tallet, men det ble kun noen riper på undersiden, propellene var ikke i bakken. I tillegg hadde du SAS DC-9 som pga en misforståelse dro spoiler på short final og klasket i bakken før de gikk rundt.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 15:15   #32
Lund
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Nice
Posts: 202
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Måske de nogle meter over bakken har opdaget at landing gear ikke var ude, laver en go around, men inden positiv climb, rammer de bakken, og da er motoren allerede i fuld omdrejninger, da er det måske, i deres tanke gang, for sent at afbryde en go around? Der er kun et split sekund tænke tid, og lige netop denne situation får man nok ikke i flight simulatoren
Lund is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 17:58   #33
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by Lund View Post
Måske de nogle meter over bakken har opdaget at landing gear ikke var ude, laver en go around, men inden positiv climb, rammer de bakken, og da er motoren allerede i fuld omdrejninger, da er det måske, i deres tanke gang, for sent at afbryde en go around? Der er kun et split sekund tænke tid, og lige netop denne situation får man nok ikke i flight simulatoren
Men man får da varsel om landing gear ikke er nede?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 18:43   #34
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Hadde de i det hele tatt problemer før de smalt nedi bakken første gang?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 19:04   #35
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Men man får da varsel om landing gear ikke er nede?
Jo, men se trodde kanskje hjulene var nede: Hvis man flyr for fort og setter ned understellet så går spaken ned, men ikke hjulene. Når man har kommet under Max farten på 260 knots må spaken opp igjen, deretter med for å få ut understellet. Derfor trodde kanskje disse flygerne at hjula var ute.

Quote:
Hadde de i det hele tatt problemer før de smalt nedi bakken første gang?
De kom visst inn alt for høyt og for fort, det var visst sånn alt begynte

(Det ovenstående har jeg lest på et annet forum, og mye er allerede bekreftet fra flight radar, øyenvitner og utalelser fra selskapet, dog må jo alt på nettet taes med en klype salt.)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 20:44   #36
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Dette skal være skrapemerker fra rullebanen i Karachi etter smellen ... (Pakistansk TV/Aeronews)

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 23:03   #37
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,962
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Det er vel rimelig å anta at det som ellers er mange påvirkende faktorer også rundt denne ulykken, men er det ikke en eller annen alarm som høres om man nærmer seg bakken uten at hjulene er ute?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 23:42   #38
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Det er vel rimelig å anta at det som ellers er mange påvirkende faktorer også rundt denne ulykken, men er det ikke en eller annen alarm som høres om man nærmer seg bakken uten at hjulene er ute?
A320 serien har to advarsler. En er gjennom ECAM systemet og gir lyd og lys ca 750 ft over bakken mens den andre er EGPWS som gir "too low gear" advarsel. Disse advarslene er avhenging av flyets konfigurasjon og hastighet så det er ikke nødvendigvis slik at de vil gi en advarsel hvis kravene for det ikke er innfridd.
Om en skal tro noe av det som ser ut til å florere av rykter har de forsøkt seg på å følge samme innflygingsvinkel som romferjene under første forsøk så gudene må vite hva slags konfigurasjon og hastighet de hadde.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2020, 23:48   #39
Cloudmaster
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 394
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

I tillegg: Hørselssansen er den sansemodaliteten som først blir påvirket av økt fysiologisk aktivering - med andre ord: I situasjon hvor crew er stressa, feks fordi de er hot and high, er det slettes ikke sikkert at de fanger opp auditive alarmer. Det er mange eksempler på landinger med gear up hvor alarmer forgjeves har forsøkt å slå gjennom oppmerksomhetsbarrieren.
Cloudmaster is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2020, 01:07   #40
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: PIA A320 styrtet i Karachi 22MAI20

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
A320 serien har to advarsler. En er gjennom ECAM systemet og gir lyd og lys ca 750 ft over bakken mens den andre er EGPWS som gir "too low gear" advarsel. Disse advarslene er avhenging av flyets konfigurasjon og hastighet så det er ikke nødvendigvis slik at de vil gi en advarsel hvis kravene for det ikke er innfridd.
Om en skal tro noe av det som ser ut til å florere av rykter har de forsøkt seg på å følge samme innflygingsvinkel som romferjene under første forsøk så gudene må vite hva slags konfigurasjon og hastighet de hadde.
Det var visst “over speed” alarm som hørtes på radioene, hvis det ble kansellert ut så gjorde det noe med understells alarmen også, eller de var langt bak flyet at de mistet hørselen. (Mental blokkering)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ATR-fly fra PIA styrtet i Pakistan 7NOV16 SudCaravelle Flyforum 6 19-12-2016 14:08
Terrorangrep mot flyplassen i Karachi jameson82 Flyforum 10 09-06-2014 05:35
Transportfly i bakken nær Karachi, Pakistan SKY-LIMITED Flyforum 4 29-11-2010 01:58
Cargo fly kræskjet i Karachi Pakistan. TC-JGY Flyforum 1 28-11-2010 00:09
A320 styrtet i Svartehavet EB Flyforum 8 04-05-2006 21:34


All times are GMT +2. The time now is 14:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.