Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2019, 10:33   #41
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Qantas har foreløpig avslått tilbudene fra både Boeing og Airbus, men det høres nesten ut som det er pris de diskuterer

https://www.smh.com.au/business/comp...19-p53c02.html

Quote:
Qantas has rejected Airbus and Boeing’s proposals for new aircraft that can fly non-stop from Sydney and Melbourne to New York and London, saying they need to lower their prices to make the business case stack up.

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Men over 19 timer ombord i et fly fremstår som et lettere mareritt. Er man klar for en arbeidsdag når man kommer frem...eller går mye av den tiden man sparer på å fly non-stop bort i søvn og mye søvn når MNA kommer frem?
Man er vel ikke noe mindre klar enn om man bruker noen timer mer på samme strekning, selv om man måtte bytte fly underveis?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2019, 12:07   #42
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Sam Chui var med på den første turen LHR-SYD.

https://youtu.be/eJP93u7n5Ok
semmern is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2019, 19:44   #43
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Qantas hevder de fra UK, oppnår en 30% yield premium i busines class på deres LHR-PER, vs one-stop alternativene. Det er ganske bra cash rett i lomma for dem, selv om besparelsen ikke er så mange timene.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2019, 23:51   #44
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Qantas-sjefen nevner i samtalen med Sam Chui (post #42) at de regner med å bestemme seg for flytype innen utgangen av året -dersom det blir aktuelt å satse på prosjektet. I så fall regner han med oppstart i 2023.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2019, 14:11   #45
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

På tross av final offer skal ha blitt gitt i august, skal nå både Airbus og Boeing levert nye tilbud, mens en beslutning om å gå videre her er utsatt til 2020. Samtidig sier Qantas-sjefen at de ikke "må gjøre dette"

https://www.executivetraveller.com/n...t-sunrise-bids

Quote:
Airbus and Boeing have submitted revised proposals for Qantas’ ambitious Project Sunrise flights, however the airline is still not ready to pull the trigger on a multi-billion dollar order for either the Airbus A350-1000 or the Boeing 777-8.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2019, 02:44   #46
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

De har nå gått ut med at A350 er deres foretrukne valg:

https://www.qantasnewsroom.com.au/me...oject-sunrise/

Quote:
*Airbus A350 selected as preferred aircraft (no order placed)
*Deadline for confirming delivery slots extended by one month
*Regulatory support for ultra long haul routes, pending formal application
*Discussions with pilots ongoing
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2019, 08:20   #47
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Så nok et tap for 777-8.

Dog så er det jo noen detaljer som skal på plass her først. Men ser ut som Airbus da holder av produksjonsslots på A350 linjen.

Dette åpner jo også opp for bestilling av andre A350 varianter på et senere tidspunkt.

A350-1000 i standardutgaven kan funke som A380 erstatter på sikt
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2019, 13:24   #48
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Slik jeg forstår det så er det relativt få endringer Airbus må gjøre på A350-1000 her. MTOW vil trolig økes noe, og det må trolig på plass en ekstra drivstofftank, forstår jeg det rett. Det vil si at det ikke kommer en egen "A350-1000ULR" varient, som de gjorde med -900
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2019, 09:05   #49
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Da er den 3. testflighten på vei som QF7879 fra JFK til SYD
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2019, 12:47   #50
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da er den 3. testflighten på vei som QF7879 fra JFK til SYD
Jøss, jeg har ikke fått med meg annet en den første. Som jeg for øvrig synes var litt tullete, etter å ha sett youtube videoen til Sam chui. Mulig de egentlig bare sjekket crewet på første tur, for hvilken interesse har det hvordan turen oppleves for de som "ligger" å sover i bissniss, der halvparten av setene er ledige. Det interessante er vel hvordan det oppleves for de på turistklasse, som sitter vesentlig trangere. Mest sannsynlig er det noen på turistklasse som får blodpropp og ikke noen i biz. Medical diversion tar de vel enten det er noen fra Y eller C. Hvordan blir det når halve turistklasse skal danse jenka gjennom midtgangen samtidig. Da jeg fløy T/R Dubai i februar, var det ingen form for underholdning om bord, heller ikke wifi. Jeg synes det resulterte i en vanvittig vandring i midtgangen. Jeg syntes oppriktig syn på de som hadde betalt ekstra for å sitte på første rad og dermed satt i do køen, hele turen. CC fikk heller aldri skikkelig pause. Huff a meg, 20 timer i ett fly og når du kommer frem skal du snu døgnet 11 timer(fra London)
Futura is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2019, 13:41   #51
B350ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2011
Location: TRF&RYG
Posts: 280
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Mest sannsynlig er det noen på turistklasse som får blodpropp og ikke noen i biz.
Jeg forstår ikke disse bekymringene, altså. Tok PER-LHR i januar (17t34min) i turistklasse i 787-9 og opplevde turen som helt super. Self-service kiosk bakerst, bra seter og god søvn i to omganger. Det finnes langt mer krevende reiseformer i verden - f.eks. overfylte tog eller ferger. De mest ubehagelige turene mine var på 1980 og -90 tallet da kabintrykket var lavere og lite gjennomtenkt ergonomi.
B350ER is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2019, 13:44   #52
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Disse testflightene er jo først og fremst for å sjekke hvordan crew holder ut og hvilke tiltak som har en effekt på både de og passasjerene.

Og som B350ER er inne på, disse flightene blir jo bare noen timer lenger enn PER-LHR
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2019, 07:10   #53
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Airinsight med sitt syn på hvorfor Qantas valgte A350-1000 over 777X


https://airinsight.com/why-the-a350-...it-for-qantas/

Quote:
So Qantas has made up its mind: it has selected the Airbus A350-1000 as the preferred aircraft to operate the ultra-long services from ‘Down Under’ to the US and Europe over Boeing’s offering, the 777X. What has made the difference?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2019, 11:00   #54
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Airinsight med sitt syn på hvorfor Qantas valgte A350-1000 over 777X


https://airinsight.com/why-the-a350-...it-for-qantas/
Og da koker det egentlig ned til at 777X er såpass forsinket at den aktuelle varianten blir for sen til å rekke Qantas sitt ønsket oppstartstidspunkt. Ikke unaturlig å satse på sikre kort, skal man ha mest mulig troverdighet hos passasjerene.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 10:49   #55
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Et steg nærmere et "go" her?

Ennå ikke enige med pilotene, men Qantas sier at hvis de ikke blir enige, så setter de bare opp en egen pilotenhet som tar seg av disse flyvningene

https://www.executivetraveller.com/n...lights-in-2023

Quote:
Facing an Airbus-imposed deadline of March 31 to lock down its tentative order for up to a dozen globe-striding A350-1000 jets, and frustrated by the slow pace of negotiations with the Australian & International Pilots Association over a new enterprise bargain agreement, the airline has said that Project Sunrise will go ahead with or without union support.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 11:00   #56
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ennå ikke enige med pilotene, men Qantas sier at hvis de ikke blir enige, så setter de bare opp en egen pilotenhet som tar seg av disse flyvningene.
Høres ut som et genialt trekk for å bygge kultur og samhold.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2020, 13:03   #57
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Høres ut som et genialt trekk for å bygge kultur og samhold.


Men nå kan vel også fagforeninger legge mange kjepper i hjulene for egen vinning, bedriften må ha en sunn økonomi om den skal kunne ha ansatte å lønne. Nye strategier og forretningsområder må alltid prøves for å unngå å havne i bakevja.

Skal de lykkes må de nok også bære kjapt ute, sandkasseselskaoene står i kø, og der betyr fagforening og lønn null/nada. Der er alternativet pr d.d!!!
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2020, 00:54   #58
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,005
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

I tillegg til London og New York åpner Project Sunrise for flere destinasjoner med flytider på mellom 18 og 21 timer. I Europa kan både Frankfurt og Paris være aktuelle. I tillegg vurderes det vistnok også flygninger til Sør-Afrika (Cape Town) og Brasil (Rio de Janeiro). Rio høres litt snodig ut, vil tro Sao Paulo er mer aktuelt.
Quote:
Frankfurt e Paris também aparecem na lista de voos diretos da Qantas. Outras duas cidades fora da Europa e América do Norte entraram no radar da companhia australiana para 2023: Rio de Janeiro e Cape Town.
https://www.mercadoeeventos.com.br/n...tas-para-2023/
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2020, 14:41   #59
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKBN20W2ZV

Quote:
Qantas had been expected to place an order for up to 12 A350-1000 planes capable of the world’s longest flights from Sydney to London by the end of the month.

Airbus had set that deadline on the basis the production slots were potentially valuable and could be sold to other airlines, Joyce said.

“In the current environment that doesn’t seem to be the case. Nobody is ordering aircraft,” he said. “We have asked Airbus for a delay in the decision. We would rather wait for the coronavirus issue to be out of the way before we put a firm aircraft order in for the A350.”
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2020, 12:28   #60
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Project Sunrise - Qantas mål om SYD-LHR nonstop

Beslutningen er utsatt til slutten av 2020, som jo ikke er veldig overraskende

https://www.executivetraveller.com/n...bus-a350-order

Quote:
Qantas delays Project Sunrise Airbus A350 purchase to end of 2020
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BA bestiller 18 (+18) A350-1000 Someone Flyforum 52 21-04-2020 19:27
United endrer ordre fra 35 A350-1000 til 45 A350-900 Someone Flyforum 0 06-09-2017 15:29
A350-1000 first flight sk931 Småprat 4 25-11-2016 09:30
A350 - 1000 SudCaravelle Flyforum 5 09-04-2008 18:25


All times are GMT +2. The time now is 19:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.