Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-07-2019, 00:58   #101
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Jeg er for å redde verden, jeg. Men skam og virkelighetsfjern symbolpolitikk blir for dumt. Alder, kjønn, nasjonalitet har ingenting med saken å gjøre.

Øk støtten til utdanning og forskning! Beste klimainvestering vi kan foreta.
Tenk om Elon Musk for å redde verden bare hadde valgt å bare sette seg ned og rope "Nei, Nei Nei!"

Tenk om Greta hadde valgt å heller ta seg en utdannelse og bidratt med noe positivt istedenfor å bruke et halvt år på å en tungvint og symbolsk reise rundt i Amerika.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 01:03   #102
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Fenomenet flyskam

Jeg gjorde en liten undersøkelse om hvordan disse utslippstallene er satt sammen, og ble temmelig overrasket over det jeg fant.

Det dannet grunnlaget for en kommentar jeg skrev og postet på FinalCall i dag. Du kan lese den her hvis du lurer på hva jeg kom frem til. https://finalcall.travel/no/er-det-e...-nei-mener-vi/
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 01:22   #103
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Hun er da langt mer engasjert enn på noen måte ekstremist - rydd heller litt opp i vår lokale rasisme (Baltimore is a sh*thole - no humans will live in this Rat infested City)


Det ene gjør ikke det andre noe bedre, eller vise versa. Enten det er ‘engasjament’, ‘ondskap’, ‘uvitenhet’, ‘idioti’, ‘naivitet’ eller ‘sett inn din favorittegenskap her’, må man se på sak og ikke person.

Sterke ledere drar med seg svake tilhengere. Noen ganger gjør disse mindre smarte ting. Historien er full av slike ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 09:47   #104
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Hm. Er det bare jeg som får en litt emmen smak i munnen av alle oss voksne menn som disser Greta Thunberg? Hadde hun fløyet til London eller USA hadde hun fått tyn. Seiler hun til USA får hun tyn. Tenker ikke bare på kommentarer innen forumet her, men det er en del av et større bilde. Om dere skjønner.
Det er jo ikke Greta som person som blir disset men hele opplegget rundt henne der hennes mor og aktivisten Ingmar Rentzhog håver inn millioner av kroner med Greta som frontfigur og marionett.
Men for folk som ikke har satt seg inn i historien så kan det nok se ut som stakkars Greta får ufortjent mye pes ja.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 10:04   #105
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Nei, du er ikke alene. Det er direkte frastøtende hvordan rike, hvite, godt voksne menn sitter og snakker drit om ei ung jente som lager sin veg her i livet. Mindreverdighetskomplekser eller hva det er, krenkelsen er stor når man klarer å være så ufin med ei ung jente med en ide og en drøm. Shame on all of them.
Hvite menn som pusher 50..."som sitter alene"

Akk og ve. Solide argument der altså.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 11:22   #106
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg gjorde en liten undersøkelse om hvordan disse utslippstallene er satt sammen, og ble temmelig overrasket over det jeg fant.
Meget bra artikkel, Erling! Jeg har også lurt på hvorfor luftfarten ser ut til å få 98% av oppmerksomheten rundt utslipp når den står for 2% av utslippene. Riktignok litt høyere prosentandel her i Norge pga at det i praksis er umulig å få til vettuge alternativer (prøv Oslo-København med tog!), samt at vi har minimale fastlandsutslipp fra energiproduksjon. Dieselbuss for elektrisk tog blir f. eks. sjeldent nevnt i debatten. Buss-skam er heller ikke utbredt. Selv el-sparkesykkel er visst heller ikke miljøvennlig når totalregnskapet gjøres opp.

Nuvel. Vi får håpe luftfarten blir utslippsfri etter hvert, frem til det flyr jeg med ganske god samvittighet.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 11:44   #107
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Fenomenet flyskam

Som en tommelfingerregel kan man huske at om at man har det hyggelig, ting går raskt og effektivt eller noe er komfortabelt, så bør man føle på skammen. Husk også at idealet til denne hardcore delen av miljøbevegelsen er å ta oss tilbake til steinalderen, om noen kommer med en teknologisk løsning på noe vil de bare finne en unnskyldning for å ikke bruke det...
RescueMe is online now   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 12:12   #108
Journal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Ålesund
Posts: 128
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Det er jo ikke Greta som person som blir disset men hele opplegget rundt henne der hennes mor og aktivisten Ingmar Rentzhog håver inn millioner av kroner med Greta som frontfigur og marionett.
Men for folk som ikke har satt seg inn i historien så kan det nok se ut som stakkars Greta får ufortjent mye pes ja.
Den svenske forretningsmannen Ingmar Rentzhog har blitt anklaget for å skrive talene hennes og for å være en PR-bakmann for 16-åringen, skriver Vice. Thunberg brøt all kontakt med ham etter hun ble oppmerksom på at hun ble forsøkt brukt for å promotere Rentzhogs nye selskap, ifølge Expressen.

https://www.nrk.no/urix/xl/streikelederen-1.14480533
Journal is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 15:24   #109
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Fenomenet flyskam

Vi har åpenbart et problem på kloden vi må ta på alvor å løse på relativt sett kort tid.
Det er utgangspunktet tre måter å løse det på;

- Politiske løsninger (forbud, avgifter, insentiver, økonomiske omprioriteringer)
- Tekniske løsninger (bytte ut forurensende teknologi)
- Holdninger (redusere personlig forbruk og velge grønnere produkter og politikere)

Problemet er at de politiske løsningene (som er hoved-nøkkelen) foreløpig er svært upopulære og kostbare,
i hvertfall hvis det skal gjøres endringer og investeringer som virkelig monner. De påvirker folks hverdag og økonomi for mye.
Derfor blir det foreløpig mest symbolpolitkk i budsjettene. Samtidig ser vi at de mest grønne politiske partier i større eller mindre grad
har "tunnelsyn" og fokus på bare en sak. Så egentlig er det idag et politisk "vakum" mellom de som vil for mye for fort - og - de som vil
for lite og sakte slik jeg ser det.

Nå er jo jeg også en "gammel mann", men synes allikevel det er flott at ungdommen engasjerer seg sterkt i dette. Det er jo tross alt
de som skal bo her i fremtiden. Det er imidlertid ikke noe nytt at ungdom har noe mer "ekstreme" holdninger enn voksne og stemmer fløypartier
i større grad, det har vi sett i skolevalg. Så at vi *gamlinger* fortsatt må til for å moderere dem er nok nødvendig. Flyreiser er en dråpe
i havet og sterkt overdrevet i den store sammenheng, men den generelle debatten er viktig skal vi komme i mål tidsnok.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 15:43   #110
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Hvite menn som pusher 50..."som sitter alene"

Akk og ve. Solide argument der altså.
Det er fakta at 90% av de som surker om Greta, er hvite menn som pusher 50. Det er ikke et argument, det er konkret fakta.

Om du har et problem med usolide bullshitargumenter bør du ta en kikk på enkelte konspiratoriske, sensasjonalistiske, overdrevne, oppfunnede greiene som er skrevet hittil i denne tråden - uten en dråpe av kildekritikk eller virkelighetsgehalt.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 16:15   #111
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det er fakta at 90% av de som surker om Greta, er hvite menn som pusher 50. Det er ikke et argument, det er konkret fakta.
Skulle gjerne sett dokumentasjon på dette .... #fakenews
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 16:19   #112
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det er fakta at 90% av de som surker om Greta, er hvite menn som pusher 50. Det er ikke et argument, det er konkret fakta.



Om du har et problem med usolide bullshitargumenter bør du ta en kikk på enkelte konspiratoriske, sensasjonalistiske, overdrevne, oppfunnede greiene som er skrevet hittil i denne tråden - uten en dråpe av kildekritikk eller virkelighetsgehalt.
Hehe
Du sjarmerer ihvertfall ikke folk i senk, for å fremme dine egne synspunkter. Bra du ikke er islamist.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 17:29   #113
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by Journal View Post
Den svenske forretningsmannen Ingmar Rentzhog har blitt anklaget for å skrive talene hennes og for å være en PR-bakmann for 16-åringen, skriver Vice. Thunberg brøt all kontakt med ham etter hun ble oppmerksom på at hun ble forsøkt brukt for å promotere Rentzhogs nye selskap, ifølge Expressen.
Det er flere som står bak "fenomenet greta". Bo Thorén var den som foreslo at hun skulle streike etter å ha sett hennes artikkel om klima.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7127615
"... sökte han upp Greta, efter att ha läst hennes debattartikel om klimatfrågan i Svenska Dagbladet. – Jag lade då fram ett förslag att arrangera en skolstrejk före valet, den idén tände Greta på, säger han."

Så historien er enda en gang ikke helt slik som den blir fremstilt av mange.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 18:59   #114
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det er fakta at 90% av de som surker om Greta, er hvite menn som pusher 50. Det er ikke et argument, det er konkret fakta.

Om du har et problem med usolide bullshitargumenter bør du ta en kikk på enkelte konspiratoriske, sensasjonalistiske, overdrevne, oppfunnede greiene som er skrevet hittil i denne tråden - uten en dråpe av kildekritikk eller virkelighetsgehalt.
Med ett så lemfeldig forhold til fakta så burde du holde deg vekke fra internett for din engen del (og den saken du forsøker å fremme)

Men for min del, keep up the good work
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 19:32   #115
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Nei, du er ikke alene. Det er direkte frastøtende hvordan rike, hvite, godt voksne menn sitter og snakker drit om ei ung jente som lager sin veg her i livet. Mindreverdighetskomplekser eller hva det er, krenkelsen er stor når man klarer å være så ufin med ei ung jente med en ide og en drøm. Shame on all of them.
Jeg kan ikke se at noen har snakket dritt om henne, men om den misvisende fremstillingen som hun har fått i det meste av medier. Og du mener altså at disse folkene skal skamme seg. Fakta-skam?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 20:10   #116
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Fenomenet flyskam

Jeg er enig i at det et trist å se "gamle menn" latterliggjøre en ung jente som ønsker å forandre verden og jobber hardt for det hun tror på.

Personlig synes jeg det er et friskt pust at enkelte faktisk lever som de preker og velger å seile til USA, i stedet for disse politikerne og milliardærene som reiser rundt i privatflyene sine og forteller andre hvordan de bør leve.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 21:59   #117
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Jeg er enig i at det et trist å se "gamle menn" latterliggjøre en ung jente som ønsker å forandre verden og jobber hardt for det hun tror på.

Personlig synes jeg det er et friskt pust at enkelte faktisk lever som de preker og velger å seile til USA, i stedet for disse politikerne og milliardærene som reiser rundt i privatflyene sine og forteller andre hvordan de bør leve.
Det er bra at folk er engasjerte, ønsker endre verden og prøver leve etter det de de tror på, men er hennes handlinger virkelig noe man bør følge? Og er det hun gjør virkelig bra for miljøet?

-er å haike med noen millionærer på seilbåt til New Yrok virkelig noe som mange kan gjøre?
-er å reise gjennom noen av verdens farligste land i mellom-amerika, som ren transportetappe som betyr mindre tilpassing og forberedelse, noe som flere burde gjøre?
-er å foreta en lang og kronglete ferd med gamle busser og dieseltog bedre for miljøet enn å fly rett til Chile?

-er at det mangler veiforbindelse mellom Panama og Colombia ikke noe som burde nevnes?
-Og å haike mid noen millionærers seilbåt fra Chile til Sverige blir antagelig ikke enkelt.

Og med all den kronglete reisingen, burde hun ikke brukt videolink?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 22:05   #118
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Fenomenet flyskam

Må bare innrømme at jeg ikke orker å sette meg inn i detaljrikdommen rundt Gretas reise(r), men hva gjør hun med Darien gap?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 22:12   #119
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Må bare innrømme at jeg ikke orker å sette meg inn i detaljrikdommen rundt Gretas reise(r), men hva gjør hun med Darien gap?
For de som ikke kjenner stedet ...

https://www.bbc.com/news/magazine-28756378

Quote:
Stretching from Alaska to the pencil tip of Argentina, the 48,000km-long Pan-American Highway holds the record for the world's longest motorable road. But there is a gap - an expanse of wild tropical forest - that has defeated travellers for centuries.

The gap stretches from the north to the south coast of Panama - from the Atlantic to the Pacific. It's between 100km and 160km (60-100 miles) long, and there is no way round, except by sea.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2019, 22:42   #120
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Må bare innrømme at jeg ikke orker å sette meg inn i detaljrikdommen rundt Gretas reise(r), men hva gjør hun med Darien gap?
Som jeg nevnte så finnes det ikke vei der. Reisen mellom Panama og Colombia regnes som en av verdens farligste. Både natur og kriminelle sørger for at mange ikke kommer seg i live gjennom området. Før fantes det en ferge å ta rundt denne strenkningen, men da dette har blitt en rute for menneskesmugling så er det eneste transporten som nå finnes menneskesmuglernes båter med alle farene det medfører. Og over 100 km gjennom farlig jungel med gerilja og smuglere er ikke akkurat å anbefale. Jeg tullet ikke da jeg sa at denne reisen kunne ende med "Darwin award".

Er det virkelig noen som mener at dette er et rasjonelt alternativ til fly.... eller videolink?

https://www.youtube.com/watch?v=4mXHhky-xsA


Også Svensker har blitt drept der:
https://colombiareports.com/farc-adm...ia-since-2013/
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 30-07-2019 at 22:54.
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.