|
20-03-2019, 18:08 | #281 | |
Flyklapper
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Quote:
|
|
20-03-2019, 18:46 | #282 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Hadde også vært interessant å vite hva rutinene er i seriøse flyselskaper når de
mottar en slik viktig bulletin. Å kjøre hundrevis av piloter gjennom en sim session er jo ikke gjort på en kveld....
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
20-03-2019, 19:57 | #283 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Hvorfor står dette i bulletinen: Boeing would like to call attention to an AOA failure condition that can occur during manual flight only.
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
20-03-2019, 20:17 | #284 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Quote:
En naturlig videre handling vil være å la et scenario med likhetstrekk flyte inn i kommende simulator treningsprogram. |
|
20-03-2019, 20:31 | #285 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
MCAS er ute av drift med autopilot on tror jeg. Skjønt M nevnes ikke med et ord, kun AoA..
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
21-03-2019, 00:23 | #286 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Quote:
Den er tross alt ganske fersk så den burde de vel i såfall ha hatt friskt i minne. Derav spørsmålet om rutiner rundt dette.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
21-03-2019, 14:39 | #287 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Tipper mange selskap vil få et lignende scenario inn i simulatorprogrammene sine fremover ja, som CFM sier. Mitt eget selskap har faktisk akkurat hatt dette i fjor, vi fløy med ADIRU failure som gir vandrende ADI, sammen med airspeed unreliable. Det blir artig i cockpit med stick shaker og overspeed clacker samtidig som du mister attitude og airspeed, så man skal ha hodet med seg og være fremoverlent, og vite hva man skal bruke som referanse. Et par sekunder med scanning for å finne den eller de ADIene som virker hjelper veldig fremfor å reagere panisk, og så er attitude og power en livredder. 4 grader pitch og 75% thrust redder stort sett dagen.
|
21-03-2019, 15:26 | #288 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Quote:
Så gjenstår det jo å se hva som virkelig var problemet. |
|
21-03-2019, 23:46 | #289 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Ethiopian hevder nå ihvertfall å ha sitt på det tørre.
Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
22-03-2019, 03:15 | #290 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Quote:
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
22-03-2019, 12:42 | #291 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Quote:
__________________
|
|
22-03-2019, 15:05 | #292 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Nei du har nok rett, her er foresten ICAO betegnelsen på Maxene:
Quote:
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
|
22-03-2019, 21:43 | #293 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,196
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Hva er det for slags varsel lampe de snakker om her og hvordan virker den? Som det står skal den vise feil på flyets AoA . Men hvordan måler man at en sensor er feil? Den må ha begrenset nytteverdi siden Norwegian og flere flyselskap har utelatt den. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-1
|
22-03-2019, 21:45 | #294 | |
Flyklapper
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Quote:
https://gizmodo.com/boeing-charged-e...-on-1833462320 |
|
22-03-2019, 21:46 | #295 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Det er vel snakk om en Angle of Attack-indikator på PFD-skjermen. Det er bare et digitalt instrument, som vises oppe i høyre hjørne av skjermen, som viser flyets angrepsvinkel til enhver tid. Dette er optional på B737.
|
22-03-2019, 22:10 | #296 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,196
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Mulig jeg har falt av lasset, men er det ikke feil på giveren som måler AoA som sannsynlig vis er opphavet til begge ulykkene? Og da er indikatoren på PFD skjermen like mye på "tur" ?
|
22-03-2019, 22:41 | #297 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Quote:
Hele prinsippet med å benytte begge inputs er at begge sannsynligvis ikke feiler og gir den samme feildataen samtidig. Om det da er korrelasjon mellom left og right, så stemmer trolig signalene enten de er normale eller unormale. Om den ene eller den andre gir usannsynlige signaler mens den andre gir motstridende signaler så er det ikke mulig for systemene å fastslå hvilken sensor som gir rett og hvilken som gir feil. At man da får beskjed om at det er en disagree er jo kjekk info, spesielt når man har et system som MCAS. AoA indikator på PFD er den som det refereres til som en opsjon som koster skjorta. Den benytter input fra begge AoA. Hvis det er motstridende info fra de to AoA vanes så får man en AoA DISAGREE feil. Usikker på om dette er en feilmelding som kun vises i de tilfeller man har kjøpt AoA indication. |
|
22-03-2019, 23:15 | #298 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Det blir en gigaaaantisk ripe i lakken til Boeing om det viser seg at dette "dyre ekstrautstyret" egentlig burde vært standard equipment. Hvor mange milliarder må de ut med for å "ro seg ut av denne situasjonen"
Merkelig nok foretrekker jeg enda gode gamle B737 mer enn A320, men reiser med nye Boeing-modeller frister lite
__________________
Spoiler mixer |
22-03-2019, 23:24 | #299 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,196
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Quote:
Og for de av dere som har lyst til å finne det ut; kjøp dere en helt vanlig Cessna 172 og hold den luftdyktig. Utgifter til flybensin og sånt bagateller blir snaut regnet med. |
|
22-03-2019, 23:32 | #300 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
|
Re: Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19
Quote:
|
|
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
Similar Threads | ||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ethiopian på fredag | kaldal | Register- og ATC-Forum | 5 | 29-04-2017 07:55 |
Ethiopian - tilbudstråd | Fnate | Reiseforum | 4 | 31-12-2016 23:22 |
Ethiopian B788 på trynet | jameson82 | Flyforum | 1 | 04-03-2016 21:50 |
Ethiopian MD11 | MD11 | Flyforum | 1 | 03-03-2010 23:12 |
Ethiopian Airlines | foffen | Reiseforum | 3 | 06-02-2010 20:43 |