• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

KL KLMs flåte

Re: KLMs flåte

Noen som vet om KLM planlegger å bytte ut 737 flåta si snart? Ser de eldste maskinene begynner å nærme seg 20 tallet? PH-BXA hadde første flyvning 25. januar 1999 og PH-BXB 16. april 1999. Engelsk wikipedia sier de har 4 stk 737-800 maskiner i bestilling med levering fram mot 2022 men stemmer det? Trodde kanskje siste 737-800 maskina til Ryanair som nylig ble levert var siste NG ut av fødestua slik at det nå bare produseres MAX?
 
Re: KLMs flåte

Nei, NG vil fortsatt bli produsert en stund til. Det står fortsatt ca 100 i ordreboka. Pluss P-8 maskinene som er konvertert NG. Er vel rundt 60 til av disse som skal bygges, bl.a. de norske.
 
Re: KLMs flåte

KLM og Air France er jo et av få store selskap som ennå ikke har bestilt neste generasjon shorthaul maskiner
 
Re: KLMs flåte

Nei, NG vil fortsatt bli produsert en stund til. Det står fortsatt ca 100 i ordreboka. Pluss P-8 maskinene som er konvertert NG. Er vel rundt 60 til av disse som skal bygges, bl.a. de norske.

Aha, lærer noe nytt om fly hver dag takket være flyprat og div facebook grupper :)
 
Re: KLMs flåte

KLM og Air France er jo et av få store selskap som ennå ikke har bestilt neste generasjon shorthaul maskiner

Finnair tycke heller icke få sitt beslut. Enligt förre CEO skulle beslutet vara klart redan i NOV 2018....men icke ett piip efter det. Nu säger man att JUN2019 skall beslutet publiseras. Deras första 319 kom 1998-99. Samtidigt som SAS 737-600.
 
Re: KLMs flåte

KLM vil erstatte 4 737-700 med 737-800 i 2019.

I tillegg ryktes det at alle B737-700 skål vekk fra KL og HV og erstattes med større fly.

Bakgrunnen er faktum at Schiphol har nådd sine max grense av flybevelser og alt fremtidlig vekst må nå skje via upsizing av fly på eksisterende avganger.
 
Re: KLMs flåte

KLM vil erstatte 4 737-700 med 737-800 i 2019.

I tillegg ryktes det at alle B737-700 skål vekk fra KL og HV og erstattes med større fly.

Bakgrunnen er faktum at Schiphol har nådd sine max grense av flybevelser og alt fremtidlig vekst må nå skje via upsizing av fly på eksisterende avganger.

KL har jo vært flinke til å passe materiell til marked. Betyr det du skriver, at de vil søke andre markeder for de større maskinene enn der -700 opererer idag, senke frekvensen eller tror man på en økning i antall passasjerer i samme marked?

Denne max-grensen på Schiphol, er den pga infrastruktur eller er den politisk? Med såpass mange runways, virker det ikke som det er problemet ihvertfall.
 
Re: KLMs flåte

Denne max-grensen på Schiphol, er den pga infrastruktur eller er den politisk? Med såpass mange runways, virker det ikke som det er problemet ihvertfall.

Den er politisk. AMS har en grense på 500.000 årlige flybevegelser, og de er i ferd med å nå dette taket
 
Re: KLMs flåte

B737-700 er for dyre i drift. HV sender sine egen 700-maskiner til huggern i St. Athan. Først ute var PH-XRZ, som ble levert fra Boeing i januar 2003.

Politisk diskusjon om Schiphol er også et argument som Someone er inne på. Men når man følger den logikken da skulle det ha vært naturlig å erstatte EMB med 737-700. Det en både og sak (politikk og driftskostnader).
 
Re: KLMs flåte

Grunnen til at man har mange baner, er jo at man skal spre støybelastningen ut på flest mulig - i solidaritetens og den politiske korrekthetens navn. Alle får noe å klage over - og da er adammerne lykkelige...
 
Re: KLMs flåte

Polderbaan ligger vel strengt tatt i Belgia? :stir

Skulle man dratt denne retorikken i lange drag, kunne man jo tenkt seg at det likevel fantes muligheter for A380 for KLM på sikt - da på bakgrunn av at taket for antall bevegelser er nådd. :spin:drink
 
Re: KLMs flåte

Ja, de har litt å tenke på. EIN begynner å bli full, RTM har store begrensninger på flybevegelser og tidspunkt, GRQ og MST ligger relativt langt unna. Derfor bygges LEY ut, og åpner for regulær trafikk i 2020. I praksis som sekundærflyplass til Amsterdam.
 
Re: KLMs flåte

Nei, det gjør han ikke, men det er en standard spøk for å få frem et poeng.

Holder det ikke å si at det er i nabobyen? For det stemmer vel omtrent. Alkmaar eller noe i den duren

Eller er jeg helt på jordet nå?
 
Re: KLMs flåte

Polderbaan er nesten i Haarlem. Alkmaar er i samme provins som Haarlem og Amsterdam, Noord-Holland, men lenger nord.
 
Back
Top