Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-10-2018, 22:34   #341
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by Apollon View Post
20 a, d, f og h vises derimot som blokkert med x. Hva betyr det? Er setene holdt av til folk med billetter men som.ikke har valgt sete eller?
Det er vanlig at disse setene er blokkert, men vet ikke hvorfor. Kanskje for reisende med spedbarn?
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2018, 17:48   #342
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Nrt-CPH. Minimumsbud: 15000 EB til sas plus. Fikk denied nå på bud rett over 25000 NRT-CPH til SAS plus. Det er jo over det som er fastpris på flyplassen. Trodde også det var enklere med SAS plus enn business. Mulig det har noe å gjøre med at setene var blokkert på expertflyer? Det var vel et bra bud! Hvor tidlig bør jeg være på Narita for å ha en sjanse til sas pluss sete som er blokkert? Det er 5 ledige i buisiness så om noen fra sas pluss oppgraderer frigjøres jo det mer i sas pluss.Lurte bare på om noen hadde tips hvordan jeg har best sjanse på det nå. Kan man liksom settes på noen venteliste på flyplassen? (Tokyo har vel ikke Sas lounge og uansett har jeg ikke lounge tilgang),

Last edited by Apollon; 04-11-2018 at 18:02.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2018, 20:55   #343
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by Apollon View Post
Nrt-CPH. Minimumsbud: 15000 EB til sas plus. Fikk denied nå på bud rett over 25000 NRT-CPH til SAS plus. Det er jo over det som er fastpris på flyplassen. Trodde også det var enklere med SAS plus enn business. Mulig det har noe å gjøre med at setene var blokkert på expertflyer? Det var vel et bra bud! Hvor tidlig bør jeg være på Narita for å ha en sjanse til sas pluss sete som er blokkert? Det er 5 ledige i buisiness så om noen fra sas pluss oppgraderer frigjøres jo det mer i sas pluss.Lurte bare på om noen hadde tips hvordan jeg har best sjanse på det nå. Kan man liksom settes på noen venteliste på flyplassen? (Tokyo har vel ikke Sas lounge og uansett har jeg ikke lounge tilgang),


Oppgradering går ikke alltid igjennom selv om det er plass. Ellers vil folk slutte å kjøpe høyere klasser...
Men ser du ledige seter er det førstemann til mølla som gjelder, så vær på plass når innsjekk åpner


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2018, 03:02   #344
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Skjønner. Regnet den nesten som «safe«. Heretter blir det kun Sas plus som utgangsbillett på IC. I de aller fleste tilfeller vil det også lønne seg. Enda viktigere nå som SAS endret poengopptjening på.SAS Go- da er man avhengig av auksjonen om man ikke vil ha smårusk av poeng. Sånn sett et smart trekk av SAS-,flere vil kjøpe sas pluss, også på kortdistanse. Men ang det med at folk vil slutte å kjøpe høyere billettklasser koster 25000 poeng 5000 kroner om man kjøper fra sas. Sas plus saver pleier på IC å ligge mellom 1300-3500 Nok ekstra per vei om man legger til ved opprinnelig billettkjøp. Så det er jo bare kunden (i dette tilfelle meg) som ville tapt økonomisk på det (poeng er jo også en valuta siden den kan kjøpes) om SAS hadde akseptert budet.

Last edited by Apollon; 05-11-2018 at 03:44.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2018, 11:45   #345
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Har lagt inn bud på CPH-SFO, vil en ev. få bekreftelse 48 timer før den avgangen, eller 48t før første leg; OSL-CPH ?
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2018, 12:59   #346
MCO-WDW
ScanFlyer Blue
 
MCO-WDW's Avatar
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Du får beskjed fra 48-36 timer før avgang CPH.
MCO-WDW is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2018, 00:22   #347
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Prøver meg på en oppgradering på returen hjem i desember. 12000 poeng var minimumsbudet fra Go til Plus på IAD-CPH. Vi får se om minstebudet mitt går gjennom, eller om jeg må holde meg bak på 30A, som jo er et helt kurant sete det også.
__________________
Cecilie is online now   Reply With Quote
Old 18-12-2018, 10:55   #348
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Tenkte jeg skulle dele erfaringen her:
Var helt vill og gal for noen uker siden, og bestemte meg for å prøve å fly oversjøisk i noe lavere enn biz for første gang siden 2007. Angret med en gang etterpå, og la derfor inn bud på plusgrade. 500-1000 poeng over minumum, rundt 25 000 poeng hver vei. Når avreise nærmet seg, gikk minium opp til ca 40 000, men med magen full av is valgte jeg å ikke heve budet. Oppgradering tikket inn 47,5 time før avgang. Poeng inne for Z-klasse første midnatt etter landing på respektive langdistanseflighter. Netto poeng-kost for oppgraderinger ble 25 000 tur retur. Helt greit opplegg.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 22:19   #349
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Tenkte jeg skulle dele erfaringen her:
Var helt vill og gal for noen uker siden, og bestemte meg for å prøve å fly oversjøisk i noe lavere enn biz for første gang siden 2007. Angret med en gang etterpå, og la derfor inn bud på plusgrade. 500-1000 poeng over minumum, rundt 25 000 poeng hver vei. Når avreise nærmet seg, gikk minium opp til ca 40 000, men med magen full av is valgte jeg å ikke heve budet. Oppgradering tikket inn 47,5 time før avgang. Poeng inne for Z-klasse første midnatt etter landing på respektive langdistanseflighter. Netto poeng-kost for oppgraderinger ble 25 000 tur retur. Helt greit opplegg.
Veldig bra at du fikk landet biz (fra plus forstår jeg) med tanke på at minimumsbud økte til 40000. Hvilken strekning var det? Var det mye ledig rundt 48 timer før da? Jeg tør ikke legge meg så lavt lenger etter jeg fikk avslag selv med 7000 over minimum bud. Tidligere leste man ofte at bud gikk igjennom tett ned mot minstebud, men jeg hadde inntrykk av at det hadde blitt vanskeligere nå enn tidligere? Avhenger vel sikkert litt av strekning og hvor mange ledige det er igjen 48 t før.

Last edited by Apollon; 07-01-2019 at 22:22.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2019, 23:12   #350
MCO-WDW
ScanFlyer Blue
 
MCO-WDW's Avatar
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Man trenger iallefall garantert ikke å betale så mye som 10 poeng mere en mindste bud (5000) på ikke IC flygninger.
Her er alle seter i praksis BIZ (eco-plus) og jeg har aldri hørt fra beskjente,eller opplevd selv og få avslag med bud på 5000 poeng,med over 20 forsøk.
EB Status hos reisende har tydelig vis også overhode ingen ting og si.
Som vanelig så regner jeg med at det er sas IT som ikke greier og skille på bud og status,på samme måte som at sas IT lar deg sjekke inn 36 timer før avgang (og ikke 22),og at den nye WIFI fra Viasat alltid er gratis for alle reisende i alle klasser (for the moment). Bruk wifi gratis. Bare velg Plus (ikke kjøp wifi) og log inn med navn/rute,og du sparer 5euro. Farten på wifi er også ganske stablit på 14Mbps ned og NULL opp.
MCO-WDW is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 09:32   #351
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Kan jeg være så frekk og spørre om noen kan sjekke ståa på SK955 22FEB?
Jeg ser kun Plus og den virker ganske full med få ledige seter. Vi sitter i Plus og har lagt inn bud på Business.

På forhånd takk.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 11:48   #352
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Kan jeg være så frekk og spørre om noen kan sjekke ståa på SK955 22FEB?

Jeg ser kun Plus og den virker ganske full med få ledige seter. Vi sitter i Plus og har lagt inn bud på Business.



På forhånd takk.


9 ledige i plus og 9 i biz pr nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2019, 12:14   #353
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Kan jeg være så frekk og spørre om noen kan sjekke ståa på SK955 22FEB?
Jeg ser kun Plus og den virker ganske full med få ledige seter. Vi sitter i Plus og har lagt inn bud på Business.

På forhånd takk.
Last ned appen "Seat Alerts", så kan du se ledige plasser på nesten alle flights verden rundt i alle klasser. Er en betalingsapp, men gratisversjonen lar deg søke en 4-6 ganger gratis pr mnd...

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2019, 10:41   #354
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Noen som har skjønt den endelige vitenskapen bak oppgraderingene?

* Er det personer eller datamaskiner som velger ut 48 timer før?

* Er det mindre sjanse for Plus til Business da de plutselig stitter med for mange ledige Plus seter?

* Får EBD(G) høyere prioritet eller «bare» en prosentandel høyere bud?

* Har overbooking osv mye å si eller er det bare ledige seter som påvirker?

* Blir det oppgradering hvis det er bare type to ledige seter i Business igjen eller holdes disse igjen til viktigere/flex kunder?

Takk!
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL

Last edited by SudCaravelle; 11-02-2019 at 08:58.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2019, 13:57   #355
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Har ikke fasiten her så klart, men jeg vil tro et menneske sitter bak deler av prosessen.
Jeg har opplevd å få det siste ledige setet i biz fra HKG via plusgrade, så de sparer ikke på det siste setet i så måte.

Tror det er totalt sett størst pågang fra go til plus, så plus fyller de som regel opp så lenge det er greit belegg på flyet.

Meg bekjent får ikke EBG/D større prioritet enn at budet får en boost. Her er det penga/poenga som rår.

Fra MIA til CPH på tirsdag fikk en kompis oppgradering fra Plus til Biz for et beskjedent bud, men de klarte allikevel ikke å fylle opp bizkabinen eller pluskabinen.

Andre ganger har jeg opplevd denied på plusgrade med et godt poengbud, men det var masse ledig i biz og fikk kjøpt oppgradering for poeng ved innsjekk. Dette var IAD-CPH i desember.

Så konklusjonen er vel at det skal aldri være bankers å få oppgradering selv når det er godt med seter ledig i alle klasser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2019, 19:11   #356
waytogo74
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 194
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Noen som har skjønt den endelige vitenskapen bak oppgraderingene?
Jeg sier alltid “takk, det smakte godt” etter måltidet, tørker av vaskeservanten på toalettet etter bruk og ønsker god tur videre når jeg går av flyet. 100% klaff på oppgraderinger så langt, velger å tro at det er en sammenheng.
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2019, 16:18   #357
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Kan man benytte Plusgrade på IT-billetter?
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2019, 12:14   #358
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by oy-viv View Post
Kan man benytte Plusgrade på IT-billetter?
Hva legger du i IT-billetter? Før i tiden var det spesialpriser eller veldig rabatterte billetter der det var trykket IT på papirbilletten istedenfor prisen. De siste årene har jeg også sett det har stått IT på etkt fra SAS på bonusbilletter. Bonusbilletter er mulig å oppgradere med Plusgrade etter en endring for en god stund siden.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2019, 20:48   #359
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Hva legger du i IT-billetter?.
Som en del af en pakkerejse ( inclusive tour) fra en tour operator.
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2019, 22:10   #360
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Oppgradering av billetter hos SAS (Plusgrade m.m.)

Nå har jeg "tapt" to ganger på fly til og fra Miami.

OSL-MIA (26000 poeng x 2)
MIA - CPH (33.000 poeng x 2)
Budgiver EBD og medreiser EBG
Alle billettene opprinnelig Plus.

Jeg føler fremdeles at det er lettere å få oppgradering hele veien fra ECO til Plus enn Plus til Business - stemmer dette?

Hører med til historien at Plus og Biz var stappfulle på begge flightene, men man aner jo ikke hvor mange av disse som var oppgraderte, ID osv.

Har for øvrig gitt tre minstebud på flighter i Norge og til AMS siste dagene og alle har blitt godkjent.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet) LN-VLE Småprat 60 05-07-2017 19:21
Oppgradering for penger hos SAS? Emitop Reiseforum 5 07-11-2014 09:44
Bestilling av billetter hos SAS _volcom_ Reiseforum 14 12-08-2014 16:32
Hvor sent kan man kjøpe billetter hos SAS? Sykkelthor Reiseforum 34 23-04-2013 11:40
Lettere å bestille Lufthansa-billetter hos SAS FlightDeck Reiseforum 1 11-11-2009 12:02


All times are GMT +2. The time now is 10:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.