|
12-09-2018, 22:21 | #1 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
|
Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
I.flg. Research by the International Council on Clean Transportation (ICCT)
The Telegraph Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
13-09-2018, 07:03 | #2 |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Dog, interessant nok er det mange langt nede på listen, som kommer høyt opp på listen over de som the er mest penger på samme trafikken. Mens et par av de på toppen i det siste har tapt penger
|
13-09-2018, 07:33 | #3 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
I serien "what grinds my gears": lederskikkelser som forsøker å selge deres egne økonomitiltak som "miljøtiltak". Bjørn Kjos (og absolutt alle andre som forsøker å selge energieffektive fly som et miljøtiltak) kan eat my dobbeltmoralske schmutziga shorts med deres utsagn ala:
Quote:
Som sagt: ære være at man kjøper nye fly for å drifte et firma mer effektivt, men selg ikke egne sparingstiltak som miljøtiltak. Og for ordens skyld: nei dette er ikke et anti Norwegian-innlegg, det er et anti "bullshit miljøtiltak-innlegg". Samme opplegget gjør vi her jeg jobber (og det er ingen hemmelighet): for tiden forsøker vi å øke tillatt temperatur på kjølevannet vi returnerer. Det selges som et miljøtiltak, for da brukes det mindre kjølevann totalt (man trenger ikke ta inn like mye kjølevann = energisparing og vannsparing). Den egentlige grunnen er selvsagt ikke at vi vil spare miljøet, men at økt temperatur på returnert kjølevann skaper mindre korrosjon på pumpen som pumper det ut, og ville spare oss for flere tusen euro i vedlikeholdskostnader.
__________________
Spoiler mixer |
|
13-09-2018, 14:47 | #4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Det er da mer miljøvennlig å bruke mindre fuel enn å bruke mer fuel, så vidt jeg kan forstå. Og i det minste øker presset på å utvikle en mer miljøvennlig og bærekraftig luftfart. Det vil nok tjene alle parter, selv de som i enhver sammenheng må ytre seg negativt når det skrives litt positivt om Kjos og hans selskap.
|
13-09-2018, 15:03 | #5 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Quote:
Disse 5% fordeler seg grovt sett med 2% i Amerika (inkl nord og sør), rundt 2,5-3% i Eurasia og 1-1,5% i Afrika. Igjen fra tall fra IEA. Transatlantiske flyvninger består vel da av ca 0,5% av de globale klimautslipp som stammer fra flybransjen. 0,5% av en klimagass som kanskje muligens fører til en endring i jordas klima, er ikke særlig tungtveiende når vi snakker om lokale forurensninger som f.eks: NOx og SOx (skaper surt regn og fører til luftvegsirritasjon hos mennesker), støv og tungmetaller (fører til allergier og plager), utslipp fra flyplasser (store mengder miljøgifter som forgifter hele kyststrekninger, grunnvann, lokale økosystemer og innsjøer), overflatetap til utbygging av flyplasser (f.eks myrlandskap eller urskog), tap av viktige luftveger for trekkfugl (fare for utrydning av hele dyrearter), farlig avfall fra flyplasser, normalt avfall som stammer fra flyplasser, søppelproduksjon fra en normal flyvning (ta bare de idiotene som plastrer koffertene sine med gladpack hver gang de reiser) og kostnaden miljøet betaler for å produsere ett fly, og kostnaden miljøet betaler for å pensjonere et fly. Igjen: å selge fuel efficiency som et miljøtiltak er like ærlig som å selge gjennomsiktige klær til keiseren. Kall det hva du vil, men motivasjonen din er IKKE miljøtiltak. Det har minimalt å si for miljøet, og alt å si for å kunne presse enhetskostnadene ned slik at man kan være konkurransedyktig i et hardt marked med økende driftstoffpriser.
__________________
Spoiler mixer |
|
13-09-2018, 15:09 | #6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,537
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Nå bruker vel ikke Norwegians Dreamlinere noe særlig mindre fuel en BAs, men de har jo stappet lang flere seter i dem. Mindre fuel per sete, men å påstå at en passasjer i økonomiklasse hos BA bruker mer drivstoff enn en hos DY blir i beste fall en sannhet med modifikasjoner.
|
13-09-2018, 15:57 | #7 | |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Quote:
Det er vel sånn cirka samme avstand mellom setene i dine to eksempler, således at forbruket blir jo da egentlig helt likt |
|
13-09-2018, 17:00 | #8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Quote:
Ellers kjøper jeg ikke helt premisset at man delvis kan se bort fra en type forurensing fordi den i 2018 er utgjør en så prosentvis liten del. Flytrafikken øker. Noen av oss ser på sitt personlige CO2-regnskap at flyreisene utgjør veldig mye av egne utslipp, og tenker til dels på det. På samme måten som vi bruker litt tid på å sortere søppel, selv om det tar tid, er irriterende og selvsagt, isolert sett, ikke spiller noen som helst rolle for miljøet, fordi det utgjør ikke målbare effekter. |
|
13-09-2018, 18:29 | #9 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Quote:
Søppelsortering betyr uendelig mye mer for miljøet - særlig det marine miljø - enn hvorvidt du velger Norwegian eller KLM over dammen (B787 vs B747). Har du fått med deg hvor mye plastikksøppel som finnes i havet? At det innen 2050 kan være mer plastikk enn fisk i havet? Har du sett bildene fra f.eks Libanon ved oversvømmelse? https://www.facebook.com/severeworld...type=2&theater Har du sett artiklene om miljøgift rundt OSL? https://www.nrk.no/ostlandssendingen...ift-1.11995706 PFOS/PFAS er et problem: https://avinor.no/konsern/miljo-og-s...s/pfos-i-fokus I Lofoten var det for en tid tilbake store planer om å bygge flyplass midt i et sårbart naturreservat: http://www.birdlife.no/organisasjone...heter/?id=1001 Søppelproduksjon fra flyplasser er problematiske: http://www.ejinsight.com/20170804-ho...r-environment/ Det er tid og rom for å ta tak i miljøsakene, jeg applauderer at Norwegian er så flinke til å senke sine egne kostnader, og jeg applauderer alle butikker som oppfordrer folk til å ta med bærekraftige poser/ryggsekker til butikken framfor engangsposer. Hver for seg er dette flotte saker. Det er derimot å pisse i buksa for å holde seg varm, å tro at et mer fueleffektivt fly er en miljøsak.
__________________
Spoiler mixer |
|
13-09-2018, 19:04 | #10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,344
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Litt på kanten, men de ''uttalelsene'' Kjos kommer med virker alltid veldig standardiserte. Er det snakk om miljø er det alltid den ''det viktigste et flyselskap kan gjøre er det å kjøpe nye fly...'', og ved fremleggelse av passasjertall hver måned siden generalforsamlingen har det vært ''vi skal snart begynne å høste av det vi har sådd''. Enten så har Kjos et lite ordforråd, eller så gidder ikke Lasse og Anne-Sidsel å spørre The Boss hver gang media skal ha ord fra han. Jeg tar derfor de skriftlige utalesene fra ''han'' med en klype salt, når han så er på dagsrevyen derimot er det mere variert og i dybden.
|
13-09-2018, 19:11 | #11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2017
Location: BGO
Posts: 141
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
CSR er ganske interessant. Det er vel ganske naivt å tro at kommersielle selskaper er mer opptatt av miljøet enn sin egen bunnlinje. Men - hvis selskapet kan profilere seg med slike «miljøtiltak» og profitere på det, samtidig som det har en (liten) positiv bi-effekt på miljøet - er det vel en god situasjon for samfunnet? I hvert fall i mine øyne.
|
14-09-2018, 06:56 | #12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Den bedrift/leder som ikke har en klar miljøprofil og strategi nå fremover vil ikke overleve fremtiden, ihvertfall ikke i Europa.
Forbrukerne blir mer og mer miljøbeviste i sine valg, vi vil merke klimaendringene kraftigere, samtidig som myndighetene vil legge mer og mer skatt og avgifter på bedrifter som forurenser. Målet for mange bedrifter nå er å bli klimanøytrale, dvs de investerer i ren fornybar energi de ikke engang selv bruker... . Se på Statoil nå equinors profilendring, Asko etc. Så denne kåringen - selv om den virker meningsløs for enkelte her - er i realiteten en stor seier for DY.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
14-09-2018, 07:16 | #13 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,480
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
14-09-2018, 16:03 | #14 | |||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Quote:
Businesstimes Quote:
Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 14-09-2018 at 16:05. |
|||
15-09-2018, 18:20 | #15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Som artikkelen nevner så gir premium seter i snitt 2,7 ganger mer utslipp enn økonomi seter. Så det er vel ikke utenkelig at disse får betydlig økte avgifter i fremtiden.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
15-09-2018, 19:04 | #16 | |
ScanFlyer Inventory
Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
16-09-2018, 09:57 | #17 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Quote:
https://thepointsguy.com/2017/11/fly...e-premium-pax/ Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 16-09-2018 at 10:04. |
||
16-09-2018, 13:58 | #18 | |
ScanFlyer Inventory
Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Quote:
Dersom "lowest class" har 40" eller mer så får den standard-rate, så med andre ord om man har kun C-seter ombord så er det høyeste takst som gjelder. Det er takstøking for alle klasser. Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Passenger_Duty https://www.gov.uk/government/public...-31-march-2020
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
16-09-2018, 22:48 | #19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Quote:
Gov.uk W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
17-09-2018, 23:04 | #20 | ||
ScanFlyer Inventory
Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
|
Re: Norwegian mest fuel effektiv pr. passasjer på transatlantisk
Quote:
Fra gov.uk-linken (min utheving) Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
Similar Threads | ||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Presseklipp fra Norwegian-streiken (om passasjer, tårevåte historier m.v.) | Mugnas | Småprat | 56 | 11-03-2015 17:04 |
Passasjer saksøker Norwegian | LN-VLE | Småprat | 25 | 15-03-2013 13:45 |
OSL mest effektiv | S. Holberg | Flyforum | 12 | 12-07-2010 07:44 |
Bilde tatt av Norwegian-passasjer | jcnorway | Bilder & foto | 17 | 13-01-2009 22:43 |
CPH mest effektiv, OSL nummer to | The Ticketor | Flyforum | 1 | 10-07-2008 11:17 |