• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trafikktall SAS november 2017

Someone

Moderator
Medlem
Akkurat samme tendensen som forrige måned: færre passasjerer og tommere fly, men hver passasjer betaler mer, slik at inntektene øker

https://www.sasgroup.net/en/wp-cont...-sas-traffic-figures-november-2017-171207.pdf

• During the autumn/winter 2016, SAS’s load factors and volumes were record high following SAS 70 year’s anniversary campaign. This year’s decline in volume, load factor and increased yield reflect a normalization of the traffic volumes.
• Scheduled traffic (RPK) decreased 6.1% and the capacity (ASK) was up 0.9%.
• The load factor decreased by 5.1 p.u. versus last year to 68.6%.
• Scheduled number of passengers amounted to 2.3 million in November.
• The preliminary currency adjusted yield and PASK increased 9% and 1% respectively in November 2017 vs. last year. The nominal yield increased 6% and the PASK decreased 2% in November 2017 vs. last year.
 
Akkurat samme tendensen som forrige måned: færre passasjerer og tommere fly, men hver passasjer betaler mer, slik at inntektene øker

Men betaler de som flyr med SAS mer enn SAS samlet sett taper i inntjening på grunn av lavere volum?
 
Egentlig må man takke disse resultater Amadeus sitt Revenue Management System. Det funker utmerket og SAS leverer en solid utvikling som er basert på økende Yields. Hybrid Forecasting på sitt beste :)

Det er verdt å legge litt merke til fyllingsgraden hos SAS. Det er nå nede til 68,6%. Det betyr at flere higher-yielding kunder finner ledige seter hos SAS. Siden Mr. & Mrs. Business ikke øker i takt med tilbud, men mere i takt med økonomisk vekst, betyr dette at dette lav fyllingsgrad er ett stort problem for DY også.
Rett og slett fordi de risikerer å miste forretningsfolk til konkurrenten. Selvsagt kan man forsatt skape volumer med leisure pax, men dette bare holder SLF stabilt, men Yield og RASK kommer under press. Eksakt dette har vi sett nå i to måneder og jeg foreser at det vil bli enda tydeligere i de måneder fremover.

For SAS sin del er denne strategi risikabelt. Kommer en nytt konkurrent inn på ruter, som har bedre omdømme og systemer enn DY, så får man en stort problem... Og med en Svensk i spissen hos easyJet er dette fare meget realt.
 
Det er jo ganske interessant da, at bolaget faktisk har oppnådd det de i lang tid har kommunisert - at det skal koste litt ekstra. Man kan ikke være direkte overrasket heller, når man ser hvilke grep som er tatt omkring produktet og hvilken positiv produktprat dette har generert.
 
Back
Top