Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-07-2017, 16:03   #421
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: Eurobonus 3.0

Blir man nedgradert til nivået under samme dag som opptjeningsperioden går ut eller varer statusen lengre?
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2017, 16:06   #422
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Eurobonus 3.0

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
Blir man nedgradert til nivået under samme dag som opptjeningsperioden går ut eller varer statusen lengre?
Du beholder status i 3 mnd etter opptjeningsperioden går ut.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 13:24   #423
88charlie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 150
Default Re: Eurobonus 3.0

Sliter med å få tilbake gull/diamantkortet jeg hadde i snart ti år, men når jeg ser poengene hver flight gir forstå jeg hvorfor. Det virker som at reiser i nordeuropa gir minimalt med poeng per krone i forhold til Long-Haul med *A partnere.

Eksempelvis en tur fra AES til HAU. Pris=2113, en veg (hadde Norwegian på returen)

Poeng med sølvkort: 250 + 250

Grunnen er sansynlig rabaterte billetter (en eller annen corporate avtale) men det er like fullt irriterende.
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 20:35   #424
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Eurobonus 3.0

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Sliter med å få tilbake gull/diamantkortet jeg hadde i snart ti år, men når jeg ser poengene hver flight gir forstå jeg hvorfor. Det virker som at reiser i nordeuropa gir minimalt med poeng per krone i forhold til Long-Haul med *A partnere.

Eksempelvis en tur fra AES til HAU. Pris=2113, en veg (hadde Norwegian på returen)

Poeng med sølvkort: 250 + 250

Grunnen er sansynlig rabaterte billetter (en eller annen corporate avtale) men det er like fullt irriterende.
Stemmer, det er de "billigste" billettene i GO som gir 250, de dyrere gir 500 poeng. I Plus gis det minimum 750. Som du sikkert husker også gir EBG og høyere 25% ekstra poeng inntjening både på basic og extra points, men ja er enig i at du skal fly fletta av deg i GO innenriks for å få særlig poeng, her er det nok mer vanlig å kvalifisere seg ved å oppnå 45 flighter.
view is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 20:38   #425
88charlie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 150
Default Eurobonus 3.0

Skjønner, men er det ingen sammenheng mellom kost og poeng? Kollegaene mine flyr bla til Asia og NA, for det meste på Eco-extra eller tilsvarende, og der renner poengene inn.

Edit: altså per krone de benytter
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 20:44   #426
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Eurobonus 3.0

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Skjønner, men er det ingen sammenheng mellom kost og poeng? Kollegaene mine flyr bla til Asia og NA, for det meste på Eco-extra eller tilsvarende, og der renner poengene inn.

Edit: altså per krone de benytter
De forsøgte vel at få bare en lille smule sammenhæng mellem pris og point ved at dele optjening op på den måde de gjorde det efter "massakren" for nogle år siden.

Men enig i at optjeningen er alt for lav på Go i Skandinavien, hvor prisen ofte kan være høj.

Dog er det bedre end da der kun var 25% optjening på de billigste billetklasser.

Sammenligner vi med andre selskaber idag (hvor der også er mange klasser som kun giver få eller ingen point) så synes jeg faktisk at optjeningen hos SAS er rimelig. Men de "gode gamle dage" er helt klar forbi.

mange Star Alliance partnere giver også kun begrænset optjening på billigere billetklasser. Det er bl.a. en af grundene til at jeg sjældent flyver Lufthansa i dag. F.eks. Thai har flere klasser som slet ikke giver optjening til EuroBonus.

Heldigvis, så er Plus ofte mulig at købe til en god pris i Europa. Ofte er det kun nogle få hundrede kroner ekstra og så er pointoptjeningen helt rimelig.

Selv flyver jeg sjældent på Go længere - medmindre prisforskellen er alt for stor. I praksis bliver det nok Plus i 8 ud af 10 gange.

Men flyver man mest i Skandinavien, så kan det være svært at opretholde status på pointoptjening. Så er det segmenter som gælder.

Den revenue baserede optjening som vi bl.a. ser i USA tror jeg ikke vi skal ønske os. Det gør kun tingene endnu værre.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 01-08-2017 at 20:46.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2017, 22:19   #427
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Eurobonus 3.0

Haha, eg vann over SAS IT. Det kan ikkje vere lett å ha så mange forskjellige sites i drift; sas.no/.se/.dk, classic.sas og flysas.com. Hadde jo heilt gløymt at den siste der eksisterte.

Skulle registere konto til kidden på to år, og får beskjed om at eg må hoste opp ein epostadresse. Eg vil jo bruke den same som eg har på meg sjølv og andre kidden, men nei. Spør også sas på face, og får til svar at nei, epost blir brukarnamn, og det må vere unikt (naturleg nok). Men, sidan sas har dei gamle "classic" brukarnamna finst det ei bakdør. Via profilen på flysas.com, kan ein for det første lett endre epostadresse i profilen då blir den epostadressen ein brukte ved oppretting framleis brukarnamn, men truleg ikkje kontaktadresse. Og den gamle sida tillet jo også skifte av brukarnamn. Så då var det egentleg ganske lett, bortsett frå at eg fekk "this user is registered" som feilmelding heile tida. Likevel vart første brukarnamn som faktisk var unikt brukt, og eg kunne logge inn med midlertidig passord tilsendt på sms. Når ein ser bort i frå kva sida fortel deg, og heller antek korleis det bør fungere, så går det.

Dagens win :
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2017, 16:48   #428
Nikky
Newcomer
 
Join Date: Feb 2008
Location: Kristiansand
Posts: 26
Default Re: Eurobonus 3.0

Hvor lang tid bruker SAS på å sende ut nytt kort? Ble gull-medlem i juni og har fortsatt ikke mottatt brev. AMEX på den andre siden sendte oppdatert kredittkort etter 5 dager.
Nikky is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2017, 17:30   #429
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Eurobonus 3.0

Quote:
Originally Posted by Nikky View Post
Hvor lang tid bruker SAS på å sende ut nytt kort? Ble gull-medlem i juni og har fortsatt ikke mottatt brev. AMEX på den andre siden sendte oppdatert kredittkort etter 5 dager.
Om du har fått kredittkort med Eurobonusstatus på så kan du vel ikke regne med å få noe kort fra SAS i tillegg.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2017, 17:31   #430
julenissen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 83
Default Re: Eurobonus 3.0

Quote:
Originally Posted by Nikky View Post
Hvor lang tid bruker SAS på å sende ut nytt kort? Ble gull-medlem i juni og har fortsatt ikke mottatt brev. AMEX på den andre siden sendte oppdatert kredittkort etter 5 dager.
Aner ikke hvor lang tid det tar, men du er ikke alene om å vente. Ble også gull i juni og har enda ikke mottatt noe kort

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
julenissen is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2017, 17:54   #431
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Eurobonus 3.0

SAS sender ikke ut egne kort automatisk om dere har SAS-profilerte kredittkort.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2017, 02:20   #432
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Eurobonus 3.0

Er jo bare å bestille på www.sas.no eller classic.sas.no

Fikk nytt kort her om dagen, samt nye tags siden de gamle har blitt slitt av.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2017, 13:19   #433
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Eurobonus 3.0

Rant:

Har jo innimellom tenkt at jeg skulle gå over til å bruke Amex og spare opp til CT og litt slikt, men i dag skulle jeg prøve å få brukt opp noen sårt opptjente EB poeng.
På noe så enkelt som en tur retur OSL-TRD, for det første var det jo begrenset med seter som var lagt ut to måneder frem i tid. (Mulig det er noe ferie ute å går her, som jeg ikke har fått med meg).

Men sånn bortsett fra det, så var det akkurat nå klin umulig å få booket noe som helst, utenom å bli sendt i en evig runddans på classic.flysas.com/no/se

Så selv om jeg begår ca > 300 K på Bank Norwegian kortet mitt i løpet av et år, som sikkert kunne gitt mye EB gøy. Så har DY i allefall et system som er akkurat så enkelt og lettforståelig som det skal være.

Så kan EB og SAS' nettsider få seile sin egen sjø...

Rant over.

Går heller ut å maler litt vegg...
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2017, 14:16   #434
toftos
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,108
Default Re: Eurobonus 3.0

Hørte snakk om at sas skulle gjøre det mulig å bestille bonusbilletter med alle Allianse selskapene på sin side, noen som vet når dette eventuelt kommer ?
toftos is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2017, 14:35   #435
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Eurobonus 3.0

Quote:
Originally Posted by toftos View Post
Hørte snakk om at sas skulle gjøre det mulig å bestille bonusbilletter med alle Allianse selskapene på sin side, noen som vet når dette eventuelt kommer ?
Det er Star Alliance som jobber med et felles system. Ikke godt å si når det blir implementert. Forhåpentligvis har SAS IT ingenting med det å gjøre.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2017, 23:51   #436
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Eurobonus 3.0

Quote:
Originally Posted by julenissen View Post
Aner ikke hvor lang tid det tar, men du er ikke alene om å vente. Ble også gull i juni og har enda ikke mottatt noe kort

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Hva skal du/man med kort når det ligger digitalt i appen?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2017, 02:08   #437
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Eurobonus 3.0

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Hva skal du/man med kort når det ligger digitalt i appen?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Kommer godt med når jeg skal i lounge på Dyce. WF eco pluss EBG kort gir adgang. Drar du fram teknologi etter Windows 98 der borte så sliter du =)
__________________


Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 16-08-2017 at 02:10. Reason: Smiley feil vei
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2017, 12:35   #438
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Eurobonus 3.0

En god kollega fikk plutselig ett sølvkort i posten etter å ha vært gull siden 1994. Antall legs i app er 83, så her gikk IT på en solid blunder.

Etter å ha stått i lang tlf.kø og omsider kommet frem til kundebehandler var det no-go. Du er sølv. "Ja men sjekk antall flighter da". Kundebehandler "Ett..två...tre...fira" og slik fortsatte det til 42. "Aah, du har nok bara 42 och det är inte gull" "Men jeg har jo over 80 flighter" "Aaa, se her ja, det var enn sida til...førtitre, førtifira...førtifemm" Og slik gikk det opp til 83. Tok det tid å telle alle flightene? Ja. Telte han dem til alt overmål høyt? Jepp

Hahaha, heelt sykt. Min kollega tok opp samtalen på video. Og fikk jo ikke noe gull heller. "Jag måste ringa dej opp innan two timmar". Fikk selvsagt aldri noe telefon, men appen viser nå gull igjen.

SAS IT, et stort sort hull. Lite imponert gitt. Tragisk.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2017, 12:57   #439
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Eurobonus 3.0

Hadde en retur fra Brasil med TAP Portugal i bookingklasse Q

ifølge SAS Eurobonus gir dette 100% opptjening.

Et par dager etter tikker poengene inn, men kun 25%, og IKKE 100%

Ringer SAS, og svensken kan bekrefte at jeg skulle hatt 100% (han ser bookingen), men de kan ikke gjøre noe. Får beskjed om å kontakte ebretro@sas.se

Sender dermed en epost til EB Retro og forklarer situasjonen.

Er det noen som har sendt epost direkte til EB Retro? Eller burde jeg heller gått via SAS websiden - claim missing point?
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2017, 13:33   #440
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Eurobonus 3.0

Jeg hadde for noen år siden kontakt med EBRETRO ifm manglende poeng på Lufthansa og Austrian;
de svarte på engelsk, og skrev at jeg ikke hadde vært på de flightene jeg etterlyste, selv om jeg hadde sendt med kopi ab boardingkortene og masse mailer fram og tilbake. Tror ikke de sitter i Europa.
SBT is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Eurobonus-poeng når man bestiller reise med Eurobonus-poeng? chaglen Reiseforum 2 20-07-2011 18:00
Eurobonus S. Holberg Reiseforum 33 20-09-2009 14:19
EuroBonus på LH kristian Flyforum 5 12-05-2008 16:38
EuroBonus SQ 777 Flyforum 2 13-01-2007 10:11
Eurobonus storg Flyforum 3 07-10-2005 13:43


All times are GMT +2. The time now is 13:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.