Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?

Isbamse

ScanFlyer Gold
Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?

Tjuvleste siste Airways på flyplassen i dag...jeg gjør gjerne det...og som geolog var jeg selvsagt extra interessert i artikkelen de hadde om flybransjens fremtid i en verden med lite olje. Det er jo et faktum at verdens energiforbruk stiger, mens oljeproduksjonen og demed tilgangen til jetfjuul vil nå en topp. Vi vet ikke om det har skjedd, om det er ti eller tjue år til - men det vil skje. Hva da? Vil flyene gå på biodiesel - som også krever energi å produsere? LNG? Hydrogen? Elektromotor er vel litt urealistisk? Og uansett må energien komme et sted fra. Vi har riktignok enorme mengder kull, men det forurenser.

Any takes?
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Meeeget godt spørsmål!

Jetfuel er jo primitiv parafin, som også turboprop'ene går på, mens småfly med eksplosjonsmotorer bruker gammeldags bensin (100 LowLead).

Så kan man spørre seg hvor lenge oljereservene holder til å produsere sistnevnte - allerede idag er det så liten etterspørsel på flybensin at det er vanskelig å få levert.

Leverandørene har neppe forutsett enden på parafinen, mens vi har allerede fått signaler om at flybensinen kan bli slutt ca anno 2012 pga tilsetningstoffer.

Flybensin henger litt på bilbensin. DEN greia er verre å løse...

Interessant tema. Hold tråden. :love
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Jeg ser for meg at flyene på lang sikt kan få mye av de samme løsningene som bilbransjen jobber med, som f.eks. FlexiFuel (kan gå både på etanol og bensin) eller biodiesel (diesel er vel i prinsippet ikke langt unna Jet A1 - jeg vet ihvertfall med sikkerhet om ett stykk '95 Ford Escort TD som gikk fint på Jet A1).

Propan og hydrogen har jeg ikke så stor tro på i fly på lenge ennå, jeg ser for meg en altfor stor eksplosjonsfare?
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Det store problemet er jo egentlig alle de tingene som ikke trenger olje, men som bruker det likevel - hadde man fått de over på alternativer er det mer enn nok til flyene. Men jeg tror ikke det går igjennom som argument. Første bud er selsvagt energisparing, mer bensingjerrige biler, skru ned varmen i huset - sorry MOW, mindre air-condition på dere der borte i junaiten :D Så kommer alternativ energi, en mye mer desentralisert energiprodusjon (vinmøller, solfangere, minikraftverk...). Det er jo mer enn nok energi i verden, det er bare litt vrient å få all energien i bølger og havstrømmer og sol over på noe vi kan bruke nyttig, få lavkvalitetsenergi over på høykvalitets. Kjernekraft er et alternativ en stund, men verdens uranressurser er begrenset. Kull er det mye av, men så var det det med CO2 igjen...
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Som man nevner blir vel løsningen å få mest mulig av alt "stillestående" over på alternativ energi, slik at slumpene kan brukes av de som trenger mest energi til framdrift.
Når det er sagt må det vel være mulig å få langtransporten over på alternativ energi også? Katapult og romfergeteknikk for landing? Høres søkt ut i dag men kanskje ikke utenkelig i lengden. Det blir jo nesten som slike strikkfly man hadde når man var små.
Hydrogenproduksjon, også ved alternativ energi, kan også benyttes, sjøl om man i dag anser hydrogen som for farlig.
Jeg likte tanken på å få ut energien fra gassen i de eeeeenorme kullagrene som ligger under havbunnen. Kona mi er jo også geolog og når jeg lufter tanken (Tillegnet, ikke sjøl-oppfunnet) bare flirer hun, men det er jo egentlig bare fordi vi i dag ikke har teknologien til å hente ut energien langt der nede.

Mest hadde jeg håpet på fly drevet av metangass. Ser for meg fri servering av øl og peanøtter og spesiallagede stoler. :lol
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Verden har vel et sted mellom 200 og 600 års forbruk av kull i kjente reserver (litt avhengig av hvilket forbruk man ser for seg), og kullet befinner seg ofte i litt mindre konfliktrammede områder. Det er iallefall det kullforkjempere pleier å si. De pleier også å hevde at om alle kinesiske kullkraftverk ble oppgradert til god europeisk (tysk) effektivitet, så hadde man med dette håndtert hele Kyotoproblematikken. CO2-utslippene kan man vel også gjøre noe med, om enn ikke fjerne, gjennom karbonhåndtering og lagring. Kull som drivstoff i fly er vel dog ikke en helt sannsynlig tanke...
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Originally posted by atck

Jeg likte tanken på å få ut energien fra gassen i de eeeeenorme kullagrene som ligger under havbunnen. Kona mi er jo også geolog og når jeg lufter tanken (Tillegnet, ikke sjøl-oppfunnet) bare flirer hun, men det er jo egentlig bare fordi vi i dag ikke har teknologien til å hente ut energien langt der nede.

Det drives allerede i dag utvinning av metan fra kulleier, særlig i USA, men det krever mange brønner og frakturering av kullet for å få det ut. (Sorry, på Svalbard har det lekket ut allerede...). Men på sikt er det nok en mulighet - ikke minst har det den fordelen at man da kan ta ut kullet etterpå med mindre fare for eksplosjoner.

Det er viktig å skille mellom energikilde og energibærer. Som TOS skriver, vi har nok kull for en stund, og kan bruke det til å fx lage hydrogen. Problemet da er selvsagt CO2-håndtering. Men jeg tror at en systematisk utvinning der man først tømmer kullet for gass (metan er også en sterk drivhusgass), så utvinner det og bruker det som kilde for produksjon av hydrogen og elerktrisitet. Men da må det bygges et nettverk av rørledninger som gjør at avgassen kan injiseres i reservoarer igjen (som så kan drive ut mer olje, hvor forbrenningen igjen kan renses...). Man må altså ha et lukket nettverk av gassrør, og da kan det bli en utfording fordi enten kull og avgasser eller elektrisitet må transporteres langt.
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Originally posted by BU662


Jeg er ikke en olje-ekspert, sa jeg kan ikke si noe om de sjanser av hvor mye olje man kanskje kan finne i fremtida. Kan man starte olje-utvinning i Antartica? Hva er med store dybter og kalde forhold (kanskje enda kaldere enn i Barentshavet?). Hvor mye olje sitter Russland pa?

Pa langt sikt vi bare en god miks av alle energie-former hjelpe. Det innebaere for de store industri-nasjoner trolig ogsa Atom-energie og - i fremtida - fusjons-energi.

For flyteknikken er veien slik:
Vi reduserer forbruk med nye flymotorer som bruker mindre fuel. Vi nytter hver eneste sjanse a redusere fuel-burn (Winglets, raked wingtips, nye ving-profiler, carbon-flykropper, etc pp...)

Antarktis er stengt for utvinning av naturressurser, men om verden blir desperat nok er det sikkert en del å finne der. Russland har mass olje, de er nå verdens nest største oljeprodusent, men jeg er ikke sikker på hvor lenge ressursene varer. Det at russerne nå går til havs tyder jo på at det begynner å bli tynnere på land. Det utvinnes allerede olje nord for Alaska og øst for Canada (Hibernia), så jeg tror vi skal klare å gå inn i de områdene uten å ødelegge for mye med utslipp (i vesten, russerne er notoriske på å slippe ut lekkasjer ved produksjon). Problemet med fx Arctic Wildlife Refuge der lille vennen vil bore er at selve menneskets tilstedeværelse og infrastruktur naturligvis vil berøre dyrelivet. det er formodentlig masse olje rundt randen av kontinentene i arktis, men selve polhavet er havbunnskorpe, neppe særlig med sedimenter der. Men det vil uansett bare bli en utsettelse...og så var det drivhuseffekten, da.

Atomenergi er også bare en utsetelse, fordi verdens ressurser av uran og thorium er begrenset. Men det kan kanskje bli en lang nok utsettelse til at vi klarer å finne alternativet. Fusjon er jo drømmen, men det forutsetter at vi klarer å stabilisere en plasmakule med temperatur på flere millioner grader - det jobbes med saken.

En mulighet når det gjelder fly er jo også at A380 blir standard på de fleste ruter, med minst mulig forbruk pr pax. Så istedet for en haug med griser går det en morgenmaxibuss og en kveldsmaxibuss mellom OSL og TOS hver dag. (Men vræææl for en tanke å sitte i en stappfull A380 med noske sydenturister til Alicante...) Lite fleksibelt, men nødvendig? Jeg tror man må akseptere at man må bruke lenger tid på å reise, men med stadig mer telekom blir det heller ikke nødvendig å flytte så mye fysisk på seg?
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

- Beam me up, Scotty! ;)
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Originally posted by Isbamse


Men jeg tror at en systematisk utvinning der man først tømmer kullet for gass (metan er også en sterk drivhusgass), så utvinner det og bruker det som kilde for produksjon av hydrogen og elerktrisitet. Men da må det bygges et nettverk av rørledninger som gjør at avgassen kan injiseres i reservoarer igjen (som så kan drive ut mer olje, hvor forbrenningen igjen kan renses...). Man må altså ha et lukket nettverk av gassrør, og da kan det bli en utfording fordi enten kull og avgasser eller elektrisitet må transporteres langt.

Jeg deltok på en konferanse i London for ikke lenge siden hvor en person hevdet at man kunne bruke rørledningsnettverket som allerede er på plass på britisk side som i dag pumper gass fra Nordsjøen og på land. Dette kan man ifølge samme mann reversere gasstrømmen for å pumpe CO2 ned i saline depoter (eller noe slikt - økonomer er ikke så gode på geologiske strukturer...) med mindre modifikasjoner.
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Originally posted by BU662


Saken med deponering av gass under havet er dette:

Kommer dette gass ut, forminster det den lift som vannet gjör og som holder skipene over vannet.

En av operatørene i Norskehavet driver allerede med CO2-deponering, såvidt meg bekjent (er det Norne-feltet eller Ormen Lange..?). Det som er viktig er å finne stabile geologiske strukturer, og Statoil (eller Norsk Hydro..?) driver med utstrakt seismisk overvåkning. Såvidt jeg har skjønt så finnes det en type undersjøiske strukturer som er godt egnet (saline aquifers, eller noe slikt...). Problemet er selvsagt at man ikke nødvendigvis er 100% sikret, og at gass kan lekke ut. Da er man like langt med hensyn til CO2-utslipp.
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

En mulighet når det gjelder fly er jo også at A380 blir standard på de fleste ruter, med minst mulig forbruk pr pax. Så istedet for en haug med griser går det en morgenmaxibuss og en kveldsmaxibuss mellom OSL og TOS hver dag.

10kg baggasje pr pax. 2kg håndbagasje. De med lavest billettpris tar trappa NED på A380 og setter seg i "belly". Da blir det plass til enda flere pr liter fuel. :up:
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Originally posted by TOS


Originally posted by BU662


Saken med deponering av gass under havet er dette:

Kommer dette gass ut, forminster det den lift som vannet gjör og som holder skipene over vannet.

En av operatørene i Norskehavet driver allerede med CO2-deponering, såvidt meg bekjent (er det Norne-feltet eller Ormen Lange..?). Det som er viktig er å finne stabile geologiske strukturer, og Statoil (eller Norsk Hydro..?) driver med utstrakt seismisk overvåkning. Såvidt jeg har skjønt så finnes det en type undersjøiske strukturer som er godt egnet (saline aquifers, eller noe slikt...). Problemet er selvsagt at man ikke nødvendigvis er 100% sikret, og at gass kan lekke ut. Da er man like langt med hensyn til CO2-utslipp.

De reservoarene som har klart å holde på gassen først skal nok klare å holde på CO2 også, ingen fare der. Problemet BU662 sikter til skyldes gasshydrater som ligger i den kvartære lagpakka over, det er et annet fenomen (bortsett fra at man har begynt å tenke på om denne gassen også kan utvinnes. Et annet problem ved gasshydrater er at en økning i temperatur som følge av drivhuseffekt kan trigge videre metanutslipp fra gasshydratene, som aksellererer effekten ytterligere).

Det er Statoil som injiserer CO2 som drivgass på Sleipnerfeltet. Det samme skal gjøres på Snøhvit, så teknologien er der, det er bare snakk om å ta kostnadene med infrastrukturen.

Saline akviferer er rett og slett sandsteinsreservoarer som inneholder saltvann i steet for olje. Man kan også sende gassen tilbake i oljereservoaret, sende den tilbake der den kom fra. Den sesimiske kartlegggingen (i prinsippet å lage avbildninger av undergrunnen med et digert ekkolodd) er helt nødvendig for å finne olje, så man trenger sjelden å gjøre egne seismikk undersøkelser for å finne ut om man kan deponere gassen der.
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Forresten - drev ikke russerne og eksperimenterte med tupolever med hydrogentank på ryggen?
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

For å dra diskusjonen litt tilbake til det daglige. BU622 har et poeng, det er lite hjelp i at vi i Europa kjøper biler med enda litt lavere forbruk, når amerikanerne kjører digre SUV'er som stort sett trenger et eget oljeselskap per bil.
Men selv på den andre siden av dammen er det håp i hengende snøre. Toyota Prius er blitt in, og det er flere miljøbiler på vei. Fordkonsernet har allerede Ford Focus FlexiFuel på markedet (og Volvo ditto V50 under betegnelsen "E85"). GM med Saab i spissen kan by på tilsvarende løsninger. Disse regner jeg med at på sikt skal selges over hele kloden, og med kun 15% bensinandel vil jo nødvendigvis behovet per bil gå betraktelig ned.

I Europa bruker vi dieselbiler med lavt forbruk til den store gullmedaljen, så miljøbilene har vesentlig mindre effekt her enn i USA. Men fortsetter den fine trenden med at miljøbiler blir enda mer poppis "over there", vil effekten bli stor.

btw - jeg prøvde i olje"krisens" ånd å økonomikjøre V50'n ned Hallingdal i går - jeg klarte 0,35l per mil på strekningen Ål - Hamremoen. Siste strekket Hamremoen - Drammen ble det litt vel tett på avspark i VM-finalen, så totalen ble 0,37l/mil. :spin:
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Så at et selskap driver og eksperimenterer med en elektromotor som kan plasseres i nesehjulsnavet på passasjerfly, og drives av strøm fra APU. Motoren skla være kraftig nok til å utføre både pushback og taxing. Bare tenk på hvor mye tomgangskjøring man kan unngå på store flyplasser med lange køer hvis de lykkes.
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Hehe, joda, APU drives av JAet A1, men forbruket ville jo blitt redusert drastisk.
 
Replying to Topic 'Peak oil - hva skjer når oljen er slutt?'

Her var det etterhvert mye hjerneføde og noe humor.

Kjenner jeg menneskeheten rett, så er de egoistiske og korttenkte, men finner alltid en ny løsning når et tilvent gode tar slutt.

Likevel lurer jeg på hvorfor ikke land i solrike områder, med verst forurensning pga gammelt utstyr, kan få solcellepanel på sine kjøretøyer?

Kanskje oljeselskapene blokkerer alt nytt som kan være tjenlig for fattige land?

Stakkars afrikanere trasker milevis for å hente tørre kvister til å ha under kokekaret. Mens det finnes alunimiumsforede varmefangere som lar sola gjøre jobben. Men ingen gidder å utstyre dem med sånt, for det gir mindre profitt enn olje/bensin.

Fyttikatta, for en urettferdig verden. Vi er jaggu "fat-and-happy" her oppe i nord.

:love
 
Back
Top