• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Delvis OT: konsekvensen av orkanen i US

nutcase

ScanFlyer Blue
dette vil nok få en del konsekvenser for flyselskapene. USA har vel savnet status på 20 rigger (sjø og landbaserte) samt produksjonsstans i 9 raffinerier. regner med at fuelpriser stiger kraftig. Det gjør i hvertfall bensinprisen her til lands. steget med over 1 kr på 24 timer. opp 68 øra igår og i morges opp 35 øre til. veil for 95 oktan bensin er nå 12.62. Og jeg tipper prisene vil gå mye høyere etterhvert som skadeomfanget i amerikansk oljeindustri blir mer oversiktlig. Deter også mulig at det blir knapphet på bensin og eventuelle andre oljeprodukter en tid fremover.

Jan Roar Rød
 
å herrefred.. jaja, blir vel mer toging til jobb tenker jeg....


Håper dette er forbigående.

Nå er det på tide at staten går inn og reduserer bensinavgiften betraktelig. Staten tjener penger som gress og spyler det ut i alt mulig p*ss, som for ex invistere i amerikanske firma som lager landminer/anti personell miner.
 
nå er det stadig flere oljeeksperter som seriøst spår oljeprisen i 100 dollar, og en permanent oljepris om ikke vil ligge under 40 dollar fatet. Godt for AS Norge og det økende oljefondet - plutselig er jeg ikke så redd for alderdommen allikevel! Men, det lover ikke godt for bransjen.
 
Hvor går smertegrensen til SASBRA, WF og andre selskaper? Da DY la frem siste kvartalsresultater uttalte sjefen sjøl at de ikke kan fortsette å tjene penger hvis oljeprisen går over 100 dollar.

CL
 
Det merkes at dagens oljepris er vanvittig, og med tanke på forbruksøkningen i Kina og India må oljeforbruket hos oss andre reduseres noe. Kan vi nå kanskje forvente et stup i salg av SUV'er (særlig de amerikanske) og en saftig økning i salg av nye drivstofføkonomiske fly?

Edit: Akkurat nå er lommeboka mi glad for at V50'n går på diesel - og bruker ca. halvliter'n på blandet kjøring...:up:
 
Katrina er altså noe av det beste som har skjedd miljøet på lenge.
(Bare synd at hun satte en millionby under vann i samme slengen...)
 
Originally posted by Isbamse
Katrina er altså noe av det beste som har skjedd miljøet på lenge.
(Bare synd at hun satte en millionby under vann i samme slengen...)

Man er vel ikke uenige i at oljeforbruk må ned, bare måten det gjøres på. Det er ingen tvil om at potensialet for reduksjon av forbruk er stort i USA. Håpet er kanskje nå at litt av det som skjedde under oljekrisen på 70-tallet - de mest bensinslukende bilene på markedet forsvinner i stor grad og flyene (for å holde oss litt on topic :)) blir skiftet raskere ut med nyere mer drivstofføkonomiske (kanskje mindre...?) maskiner.
 
Originally posted by Trety
Originally posted by Isbamse
Katrina er altså noe av det beste som har skjedd miljøet på lenge.
(Bare synd at hun satte en millionby under vann i samme slengen...)

Det er ingen tvil om at potensialet for reduksjon av forbruk er stort i USA. Håpet er kanskje nå at litt av det som skjedde under oljekrisen på 70-tallet - de mest bensinslukende bilene på markedet forsvinner i stor grad og flyene (for å holde oss litt on topic :)) blir skiftet raskere ut med nyere mer drivstofføkonomiske (kanskje mindre...?) maskiner.

DET er vi nok uansett enige om! :)
 
Vel, jeg skal uansett bidra til å ikke bruke mer enn nødvendig i dag ved å ta fatt på en times gåtur i retning hjem (ikke hele veien, men likevel). ;)
Men når det gjelder bilen så har jeg allikevel ganske godt miljøsamvittighet. Lavt forbruk, partikkelfilter og ozon-reduserende radiator er stikkord! :devot:
 
Var det ikke en viss hr. Hagen, eller hva det var for noe, som skulle fly rundt i gamle Albatross'er å hjelpe til nettopp i slike situasjoner? Blir vel ikke så billig å operere slike fugler heller nå....:sarc
 
Her i FL er nå prisen ca 3 dollar pr gallon. Med dagens dollarkurs er det under 19kr. Ikke akkurat noe å hyle over.

I går gikk flere DL flighter fra ATL til Europa ut med lite fuel, og mellomlandet nord i USA siden fuel-tilgangen i ATL er kritisk.

Lurer på om dette får konsekvenser for min kyst til kyst til kyst-reise i morgen...
 
Oljeselskapenes ledelse sitter naa og onanerer dollarsedler .....
Torsdag klarte Georgias mentalt tilbakestaaende guvernoer Sonny Purdue aa foraarsake total panikk .. Alle man loep til (bensin-)pumpene, og prisene gikk opp 50c paa noen timer .. den er naa 'stabilisert' paa rundt 2.29 .. i tillegg er mange stasjoner fortsatt tomme .. Noen steder satte de opp prisen til nesten seks dolalr for en gallon ... sinnsykt! Bare fordi guvernoeren ba folk om aa 'remain calm'. Det er klart reservene vil gaa ned i en periode, men det er bensin nok til alle saa lenge ikke folk mister hodet igjen. Bush har aapnet oljereservene noe som ogsaa vil hjelpe. Problemet er aa faa trucket bensin til stasjonene ...

ATL har fulle tanker - 10 dagers normalt forbruk. Delta har sendt noen fly via Cincinatti kun for aa vaere 'foere var' og aa avhjelpe situasjonen. Roerledningen til Hartsfield opererer fortsatt med normal kapasitet.
 
Det er klart en stor utfordring for flybransjen med den høye oljeprisen. Men, det kan også benyttes til en positiv jakt på andre kostnader, som på sikt kan gjøre flybransjen sterkere. Jeg tror vi får en avskalling, hvor de mest ineffektive selskap forsvinner rimelig raskt om vi ser at drivstoffprisene øker ytterligere.

Men så over til det evindelige sytet om bensinprisene i Norge. Målt i kjøpekraft må prisen opp i 16-17 kroner per liter for at den skal være like dyr som den var i 1990. Det er nesten så det er patetisk når man ser enkelte vulgære politikere gjør bensinprisen til en hovedsak nå 9 dager før valget.
Jeg har gode venner i Polen, hvor de virkelig kan si at bensinprisen tar på. Omregnet mot kjøpekraft for en "vanlig" lønn tilsvarer bensinprisen der nå ca 50 kr pr liter .. Da først synes jeg man kan klage!
 
Jeg synes du har et godt poeng Farmer, bensinprisen er ikke avskrekkende tross alt. Det er mange andre saker som er veldig mye viktigere for de fleste av oss enn nettopp bensin (og ikke minst alkohol :sarc ) avgiftene!

For flytrafikkens del tror jeg vi ikke opplever mye annet med de norske selskapene at prisene går opp litt. I USA derimot blir det kanskje noe mer spennende. Noen som har lyst til å gjette hvem som går først? Independence og ATA er vel hete kandidater.
 
Back
Top