• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Heavy maintenance på Eggemoen?

flapjack

ScanFlyer Blue
Heavy maintenance på Eggemoen?

Etter banen åpner skal Tronrud visstnok tilby heavy maintenance for 737. Norwegian skal etter sigende bli stor kunde.

Andre som vet mer??
 
Re: Heavy maintenance på Eggemoen?

Rullebanen på ENEG er vel ikke lang nok..
Men de skal vel bygge den ut at den blir lengre med tiden tenker jeg..:)
 
Re: Heavy maintenance på Eggemoen?

Rullebanen på ENEG er vel ikke lang nok..
Men de skal vel bygge den ut at den blir lengre med tiden tenker jeg..:)

Asfaltering av 2100 meter stripe er i god gang, og det første laget av 3 med asfalt, er allerede lagt på ca halve banebredden. I forbindelse med baneutvidelsen, så er det også en konsesjonsprosess for å utvide fra dagens konsesjon på 800 meter til ca 2100 meter. 800-meters konsesjonen går ut i 2013, og meg bekjent jobbes det iherdig med å fremskynde prosessen for fornyet konsesjon på lengre bane.

Hva som hindrer en hvilken som helst 737 å benytte en 2100 meter lang bane fremstår litt uklart for meg. Ref. Molde, Fagernes, Ålesund etc....

En ting vi iallefall kan være rimelig trygge på er at Eggemoen aldri kommer til å bli noe nytt Rygge eller Torp.
 
Re: Heavy maintenance på Eggemoen?

kom meg i forkjøpet der pb300polar! :)

Den skal vel bli 2100 m (?) det er mere enn nok for 737! Flyet kommer jo tomt inn og går tomt ut! Trenger ikke mere enn drøye halvparten da!
 
Last edited:
Re: Heavy maintenance på Eggemoen?

Meget skeptisk til at DY skal bli storkunde. Hvorfor skulle de plutselig finne på å ta heavy maintenance på 737 i Norge? Skulle vedlikehold i Norge plutselig bli mye billigere?
 
Re: Heavy maintenance på Eggemoen?

Meget skeptisk til at DY skal bli storkunde. Hvorfor skulle de plutselig finne på å ta heavy maintenance på 737 i Norge? Skulle vedlikehold i Norge plutselig bli mye billigere?

i forhold til f.eks. sør-England? tja... så ekstremt mye dyrere er det da vel sikkert ikke hvis man regner med kostnad for crew og ferry....? Det burde jo ikke være noe problem å hoste frem nok fagfolk i østlandsområdet med tanke på STS oppsigelsene de siste årene.
 
Re: Heavy maintenance på Eggemoen?

Jo det er nok det. Ellers hadde BTS fortsatt bestått og Norwegian hadde nok allerede hatt heavy i Norge.
 
Re: Heavy maintenance på Eggemoen?

Etter banen åpner skal Tronrud visstnok tilby heavy maintenance for 737. Norwegian skal etter sigende bli stor kunde.

Andre som vet mer??

Har liten tro pa dette. DY har kontrakt med ATC Lasham...
 
Re: Heavy maintenance på Eggemoen?

BU662: Er ikke sikker på om det er et godt argument.. Finnes flere eksempler på at norwegian har byttet leverandører av tjenester, bare se på handlingagent på OSL.
 
Re: Heavy maintenance på Eggemoen?

Et slikt prosjekt ligger nok noen år frem i tid,
- Hangar m/bakverksteder skal bygges
- Godkjenninger skal innhentes
- Nok kompetente folk skal ansettes

Jeg håper det er hold i ryktene, for det er nok på tide å få litt flyteknisk kompetanse tilbake i Norge igjen!

Hva skjedde egentlig med Ringerike Helikopter? Mener å ha hørt at driften er lagt ned der. Helikopterdrift startet vel eget verksted på Kjeller?
 
Back
Top