• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lynx 50.000 timer i luften

50000 timer er en milepæl for 337 og Lynx`en. Flytiden må forøvrig fordeles på 7 og ikke 6 skrog. 235 har betydelig lavere timetall enn de andre skrogene fordi den ble "gjenoppbygget" etter havariet på Andsvatnet. Dette ble i praksis et nytt helikopter, men for enkelthets skyld beholdt man 235 som tail number.
Godt vedlikehold er helt klart en faktor, en meget god konstruksjon (og pen behandling fra flygernes side) er en annen nesten viktig faktor. Da Westland var på skvadronen i 2007 for å vurdere ytterligere levetidsforlengelse ble de imponert over den tekniske tilstanden. De brukte ikke lang tid på å akseptere ytterligere forlengelse av skrogene (ikke motorer, MGB/transmission etc). Og det skal man være glad for med tanke på forsinkelsene NH-90 prosjektet har hatt.
"Highest time" er jeg usikker på, det er en stund siden jeg rattet Lynx, men 228 og 207 er nok et sted mellom 8500 og 9000. Gravølet er rett rundt hjørnet...
 
Back
Top