Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-02-2008, 19:28   #1
Morten
ScanFlyer Blue
 
Morten's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
Default Ulykke ved Geiteryggen/Skien på 80-tallet

Hei,

kom til å huske på en ulykke som skjedde på 80-tallet (82-85) i Skien,
er det noen som har noe mer informasjon om den?
Morten is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2008, 19:51   #2
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Ulykke ved Geiteryggen/Skien på 80-tallet

Kan det være LN-VIP den 11. oktober 1985 du tenker på?

Her er rapporten.

Mvh,
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2008, 20:18   #3
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: Ulykke ved Geiteryggen/Skien på 80-tallet

Quote:
Originally Posted by Morten View Post
Hei,

kom til å huske på en ulykke som skjedde på 80-tallet (82-85) i Skien,
er det noen som har noe mer informasjon om den?
Denne muligens:
http://www.aibn.no/items/2633/144/38...%20del%201.pdf
Brave is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2008, 13:05   #4
Morten
ScanFlyer Blue
 
Morten's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
Default Re: Ulykke ved Geiteryggen/Skien på 80-tallet

Tusen takk for hjelpen, begge to
Den jeg tenkte på var vel LN-VIP.

Mvh Morten
Morten is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2008, 09:48   #5
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Ulykke ved Geiteryggen/Skien på 80-tallet

Den 18/3 reiste Wing-Car sin C-421 utfor banen under landing på 19, og kvelden etter måtte vi "parkere" C-404 LN-MAI i snøfonna pga. glatt bane og null bremseeffekt.

Et problem med C-441 var at throttlekontrollene var helt elektroniske. Det kom mye støv og skitt ned i systemet og det skapte rett som det var problemer med motorkontroll. Man kunne skyve throttle fremover uten at noe skjedde, plutselig så kunne motoren aksellerere til nesten maks. Alternativt kunne man trekke throttle tilbake, motoren fortsatte på høyt turtall for så plutselig gå i tomgang. Jeg har en mistanke om at det var noe av dette som kan ha skjedd med LN-VIB da den havarerte. Med motorene på normalt turtall under innflyging i turbulens, skal det ikke mye til for en moter kan ha gått til maks eller min. Det skal noe meget raskt og kontant siderorsbruk til for å kompensere. My 2 cents etter drøyt 1000 flytimer på C-441, inkludert LN-VIB.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
C-130 Hercules ulykke ved Savannah Someone Flyforum 4 04-05-2018 22:13
Skien lufthavn Geiteryggen legges ned Fredriksen Flyforum 16 09-07-2015 19:17
Widerøe-fly nødlandet på Skien lufthavn Geiteryggen B738 Flyforum 0 19-06-2014 23:28
Skien Lufthavn Geiteryggen - rullebanelengde m.m. Lufthavn767 Flyforum 3 28-01-2012 19:41
Fallskjerm ulykke ved Geiteryggen PC Flyforum 0 24-07-2005 00:40


All times are GMT +2. The time now is 15:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.