• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus i Danmark

sk931

ScanFlyer Rusty
:DEN

næste uge har Airbus i øvrigt inviteret til pressemøde i København – med deltagelse af bl.a. flyfabrikkernes vicepræsident for Nordeuropa, Thomas Schmidt-Mumm.

Gad vide hvad formålet er ??

Hilsen
Ole
 
Mon ikke det er SAS indkøb. Rygterne internt går på at SAS DK fremover vil have flg. shorthaul-fly

A318 (primært pga. LCY)
A319
A320
A321
CRJ700
CRJ900
CRJ1000

I løbet af 4 år skulle MD80 udfases og erstattes af Airbus..

Dog er det lidt tidligt at melde disse ting ud, da der endnu ikke er truffet nogen beslutning af bestyrelsen - officielt ihvertfald.

Hvis ovenstående rygte er sandt, så synes jeg personligt det er en rigtig god beslutning af SAS. Selvom der er mange varianter, så vil det give en stor fleksibilitet mht. schedulering af crew, flybytte afhængigt af efterspørgsel m.v.
 
A318 er forløpig ikke sertifisert som passasjerfly til å lande på LCY. Kun executive jet utgaven er det vel som er godkjent

Men mon ikke den bliver det inden SAS kan nå at få den leveret? Det vil jeg tro de tager højde for.
 
A318 er forløpig ikke sertifisert som passasjerfly til å lande på LCY. Kun executive jet utgaven er det vel som er godkjent

Så vidt jeg har klart å finne ut er det høyst normal A318 som Airbus vil ha sertifisert. På den ene sertifiseringstesten ble det imidlertid brukt en executive-utgave.

Vel å merke så står ingen A318 på lista over godkjente fly per i dag.
 
Etter hva jeg har forstått så er det i praksis bare formaliteter igjen før A318 er godkjent - både som paxmaskin og som A318 Elite. Vil tro at SAS i så fall tar med dette som en klausul når bestillingen i så fall kommer.

Men en ting som skulle vært interessant å se i den sammenhengen var om SAS DK da overtar LCY-rutene fra OSL og ARN? Skulle sånn i prinsippet tro at det var billigere å operere selv når man først skal ha en 3-4 (?) stykker.
 
Men en ting som skulle vært interessant å se i den sammenhengen var om SAS DK da overtar LCY-rutene fra OSL og ARN? Skulle sånn i prinsippet tro at det var billigere å operere selv når man først skal ha en 3-4 (?) stykker.

Ikke nødvendigvis. For det første krever det maskiner stasjonert på OSL/ARN og tror ikke SAS klarer å operere noe biligere enn Transwede, samt at 318 og er en større maskin enn Avro 70 og 85.

....og da har jeg ikke engang nevnt at det vil være det samme som å be om bråk fra norske og svenske fagforeninger....om ikke alle 37 så ihvertfall en god del av dem:rolleyes:
 
Vel SAS DK skal jo ha nye fly snart, så før eller siden må det jo annonseres. Jeg hadde dog forventet det på nyåret. IC blir vel bare på leasing foreløpig hvis det blir noe, så jeg tror ikke det er der det gjelder, men man har lov og håpe! :)
 
Nå er jeg usikker på om det er riktig å anta at SAS DK vil bestille A318 eller A319 som erstatter for Q400. Til det blir regnestykket for Q400 erstatter negativt.
Om SAS er kunde for flere A320 familien maskiner utenom Q400 erstatning må de handle kjapt.
Airbus er solgt ut fram til 2012 for denne type maskiner ifølge John Leahy i Airbus.
Her kan ikke SAS sitte på gjerdet lenger å vente på finansiering. Her må det handles kjapt og så kommer finansiering på plass i løpet av de neste årene fram til flyene leveres.
De trenger jo ikke å kjøpe flyene , de kan jo leies og.
Om ikke SAS bestiller kjapt så vil selskapet bli utkonkurrert på bestillinger fra selskaper i midtøsten og fjerne østen/China.
I såfall kan de bare sette igang opp gradering av eksisterende MD80 materiell og fly de like lenge som AA pleier å gjøre med sitt materiell. Det er ikke meg imot som kunde.
 
Svært lite sannsynlig at pressekonferansen har noe med SAS å gjøre, så lenge flåteplanen til SAS-konsernet først skal opp i styremøtet som er 17.desember.
 
Jeg tviler overhodet ikke på at SAS kommer til å adde flere Airbus til flåten. De har jo så mange 737, så de synes vel de må ha noen busser også.
Er det ikke slik flåteplanleggerne i SAS tenker?
 
Back
Top