Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-04-2015, 18:40   #1
semmern
ScanFlyer Gold

Ryanair Ryanair truer dansk kommune med søksmål

FR truer Albertslund kommune i Danmark med søksmål, fordi kommunen har besluttet at de ikke vil fly med et selskap som ikke vil inngå dansk arbeidsavtale.

Trodde det var frivillig hvem man ville fly med jeg...?

http://www.msn.com/da-dk/nyheder/oth...air/ar-AAbBBfL
semmern is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2015, 19:00   #2
Wahoo
ScanFlyer Molded

Default Re: Ryanair truer dansk kommune med søksmål

Har kanskje noe med at offentlige anskaffelser i EU skal legges på anbud.
Dette er jo også skattekroner som skal benyttes, og vi skattebetalere er jo lite
interessert i å betale mer i skatt fordi noen kommunepolitikere ikke "liker" ett selskap,
eller at andre svake grupper skal prioriteres ned og få mindre hvis man velger en
dyrere leverandør.

Så nei, når det gjelder offentlige anskaffelser så er det ikke frivillig.
Old 28-04-2015, 13:29   #3
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

I utgangspunktet så har det offentlige endel regler å forholde seg til, men i en anbudsprosess så kan man sette endel absolutte krav - og krav om arbeidsforhold er ikke unormalt at er en del av det.

Om slike krav kommunen her setter holder i DK har jeg ingen formening om, da jeg ikke er spesielt dreven i dansk lov & rett.
Old 28-04-2015, 14:08   #4
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Har kanskje noe med at offentlige anskaffelser i EU skal legges på anbud.
Dette er jo også skattekroner som skal benyttes, og vi skattebetalere er jo lite
interessert i å betale mer i skatt fordi noen kommunepolitikere ikke "liker" ett selskap,
eller at andre svake grupper skal prioriteres ned og få mindre hvis man velger en
dyrere leverandør.

Så nei, når det gjelder offentlige anskaffelser så er det ikke frivillig.
Hvis vi ser bort fra juraen, så mener jeg personligt, at de bør have ret til at føre en politik baseret på holdninger, som det er tilfældet her. Hvis borgerne er uenig med politikernes valg, så kan man skifte dem ud næste gang.
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2015, 14:51   #5
Flap15
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
og vi skattebetalere er jo lite
interessert i å betale mer i skatt fordi noen kommunepolitikere ikke "liker" ett selskap
Nei, DU er lite interessert i å betale mer. Ikke ta med deg alle skattebetalere inn i ditt argument, det blir i alle fall feil.

Overrasker meg ikke at FR agerer slik de gjør. Den største avdelingen i selskapet er den juridiske. De har noen av Europas "beste" advokater. Noe må de jo holde på med...
Flap15 is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2015, 16:09   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Det står følgende i artikkelen:
Quote:
Det sker, efter at et stort flertal i kommunalbestyrelsen i midten af april besluttede, at kommunen kun skal købe flybilletter hos selskaber, der har indgået dansk overenskomst.
Det høres snodig ut at de har lov til det i en offentlig anskaffelse, dersom det kun gjelder flybilletter og ingen andre tjenester. Hadde de sagt det på generelt grunnlag så hadde det antagelig vært noe annet. Nå kommer vel ikke alt sammen frem her, men det er mange gode eksempler på at regler for offentlig anskaffelse er der av en god grunn og at ikke lokale politikere skal bestemme seg avhengig av hvem de kjenner eller hvilke goder de får hos den lokale kjøpmann.

Old 28-04-2015, 16:44   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg lurer litt på om dette vedtaket betyr at de ikke kan kjøpe fra noen utenlandske selskaper som flyr til/fra Danmark, siden vel disse neppe har en dansk overenskomst (jeg ser ikke for meg at LH, BA, KL osv. har tegnet en dansk overenskomst, men kan selvsagt ta feil). I så fall så tror jeg at denne kommunen får EU på nakken i forhold til diskriminering mellom foretak basert på nasjonalitet.

Det er imidlertid anledning til å legge til grunn etiske krav også i offentlige innkjøpsprosesser, men jeg tror ikke et krav om dansk overenskomst er forenelig med dette.

Last edited by TOS; 28-04-2015 at 16:51.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2015, 12:45   #8
krølle
ScanFlyer Crusty

Fant ikke linken i forbindelse med blokaden av FR i CPH,
men her er et innspill i debatten om Den Danske model

Quote:
Vestager: Ryanair taber til 'den danske model' i EU
http://finans.dk/live/politik/ECE767...209&ctxref=ext

Ps, found it, men den kan nå likegodt ligge her

Last edited by krølle; 01-05-2015 at 12:46. Reason: research
krølle is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2015, 13:14   #9
jb1
ScanFlyer Rusty

Om dette faller inn under kravene for offentlige anskaffelser som må legges ut på anbud avgjøres av verdien på tjenestene de skal kjøpe, terskelverdien. Den er ganske heftig.
Old 01-05-2015, 14:36   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Om dette faller inn under kravene for offentlige anskaffelser som må legges ut på anbud avgjøres av verdien på tjenestene de skal kjøpe, terskelverdien. Den er ganske heftig.
Jeg er ikke sikker på at problemstillingen er knyttet opp mot offentlige anskaffelser og terskelverdiene. Nå står det lite i artiklene om denne saken hva som er argumentet fra kommunen, men det står en henvisning til at de ikke vil kjøpe tjenester fra Ryanair fordi de ikke har dansk overenskomst. Kan ikke dette stride mot fri bevegelse av varer og tjenester i EU om man pålegger et krav om at de leverandørene man skal kjøpe hos må ha en spesifikk nasjonal arbeidsavtale for sine ansatte? Et slikt krav vil jo effektivt sett forhindre alle utenlandske selskaper å levere tjenester til denne kommunen, hvis det er avtaleverkets nasjonalitet som er avgjørende.
Old 01-05-2015, 14:56   #11
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg er ikke sikker på at problemstillingen er knyttet opp mot offentlige anskaffelser og terskelverdiene. Nå står det lite i artiklene om denne saken hva som er argumentet fra kommunen, men det står en henvisning til at de ikke vil kjøpe tjenester fra Ryanair fordi de ikke har dansk overenskomst. Kan ikke dette stride mot fri bevegelse av varer og tjenester i EU om man pålegger et krav om at de leverandørene man skal kjøpe hos må ha en spesifikk nasjonal arbeidsavtale for sine ansatte? Et slikt krav vil jo effektivt sett forhindre alle utenlandske selskaper å levere tjenester til denne kommunen, hvis det er avtaleverkets nasjonalitet som er avgjørende.
Jeg vet ikke, men det ble nevnt offentlige anskaffelser over, og da er terskelverdiene relevante.
Old 01-05-2015, 14:59   #12
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Uden at jeg ved hvordan reglerne er skruet sammen, så vil tror at der måske er et minimums beløb før det skal ud i licitation, og jeg er ganske sikker på at de danske kommuner, måske med udtagelse af Aarhus og København, ikke køber flybilletter for store beløb...Derfor tror jeg heller ikke at Ryanair har en sag her...
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2015, 16:18   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Uden at jeg ved hvordan reglerne er skruet sammen, så vil tror at der måske er et minimums beløb før det skal ud i licitation, og jeg er ganske sikker på at de danske kommuner, måske med udtagelse af Aarhus og København, ikke køber flybilletter for store beløb...Derfor tror jeg heller ikke at Ryanair har en sag her...
Hilsen Ole
Dersom det er innkjøpsproblematikken som slår inn så tror jeg du har rett (og det offentlige har ofte strengere regler for innkjøp enn private), men jeg tror kanskje det også kan være andre forhold som spiller inn her.

EU-lovgivningen gir ikke rom for å diskriminere mellom leverandører basert på nasjonalitet (så vidt jeg forstår regelverket så er dette uavhengig av terskelverdier - det er basert på generelle regler knyttet til det indre markedet i EU/EØS), og dersom det medfører riktighet at man har gjort dette vedtaket i denne kommunen på bakgrunn av nasjonalitetskrav i avtalene internt i selskapet/Ryanair så sliter jeg med å se at dette ikke er diskriminering basert på nasjonalitet. Det kan imidlertid godt være at vedtaket er begrunnet i andre forhold enn utelukkende arbeidsavtalenes "nasjonalitet".

Last edited by TOS; 01-05-2015 at 16:34.
Old 01-05-2015, 19:12   #14
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
EU-lovgivningen gir ikke rom for å diskriminere mellom leverandører basert på nasjonalitet (så vidt jeg forstår regelverket så er dette uavhengig av terskelverdier - det er basert på generelle regler knyttet til det indre markedet i EU/EØS), og dersom det medfører riktighet at man har gjort dette vedtaket i denne kommunen på bakgrunn av nasjonalitetskrav i avtalene internt i selskapet/Ryanair så sliter jeg med å se at dette ikke er diskriminering basert på nasjonalitet. Det kan imidlertid godt være at vedtaket er begrunnet i andre forhold enn utelukkende arbeidsavtalenes "nasjonalitet".
Nå er det vel ikke først og fremst det at det mangler en "dansk avtale" som er problemet i Ryanair, men at det i det store og det hele mangler en kollektivavtale i det hele tatt. Dette på tross av at flertallet av de ansatte/innleide ønsker en slik kollektivavtale... At en stor kommunal/statlig aktør sier at det er uakseptabelt uten ordnede kollektive arbeidsavtaler finner jeg helt ok. Det gjelder enten det er flyreiser eller forsåvidt hva som helst annet kommunen "investerer" sine skattekroner i. Forstår jeg danskene rett her, så kreves det vel dansk kollektivavtale i mangel av en annen kollektivavtale i flyselskapets hjemland/baseland.

Det blir ganske spesielt å kalle dette nasjonalitetsdiskriminering. Dette har ingenting med om selskapet er norsk, svensk, dansk, tysk eller irsk. Det handler om en generelt økende forståelse av et problem (ikke bare i flybransjen) som brer om seg. Ingen nektes å kjøpe sosialdumpet bilvask i Oslo, men det er ganske uetisk å gjøre det og jeg har all respekt for de som har tatt et valg om å avstå fra å kjøpe en billig bilvask. Likewise har jeg all respekt for at denne kommunen her har tatt et standpunkt om å avstå fra å kjøpe tjenester de ikke finner sosialt forsvarlige.
73H is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2015, 12:52   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Nå er det vel ikke først og fremst det at det mangler en "dansk avtale" som er problemet i Ryanair, men at det i det store og det hele mangler en kollektivavtale i det hele tatt. Dette på tross av at flertallet av de ansatte/innleide ønsker en slik kollektivavtale... At en stor kommunal/statlig aktør sier at det er uakseptabelt uten ordnede kollektive arbeidsavtaler finner jeg helt ok. Det gjelder enten det er flyreiser eller forsåvidt hva som helst annet kommunen "investerer" sine skattekroner i. Forstår jeg danskene rett her, så kreves det vel dansk kollektivavtale i mangel av en annen kollektivavtale i flyselskapets hjemland/baseland.

Det blir ganske spesielt å kalle dette nasjonalitetsdiskriminering. Dette har ingenting med om selskapet er norsk, svensk, dansk, tysk eller irsk. Det handler om en generelt økende forståelse av et problem (ikke bare i flybransjen) som brer om seg. Ingen nektes å kjøpe sosialdumpet bilvask i Oslo, men det er ganske uetisk å gjøre det og jeg har all respekt for de som har tatt et valg om å avstå fra å kjøpe en billig bilvask. Likewise har jeg all respekt for at denne kommunen her har tatt et standpunkt om å avstå fra å kjøpe tjenester de ikke finner sosialt forsvarlige.
Det som står om dette er følgende: "Det sker, efter at et stort flertal i kommunalbestyrelsen i midten af april besluttede, at kommunen kun skal købe flybilletter hos selskaber, der har indgået dansk overenskomst." (min utheving)

Jeg vet ikke mer om begrunnelsen enn det som står i artikkelen, og der nevnes altså dansk avtale spesifikt. Om det er begrunnelsen så må det vel være vanskelig å argumentere for at det ikke er diskriminering basert på nasjonalitet. Dersom begrunnelsen er at man nekter å handle med noen som ikke tilbyr sine ansatte en kollektivavtale (uten krav om at denne skal være dansk) så er saken en annen, men det står så langt jeg kan se ikke noe om dette i artikkelen.

Det er forøvrig en forskjell på hva et enkeltindivid bestemmer seg for og hvordan offentlige myndigheter kan agere, og offentlige myndigheter må følge et sett med regler som er etablert. Hvis man ikke liker reglene så må man jobbe for å endre disse, men inntil de er endret så må de følges. Slik er det nå en gang.

Last edited by TOS; 02-05-2015 at 13:02.
Old 02-05-2015, 13:06   #16
73H
NorFlyer Front Row

Står det i EU reglene at man skal se bort fra fundamentale menneskerettigheter? Meg bekjent kan vi i denne saken trekke inn artikkel 23 i UN Universal Declaration of Human Rights, et punkt som overhodet ikke respekteres i Ryanair sammenheng.

Skal en stat/kommune la være å ta hensyn til at fundamentale menneskerettigheter nedfelt i det ovennevnte deklarasjon ikke blir overholdt? En kollektivavtale blir til gjennom felles forhandlinger. Hvis det hadde eksistert en fungerende kollektivavtale i Irland, så hadde heller ikke behovet for en Dansk kollektivavtale vært til stede. I mangel av en felleseuropeisk kollektivavtale (og demokratisk verktøy for å komme til en slik avtale) er det derfor ingenting i veien for at en kommune/stat hevder at Ryanair diskvalifiserer seg til å levere tjenester basert på det enkle faktum at grunnleggende menneskerettigheter må følges for å delta.
Old 02-05-2015, 13:11   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Står det i EU reglene at man skal se bort fra fundamentale menneskerettigheter? Meg bekjent kan vi i denne saken trekke inn artikkel 23 i UN Universal Declaration of Human Rights, et punkt som overhodet ikke respekteres i Ryanair sammenheng.

Skal en stat/kommune la være å ta hensyn til at fundamentale menneskerettigheter nedfelt i det ovennevnte deklarasjon ikke blir overholdt? En kollektivavtale blir til gjennom felles forhandlinger. Hvis det hadde eksistert en fungerende kollektivavtale i Irland, så hadde heller ikke behovet for en Dansk kollektivavtale vært til stede. I mangel av en felleseuropeisk kollektivavtale (og demokratisk verktøy for å komme til en slik avtale) er det derfor ingenting i veien for at en kommune/stat hevder at Ryanair diskvalifiserer seg til å levere tjenester basert på det enkle faktum at grunnleggende menneskerettigheter må følges for å delta.
Igjen, jeg vet bare det som står i artikkelen, og der nevnes dansk avtale spesifikt. Det står ingenting om fundamentale menneskerettigheter, eller kollektivavtale generelt. Hvis du vet mer om hva kommunen har som begrunnelse enn det som kommer frem i avisen, og du vet at dette da dreier seg om de tingene du snakker om her så er saken en annen.
Old 02-05-2015, 13:14   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Er ikke dette uansett i bestefall symbolpolitikk? For hvor mange utenlandsreiser og det til de destinasjonene Ryanair flyr til har Albertslund kommune behov for og sende sine ansatte? Slik at de som diskuteres her ikke lenger handler om verken Ryanair eller luftfart, men dansk kommunepolitikk?
Old 02-05-2015, 13:17   #19
73H
NorFlyer Front Row

Default Ryanair truer dansk kommune med søksmål

Jeg vet ikke mer enn deg om kommunens vedtak, men jeg "belyser flere sider av saken". At Ryanair har en omstridt holdning til sine egne arbeidere og kollektive avtaler er udiskutabelt, og det er voksent gjort av en kommune å sette et eksempel for hvem de ikke kan akseptere som samarbeidspartnere. Nøyaktig hva de har begrunnet sin avgjørelse med er veldig løst beskrevet og kan ha blitt forenklet av journalisten/redaksjonen i flere omganger.

Om Oslo Kommune bestemmer seg for å levere ut anbud på bilvask til alle bilvaskerier i Oslo, så vil det ikke være omstridt om alle 199,- vaskeriene blir utelatt fra anbudet på grunn av uetisk forretningsdrift.

I mine øyne er det uetisk forretningsdrift å ikke forholde seg til relativt enkle menneskerettigheter - fagforeninger og kollektivavtaler er én av disse. Ryanair forholder seg ikke til fagforeninger på tross av at flertallet gjentatte ganger har krevd å forhandle gjennom sin valgte fagforening.
Old 02-05-2015, 13:17   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er ikke dette uansett i bestefall symbolpolitikk? For hvor mange utenlandsreiser og det til de destinasjonene Ryanair flyr til har Albertslund kommune behov for og sende sine ansatte? Slik at de som diskuteres her ikke lenger handler om verken Ryanair eller luftfart, men dansk kommunepolitikk?
Det er klart det er symbolpolitikk, men om det får tilstrekkelig stor utbredelse så kan det vel ha reelle effekter. Det jeg reagerer på er begrunnelsen de har formulert i avisen - nemlig kravet om dansk avtale. Man kan da lure på om dette gjelder for andre typer innkjøp også, eller om dette er utelukkende rettet mot Ryanair (underforstått at det kun er Ryanair de krever dansk avtale for).
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules