• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvordan er den økonomiske ståa i SAS, egentlig?

LN-FHU

Superflyer
Hvordan er den økonomiske ståa i SAS, egentlig?

Jeg er ikke så veldig flink med tall og skjønner ikke så mye av budsjett/regnskap/resultat som fremlegges av store selskap. Men når jeg leser i avisene om slike ting som dette ;

http://e24.no/boers-og-finans/sas-egenkapital-er-utradert/20176645

og dette :

http://e24.no/boers-og-finans/krever-sas-oppvask/20177421

så synes jeg det er rart. Er dette som skrives bare tull og oppspinn,eller har det rot i virkeligheten og er så dramatisk som artiklene gir inntrykk av.....

Jeg er verken DY eller SK , jeg er bare interessert i å vite om dette som skrives er virkelighetsbasert, og ønsker ikke å skape en vs.-debatt...... :drink

Meninger....?

Re: Hvordan er ståa i SAS, egentlig?

Det har nok dessverre absolutt rot i virkeligheten. SAS er langt fra det eneste selskapet som har store pensjonsforpliktelser. Uten at jeg vet, vil jeg anta at dette er en arv fra den statlige tiden og "storhets SAS" da de drev med mye mer enn flyging. Selv om disse "armene" nå ikke finnes lenger skulle det ikke forundre meg om de som var ansatt der fortsatt er del av pensjonsfondet.

Som de skriver i den ene artikkelen, pensjonsfondet er beregnet drevet av en viss avkastning fra fondsinvesteringer samt innbetaling fra de som i dag betaler inn til sin pensjon nå. Siden der nå er færre som betaler inn til fondet (færre ansatte) og disse investeringene i den senere tid vel har levert noe under par, må evt. pengereserver dekke mellomlegget.

Last edited:
Re: Hvordan er den økonomiske ståa i SAS, egentlig?

Den virkelige ståa i SAS er ingen hemmlighet.
Den er alvolig.
Det positive er at flyene er fullere, kundene er mer fornøyde, og produktet er fortsatt på topp.
Men den økonomiske virkeligheten er at SAS har store pensjonsforpliktelser som tynger. Videre er en rekke feilslåtte innvesteringer hvert med på å tømme det som var en solid kontantreserve.
Det er også slik at selskaper som Norwegian og Ryanair ikke ble tatt alvorlig av flere av topplederne for 8-10 år siden, og SAS ga fra seg mye av initativet.
Videre er det også slik at oljeprisen øker og øker, og prisene i markedet synker.

Men alt er ikke svart, heldigvis.
SAS har fortsatt en god egenkapital. Og inntektene øker. Alle ansattegrupper er med på kostnadsbesparelser, og visjonen og strategien er klar.
Jeg tror at SAS fremover vil være en skikkelig aktør i markedet, med et godt rutenett.

Hvor alvorlig situasjonen er, vises vel tydelig av at SAS nå vil gjøre noe så utradisjonelt som å flytte regnskapsåret sitt. Hittil har det sammenfalt med kalenderåret. Nå skal det starte 1. november! Og hensikten? Man vil forhindre at de nye og strengere regnskapsreglene får virkning for SAS allerede fra 1. januar 2013.

Sitat fra en annen tråd om dette:

"Som en følge av at flyselskapet vil endre sitt regnskapsmessige år slik at det strekker seg fra 1. november til 31.oktober, istedenfor det vanlige kalenderåret, vil heller ikke endringen i regnskapsregler få virkning fra før 1. november 2013."

SAS bankerott ?

Flyselskapet SAS sine pensjonsforpliktelser har vært omtalt i flere tråder jeg ikke i farten finner igjen.

Imidlertid er denne artikkelen på dn.no skrevet på en ganske kort og lettfattelig måte.

Pensjonsforpliktelser er et problem som ikke blir borte av seg selv med mindre de som har opptjent den er villige til å frasi seg hele eller deler utbetalingen.

Dette blir spennende.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2360744.ece

SAS har fortsatt en god egenkapital. Og inntektene øker. Alle ansattegrupper er med på kostnadsbesparelser, og visjonen og strategien er klar.
Jeg tror at SAS fremover vil være en skikkelig aktør i markedet, med et godt rutenett.

Jeg håper da virkelig at SAS vil være en skikkelig aktør også fremover, men om man leser artikkelen i DN som det lenkes til så ser det ikke ut til at SAS sin egenkapital er mye å skryte av om de hadde fulgt vanlig/anbefalt prosedyre for behandlingen av dette. Der står det tvert om:

Hadde SAS fulgt anbefalte forutsetninger for beregning av pensjon, ville selskapets egenkapital vært negativ med flere milliarder svenske kroner.
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2360744.ece

Dette er helt klart en stor utfordring for SAS, og det blir spennende å se hvordan dette løses i de nærmeste årene.
Det er jo også paradoksalt at et gode som pensjonsforpliktelser, hvor SAS var tidlig ute med gode ordninger, nå har blitt en lovforpliktet ytelse som alle norske bedrifter SKAL ha på plass for sine ansatte.
Det som blir ennå mer paradoksalt er at konkurrerende selskap nå virker å omgå mange av disse framtidige pensjonsforpliktelser ved at det ikke ansettes egne ansatte lengre, men at hele operasjonen, inkl flyvende personell mer og mer baserer seg på innleid arbeidskraft som i stadig større grad må sikre sine pensjonsordninger selv.

Godt skrevet Farmer. På den ene siden har vi SAS som holder på å blø i hjel, og der pensjonene kan bidra til å velte skuta, på den annen side har vi DY som nå ikke lenger synes å ville ivareta alminnelige ansettelsesbetingelser i bransjen.

Sorry Tally-Ho og Farmer, jeg er dypt uenige med dere.

Selvsagt er det gledelig at SK har hold seg til sine pensjonsordninger og har begynt med dette langt tidligere. Og selvsagt er det bekymringsfult at DY velger a outsource mere og mere.

MEN - og dette er en stor men - de problemer som SK har er av litt annenleders natur. Man visste jo om disse forpliktelser, og man har regned seg i mange ar kunstig rik ved a holde disse pensjonsforpliktelser nede. Ellers ville har SAS har vaert konkurs alrede. Og dette kreative bokföring er det egentlige problem hvorfor man vil fa en enormt effekt i 2013. Det er jo ikke DY sitt outsourcing strategi som skriver SK sine regnskap, eller?!?

Det er jo også paradoksalt at et gode som pensjonsforpliktelser, hvor SAS var tidlig ute med gode ordninger, nå har blitt en lovforpliktet ytelse som alle norske bedrifter SKAL ha på plass for sine ansatte

"Gode ordninger" skal være sikkert å visst! Sannheten er vel at en del tidligere/eldre SAS ansatte har verdens beste pensjonsordning.
At du i tillegg later som resten av samfunnet har blitt lovfestet noe liknende viser bare hvilken verden enkelte fagforeninger i SAS lever/har levet i.. .

http://www.na24.no/article2577169.ece

W

"Gode ordninger" skal være sikkert å visst! Sannheten er vel at en del tidligere/eldre SAS ansatte har verdens beste pensjonsordning.
At du i tillegg later som resten av samfunnet har blitt lovfestet noe liknende viser bare hvilken verden enkelte fagforeninger i SAS lever/har levet i.. .

W

Misforstå meg rett Wahoo. Jeg vil ikke ha noen mening om de avtaler som er inngått.. Hvorvidt de blir videreført slik de er får tiden og forhandlinger vise...

Mitt hovedpoeng var at det nå er lovfestet i Norge at arbeidsgiver skal betale inn til tjenestepensjon, noe alle bedrifter med ansatte i Norge må gjøre. Ved at de som velger å beholde sine ansatte her på bjerget må forholde seg til dette, mens andre aktører velger helt andre løsninger som gjør at de kommer unna dette, vil gapet i både forpliktelser og kostnader øke for hver eneste måned som går. Dette er en aldri så liten sak som burde komme mer i dagens lys når man snakker om både billettpriser og vilkår forøvrig om vi ønsker å ha en luftfartsindustri med norske deltagere i framtiden.

W

Jeg lever i dag i den mosatte delen hvor mulighetene for en pensjon som vi kan leve av er absolutt begrenset - vi ser daglig eldre i 75-80 årene som er nødt til å jobbe i dagligvare sektoren (Walmart / Costco) og dette er mennesker som har jobbet og satt av det en trodde skulle være nok til pensjon hele sin karriere, men som i meget høy grad forsvant mellom 2000-2008. Selv mistet vi en betydlig del (70%) av hva vi hadde spart opp til pensjon i den samme perioden, og når vi har passert 50 år har vi små muligheter til å tjene opp det samme igjen. Jeg håper du aldri forstår hva jeg snakker om.

Hva mener du en som når pensjons alderen i Norge skal ha ?

Dette er helt klart en stor utfordring for SAS, og det blir spennende å se hvordan dette løses i de nærmeste årene.
Det er jo også paradoksalt at et gode som pensjonsforpliktelser, hvor SAS var tidlig ute med gode ordninger, nå har blitt en lovforpliktet ytelse som alle norske bedrifter SKAL ha på plass for sine ansatte.

Som du sikkert vet, er både de lovpålagte pensjonsordningene og de pensjonsordningene som er normale i norsk næringsliv, vesentlig forskjellig fra pensjonsordningene som gir SAS økonomiske problemer. Den innskuddsbaserte pensjonen som (så godt som alle) som begynner i jobb i det private næringslivet får nå, har en forutsigbar kostnad for bedriften, men er langt mindre lukrativ for den ansatte. Jeg antar at heller ikke SAS tilbyr ytelsesbasert pensjon for nyansatte?

Forøvrig er ikke store pensjonsforpliktelser unikt for SAS, men finnes i flere andre store selskaper. Foruten SAS er vel Orkla, Hafslund, Statoil og Hydro ofte nevnt. Infratek, for eksempel, fjernet en fjerdedel av egenkapitalen i regnskapet for 2011 for å ta høyde for pensjonsforpliktelser.

For min egen del, lot jeg pensjon være pensjon og begynner i ny jobb 1. mai. Samtidig forlater jeg en ytelsesbasert pensjonsordning, ikke ulikt SAS, og går over i en mer normal innskuddsbasert pensjonsavtale.

Jeg lever i dag i den mosatte delen hvor mulighetene for en pensjon som vi kan leve av er absolutt begrenset - vi ser daglig eldre i 75-80 årene som er nødt til å jobbe i dagligvare sektoren (Walmart / Costco) og dette er mennesker som har jobbet og satt av det en trodde skulle være nok til pensjon hele sin karriere, men som i meget høy grad forsvant mellom 2000-2008. Selv mistet vi en betydlig del (70%) av hva vi hadde spart opp til pensjon i den samme perioden, og når vi har passert 50 år har vi små muligheter til å tjene opp det samme igjen. Jeg håper du aldri forstår hva jeg snakker om.
Hva mener du en som når pensjons alderen i Norge skal ha ?

Dette sier vel mye om 2 ting;
- Pensjonsystemet i USA
- At pensjonene som "forsvant" ikke var bærekraftige (for høye) for de selskaper det var snakk om og var antagelig en medvirkende
årsak. Det samme vi ser i SAS nå.

I norge vil de fleste av oss ende opp med statlig pensjon som vel ligger såvidt over det vi kaller fattigdomsgrensen i Norge.
Årsaken til at den er så lav er at samfunnet rett og slett ikke har råd til høyere. Selv i Norge. Vi blir flere og flere eldre og oljeinntektene synker.
Derfor har man nå også innført OTP som flytter en del av forpliktelsene over på bedriftene (som igjen må øke sine priser og du og jeg sitter igjen med regningen allikevel..).

At enkelte bransjer er nødt til å bruke gode pensjonsordninger for å tiltrekke seg høyt kvalifisert og etterspurt arbeidskraft er helt greit.
Slik vil det alltid være.

Det som derimot IKKE er greit er at enkelte grupper kan STREIKE seg til VANNVITTIGE ordninger som setter bedriftenes økonomi
ut av spill og er samfunnsmessig umoralske og forkastelige på linje med toppledere som får skyhøye fallskjermer.

W

Som du sikkert vet, er både de lovpålagte pensjonsordningene og de pensjonsordningene som er normale i norsk næringsliv, vesentlig forskjellig fra pensjonsordningene som gir SAS økonomiske problemer. Den innskuddsbaserte pensjonen som (så godt som alle) som begynner i jobb i det private næringslivet får nå, har en forutsigbar kostnad for bedriften, men er langt mindre lukrativ for den ansatte.

Joda Gutsavf, jeg er 100% klar over dette, men poenget mitt er fortsatt det samme. De hardeste konkurrentene beveger seg i en retning hvor heller ikke innskudsbasert pensjonsordning er et tema eller kostnad for arbeidsgiver, noe som gjør at vilkår for medarbeiderne blir dramatisk dårligere, samtidig som arbeidsgiver sparer formidable kostnader sammenlignet med de selskap som fortsatt velger å holde seg i Norge på alle mulige måter ..

Det som derimot IKKE er greit er at enkelte grupper kan STREIKE seg til VANNVITTIGE ordninger som setter bedriftenes økonomi
ut av spill og er samfunnsmessig umoralske og forkastelige på linje med toppledere som får skyhøye fallskjermer.W

Tror nok vi idag kan skrive kunne STREIKE. Dette er lik som har fulgt skipet siden jappetiden, hvor ledelsen ( og ansatte ) i luftfarten ikke trodde at der fantes andre skyer enn de som lå å skygget for sola.

ALDRI hadde slike krav sluppet gjennom idag, streik eller ei.

Back