Winglet vekt og størrelse

LN-HFH

ScanFlyer Gold
Winglet vekt og størrelse

Hei folkens!
Har en liten skoleoppgave der jeg skal prate om miljøbesparelser med winglets osv. Men jeg finner ikke noe konkret informasjon på Internett om hvor store de er. Grunnen til at jeg vil vite dette er for å sette de litt i perspektiv, der de ser ganske små ut når man sitter inne i flyet. Så jeg har derfor noen spørsmål:
•Hvor høy er en 737NG winglet og hvor mye veier den?
•Hvor stor er en a320 wingetupp-dings (hva de nå hen heter igjen, tenker ikke på sharklets), og hvor mye veier den?
•Hvor høy er en 737MAX winglet, og er den noe lettere(med tanke på nye materialer) en 737NG wingleten?
Hvis det er noen som vet hvor mye en winglet koster, så hadde det gjere vært fint å vite det og.
Takker for svar!!:fly:fly:fly

Re: Winglet vekt og størrelse

Nå har jeg ikke en konkret link til deg i farten, men den "vingetingen" på a320 heter: wingtip fence.

Tror Google søket "Airbus a320 wingtip fence" skal gi deg en brukbar pekepinn.

Nå har jeg ikke en konkret link til deg i farten, men den "vingetingen" på a320 heter: wingtip fence.

Tror Google søket "Airbus a320 wingtip fence" skal gi deg en brukbar pekepinn.

Takk! Da vet jeg hva den heter. Jeg googlet og fant ut at a320 wingtip fence er ca 2,4 meter, og den nye sharkleten er 2,5meter.

Takk! Da vet jeg hva den heter. Jeg googlet og fant ut at a320 wingtip fence er ca 2,4 meter, og den nye sharkleten er 2,5meter.

Jeg har vondt for å tro at wingetip fence på A320 er så stor. Tror Airbus har blingset litt eller at det er en misforståelse.

Ja, det er derfor jeg mener Airbus har blingset litt. Skal ta en kikk på de imorgen.

På bilder av 320 og 737 ved siden av hverandre så ser det ut som at en 320 wingtip fence er under halvparten så stor som en winglet, så det må være en feil. Bra at du skal ta en kikk på det CFM. Jeg har prøvd å Google det flere ganger, men har ikke funnet noe.

Back