• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Someone

Moderator
Medlem
Nå blir isåfall det om ganske mange år. Luftforsvaret og FLO har jo lagt en slagplan som strekker seg til 2025 som angår F-35, NAWSARH og NH90. I 2015-2018 er scenarioet slik at Forsvaret vil ha en startet på både NH-90,AW101 og F-35, på en gang!

Jeg vet ikke om Orion har en maks driftstid på skroget slik som Lynx har, eller om den er eviglevende slik som Sea King (Det drives jo med IRAN 1 og 2 i disse dager). Men den skal jo få nye vinger, og har vel vært kalkulert til å holde på frem til 2030.

Så er det det store spørsmålet også om Poseidon vil ha mulighet for å benyttes andre steder enn på Andøya. Den krever jo vesentlig lengre rullebane enn Orion. Og uansett om du vil ha økt rekkevidde, så vil jo det et vektproblem. I tillegg er muligheten stor for at noe annet kommer i mellomtiden.
 
Synes jo nok at Danmark kunne bruge 2 eller 3 af disse specielle B737...
Tænker især på hav overvågning i det grønlandske område...Når der tænkes på at havisen omkring pol området er hastigt i tilbagegang, så synes jeg at det retfærdiggør anskaffelse af disse fly både i Norge og Danmark
Hilsen Ole
 
Jag tror även Airbus/EADS håller på och utvecklar en konkurrerande modell baserad på A320 familjen.
 
Jag tror även Airbus/EADS håller på och utvecklar en konkurrerande modell baserad på A320 familjen.
Da er det jo besynderlig at det ikke er nevnt i internasjonale tidsskrifter eller på Airbus' hjemmesider....

Forøvrig kan jeg godt se at med de havområder Norge skal ha kontroll på burde P-8 absolutt vurderes. De to eldste P-3N er jo sent 60-talls og de fire P-3C er jo ikke akkurat ungsauer de heller. Selv om godt vedlikehold kan holde dem i luften mange år til, bare "innmaten" blir holdt up-to-date.
 
Last edited:
For Norges (RNoAF) del så er det ikke mange år siden Orion-flyene fikk nye vinger, så de ''holder'' nok, med tanke på bevilgninger inn i 2020-tallet før en beslutting kommer om erstatter for Orion....

Forøvrig har vi CASA C295 som også er en konkurrent til Boeings P8 Poseidon og Lookheed Martins C130 Sea Hercules...

Australia har 7,692,024 km2 stort territorie mot Norges på 385,178 km2 (Stemmer dette? Tatt fra Wikipedia)
 
Last edited:
I dag - nei. Om ti-femten år når Orion er klar til å skiftes ut - sannsynligvis. De brukes jo allerede til alt fra overvåkning til kampoperasjoner, så jeg ser ingen grunn til at de ikke skal ta over rollen som Orion og lignende fly fyller i dag.
 
Tallet ditt fra ymsenettstedet Wiki ser ut til å dreie seg landmasse?

Siden dette dreier seg om en maritim diskusjon så regner jeg med at følgende tall kan være av større interesse:

Territorialfarvann, økonomiske soner og vernesoner gir til sammen:
2.031.734km².

Landmasser er ikke tatt med i beregningen, kun vann som er innenfor "grunnlinjen", det vil si fjorder men ikke fjell ;-)

I tillegg kommer forpliktelser i det internasjonale havområdet "Smutthavet" som følge av at vi er medlem av NEAFC.

Kilde for tall:
http://www.kartverket.no/Kunnskap/Fakta-om-Norge/Sjoarealer/Sjoomrader/
 
Last edited:
Tvilte litt på tallene selv, hadde jeg tenkt meg litt om så hadde jo tallene passet fint til landarealene.... hva er forskjellen i totalt da?
 
Greit nok at ubemannede kreasjoner kan overta mange av oppgavene. Men jeg vil tro at tilstedeværelse av mennesker, har en del å si i slike operasjoner.
 
Her treffer du spikeren på hodet catocontrol.

(Jeg bare synser og stiller noen spørsmål ...)

Å ha vært til stede i havområder historisk sett er årsaken til at vi hevder suverene rettigheter (sedvanerett). Dersom man ikke viser interesse for å markere tilstedeværelse med folk: (1) vil det da bety en folkerettslig forskjell i forhold til å hevde sedvanerett til suverene rettigheter? Kan man hevde sedvanerett til bruk av en veg fordi man har latt en fotball ligge i grøfta over mange år, eller må man ha brukt veien også?

(2) hva betyr det i forhold til Russlands flagg som er plantet på havbunn på Nordpolen? Eier Russland Nordpolen da fordi de har vært "tilstede der" kontinuerlig siden de plantet flagget? Eller var de til stede kun da de plantet flagget?

Passasjen over Nordishavet åpnes mer og mer og det kommer til å bli et enormt interessant område - både for sivilt og militært bruk.

Jeg vil tro en UAV kan gi et kjapt overblikk med enkelte sensorer men noen fullgod MPA kan vi nok glemme før vi får en norsk(?) satelittdekning av enorm kapasitet for å overføre sensordata til land. Ingen satellitter over polene er geostasjonære. Derfor ville en slik dekning innebære et utallig antall satellitter med en usedvanlig stor båndbredde. Problemet er altså ikke styring av UAV slik jeg ser det, men overføring av enorme datamengder.

Til strategisk innsamling og overblikk: kanskje UAV kan gjøre flere oppgaver godt. Til taktisk bruk: aldri i verden, med mindre man har et fly som kan motta all informasjon i sanntid line-of-sight. Jeg ville bli overrasket.
 
Last edited:
Back
Top