British vs klm(Delta) vs Lufthansa til USA

Hvilket selskap / flytype (Begge faktorer er like viktig)

• British Airways med 777 Jet

Votes: 23 46.0%
  • Klm/Delta med A 330-300

Votes: 6 12.0%
  • Lufthansa med 747-400 ned og A340-300 hjem

Votes: 17 34.0%
  • Har ingen ting å si. Alle selskaper/flytyper er bra

Votes: 4 8.0%

• Total voters
    50

flyBG

ScanFlyer Silver
Hei, skal en tur til statene og det står mellom tre selskaper: British Airways B777 Jet, Delta A 330-300 og Lufthansa 747-400 og a340-300 (blir begge/ en hver vei). Delta/klm er billigst, så kommer Lufthansa og sist kommer British Airways. Hvilket selskap mener dere det er best å fly til USA med og hvilken flytype? Hvor lang tid trenger jeg på overgangen fra feks London H til usa?
Holder 1,5 time?

-Hilsen Flybg som gleder seg til sin første usa tur ;)

Det kommer val ann på hvor i USA man skal. Om det er til new York er kun SAS og United aktuelle.

Hei flyBG, her kunne du lest deg opp på forumet for å finne svaret. Uansett så skal jeg kjapt gi deg mine meninger:
* Delta/KLM: Reiser ikke med dem om du så betalte meg
* British Airways: Veldig bra, holder greit med 1,5 time i London fordi begge er T5. Misser du flyet fikser de kjapt biffen for deg
* Lufthansa: Sikker på at det er B744? Du sier ikke hvor du skal så det er litt vanskelig å vite. Grunnen til at jeg spør er at flere ruter, f.eks. til ORD, har B748 = nice.

Fordi du er litt #avgeek av deg så kan jeg sterkt anbefale deg å IKKE bry deg om pris, og heller tenk på opplevelsen. Dvs. flytype, mellomlanding(er) (ikke mellom land i USA, reis rett inn der du skal), reisetid, start og slutt-tid på reisen samt flyselskap. Penger kommer og penger går, minner består ;)

Det spørs vilken klasse du skal fly i men jeg ville valgt LH da får du også poeng i EB ellers så er alle selskapene helt greie.
I økonomi er det lite som skiller mens på biz er klm dårligere og LH har bare lie flat bed på noen utvalgte ruter (stort sett alle fra MUC og noen fra FRA) LH er best om du får ny biz men BA veit jeg lite om men tror det er helt greit.
Delta har jeg flydd både biz og eco og de er ganske bra.
Om du reiser i F så har jeg kun prøvd LH og de er hel topp.

Skal til Tampa så det er bare glemme å fly der direkte fra Europa.
Kan legge med hele reiseruten:

BA
Bergen-London H a319 jet BA
London H - Miami B777 jet BA
Miami - Tampa b 737jet AA

Tampa-O hare b737 jet AA
O hare - London H b777 jet BA
London H - Bergen A319 jet BA

KLM/DELTA
Bergen- Amsterdam b737-800 KLM
Amsterdam-Detroit a330-300 Delta
Detroit- Tampa md 88 Delta

Tampa-Atlanta b 757 Delta
Atlanta-Amsterdam a330-300 Delta
Amsterdam-Bergen b737-700/800 KLM

Lufthansa:
Bergen-Frankfurt b737-500 LuftH
Frankfurt-John F b 747-400 LuftH
John F- Tampa b 737-700 United

Tampa-Philadelphia a321 US Airways
Philadelphia- Frankfurt a340-300 LuftH
Frankfurt-Bergen b737-500 LuftH

Økonomi er klassen vi reiser i ;)
Føler litt for å stryke klm/delta fra listen. Har sykt lyst å fly 747 og a321 (har ikke flydd denne før), a340 er heller ikke prøvd før. Det største flyet jeg har flydd må bli 737-800, A319 eller md 80. ;) (Er bare 15 år ;) )

Reiser fra BGO som sagt, sorry for at jeg ikke skrev det tideligere

Last edited:
Ikke fra BGO hvor han reiser fra. Da er KL,BA,LH ett bedre alternativ
Sorry, så det ikke. Det viktigste er at man ikke har mellomlandinger i landet man skal til. Og Miami er vel i kjøreavstand fra Tampa så det burde holde å fly dit.

BA flyr til Tampa ifra LGW men da må man enten connecte LHR-LGW eller fly Easyjet eller Norwegian BGO-LGW

British Airways flyer også til Tampa, men fra Gatwick. Det kan jo være et alternativ og vurdere? (Krever dog at man kommer seg mellom flytplassene for egen regning, mest sannsynlig en eller to overnattinger i London, og litt kreativ bruk av multi-city-funksjonen på ba.com)

Da lander dere i Tampa, og slipper mellomlanding i USA som kan være stressende, i tillegg til at Tampa er relativt liten mtp. internasjonale ankomster, og at immigration går mye kjappere der enn f.eks. i Miami.

Fordi du er litt #avgeek av deg så kan jeg sterkt anbefale deg å IKKE bry deg om pris, og heller tenk på opplevelsen. Dvs. flytype, mellomlanding(er) (ikke mellom land i USA, reis rett inn der du skal), reisetid, start og slutt-tid på reisen samt flyselskap. Penger kommer og penger går, minner består ;)
Her er jeg veldig uenig. Man får ikke nødvendigvis bedre minner av å betale mere for flighten. Og bruker man pengene på to turer istedefor én så får man mere minner.

Men mellomlandinger i USA er jeg enig i er en uting.

Er snakk om 24k(Lufthansa) vs 29k (Ba) for fire pers så ikke så gale.Føler Lufthansa vil gi mer minner. Fly med 747 og a340. Ba følger jeg blir mindre stress og enklere. Bruker også noen få timer mindre hvis jeg velger ba.Har hørt at FRA er et h****te når det gjelder å bytte fly. T5 har jeg besøkt tidligere og har gode minner derfra. Utrolig bra terminal!

747ene til LH har jo hatt et dårlig rykte. Noen her inne vet sikkert om noen av dem fortsatt mangler PTV (tror det fins en tråd om status her en plass...?)

BA er generelt bra. Litt slitent IFE med liten skjerm på mine turer, men lurer på om det bare er 747 som ikke har oppgradert system nå. BA/AA har dessuten svært gode frekvenser vestover, så hvis du mister connection på utreisen blir du sannsynligvis ikke mye forsinket.

Søkte Gatwick-Tampa. MÅ reise fredag 21.feb og hjem 01.mars. Går ikke noe direkte fly fra LGW den fredagen :(

Søkte Gatwick-Tampa. MÅ reise fredag 21.feb og hjem 01.mars. Går ikke noe direkte fly fra LGW den fredagen :(

Den avgangen går uansett for tidlig til at du rekker den samme dag med BA (usikker på tidene til DY), men den går lørdagen den 22. Hva med BA til LHR på fredagen, overnatting i London og videre på lørdagen?

Den avgangen går uansett for tidlig til at du rekker den samme dag med BA (usikker på tidene til DY), men den går lørdagen den 22. Hva med BA til LHR på fredagen, overnatting i London og videre på lørdagen?

Mister da en hel dag der, men ellers hadde det vært en god ide. Hjem igjen tar jeg inn noen timer, men mister da morgenflyet fra LHR og må da reise med et annet selskap fra LGW.

Ser at ba har bedre tider enn Lufthansa. De fleste her inne som har stemt har valgt ba. Selv om de er 6k dyrere velger vi mest sannsynlig de.

Å bytte fly i Frankfurt er absolutt ingen problem. Spesielt med transfer Lufthansa til Lufthansa som stort sett holder til i A/Z og B terminal går det veldig greit. Det er bortimot alltid buss til/fra fly fra BGO, men liker man å observere fly er det absolutt en glimrende tur der en freser rundt mellom all slags mulige flytyper.

-BA: Ikke testet de på økonomi over Atlanteren (Kun Business) var veldig fornøyd med de og T5
-KL/DL: Har fløyet med de (kommet ut av telling)mange ganger over atlanteren på økonomi og comfort class. Trives alltid ombord. Amsterdam Schiphol er europas beste flyplass.
-LH: Brukt de til Florida og for å være ærlig ingen fan av Lufthansa. Frankfurt trekker også ned!

Back