• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Jeg fløy TOS-RIX et par ganger mens airBaltic benyttet denne flytypen på ruten. Gikk da som smurt det, det. TOS-RIX er 1443 km, TOS-SVG er 1359 km.

Så må man også huske på at teoretisk max rekkevidd er avhegig av en del andre fakttorer (vekt, vær, baneforhold), samt at man skal ha fuel til alternativ på destinasjonen også. Med dårlig vær så hender det at det innimellom er et stykke til neste lovlige alternativ.
 
Dette er vel noe av det også oljenæringen i Sørfylket ønsker for Evenes i flere år uten at det har ført frem til noe.

Er det forretsten vanlig at Avinor "lekker" slike nyheter uten at noe ser ut til å være klart?
 
Hvorfor innom OSL? Fordi det ofte er den ruta som gir kortest tid fra et helikopter lander på en heliport til passasjeren lander på sin hjemflyplass.
Det hjelper ganske lite med en daglig direkteflight Hammerfest-Stavanger når passasjerene kommer i land spredt utover hele dagen. Da teller kun frekvenser, uansett om man må mellomlande både i Tromsø og Oslo.
F.eks. i morgen lander det helikopter 9:49, 10:03, 13:33, 14:05 og 17:03. Når skal direkteflyet gå?
Er det snakk om landansatte som skal mellom Hammerfest og Vestlandet, så har man ikke det samme problemet.

Jeg er ikke uenig i dette. Men det ser jo ut til at det er NOE oljebransjen etterspør - også utover frekvens på de ruter som du nevnte i forrige post. For frekvensen HFT-TOS og TOS-OSL (i tillegg til SK sine 8-9 så har man jo DY sine 5) kan jo umulig være det vanskeliggjør reisingen.
 
Så må man også huske på at teoretisk max rekkevidd er avhegig av en del andre fakttorer (vekt, vær, baneforhold), samt at man skal ha fuel til alternativ på destinasjonen også. Med dårlig vær så hender det at det innimellom er et stykke til neste lovlige alternativ.

Ikke noe stort problem på den nevnte rute, er det vel? Utover det du må regne med i norsk sammenheng, mener jeg. SVG har BGO og HAU, TOS har EVE og BDU. Begge flyplasser har banelengder som i seg selv ikke setter noen begrensninger på Q400 operasjoner.
 
Så må man også huske på at teoretisk max rekkevidd er avhegig av en del andre fakttorer (vekt, vær, baneforhold), samt at man skal ha fuel til alternativ på destinasjonen også. Med dårlig vær så hender det at det innimellom er et stykke til neste lovlige alternativ.

Ikke noe stort problem på den nevnte rute, er det vel? Utover det du må regne med i norsk sammenheng, mener jeg. SVG har BGO og HAU, TOS har EVE og BDU. Begge flyplasser har banelengder som i seg selv ikke setter noen begrensninger på Q400 operasjoner.

Nå vil vel en slik flytur være så lang at pilotene vil ha mulighet til å oppdage at de vil kunne få problemer med fuel så tidlig at de kan lande og etterfylle drivstoff før de når målet.




Vidar
 
Re: Re: Vil ha Oljerute Nordnorge-Vestlandet

Det er Ruteutviklingsforum Rogaland som nå undersøker potensialet. De har resultatene fra en stor trendundersøkelse klar i begynnelsen av mai: http://solabladet.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=7860

Den undersøkelsen ser vel på mer enn akkurat den ruta som trekkes frem? Lokale politikere her i Harstad har bidratt økonomisk, så vil tro det ses i større sammenheng. Kan dog hende at det har lekket ut noe om denne ruten som mest sannsynlig å gjennomføre.
 
Back
Top