![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 99
|
![]()
Hei alle sammen,
Igjen er det noen som skal til California og poste et spørsmål om det her ![]() Jeg lurer på om noen kunne ta en kikk på vedlagt reiserute og si om det er en grei reiserute å ta i Februar? Blå rute er det jeg tenker er greiest men lurer på om man heller skulle satse på den røde ruten hvis det er finere? http://g.co/maps/nwtaz Kommer til å leie bil (Mustang eller noe annet erkeamerikansk) på LAX så jeg tviler på at denne leveres med vinterdekk / kjettinger? Ellers skulle jeg gjerne tatt turen via Reno f.eks. Ellers lurte jeg på hvor stor sannsynligheten er å se fly rundt Edwards AFB? Er AFB'en såpass stor at man kun ser flyene langt oppe i høyden eller vil de fly relativt lavt i området rundt også? Er det noe annet enn Death Valley mellom LV og SF som er interessant? Vi har desverre kun 15 dager der borte så foreløpig tenker vi følgende fordeling av netter: sen ankomst og hotell på LAX->3-4 netter LV->1-2 netter mellom LV og SF->4 netter SF-> 0-1 natt mellom SF og LA-> 4-5 netter LA Høres det greit ut? Takker for absolutt alle innspill hilsen Stefan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
|
![]()
Jeg har fått noen fine tips i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=95573
Ellers synes nå jeg du burde ta en tur innom San Diego og Palm Springs (hvis du ikke har vært der før). Yoshua Tree National Park og taubanen i Palm Springs er veldig OK å få med seg, ellers er San Diego et hyggeligere og mer kompakt alternativ til LA.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 87
|
![]()
Vi kjørte fra Vegas opp 95 og tok til venstre langs 266 (mot Bishop), så 395 til venstre langs 120 (gjennom Yosemite National Park - helt utrolig). Utrolig kul kjøretur med rette ørkenveier, forlatte byer (som i westernfilmer - husk å lete de opp på forhånd), utrolig natur og veldig fine veier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 99
|
![]()
BårdK: Takk for tråd, den har sannelig vokst siden sist jeg så den
![]() NordicMaster: Er noe sånt jeg også gjerne kunne teknt meg HVIS vi hadde vært der om sommeren, men jeg har skjønnt det slik at de aller fleste veiene som krysser yosemite osv er stengte om vinteren desverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Posts: 229
|
![]()
Ser ut som en fin rute. Jeg kjørte SF-LA-LV-SD-SF på 14 dager i desember/januar 09/10 og kjørte mange av de samme strekningene som du har valgt ut. Vinteren er et glimrende tidspunkt å besøke California. Vi hadde for det meste 15-25 grader og kun en dag med regnvær. Noen tips:
-Vurder å inkludere San Diego. I likhet med SF er dette etter min mening en mye hyggeligere by å tilbringe tid i enn LA og Vegas, men dette er selvfølgelig smak og behag. -Joshua tree nasjonalpark er verdt et besøk, samme er småbyen Julian øst for San Diego. Vi kjørte på småveier fra Palm Springs til San Diego og det er ganske spektakulært å se landskapet forandre seg fra ørken til granskog og fjell for så å ende med palmer og strender ved San Diego i løpet av få timer. En skikkelig tøff svingevei fra Palm Springs og sørover hvor det var kanon å kjøre Infiniti G37 med 330hk. Men vær obs, så en virkelig fatal utforkjøring på denne veien hvor en bil regelrett hadde gått i oppløsning. -Las Vegas og ørkenen forøvrig blir kjølig om kveldene på denne årstiden, ned mot null grader. -Interstate 5 opp til SF er den kjedeligste veien vi kjørte på turen, Highway 1 den flotteste og et absolutt must, spesielt strekningen mellom Carmel og San Luis Obispo. -Death Valley anbefales på denne årstiden. Vi hadde rundt 20 grader, noe som er behagelig mot 50 grader midtsommers. Perfekt hvis man vil gå en tur i landskapet uten å smelte. -Vi valgte bort Yosemite pga snøvær, men har vært her tidligere på sommerstid og det er en fantastisk park. Anbefales som alternativ til I-5 hvis været tillater det. -Mye politi på I-15 mellom LA og LV, en vei som er kjent for mye trafikk og råkjøring. God tur, misunner deg!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 99
|
![]()
Takk for svar Fellowplane!
Mange gode tips der som skal taes videre i planleggingen. Ser ut som om San Diego kommer til å erstatte noen dager LA ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,713
|
![]()
Har kjørt forbi Yosemite/Bishop og dalstroka innafor en del ganger, senest i september. Da gikk turen LAX-Mojave-LAS-94-168-Bishop-395-Minden-South Tahoe-88-I580-San Francisco.
Ikke regn med flyspotting el.l. ved millitærbasene - områdene er jo på størrelse med et lite norsk fylke, og rullebanen ligger normalt ikke parallelt med riksveien. Med du kan være heldig å se noe på himmelen. Noen bilder: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=95756 Som du nevner så kan det være plundrete å komme over fjellene pga. stengte veier og krav om 4WD eller kjettinger. Har krysset Yosemite via 120 (som NordicMaster nevner), i tillegg krysset over via 50 ved Lake Tahoe. I-80 lenger nord er også et alternativ. http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=34143 Den gang vi var over Tahoe på 50en (april 2008) leide vi en F-150 (like erke-amerikansk som Mustangen). Snøføre var null problem da den hadde "Mud and Snow"-hjul og firehjulstrekk. (Det var krav om enten kjettinger eller "M+S" og 4WD) Som mange nevner - er nok ikke dumt å holde seg til litt mer snøfattige områder, sørlig hvis du skal ha "en lav kul bil". I perioden april-oktober så kan jeg varmt anbefale Sierra Nevada i kombinasjon med ørkenen - mye fantastisk natur og store kontraster. Hvis du vel se fly som ikke kal fly mer så er ikke Kingman alt for langt unna Las Vegas: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=68479 Der var det relativt greit å komme seg i posisjon så man fikk knipset noen bilder og kikket litt. (Mojave var omtrent umulig)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 99
|
![]()
Da begynner turen å ta form og første del er booket og klart:
- Booket Sheraton Gateway på LAX - Leie en Dodge Charger på LAX og kjøre til LV - Booket planet Hollywood hotel med bellagio fountain view (har i etterkant fått inntrkk av at planet hollywood er litt mer harry enn det jeg hadde tenkt på, men men det er jo Vegas, så det får gå denne gang) Så etter det kunne jeg gjerne tenke meg tips for: -1 overnatting mellom LV og SF. Tenker så langt et sted mellom death valley og bakersfield -Hotel i San Francisco. Har fått anbefalt området rundt union square men ser at det er veldig få hoteller med parkering. Hvordan er det å få parkert i området der uten at det er inkludert i hotellprisen? - 2 steder å overnatte mellom SF og LA. Tipper at det blir i Monterey og et sted til mellom Monterey og LA. Noen tips her? - Hotel i LA. Har i en tråd lest at "orchid suites" skal være bra?! Tenker at det er mest spennende i west hollywood området? Hva gjelder pris og standard ønsker jeg selvfølgelig det beste forholdet ![]() Igjen uendelig takknemlig for alle tips ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Posts: 229
|
![]()
I San Francisco har jeg overnattet på Town House motel. Det ligger på Lombard Street med det meste innenfor gangavstand. Helt grei motellstandard og gratis parkering. Kostet 80 dollar å bo der pr natt, mye for pengene beliggenheten tatt i betraktning. På de store hotellene som Hilton etc. må du regne med å betale opp mot 50 dollar pr natt bare for parkering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,713
|
![]() Quote:
En del hoteller har "park'n'stay"-pakke (valet-parking). Har selv bodd på Chansellor med en slik pakke til en grei pris for noen år siden. Norsk NAF-medlemskap går på like vilkår som AAA hos Hilton/Hyatt/IHG/Starwood og det hender det er pakker der også. Selv pleier jeg å planlegge å ikke ha bil hvis jeg skal være lenge i SF - skal du kun bruke bilen litt så kan det være billigere å leie bil den dagen du trenger det. Alle de store har leiekontor i nærheten av Union sq.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 99
|
![]()
Dette chancellor så ganske greit ut ja... ca 400 kroner ekstra for 4 dager parkering altså rundt halv pris av parkering rundt union square...
Denne park and stay pakken, er det slik at man gir fra seg bilen i begynnelsen og får den tilbake på slutten eller kan man bruke det som en "privat garasje". |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,713
|
![]() Quote:
Bil i byen er bare til bry, der funker buss/trikk/taxi glimrende - bilen er grei til utenbys turer.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nå vil tre kjøre flybuss i Bergen | skjchr | Småprat | 21 | 24-01-2019 11:36 |
Å kjøre vene, det er straks helg; Fredag!! | Bergern | Flyforum | 13 | 17-02-2017 22:24 |
Flygere og deres "kjøre- og hviletid" | LN-SSL | Flyforum | 0 | 24-09-2006 00:18 |
Skal kjøre flybuss fra Oslo til Rygge | TG923 | Flyforum | 12 | 06-08-2005 13:52 |